|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Saha Jeolojisi I |
|
Dersin Kodu |
: |
J 309 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. ULVİCAN ÜNLÜGENÇ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Öğrenciler teorik olarak sahada jeolojik çalışmalara nasıl başlayacaklarını, topografik ve jeolojik enine kesit çizmeyi; dikme kesit ve sedimantolojik log çizmeyi, harita yapma teknikleri ve “V” kaidesini, düzlemsel ve çizgisel yapıların konumlarını belirlemeyi, jeolojide kullanılan bütün sembol ve simgeleri, üç boyutlu düşünmeyi anlar ve bilir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Güz döneminde verilen Saha Jeolojisi I dersinde, arazide çalışmak için gerekli ön bilgilerin öğretilmesi. Bu derste öğrencilere saha ile ilgili bütün genel teorik bilgiler verilir. Kayaç yapılarının ve özelliklerinin öğretilmesi, yapılan haritalar üzerindeki yapısal unsurları yorumlayabilme becerisini kazandırmak. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Saha jeolojisinde temel kavramlar, detay saha çalışması yapmak için gerekli incelemeler ve gerekli saha jeolojik araçlarının kullanılması. Topografik haritaların okunması ve kullanılması ve belirli bir noktanın grid alan içerisinde belirlenmesi. Örnek Derleme, Jeolojik harita çeşitleri, “V” kaidesi, jeolojik enine kesitler, kayaçların sınıflandırılması, stratigrafik kesit ölçümü, çizgisel ve düzlemsel yapıların sembolik gösterimleri, ölçümleri ve onların yorumlanmaları. Haritalar üzerinden jeolojik olayların yorumu. Önemli jeolojik yapıların tanımlanması. Pusula uygulamaları. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Fakülte Dersliği |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Dersin Tanıtımı ve Giriş |
Önerilen ders ve uygulama kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması |
Sözlü sunum ve tartışma |
|
2 |
Saha jeolojisindeki temel kavramlar |
Önerilen ders ve uygulama kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması |
Sözlü sunum ve tartışma |
|
3 |
Detay jeolojik çalışmaların yapılması için gerekli incelemeler |
Önerilen ders ve uygulama kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması |
Sözlü sunum ve tartışma |
|
4 |
Topografik haritaların okunması ve kullanılması ve belirli bir noktanın grid alan içerisinde belirlenmesi, Örnek derleme |
Önerilen ders ve uygulama kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması |
Sözlü sunum ve tartışma |
|
5 |
Jeolojik harita çeşitleri ve hazırlanması |
Önerilen ders ve uygulama kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması |
Sözlü sunum ve tartışma |
|
6 |
“V” kaidesi, jeolojik enine kesitlerin hazırlanması |
Önerilen ders ve uygulama kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması |
Sözlü sunum ve tartışma |
|
7 |
Jeolojik enine kesitler ve yorumlanmaları |
Önerilen ders ve uygulama kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması |
Sözlü sunum ve tartışma |
|
8 |
Ara sınav |
Sınav öncesine kadar işlenen konulara çalışılması |
Yazılı Sınav |
|
9 |
Kayaçların özellikleri ve sınıflandırılması |
Önerilen ders ve uygulama kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması |
Sözlü sunum ve tartışma |
|
10 |
Stratigrafik kesit ölçüm yöntemleri ve kalınlık hesaplamaları |
Önerilen ders ve uygulama kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması |
Sözlü sunum ve tartışma |
|
11 |
Çizgisel ve düzlemsel yapıların sembolik gösterimleri, ölçümleri ve onların yorumlanmaları |
Önerilen ders ve uygulama kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması |
Sözlü sunum ve tartışma |
|
12 |
Haritalar üzerinden jeolojik olayların yorumu |
Önerilen ders ve uygulama kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması |
Sözlü sunum ve tartışma |
|
13 |
Önemli jeolojik yapıların tanımlanması |
Önerilen ders ve uygulama kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması |
Sözlü sunum ve tartışma |
|
14 |
Pusula Uygulamaları |
Önerilen ders ve uygulama kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması |
Sözlü sunum ve tartışma |
|
15 |
Genel Konu Tekrarı |
Önerilen ders ve uygulama kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması |
Sözlü sunum ve tartışma |
|
16/17 |
Final Sınavı |
Sınav öncesine kadar işlenen konulara çalışılması |
Yazılı Sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Compton, R.R., 1985. Geology in the Field. 398 p.
Compton, R.R., 1962. Manuel of Field Geology. 378 p.
Önalan, M., 2000; Sahada Yerbilimi Çalışmaları (Saha Jeolojisi), İ.Ü. Yayını, İstanbul, 599s.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
50 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
10 |
50 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Jeolojik olayları üç boyutlu düşünebilir, yorumlayabilir, analiz ve sentez yapabilir. |
5 |
|
2 |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan yöntem ve araçları seçer ve kullanır. |
3 |
|
3 |
Bilişim teknolojilerini etkin kullanır. |
4 |
|
4 |
Deney tasarlar ve uygular, veri toplayarak sonuçları analiz edip yorumlayabilir. |
5 |
|
5 |
Jeolojik problemlerin çözümüne yönelik bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda aktif çalışır, sorumluluk alabilir. |
5 |
|
6 |
Bilgiye erişme amaçlı kaynak araştırması yapabilir, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını aktif kullanabilir. |
4 |
|
7 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahiptir; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler, |
4 |
|
8 |
Temel Jeolojik bilgileri, Matematik ve Fen bilimleri ile ilgili konularda yeterli alt yapıya sahip olur ve bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümlerinde kullanabilir |
5 |
|
9 |
Mesleki ve etik sorumluluk bilincindedir, Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çevre ve iş güvenliği konularında bilinçlidir ve mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçlarının farkındadır. |
5 |
|
10 |
Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincindedir. |
4 |
|
11 |
Girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkındadır ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibidir ve çözüm üretebilir. |
4 |
|
12 |
jeolojik problemleri tanıyabilir, kurgulayabilir ve bunlara çözüm üretebilir |
5 |
|
13 |
Jeolojik problemler ile ilgili saptanan çözümlerin toplumsal etkilerini kavrar |
5 |
|
14 |
Mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle ederek çözer; bu amaçla uygun analitik yöntemleri ve modelleme tekniklerini seçer ve uygular |
5 |
|
15 |
Hertürlü yeraltı ve yer üstü doğal kaynakları ve doğal olarak gelişen Jeolojik tehlikeleri araştırabilir ve rapor yazar
|
5 |
|
16 |
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar en az bir yabancı dil bilgisine sahiptir. |
4 |
|
17 |
Jeolojik uygulamalar için gerekli teknikleri ve araçları kullanır. |
4 |
|
18 |
Jeolojik kayaç türlerini tanır, harita çizer, jeolojik kesitler çıkarır. |
5 |
|
19 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
10 |
3 |
30 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 90 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.6 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|