Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Tarımsal Yapıların Tasarımı

Dersin Kodu : TYP402

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 4

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 2

Eğitici(ler)nin Adı : Doç.Dr. DERYAÖNDER

Dersin Öğrenme Kazanımları : Temel mühendislik bilgilerini tasarım esaslarıyla ilişkilendirir
Proje tasarımları için gerekli verileri araştırır
proje tasarımlarında modern teknik ve teknolojileri kullanarak uygular
Konuyla ilgili farklı disiplinlerle çalışır
Tarımsal yapıları esaslarına uygun ve çevreye duyarlı biçimde tasarlar
Tarımsal yapılara ait projeleri analiz edebilir ve sorunları belirler ve çözer

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Öğrencilerin, yapıların temel tasarım esaslarını kavramasını, bu esaslara göre tarımsal üretim yapı ve tesislerinin tasarım projelerini hazırlayabilmesini ve mevcut tasarım projelerini değerlendirebilmesini sağlamaktır.

Dersin İçeriği : İşletme merkezinde tarımsal yapıların yerleşme düzenin planlanması, tarımsal yapıların tasarımında çevresel ilişkiler, tarımsal yapılarda iklimsel çevre denetimi esasları, ısı dengesi, ahır, ağıl ve kümes gibi üretim yapılarının planlanması ve projelenmesi, depolama ve koruma yapılarının planlanması ve projelenmesi, gübre yönetim sistemlerinin planlanması ve projelenmesi, metraj ve keşfin çıkarılması, tarımsal yapılara ilişkin örnek tasarım projelerinin hazırlanması

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Bölüm derslikleri


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Tarımsal yapı ve tasarım kavramlarının tanımı ve bir tasarım projesinin kapsamı, ödevlerin dağıtımı Ders kitabındaki ilgili konular Düz anlatım, soru-cevap
2 İşletme merkezinde tarımsal yapıların yerleşim düzenlerinin planlanması Ders kitabındaki ilgili konular Düz anlatım, soru-cevap, görsel sunum
3 Tarımsal yapıların tasarımında çevresel ilişkiler Ders kitabındaki ilgili konular Düz anlatım, soru-cevap, görsel sunum
4 Tarımsal yapılarda iklimsel çevre denetim esasları Ders kitabındaki ilgili konular Düz anlatım, soru-cevap, görsel sunum
5 Tarımsal yapılarda ısı dengesi Ders kitabındaki ilgili konular Düz anlatım, soru-cevap, görsel sunum
6 Büyük baş hayvan barınaklarının tasarımı Ders kitabındaki ilgili konular Düz anlatım, soru-cevap, görsel sunum
7 Küçükbaş hayvan barınaklarının tasarımı Ders kitabındaki ilgili konular Düz anlatım, soru-cevap, görsel sunum
8 Kanatlılar için barınak tasarımı Ders kitabındaki ilgili konular Düz anlatım, soru-cevap, görsel sunum
9 Ara Sınav Ders kitabındaki ilgili konular Yazılı sınav
10 Seraların tasarımı Ders kitabındaki ilgili konular Düz anlatım, soru-cevap, görsel sunum
11 Tarımsal ürün depolarının tasarımı Ders kitabındaki ilgili konular Düz anlatım, soru-cevap, görsel sunum
12 Yapılarda metraj ve keşif raporlarının hazırlanması Ders kitabındaki ilgili konular Düz anlatım, soru-cevap, görsel sunum
13 Gübre yönetiminde yapısal uygulamalar Ders kitabındaki ilgili konular Düz anlatım, soru-cevap, görsel sunum
14 Sulama yapıları Ders kitabındaki ilgili konular Düz anlatım, soru-cevap, görsel sunum
15 Ödevlerin sunumu Ödevlerin hazırlanması Düz anlatım,görsel sunum
16/17 Final Sınavı Ders kitabındaki ilgili konular Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Baytorun, N., 1995. Seralar. Çukurova Üni. Ziraat Fak. Tarımsal Yapılar ve Sulama Böl. Genel Yayın No:110, Ders Kitapları Yayın No.29, Adana, 406s.
 Tarımsal Yapılar. Metin OLGUN, 2009. Ankara Üniversitesi Ziraat
 Albright, L. A. 1990. Environment Control for Animals and Plants. St. Joseph, Mich. ASAE.
 Lindley, J. A. ve J. H. Whitaker 1996. Agricultural Buildings and Structures. ASAE Textbook. 801M0296. USA
 Yıldız, Y., C. Karaca ve M. Dağtekin. 2010. Hayvan Barınaklarında Çevre Denetimi. Hasad Yayıncılık.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 2 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Alanıyla ilgili kaynaklara ulaşma, bu kaynaklardan yararlanma ve kendini sürekli yenileme 5
2 Sulama şebekelerinin işletme, bakım ve onarımlarına ilişkin faaliyetleri planlar; izleme ve değerlendirilmesine yönelik proje formülasyonları geliştirir, sulama şebekelerini işletir. 5
3 Toprak -Bitki -Su ilişkileri ve toprağın mühendislik özelliklerini kullanarak sulama programlarını geliştirir ve uygulayabilir. 0
4 Atık sular, drenaj suları, yüzey akış suları, arıtılmış atık sular gibi geleneksel olmayan suların çevreyi olumsuz yönde etkilemeden yeniden kullanılması için stratejiler geliştirir ve uygular, suların sulamaya uygunluğu ve tuzlu alkali toprakların ıslahı ile ilgili laboratuvar analizlerini yapar ve rapor hazırlar. 0
5 Toprak su yapıları, hayvan barınakları, depo yapıları ile bitkisel üretim yapılarının projelerini hazırlar. Statik, mukavemet yönünden analiz eder. Yapımda kullanılacak malzeme özelliklerini belirler, malzemeler ile ilgili testleri yapar. 5
6 Bitkisel üretim yapılarını tasarlar, çevre içi koşulları denetler ve işletir; kullanılacak malzemelerin seçimini yapar, test eder ve rapor hazırlar. 5
7 Tarım alanlarında drenaj etütlerini yapar; drenaj sistemlerini planlar, projelerini hazırlar ve uygulamasını yapar; kullanılacak malzemelerin seçimini yapar, test eder ve rapor hazırlar 0
8 Toprak ve su koruma (erozyon) ve su hasadı konularında sorunları ortaya koyar, proje hazırlar ve uygular. 0
9 Gölet ve küçük barajları tasarlar projeler geliştirir. Entegre havza yönetimi kapsamında kuraklık ve taşkın eylem planlarını hazırlar uygular. 0
10 Bağımsız Çalışabilir ve Sorumluluk Alabilir 5
11 Sürdürülebilir tarımsal üretim ve su kaynaklarının korunması amaçlarına uygun su yönetimi stratejilerini geliştirir ve uygular 5
12 Sulama sistemlerinin mühendislik tasarımını ve aplikasyonunu yapar; bu sistemlerde kullanılacak malzemelerin testini yapar ve rapor hazırlar. 5
13 Arazi toplulaştırma projeleri hazırlar, uygular. Tarla içi geliştirme hizmetlerini gerçekleştirir. Kırsal kalkınma projelerini hazırlar ve uygular. 2
14 Sürdürülebilir tarımsal üretim için pratik, etkin çözümler üretir. 5
15 Temel mühendislik, temel tarım mühendisliği ile tarımsal yapılar ve sulama mühendisliği bilgilerini kullanarak toprak, su gibi doğal kaynaklarını korunması amacıyla projeler geliştirir ve toplum yararına sunar 5
16 Mesleki konularda sorunları tanıma karar verme ve çözümleme yeteneğine sahip olur. 5
17 Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır 5
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 1 14
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 2 2 4
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 5 5
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 6 6
Toplam İş Yükü: 43
Toplam İş Yükü / 25 (s): 1.72
Dersin AKTS Kredisi: 2