|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Yeni Türk Edebiyatı |
|
Dersin Kodu |
: |
TE 118 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. SEMA ÇETİN BAYCANLAR |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Tanzimat döneminin sosyal, siyasal ve kültürel hayata getirdiği yenilikleri değerlendirebilir.
Tanzimat dönemi gazeteciliğinin önemini kavrar.
Edebi bir tür olarak şiiri tanımlar, biçim ve içerik incelemesi yapabilir.
Tanzimat dönemi şairlerini tanır.
Türk şiirindeki değişimi ve eleştirel yaklaşımı kavrar.
Tanzimat dönemi nazım metinlerini tahlil eder.
Tanzimat dönemi sanatçıları arasındaki edebi ayrılıkları betimler.
Dönemin çeviri faliyetlerinin önemini kavrar.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bir yenileşme hareketi olarak Tanzimat düşüncesini kavratmak, dönemin edebi sanatçıları ve eserlerini değerlendirmek. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Tanzimat döneminin sosyal, siyasal ve kültürel hayata getirdiği yenilikleri değerlendirebilir. Tanzimat dönemi gazeteciliğinin önemini kavrar.
Edebi bir tür olarak şiiri tanımlar, biçim ve içerik incelemesi yapabilir. Tanzimat dönemi şairlerini tanır. Türk şiirindeki değişimi ve eleştirel yaklaşımı kavrar. Tanzimat dönemi nazım metinlerini tahlil eder. Tanzimat dönemi sanatçıları arasındaki edebi ayrılıkları betimler. Dönemin çeviri faliyetlerinin önemini kavrar. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Tanzimat döneminin sosyal, siyasal, kültürel özellikleri hakkında genel bir değerlendirme.
|
Kaynak kitaplardan ilgili bölümler okunacak.
|
Düz anlatım ve tartışma
|
|
2 |
Tanzimat ve Islahat Fermanları; eğitim kurumları, yenilik ve değişmeler.
|
Kaynak kitaplardan ilgili bölümler okunacak.
|
Düz anlatım ve tartışma
|
|
3 |
Tanzimat döneminde gazetecilik, gazeteciliğin sosyal ve kültür hayatımızdaki önemi.
|
Kaynak kitaplardan ilgili bölümler okunacak.
|
Düz anlatım ve tartışma
|
|
4 |
Bir edebi tür olarak şiir ile ilgili genel bilgi, şiirin ögeleri.
|
Kaynak kitaplardan ilgili bölümler okunacak.
|
Düz anlatım ve tartışma
|
|
5 |
Tanzimat Döneminde Türk şiiri.
|
İlgili makaleler okunacak.
|
Düz anlatım ve tartışma
|
|
6 |
Örnek metin incelemeleri.
|
İlgili makaleler okunacak.
|
Düz anlatım ve tartışma
|
|
7 |
Örnek metin incelemeleri.
|
Seçilmiş şiirler bütün yönleriyle tahlil edilecek
|
Düz anlatım ve tartışma
|
|
8 |
Ara sınav.
|
|
|
|
9 |
Şinasi.
|
Münâcât, Kaside
|
Düz anlatım ve tartışma
|
|
10 |
Namık Kemal.
|
Hürriyet Kasidesi
|
Düz anlatım ve tartışma
|
|
11 |
Ziya Paşa.
|
Tercî-i Bend, Terkîb-i Bend
|
Düz anlatım ve tartışma
|
|
12 |
Recaizade Mahmut Ekrem.
|
Bu da Bir Şi´r-i Muhzin-i Diğer!
|
Düz anlatım ve tartışma
|
|
13 |
Abdülhak Hamit Tahran.
|
Hoş-nişînân, Şanzelize
|
Düz anlatım ve tartışma
|
|
14 |
Muallim Naci .
|
Gazel
|
Düz anlatım ve tartışma
|
|
15 |
Muallim Naci . |
Gazel |
Düz anlatım ve tartışma
|
|
16/17 |
Yarıyıl sonu sınavları. |
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Akyüz, Kenan; Modern Türk Edebiyatının Ana Çizgileri, İnkılap Kitapevi, İstanbul
Tanpınar, Ahmet Hamdi(1967); 19. Asır Türk Edebiyatı Tarihi, Çağlayan Kitabevi, İstanbul
Akyüz, Kenan; (1986) Batı Tesirinde Türk Şiiri Antolojisi, İnkılâp Kitapevi, İstanbul
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Yeni Türk Edebiyatı El Kitabı (1839-2000); Editör: Dr. Ramazan Korkmaz, Grafiker Yayınları. Tanzimat Edebiyatı; Editör: İsmail Parlatır, Akçağ Yayınları .
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Türkçeyi etkin olarak kullanarak yazılı ve sözlü iletişim kurabilir. Soru sorar, gözlem yapar, eleştirisel ve yapıcı düşünerek, akademik dürüstlük ilkelerine uyar, girişimcidir. |
4 |
|
2 |
Lisans öğrenimi boyunca ve daha sonraki iş hayatı için gerekli olabilecek temel bilgi teknolojilerini kullanmayı öğrenir ve uygulama kapasitesini yükseltir.
|
5 |
|
3 |
Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel gelişim sürecini izleyebilir.
|
4 |
|
4 |
Türk Dili ve Edebiyatının tarihi ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar.
|
5 |
|
5 |
Türkolojinin temel kavramlarının önemini bilir ve fark eder.
|
2 |
|
6 |
Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini öğrenir.
|
4 |
|
7 |
Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yerini kavrar.
|
3 |
|
8 |
Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle çözümler.
|
5 |
|
9 |
Dil, kültür, edebiyat ilişkisini çözümleyici çalışmalar yapabilir.
|
5 |
|
10 |
Türkoloji ile ilgili sorunları kavrayıp çözer.
|
4 |
|
11 |
Eski ve yeni metinleri kavrayıp tartışabilir.
|
5 |
|
12 |
Filolojik ve dilbilimsel bakışı edinir.
|
3 |
|
13 |
Edebi metin çözümlemede bilimsel yöntemleri ve filolojik bilgileri etkin olarak kullanma becerisi kazanır.
|
2 |
|
14 |
Bağımsız veya grupla birlikte edebi metinler üzerinde çalışma yapabilme yeteneğine sahip olur.
|
3 |
|
15 |
Alanı ile ilgili başvuru kaynaklarına ulaşabilme ve onlardan etkin biçimde yararlanabilme yeteneğine sahip olur.
|
3 |
|
16 |
Alanı ile ilgili kavramları anlayabilen, bilgi aktarabilen, meslektaşları ile iletişim kurabilen, entelektüel birikime sahip olabilir.
|
2 |
|
17 |
Türkoloji sorunlarına çözüm üretip Türkolojinin gelişmesine katkıda bulunur.
|
5 |
|
18 |
Türkoloji ile ilgili kavramları anlayabilecek, meslektaşları ile iletişim kuabilecek yabancı dil bilgisine sahip olur. |
5 |
|
19 |
Alanındaki uygulamalara yeterli olacak şekilde bir yabancı dili (Mesleki yabancı dil) A2 seviyesinde bilir. |
5 |
|
20 |
Atatürk İlkeleri ve İnkılap tarihi konusunda bilinçlidir ve bilgi sahibidir. |
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
13 |
2 |
26 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
13 |
3 |
39 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 85 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.4 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|