|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Program Geliştirme |
|
Dersin Kodu |
: |
SBG203 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Öğr.Gör. ABDULLAH BALCIOĞULLARI |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Program geliştirmeyle ilgili temel kavramları açıklar Program geliştirmede kullanılan tasarım ve modelleri kavrar Program geliştirme sürecini ve planlamasını kavrar Programın öğelerini tanımlar Program değerlendirmede kullanılan kriterleri kavrar Türkiye’de kullanılan yeni programları analiz eder
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Program geliştirmenin farklı temellerini açıklamak, program tasarımı ve modellerini öğretmek, program geliştirme sürecini kavratmak, eğitimdeki yeni yönelimleri öğretmek. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Temel kavramlar, program geliştirmenin kuramsal temelleri (tarihi, felsefi, psikolojik ve toplumsal temeller), eğitim programı tasarımı ve modeller, sosyal bilgilerde program geliştirme süreci (planlama, tasarı hazırlama, deneme - değerlendirme, programa süreklilik kazandırma) , sosyal bilgiler programları ile ilgili yeni yönelimler (etkin öğrenme, çoklu zeka, işbirliğine dayalı öğrenme, yaşam boyu öğrenme, yapılandırmacılık, yaratıcı düşünme, v.b.). |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Sosyal Bilgiler Dersliği |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Dönem içeriğinin tanıtılması.
Program Geliştirmeyle İlgili Temel Kavramlar |
Sosyal Bilgiler Öğretim Programının incelenmesi |
Düz anlatım, soru ve cevap, tartışma |
|
2 |
Program Geliştirmenin Temelleri |
Cumhuriyet dönemi eğitim alanında yapılan yeniliklerin incelenmesi |
Düz anlatım, soru ve cevap, tartışma |
|
3 |
Eğitim Programı Tasarımı |
Eğitim programının incelenmesi |
Düz anlatım, soru ve cevap, tartışma |
|
4 |
Eğitim Programı Modelleri |
Avrupa ve Amerika´da kullanılan program modelleri |
Düz anlatım, soru ve cevap, tartışma |
|
5 |
Program Geliştirmenin Planlanması |
Kitapta ilgili bölümün okunması |
Düz anlatım, soru ve cevap, tartışma |
|
6 |
Program Geliştirme Süreci |
Yok |
Düz anlatım, soru ve cevap, tartışma |
|
7 |
Eğitim Programının Hedefleri ve Çeşitleri |
İlköğretim Sosyal Bilgiler ders kitaplarının incelenmesi |
Düz anlatım, soru ve cevap, tartışma ve proje |
|
8 |
Arasınav |
Dönem boyunca işlenen konular |
Açık Uçlu sorular |
|
9 |
Hedeflerin Taksonomik Sıralanması |
Sosyal Bilgiler dersinin hedeflerinin incelenmesi |
Düz anlatım, soru ve cevap, tartışma ve proje |
|
10 |
İçerik Düzenleme ve içerik düzenleme yaklaşımları |
Sosyal bilgiler ders içeriklerinin incelenmesi |
Düz anlatım, soru ve cevap, tartışma |
|
11 |
Öğretme ve Öğrenme Süreçleri |
İlköğretim kurumlarında Öğretme ve öğrenme sürecinin analiz edilmesi |
Düz anlatım, soru ve cevap, tartışma |
|
12 |
Ölçme ve Değerlendirme Süreçleri |
Okullarda kullanılan ölçme ve değerlendirme yöntemlerinin belirlenmesi |
Düz anlatım, soru ve cevap, tartışma |
|
13 |
Program Değerlendirme Yaklaşımları |
Eğitim programının incelenmesi |
Düz anlatım, soru ve cevap, tartışma |
|
14 |
Program Geliştirmede Yeni Yönelimler ve Türkiye´de Yeni Programların İncelenmesi |
Geçmiş programların irdelenmesi |
Düz anlatım, soru ve cevap, tartışma |
|
15 |
Genel değerlendirme |
Yapılan çalışmaların raporlaştırılması |
Düz anlatım, soru ve cevap, tartışma |
|
16/17 |
Yıl Sonu Sınavları |
Dönem boyunca işlenen konular |
Açık Uçlu sorular |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Kıroğlu, Kasım. (2007). İlköğretim Programları, Ankara: Pegem A Yayıncılık.
Fidan, Nurettin. (1985), Okulda Öğrenme ve Öğretme, Ankara.
Ertürk, Selahattin. (1994), Eğitimde Program Geliştirme, Ankara: Meteksan
Demirel, Özcan. (2007), Program Geliştirme, Ankara: Pegem A Yayıncılık
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
50 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
50 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Öğrencilerin empati, eleştirel ve yaratıcı düşünme, insani değerlerle uyumlu etkili karar verme ve sorun çözme becerilerini geliştirecek yöntemleri kullanır. |
4 |
|
2 |
Öğretme-öğrenme sürecini, öğrencilerin bireysel farklılıklarını ve konu alanının özelliklerini dikkate alarak planlar. |
5 |
|
3 |
Öğrenci merkezli öğretimi etkili kılabilecek biçimde özgün materyaller geliştirir ve bilgi teknolojilerini kullanır. |
4 |
|
4 |
Ölçme ve değerlendirme konusunda mekanik olmaktan kaçınarak, öğrencilerin çok yönlü gelişimini sağlayacak, yaratıcı ve özenli biçimler kullanabilir. |
0 |
|
5 |
Sosyal bilimlerin bilgi üretme yöntemini açıklar. |
0 |
|
6 |
Sosyal Bilgiler Öğretmenliği mezunu; Sosyal bilimlerin temel kavram ve ilkelerini açıklar. |
2 |
|
7 |
İçinde yaşadığı toplumun ve başka toplumların kültürel yapılarını tanıyarak, tarih boyunca yaşanan değişimlerin neden ve sonuçlarını değerlendirir. |
3 |
|
8 |
Yaşadığı yerin dünya üzerindeki konumunu tanımlar. Matematiksel konumun sosyal, siyasal ve ekonomik etkilerini ve bu durumun tarih boyunca ne tür sonuçlar yarattığını değerlendirebilir. |
0 |
|
9 |
Dünyayı çok boyutlu algılayabilmek için sosyal bilimlerin yanısıra doğa bilimlerinden ve güzel sanatlardan yararlanmanın önemini ayırt eder. Mesleki gelişiminin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
0 |
|
10 |
Sosyal Bilgiler dersinin içeriğinde katkısı olan disiplinleri, programın gerektirdiği özel öğretim yöntemlerini uygulayarak, birbiriyle anlamlı biçimde ilişkilendirebilir. |
0 |
|
11 |
Demokratik öğrenme ortamları yaratacak ve sınıfını gerçek yaşamın bir parçası haline getirecek uygulamaları tanımlayabilir. |
4 |
|
12 |
Farklı kültürlerde (kır-kent), sosyal çevre ve öğrencileriyle etkili iletişim kurabilir, sorunların barışçıl yöntemlerle çözülebileceğini savunur. |
0 |
|
13 |
Eğitimin bilimsel temellerini tanır. |
0 |
|
14 |
Sahip olduğu mesleki yeterlilikler ile ilgili olarak öz değerlendirme yapabilir. |
5 |
|
15 |
Ayrımcılıktan kaçınarak, insan haklarına ve insan onuruna uygun bir yaşam sürmenin tüm insanlar için geçerli ve gerekli olduğunu savunur. |
2 |
|
16 |
Yurttaş-öğretmen modeli oluşturur. Sivil toplumun katılımcı bir üyesi olarak; görev yaptığı okulun, çalıştığı çevrenin, içinde yaşadığı toplumun ve günümüz dünyasının sorunları karşısında çözüm için uğraş verir. |
4 |
|
17 |
Özgüven sahibi olmaya, sorgulayabilme cesaretine ve değiştirebilme gücüne değer verir. Bunun için de çok çalışmaya ve sorumluluk üstlenmeye istekli olur. |
3 |
|
18 |
Gereksinim duyduğu bilgi kaynaklarına ulaşma becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. |
4 |
|
19 |
Yaşam boyu öğrenmeye değer verir. |
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
5 |
5 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 81 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.24 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|