|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Halk Kültürü Semineri |
|
Dersin Kodu |
: |
ESÇ448 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. MUZAFFER SÜMBÜL |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Kültür, halk kültürü, sözlü gelenek ve Halkbilim ilişkisini kurarak bu kavramları sosyal bilimler kapsamında açıklar.
Halk kültüründeki değişimi küresel bağlamda yorumlar, kendi kültürünün küresel kültür içerisindeki konumunu kavrar.
Halk kültürü konularını kapsayan Sosyal Bilgiler dersi için sunumlar oluşturur.
Halk kültürü konularını Halkbilim yöntemini kullanarak araştırır, raporlaştırır ve sunar.
Halk kültürü konularını somut olmayan kültürel mirasın korunması sözleşmesi bağlamında kavrar ve bunun sosyal bilgiler eğitimi içinde müze eğitimi ile ilişkisini kurar.
Halk kültürü, sanat, değerler ve sözlü gelenek ilişkisini kurar ve farklı seviyelerde çeşitli uygulamalar yapar.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu dersin amacı Halkbilimin çalışma alanlarına yönelik literatür ve alan araştırması seminerleri gerçekleştirilmesidir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Bu ders halk kültürünün kapsamını oluşturan, Sedat Veyis Örnek tarafından 25 temel başlık altında sınıflandırılmış konulara ilişkin yazılı kaynaklar ve alan araştırmalarından elde edilen verilerin seminer biçiminde sunulmasıyla gerçekleştirilecektir. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Halkbiliminin tanımı ve 25 temel sınıflandırma kapsamında çalışma alanları
|
Yok |
düz anlatım |
|
2 |
Halkbiliminin tanımı ve 25 temel sınıflandırma kapsamında çalışma alanları
|
İlgili kitap ve Makale bölümleri okunacak |
Soru-cevap, düz anlatım ve tartışma |
|
3 |
Halkbilim, Halk Kültürü ve Sözlü Gelenek
|
İlgili kitap ve Makale bölümleri okunacak |
Soru-cevap, düz anlatım ve tartışma |
|
4 |
Halkbilim yöntemi: Alan Araştırması
|
İlgili kitap ve Makale bölümleri okunacak |
Soru-cevap, düz anlatım ve tartışma |
|
5 |
Halkbilim yöntemi: Alan Araştırması
|
İlgili kitap ve Makale bölümleri okunacak |
Soru-cevap, düz anlatım ve tartışma |
|
6 |
Halkbilim yöntemi: Alan Araştırması
|
İlgili kitap ve Makale bölümleri okunacak |
Soru-cevap, düz anlatım ve tartışma |
|
7 |
Bireysel Literatür semineri
|
İlgili kitap ve Makale bölümleri okunacak |
Soru-cevap, düz anlatım ve tartışma |
|
8 |
Ara sınav
|
İlgili kitap ve Makale bölümleri okunacak |
Soru-cevap, düz anlatım ve tartışma |
|
9 |
Bireysel Literatür semineri
|
İlgili kitap ve Makale bölümleri okunacak |
Soru-cevap, düz anlatım ve tartışma |
|
10 |
Bireysel Literatür semineri
|
İlgili kitap ve Makale bölümleri okunacak |
Soru-cevap, düz anlatım ve tartışma |
|
11 |
Alan AraBireysel Literatür semineri
|
İlgili kitap ve Makale bölümleri okunacak |
Soru-cevap, düz anlatım ve tartışma |
|
12 |
Alan Araştırması Grup semineri
|
İlgili kitap ve Makale bölümleri okunacak |
Soru-cevap, düz anlatım ve tartışma |
|
13 |
Alan Araştırması Grup semineri
|
İlgili kitap ve Makale bölümleri okunacak |
Soru-cevap, düz anlatım ve tartışma |
|
14 |
Alan Araştırması Grup semineri |
İlgili kitap ve Makale bölümleri okunacak |
Soru-cevap, düz anlatım ve tartışma |
|
15 |
Alan Araştırması Grup semineri |
İlgili kitap ve Makale bölümleri okunacak |
Soru-cevap, düz anlatım ve tartışma |
|
16/17 |
Final |
Araştırma |
Araştırma raporu |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
SÖZEN, M, (2006). Gelenekten Geleceğe, Anadolu’daYaşama Kültürü, ÇEKÜL Vakfı,Creative Yayıncılık, İstanbul, .
SÜMBÜL, Muzaffer ve GÜL Emre, Milli Eğitim Bakanlığı İlköğretim Okullarında Sanat Etkinleri Adı Altında Okutulan Derslerin Adana Örneğinde İncelenmesi II. Sosyal Bilimler Eğitimi Kongresi 18-20 Haziran 2007 Adana Milli Eğitim Bakanlığı Devlet Kitapları Basımevi,2009. Sayfa:360-364
ALANGU, Tahir, Türkiye Folkloru Elkitabı, Adam Yayıncılık, İstanbul, 1983
AND, Metin, Geleneksel Türk Tiyatrosu Köylü ve Halk Tiyatrosu Gelenekleri, İnkılap Kitabevi, İstanbul, 1985.
BORATAV, Pertev Naili, 100 Soruda Türk Folkloru, Gerçek Yayınevi, İstanbul, 1984.
ELÇİN, Şükrü, Anadolu Köy Orta Oyunları (Köy Tiyatrosu), Türk Kültürünü Araştırma Enstitüsü, Ayyıldız Matbaası, Ankara, 1977.
ERGİNER, Gürbüz, Uşak Halk Takvimi Halk Meteorolojisi, Türk Tarih Kurumu Basımevi, Ankara, 1984.
OĞUZ, M. Öcal; Tuba Saltık Özkan, (yay. hzl.), Mitten Meddaha Türk Halk Anlatıları Uluslararası Sempozyum Bildirileri, Gazi Üniversitesi THBMER Yayını, Ankara, 2006.
KUTLU, Muhtar ve SÜMBÜL, Muzaffer, Halk Kültürü Derisi İlköğretim Halk Kültürü Dersi ve Öğretim Programı Üzerine Bir İnceleme
III. Sosyal Bilimler Eğitimi Kongresi Bildirileri 18-20 Haziran 2007 Adana. Milli Eğitim Bakanlığı Devlet Kitapları Basımevi,2009. Sayfa: 267-270
OĞUZ, Öcal, “Çağdaş Kentin Hukuku ve ‘Töre’ Cinayetleri”, Edebiyat ve Dil Yazıları Mustafa İsen’e Armağan, Ankara, 2007, s. 449-456.
ÖRNEK, Sedat Veyis, Türk Halk Bilimi, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara, 2000.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Öğrencilerin empati, eleştirel ve yaratıcı düşünme, insani değerlerle uyumlu etkili karar verme ve sorun çözme becerilerini geliştirecek yöntemleri kullanır. |
4 |
|
2 |
Öğretme-öğrenme sürecini, öğrencilerin bireysel farklılıklarını ve konu alanının özelliklerini dikkate alarak planlar. |
4 |
|
3 |
Öğrenci merkezli öğretimi etkili kılabilecek biçimde özgün materyaller geliştirir ve bilgi teknolojilerini kullanır. |
4 |
|
4 |
Ölçme ve değerlendirme konusunda mekanik olmaktan kaçınarak, öğrencilerin çok yönlü gelişimini sağlayacak, yaratıcı ve özenli biçimler kullanabilir. |
3 |
|
5 |
Sosyal bilimlerin bilgi üretme yöntemini açıklar. |
3 |
|
6 |
Sosyal Bilgiler Öğretmenliği mezunu; Sosyal bilimlerin temel kavram ve ilkelerini açıklar. |
0 |
|
7 |
İçinde yaşadığı toplumun ve başka toplumların kültürel yapılarını tanıyarak, tarih boyunca yaşanan değişimlerin neden ve sonuçlarını değerlendirir. |
5 |
|
8 |
Yaşadığı yerin dünya üzerindeki konumunu tanımlar. Matematiksel konumun sosyal, siyasal ve ekonomik etkilerini ve bu durumun tarih boyunca ne tür sonuçlar yarattığını değerlendirebilir. |
0 |
|
9 |
Dünyayı çok boyutlu algılayabilmek için sosyal bilimlerin yanısıra doğa bilimlerinden ve güzel sanatlardan yararlanmanın önemini ayırt eder. Mesleki gelişiminin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
0 |
|
10 |
Sosyal Bilgiler dersinin içeriğinde katkısı olan disiplinleri, programın gerektirdiği özel öğretim yöntemlerini uygulayarak, birbiriyle anlamlı biçimde ilişkilendirebilir. |
3 |
|
11 |
Demokratik öğrenme ortamları yaratacak ve sınıfını gerçek yaşamın bir parçası haline getirecek uygulamaları tanımlayabilir. |
0 |
|
12 |
Farklı kültürlerde (kır-kent), sosyal çevre ve öğrencileriyle etkili iletişim kurabilir, sorunların barışçıl yöntemlerle çözülebileceğini savunur. |
5 |
|
13 |
Eğitimin bilimsel temellerini tanır. |
0 |
|
14 |
Sahip olduğu mesleki yeterlilikler ile ilgili olarak öz değerlendirme yapabilir. |
0 |
|
15 |
Ayrımcılıktan kaçınarak, insan haklarına ve insan onuruna uygun bir yaşam sürmenin tüm insanlar için geçerli ve gerekli olduğunu savunur. |
4 |
|
16 |
Yurttaş-öğretmen modeli oluşturur. Sivil toplumun katılımcı bir üyesi olarak; görev yaptığı okulun, çalıştığı çevrenin, içinde yaşadığı toplumun ve günümüz dünyasının sorunları karşısında çözüm için uğraş verir. |
0 |
|
17 |
Özgüven sahibi olmaya, sorgulayabilme cesaretine ve değiştirebilme gücüne değer verir. Bunun için de çok çalışmaya ve sorumluluk üstlenmeye istekli olur. |
3 |
|
18 |
Gereksinim duyduğu bilgi kaynaklarına ulaşma becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. |
0 |
|
19 |
Yaşam boyu öğrenmeye değer verir. |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
2 |
2 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
6 |
6 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
6 |
6 |
|
Toplam İş Yükü: | 84 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.36 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|