|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Nişasta Şeker Bitkileri |
|
Dersin Kodu |
: |
TBP405 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. HALİS ARIOĞLU |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Nişasta ve şeker bitkilerini tanımlayabilecek ve teşhis edebilecektir
Nişasta ve şeker bitkilerinin çevresel isteklerini açıklayabilecektir Nişasta ve şeker bitkilerinin yetiştirme tekniklerini anlatabilecektir Nişasta ve şeker bitkilerinin ıslah yöntemlerini anlatabilecektir
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Ekonomik öneme sahip nişasta ve şeker bitkilerinin bitkisel ve tarımsal özellikleri, ekolojik istekleri, yetiştirme teknikleri ve ıslahı konularında öğrencilere temel bilgileri ve becerileri kazandırmak |
|
Dersin İçeriği |
: |
Patates, şekerpancarı, şeker kamışı, tatlı patates, tapioka ve yerelması gibi nişasta ve şeker bitkilerinin önemi, morfolojisi, fizyolojisi, iklim ve toprak istekleri, yetiştirme teknikleri (toprak işleme, gübreleme, tohumluk, ekim nöbeti, ekim, sulama, yabancı ot kontrolü, hastalık ve zararlıların kontrolü, hasat) ve depolanması |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Nişasta ve şeker bitkileri olarak bilinen veya kullanılan bitkiler, patates bitkisinin tarımsal ve ekonomik önemi, patates bitkisinin kökeni, evrimi ve dünyaya yayılışı, patatesin üretim istatistikleri |
Ders ile ilgili bilgilerin okunması |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
2 |
Patatesin bitkisel özellikleri, sera ve laboratuarda canlı patates bitkisi üzerinde inceleme, bitkinin farklı organlarının resimlerinin çizilmesi |
Ders ile ilgili bilgilerin okunması |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
3 |
Patates yumrusunda fizyolojik yaş ve dormansi kavramları, patatesin iklim ve toprak isteklerinin anlatılması, laboratuarda farklı fizyolojik yaştaki yumruların incelenmesi, farklı çeşitlere ait yumrulardaki sürgünlerin incelenmesi |
Ders ile ilgili bilgilerin okunması |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
4 |
Patateste toprak hazırlığı, çeşit seçimi ve tohumluk hazırlığı, patateste dikim, bakım ve hasat işlemleri, saksılara dikilen yumrulardaki gelişimlerin gözlenmesi |
Ders ile ilgili bilgilerin okunması |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma. |
|
5 |
Patatesin hasat sonu fizyolojisi ve depolanması, patateste ıslah amaçları, saksılara dikilen yumrulardan bitki gelişimlerin gözlenmesi |
Ders ile ilgili bilgilerin okunması |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
6 |
Melezleme teknikleri ve yapılışı, seleksiyon yöntemleri ve kriterlerinin anlatılması, melezlemenin anlatıldığı filmin izlenmesi |
Ders ile ilgili bilgilerin okunması |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
7 |
Tatlı patates bitkisinin tarımsal ve ekonomik önemi; kökeni ve Dünyaya yayılışı, tatlı patatesin üretim istatistikleri tatlı patatesin bitkisel özellikleri, iklim ve toprak istekleri tohumluk tipleri ve tohumluk hazırlığı |
Ders ile ilgili bilgilerin okunması |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
8 |
Tatlı patatesin toprak hazırlığı, dikim, bakım ve hasat işlemlerinin anlatılması, hasat sonu fizyolojisi ve depolanması, melezleme teknikleri ve seleksiyon yöntemlerinin anlatılması, serada fide yastıklarının hazırlanması ve depo-köklerin fide yastıklarına dikilmesi |
Ders ile ilgili bilgilerin okunması |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
9 |
Ara sınav |
Ara sınav hazırlığı |
Yazılı sınav |
|
10 |
Şeker pancarı bitkisinin tarımsal ve ekonomik önemi, şeker pancarı bitkisinin kökeni, evrimi ve Dünyaya yayılışı, şeker pancarı üretim istatistikleri, Türkiye’de ve Dünyada şeker sektörünün genel durumu |
Ders ile ilgili bilgilerin okunması |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
11 |
Şeker pancarının bitkisel özellikleri, iklim ve toprak istekleri, serada daha önce ekilmiş olan şekerpancarı bitkilerinin incelenmesi |
Ders ile ilgili bilgilerin okunması |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
12 |
Şeker pancarının toprak hazırlığı, dikim, bakım ve hasat işlemleri, hasat sonu fizyolojisi ve depolanması, şeker pancarında ıslah amaçları ve uygulanan yöntemler |
Ders ile ilgili bilgilerin okunması |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
13 |
Yer elması bitkisinin tarımsal ve ekonomik önemi, yer elmasının bitkisel özellikleri ve bu konu hakkında ödev verilecektir |
Ders ile ilgili bilgilerin okunması |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
14 |
Yer elması bitkisinin iklim ve toprak istekleri, yer elmasının toprak hazırlığı, dikim, bakım ve hasat işlemlerinin anlatılmas-1 |
Ders ile ilgili bilgilerin okunması |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
15 |
Yer elması bitkisinin iklim ve toprak istekleri, yer elmasının toprak hazırlığı, dikim, bakım ve hasat işlemlerinin anlatılmas-2 |
Ders ile ilgili bilgilerin okunması |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
16/17 |
Yıl sonu sınavı |
Final sınavı hazırlığı |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Nişasta ve Şeker Bitkileri, 2002
Prof.Dr.H.Halis ARIOĞLU
Nişasta ve Şeker Bitkileri, 1998
Prof.Dr. Celal ER ve Arş.Gör.Serkan URANBEY
The Potata Crop, 1978
P.M.HARRIS
The Sugar Beet Crop, 1995
D.A.COOKE AND R.K.SCOTT
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Ziraat mühendisliği, Tarla bitkileri yetiştiriciliği ve ıslahı alanlarında bilgi sahibi olma.
|
3 |
|
2 |
Ziraat mühendisliği, Tarla bitkileri yetiştiriciliği ve ıslahı uygulamalarında problemleri saptama, tanımlama ve çözme. |
3 |
|
3 |
Tarla bitkileri ile ilgili temel kavramları sentezleme becerisi kazanma. |
3 |
|
4 |
Ziraat mühendisliği ile ilgili sorunları tanıma, karar verme ve çözümleme konularında inisiyatif kullanma. |
2 |
|
5 |
Sürdürülebilir tarım, çevre ve doğal kaynakların korunması, biyolojik çeşitlilik ve bitki gen kaynaklarının muhafazası konularında bilinç kazanma. |
0 |
|
6 |
İklim ve toprağı en iyi şekilde kullanabilecek, bitkisel üretim sağlama yeteneği kazanma. |
5 |
|
7 |
Tarla bitkileri ıslahı ve biyoteknolojisi konularının temel esaslarını öğrenme. |
0 |
|
8 |
Ziraat mühendisliği, Tarla bitkileri yetiştiriciliği ve ıslahı uygulamalarında modern teknik araçları seçme ve kullanma. |
3 |
|
9 |
Amaca uygun araştırma denemesi kurabilme ve sonuçları bilimsel yöntemlerle yorumlayabilme özelliği kazanma. |
3 |
|
10 |
Bireysel ve ekip çalışması yapabilme yeteneğini kazanma. |
2 |
|
11 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğini benimseme. |
0 |
|
12 |
Alanıyla ilgili etkili ve sağlıklı iletişim kurmak ve iletişim teknolojilerini kullanma. |
1 |
|
13 |
Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
1 |
|
14 |
Meslek etiğine saygılı olma. |
2 |
|
15 |
Ziraat mühendisliği ile ilgili mevzuata ve yönetim sistemlerine hakim olma. |
2 |
|
16 |
Ziraat Mühendisliği alanında plan ve proje yapabilecek, uygulayabilecek, yönetebilecek ve izleyebilecek yetkinliğe sahip olma. |
3 |
|
17 |
Öğrendiği bilgileri analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme. |
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
4 |
8 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
6 |
6 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
8 |
8 |
|
Toplam İş Yükü: | 78 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.12 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|