|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Görsel Okur-yazarlık |
|
Dersin Kodu |
: |
RSS227 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. MUSTAFA ÇAPAR |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Farklı okuryazarlık biçimlerini listeler. Görsel okuryazarlık kavramının tarihsel gelişimini tanımlar. Görsel okuryazarlık ile ilgili kavramları listeler.
4. Sanatsal tasarım elemanlarını ve ilkelerini açıklar.
5. Görsel okuryazarlığa yönelik olarak görseller oluşturur.
6. Konuya ve amaca uygun materyal seçer ve kullanır.
7. Görselleri yorumlar ve görseller hakkında metin oluşturur.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu dersin amacı; görsel okuryazarlık kavramını öğrenme, görsellere farklı bir gözle bakma, görsellerin “okunması” ve görseller hakkında “yazılması” sürecini geliştirmektir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Ders, görsel okur-yazarlığın tarihini, resim, grafik, fotoğraf ve sinema gibi sanat ürünlerinin okunmasını ve bunlar hakkında yazılmasını içerir. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Dersin içeriği, amaçları, ders programı, uygulanacak yöntemler, kullanılacak kaynakların tanıtımı ve proje konularının seçimi. |
Ders ile ilgili kaynaklar, proje konuları hazırlanır. |
Soru-cevap, anlatım, gösterim ve tartışma. |
|
2 |
Farklı okuryazarlık türlerinin incelenmesi. |
Ders metninin ve power point sunumunun hazırlanması. |
Soru-cevap, anlatım, gösterim ve tartışma. |
|
3 |
Görsel okuryazarlık kavramının tarihsel gelişimi. |
Ders metninin ve power point sunumunun hazırlanması. |
Soru-cevap, anlatım, gösterim ve tartışma. |
|
4 |
Görsel okuryazarlık kavramının tarihsel gelişimi. |
Ders metninin ve power point sunumunun hazırlanması. |
Soru-cevap, anlatım, gösterim ve tartışma. |
|
5 |
Görsel okuryazarlık ile ilgili temel kavramlar. |
Ders metninin ve power point sunumunun hazırlanması. |
Soru-cevap, anlatım, gösterim ve tartışma. |
|
6 |
Görsel okuryazarlık ile ilgili temel kavramlar. |
Ders metninin ve power point sunumunun hazırlanması. |
Soru-cevap, anlatım, gösterim ve tartışma. |
|
7 |
Görsel algı. |
Ders metninin ve power point sunumunun hazırlanması. |
Soru-cevap, anlatım, gösterim ve tartışma. |
|
8 |
Vize |
|
|
|
9 |
Sanatsal tasarım elemanları. |
Ders metninin ve power point sunumunun hazırlanması. |
Soru-cevap, anlatım, gösterim ve tartışma. |
|
10 |
Sanatsal tasarım ilkeleri. |
Ders metninin ve power point sunumunun hazırlanması. |
Soru-cevap, anlatım, gösterim ve tartışma. |
|
11 |
Görselleri okuma/yorumlama. |
Ders metninin ve power point sunumunun hazırlanması. |
Soru-cevap, anlatım, gösterim ve tartışma. |
|
12 |
Görselleri okuma/yorumlama. |
Ders metninin ve power point sunumunun hazırlanması. |
Soru-cevap, anlatım, gösterim ve tartışma. |
|
13 |
Görseller hakkında metin oluşturma. |
Ders metninin ve power point sunumunun hazırlanması. |
Soru-cevap, anlatım, gösterim ve tartışma. |
|
14 |
Görsel okuryazarlığa yönelik olarak görseller oluşturma. |
Ders metninin ve power point sunumunun hazırlanması. |
Soru-cevap, anlatım, gösterim ve tartışma. |
|
15 |
Görsel okuryazarlığa yönelik olarak görseller oluşturma. |
Ders metninin ve power point sunumunun hazırlanması. |
Soru-cevap, anlatım, gösterim ve tartışma. |
|
16/17 |
Final |
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Purvis, J., R. (1973). Visual Literacy: An Emerging Concept. Educatioal Leadership, 714-716
Şahin, Ç. Ve Kıran, I. (2011). İlköğretim 5. Sınıf Öğretmen ve Öğrencilerinin Görsel Okuryazarlıkları Üzerine Bir Araştırma. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 31, 363-381
Tüzel, S. (2010). Görsel Okuryazarlık. TÜBAR (Türklük Bilimi Araştırmaları)-XXVII.
Zeren, G. ve Arslan, R. (2009). Bir Eğitim Süreci Olarak Görsel Yazarlık. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3, 43- 52
Barthes, R. (2011). Camera Lucida-Fotoğraf Üzerine Düşünceler. İstanul: Altıkırkbeş Yayınları.
Berger, J. (2011). Görünüre Dair Küçük Bir Teoriye Doğru Adımlar. İstanbul: Metis Yayınları.
Berger, J. (2012). Görme Biçimleri. İstanbul: Metis Yayınları.
Botton, A., D. (2007). Mutluluğun Mimarisi. İstanbul: Sel Yayıncılık.
Brill, J., M., Kim, D. Ve Branch, R., B. (2007). Visual Literacy Degined-The Results of a Delphi Study: Can IVLA (Operationally) Define Visual Literacy? Journal of Visual Literacy, Volume 27, Number 1, 47-60
Burke, P. (2003). Afişten Heykele Minyatürden Fotoğrafa Tarihin Görgü Tanıkları. İstanbul: Kitap Yayınevi.
Dake, D., M. (2007). A Natural Visual Mind: The Art and Science of Visual Literacy. Journal of Visual Literacy, Volume 27, Number 1, 7-28
Kafalı, N. (2003). Bir Görsel İletişim Aracı Olan Fotoğrafta Belirginlik. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 8, 291- 304
O’Neil, K., E. (2011). Reading Pictures- Developing Visual Literacy for Greater Comprehension.The Reading Teacher, 65, 3, 214-223
Alpan, G. (2008). Görsel Okuryazarlık ve Öğretim Teknolojisi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 74-102.
Aslan, U., T. (2003). Görsel Olanı Okumak: Eleştirel Görsel Okur-Yazarlık.İletişim: Araştırmaları, 1(1):39-64
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
50 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
7 |
50 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Sanat eğitimi programının öğretiminde kullanılan yöntem, teknik ve stratejileri bilir ve uygular. |
0 |
|
2 |
Görsel sanatların temel alanlarında üretici etkinlikte bulunabilecek bilgiye ve uygulama becerisini kazanır. |
3 |
|
3 |
İnsan topluluklarının ve uygarlıkların oluşum süreçlerini ve özelliklerini açıklar. |
2 |
|
4 |
Öğretim materyallerinin kullanılması ve geliştirilmesi yeterliliğini kazanır. |
3 |
|
5 |
Güzel Sanatlar alanının temel kavram ve ilkelerini bilir ve uygular. |
2 |
|
6 |
İlköğretim I.-II. kademe ve ortaöğretim öğrencilerinin gelişim özelliklerini tanır. |
2 |
|
7 |
Sanatın üretim ve öğretilmesi süreçlerini etkileyebilecek ulusal ve uluslararası kültürel unsurları tanır. |
3 |
|
8 |
Görsel sanatlar öğretmenliği ile ilgili gelişmeleri bilimsel , sanatsal yöntem ve teknikleri kullanarak çok yönlü değerlendirir. |
2 |
|
9 |
Öğrencilerde eleştirel düşünce, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır. |
5 |
|
10 |
Sınıf yönetimiyle ilgili bilgi ve becerileri etkin bir biçimde kullanır. |
0 |
|
11 |
Sanat eğitiminin temel kavramlarını ve sanat eğitimi araştırma süreç ve tekniklerini gelişmelere uygun biçimde kullanır. |
2 |
|
12 |
Plastik sanatların temel alanlarında kullanılan malzemeleri, yöntemleri ve teknikleri tanır ve uygular. |
2 |
|
13 |
Eğitim öğretim süreçlerini etkin bir şekilde planlar ve programlar. |
2 |
|
14 |
Duygularını ifade edebilme, bağımsız düşünebilme ve sosyal duyarlılık oluşturabilme becerisini geliştirir. |
3 |
|
15 |
Dinamik bir sanat eğitimcisi olarak, bilgi teknolojilerinin gelişimine uyum sağlamada gerekli bilinci, sorumluluğu , becerileri kazanır. |
2 |
|
16 |
Birikimleriyle başka alanlara da katkı yapar. |
2 |
|
17 |
Programın öngördüğü düzeyde yabancı dil bilir. |
0 |
|
18 |
Öğrencileriyle, öğretmen arkadaşlarıyla, okul yönetimi ve ailelerle etkili ve sağlıklı iletişim kurar. |
2 |
|
19 |
Bireyi bilişsel, devinişsel, duyuşsal yönleriyle bir bütün olarak ele alır. |
0 |
|
20 |
Bir kültür ve tarih mirası olan müzelerden etkin bir eğitim ortamı olarak yararlanma ve tarihi değerlere sahip çıkma bilinci kazanır. |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
7 |
4 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
7 |
4 |
28 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 88 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.52 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|