Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Varoluş/Yaratılış Nazariyeleri ve İslam

Dersin Kodu : TİB 784

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. İSMAİL YÜRÜK
Doç.Dr. İSMAİL ŞIK

Dersin Öğrenme Kazanımları : Varoluş/yaratılış nazariyelerine genel bir bakış sağlar
Varoluşla alakalı Felsefi ve teolojik yaklaşımların ilmi veriler perspektifinde irdelenmesi kolaylaşıtırır.
İslam düşüncesinin öngördüğü yaratılış kuramının bilimsel ve akli yönden ispat eder.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Varoluş/yaratılış nazariyelerine genel bir bakış, İslam inanç esasları açısından söz konusu teorilerin değerlendirilmesini sağlamak.

Dersin İçeriği : Varoluş/yaratılış nazariyelerine genel bir bakış. İslam inanç esasları açısından söz konusu teorilerin değerlendirilmesi. Var oluşla alakalı Felsefi ve teolojik yaklaşımların ilmi veriler perspektifinden akli ve nakli veriler çerçevesinde irdelenmesi. İslam düşüncesinin öngördüğü yaratılış kuramının bilimsel ve akli yönden ispat edilmesi.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : İlahiyat Fakültesi Derslikleri


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Varoluş/yaratılış nazariyelerine genel bir bakış Konuyla ilgili makale, kitap ve kitap bölümleri tartışma, soru cevap
2 Var oluşla alakalı felsefi yaklaşımların ilmi veriler perspektifinden akli ve nakli veriler çerçevesinde irdelenmesi Konuyla ilgili makale, kitap ve kitap bölümleri tartışma, soru cevap
3 Varoluşla alakalı teolojik yaklaşımların ilmi veriler perspektifinden akli ve nakli veriler çerçevesinde irdelenmesi Konuyla ilgili makale, kitap ve kitap bölümleri tartışma, soru cevap
4 İslam inanç esasları açısından söz konusu teorilerin değerlendirilmesi Konuyla ilgili makale, kitap ve kitap bölümleri tartışma, soru cevap
5 İslam düşüncesinin öngördüğü yaratılış kuramının bilimsel ve akli yönden tartışılması. Konuyla ilgili makale, kitap ve kitap bölümleri tartışma, soru cevap
6 Evrim teorisi ve teorisinin bilimsel açıdan değerlendirlmesi. Konuyla ilgili makale, kitap ve kitap bölümleri tartışma, soru cevap
7 Evrim teorisi ve iddiasının Tanrı fikri bağlamında iakli ve nakli açıdan değerlendirlmesi. Konuyla ilgili makale, kitap ve kitap bölümleri tartışma, soru cevap
8 Ara sınav Yazlı
9 Kur´an´ın yaratılış teorisinin diğer kutsal kitaplarla kıyaslanması. Konuyla ilgili makale, kitap ve kitap bölümleri tartışma, soru cevap
10 Kur´an´ın yaratılış teorisinin akli ve bilimsel verilerle kıyaslanması Konuyla ilgili makale, kitap ve kitap bölümleri tartışma, soru cevap
11 Kur´an´ın yaratılış teorisinin batı felsefesindeki teorilerle kıyaslanması. Konuyla ilgili makale, kitap ve kitap bölümleri tartışma, soru cevap
12 Kur´an´ın yaratılış teorisinin doğu felsefesi ve dinindeki teorilerle kıyaslanması. Konuyla ilgili makale, kitap ve kitap bölümleri tartışma, soru cevap
13 Kur´an´ın yaratılış teorisinin İslam felsefesindeki teorilerle kıyaslanması. Konuyla ilgili makale, kitap ve kitap bölümleri tartışma, soru cevap
14 Yaratılış- varoluşculuk problematiğinin tartışılması Konuyla ilgili makale, kitap ve kitap bölümleri tartışma, soru cevap
15 Big-bang teorisinin tartışılması Konuyla ilgili makale, kitap ve kitap bölümleri tartışma, soru cevap
16/17 Final yazılı imtihan


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Mehmet Bayraktar, İslam´da Evrimci Yaratılış Teorisi; Hüseyein Aydın, İlim felsefe ve Din Açısından yaratılış ve Gayelik; Şahin Elif, İslam ve Batı Düşüncesinde Yaratılış Modelleri
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 3 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır. 3
2 İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır 3
3 Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır 3
4 Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur 3
5 Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır 3
6 Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur 3
7 İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir 4
8 İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir 3
9 Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur 3
10 Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir 1
11 Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar 3
12 Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır 5
13 Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 3 15 45
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 3 15 45
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 5 5
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü: 147
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.88
Dersin AKTS Kredisi: 6