|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Varoluş/Yaratılış Nazariyeleri ve İslam |
|
Dersin Kodu |
: |
TİB 784 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. İSMAİL YÜRÜK Doç.Dr. İSMAİL ŞIK |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Varoluş/yaratılış nazariyelerine genel bir bakış sağlar Varoluşla alakalı Felsefi ve teolojik yaklaşımların ilmi veriler perspektifinde irdelenmesi kolaylaşıtırır. İslam düşüncesinin öngördüğü yaratılış kuramının bilimsel ve akli yönden ispat eder.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Varoluş/yaratılış nazariyelerine genel bir bakış, İslam inanç esasları açısından söz konusu teorilerin değerlendirilmesini sağlamak.
|
|
Dersin İçeriği |
: |
Varoluş/yaratılış nazariyelerine genel bir bakış.
İslam inanç esasları açısından söz konusu teorilerin değerlendirilmesi.
Var oluşla alakalı Felsefi ve teolojik yaklaşımların ilmi veriler perspektifinden akli ve nakli veriler çerçevesinde irdelenmesi.
İslam düşüncesinin öngördüğü yaratılış kuramının bilimsel ve akli yönden ispat edilmesi. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
İlahiyat Fakültesi Derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Varoluş/yaratılış nazariyelerine genel bir bakış |
Konuyla ilgili makale, kitap ve kitap bölümleri |
tartışma, soru cevap |
|
2 |
Var oluşla alakalı felsefi yaklaşımların ilmi veriler perspektifinden akli ve nakli veriler çerçevesinde irdelenmesi |
Konuyla ilgili makale, kitap ve kitap bölümleri |
tartışma, soru cevap |
|
3 |
Varoluşla alakalı teolojik yaklaşımların ilmi veriler perspektifinden akli ve nakli veriler çerçevesinde irdelenmesi |
Konuyla ilgili makale, kitap ve kitap bölümleri |
tartışma, soru cevap |
|
4 |
İslam inanç esasları açısından söz konusu teorilerin değerlendirilmesi |
Konuyla ilgili makale, kitap ve kitap bölümleri |
tartışma, soru cevap |
|
5 |
İslam düşüncesinin öngördüğü yaratılış kuramının bilimsel ve akli yönden tartışılması. |
Konuyla ilgili makale, kitap ve kitap bölümleri |
tartışma, soru cevap |
|
6 |
Evrim teorisi ve teorisinin bilimsel açıdan değerlendirlmesi. |
Konuyla ilgili makale, kitap ve kitap bölümleri |
tartışma, soru cevap |
|
7 |
Evrim teorisi ve iddiasının Tanrı fikri bağlamında iakli ve nakli açıdan değerlendirlmesi. |
Konuyla ilgili makale, kitap ve kitap bölümleri |
tartışma, soru cevap |
|
8 |
Ara sınav |
|
Yazlı |
|
9 |
Kur´an´ın yaratılış teorisinin diğer kutsal kitaplarla kıyaslanması. |
Konuyla ilgili makale, kitap ve kitap bölümleri |
tartışma, soru cevap |
|
10 |
Kur´an´ın yaratılış teorisinin akli ve bilimsel verilerle kıyaslanması |
Konuyla ilgili makale, kitap ve kitap bölümleri |
tartışma, soru cevap |
|
11 |
Kur´an´ın yaratılış teorisinin batı felsefesindeki teorilerle kıyaslanması. |
Konuyla ilgili makale, kitap ve kitap bölümleri |
tartışma, soru cevap |
|
12 |
Kur´an´ın yaratılış teorisinin doğu felsefesi ve dinindeki teorilerle kıyaslanması. |
Konuyla ilgili makale, kitap ve kitap bölümleri |
tartışma, soru cevap |
|
13 |
Kur´an´ın yaratılış teorisinin İslam felsefesindeki teorilerle kıyaslanması. |
Konuyla ilgili makale, kitap ve kitap bölümleri |
tartışma, soru cevap |
|
14 |
Yaratılış- varoluşculuk problematiğinin tartışılması |
Konuyla ilgili makale, kitap ve kitap bölümleri |
tartışma, soru cevap |
|
15 |
Big-bang teorisinin tartışılması |
Konuyla ilgili makale, kitap ve kitap bölümleri |
tartışma, soru cevap |
|
16/17 |
Final |
|
yazılı imtihan |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Mehmet Bayraktar, İslam´da Evrimci Yaratılış Teorisi;
Hüseyein Aydın, İlim felsefe ve Din Açısından yaratılış ve Gayelik;
Şahin Elif, İslam ve Batı Düşüncesinde Yaratılış Modelleri
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
3 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır. |
3 |
|
2 |
İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır |
3 |
|
3 |
Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır |
3 |
|
4 |
Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur |
3 |
|
5 |
Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır |
3 |
|
6 |
Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur |
3 |
|
7 |
İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir |
4 |
|
8 |
İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir |
3 |
|
9 |
Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur |
3 |
|
10 |
Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir |
1 |
|
11 |
Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar |
3 |
|
12 |
Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır |
5 |
|
13 |
Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
3 |
15 |
45 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
3 |
15 |
45 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
5 |
5 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 147 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.88 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|