Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : İslam Düşüncesinde Rasyonalite Sorunsalı

Dersin Kodu : TİB 787

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. İSMAİL YÜRÜK
Doç.Dr. İSMAİL ŞIK

Dersin Öğrenme Kazanımları : rasyonel düşünce ile dini düşüncenin temellerini kavrar
dini düşünce sisteminin rasyonel atl yapısını görür
rasyonel metodu dini düşüncede kullanmayı öğrenir

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : İslam düşüncesinin rasyonalite meselesi, bilgi ve varlık anlayışlarının oluşumunda rasyonel yaklaşımları öğretmek.

Dersin İçeriği : Teolojik perspektifte konunun İslam düşüncesi açısından tarihi süreç içerisinde irdelenmesi Dini düşüncede aklın işlevselliği ve hareket alanı meselesi

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : İlahiyat Fakültesi Sınıfları


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 İslam düşüncesinin rasyonalite meselesi İlgili makale, kitap ya da kitap kısımları anlatım soru cevap tartışma
2 Bilgi ve varlık anlayışlarının oluşumunda rasyonel yaklaşımlar. İlgili makale, kitap ya da kitap kısımları anlatım soru cevap tartışma
3 Teolojik perspektifte konunun İslam düşüncesi açısından tarihi süreç içerisinde irdelenmesi. İlgili makale , kitap ya da kitap kısımları anlatım soru cevap tartışma
4 Dini düşüncede aklın işlevselliği ve hareket alanı İlgili makale , kitap ya da kitap kısımları anlatım soru cevap tartışma
5 İslam düşüncesinde rasyonaliteninin imkanının tartışılması İlgili makale , kitap ya da kitap kısımları anlatım soru cevap tartışma
6 Dini düşüncenin kaynağı ve imkanı problemi İlgili makale , kitap ya da kitap kısımları anlatım soru cevap tartışma
7 Klasik dini düşüncenin sorunsalları İlgili makale, kitap ya da kitap kısımları anlatım soru cevap tartışma
8 Ara sınav. yazılı
9 Klasik dini düşüncenin sorunsalları, örnek metinler. İlgili makale , kitap ya da kitap kısımları anlatım soru cevap tartışma
10 Modern dini düşüncenin sorunsalları, örnek metinler. İlgili makale, kitap ya da kitap kısımları anlatım soru cevap tartışma
11 Felsefi ve dini düşüncenin alanları sorunu İlgili makale , kitap ya da kitap kısımları anlatım soru cevap tartışma
12 İlahiyat sahasında rasyonalite sorunsalı İlgili makale, kitap ya da kitap kısımları anlatım soru cevap tartışma
13 Nubuvvet sahasında rasyonalite sorunsalı İlgili makale , kitap ya da kitap kısımları anlatım soru cevap tartışma
14 Ahiret sahasında rasyonalite sorunsalı İlgili makale, kitap ya da kitap kısımları anlatım soru cevap tartışma
15 Farklı din ve ideolojilerde rasyonalite İlgili makale , kitap ya da kitap kısımları anlatım soru cevap tartışma
16/17 Final İ Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Şaban Ali Düzgün, Allah, Tarih ve Tabiat. Ramazan Altıntaş, İşlevsel Akıl M. Sait Aydın, Din Felsefesi
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 1 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır. 3
2 İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır 3
3 Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır 3
4 Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur 5
5 Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır 3
6 Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur 4
7 İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir 3
8 İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir 3
9 Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur 1
10 Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir 3
11 Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar 3
12 Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır 3
13 Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 10 10
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 20 20
Toplam İş Yükü: 138
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.52
Dersin AKTS Kredisi: 6