Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Eş`ari Kelam Okulu |
|
Dersin Kodu |
: |
TİB 785 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. İSMAİL YÜRÜK Doç.Dr. İSMAİL ŞIK Dr.Öğr. ÜyesiDr. YUSUF GÖKALP |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Ehl-i Sünnet’in ana kollarından biri olan Eş’ari Kelam okulunun ortaya çıkışını kavrar Eş´ari kelamcıların düşüncelerini ve eserlerini tanır Eş’ari kelamcılarının itikadi ve felsefi problemlere getirdiği çözüm önerilerini bilir
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Eş’ari Kelam okulunun ortaya çıkışından itibaren geçirdiği devreleri, önemli şahsiyetlerini, eserler ve örnek metinler çerçevesinde tanıtmak.
|
|
Dersin İçeriği |
: |
Eş’ari Kelam okulunun ortaya çıkışından itibaren geçirdiği devreler; Önemli şahsiyetler, eserler ve örnek metinler ;
Eş’ari kelamcılarının itikadi ve felsefi problemlere getirdiği çözüm önerileri |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
İlahiyat Fakültesi Derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Eş´arilik Nedir? Nasıl Oluşmuştur?. Ehl-i Sünnet´teki konumu nasıldır? |
Konuyla ilgili makele ve kitaplar |
Anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
2 |
Eş´ari düşüncenin gelişim süreci nasıl şekillenmiştir? Ebu Hasan el-Eş´ari´nin hayatı, eserleri ve görüşleri. |
Konuyla ilgili makele ve kitaplari klasik metinler. |
Anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
3 |
Ebu Hasan el-Eş´ari´nin kelami fikirleri . |
Konuyla ilgili makele ve kitaplar |
Tartışmalı Ders |
|
4 |
Ebu Hasan el-Eş´ari´nin kelami fikirleri . |
Konuyla ilgili makele ve kitaplar |
Tartışmalı Ders |
|
5 |
Eş´ari gelenekte simge isimlerden bazılarının değerlendiirlmesi Bakıllani hayatı, eserleri ve görüşleri. |
Konuyla ilgili makele ve kitaplari klasik metinler. |
Ders |
|
6 |
Eş´ari gelenekte simge isimlerden bazılarının değerlendiirlmesi Cuveyni hayatı, eserleri ve görüşleri. |
Konuyla ilgili makele ve kitaplari klasik metinler. |
Ders |
|
7 |
Eş´ari gelenekte simge isimlerden bazılarının değerlendiirlmesi Gazali hayatı, eserleri ve görüşleri. |
Konuyla ilgili makele ve kitaplari klasik metinler. |
Ders |
|
8 |
Ara sınav |
|
Yazılı Sınav |
|
9 |
Eş´ari gelenekte simge isimlerden bazılarının değerlendiirlmesi Cürcani hayatı, eserleri ve görüşleri. |
Konuyla ilgili makele ve kitaplari klasik metinler. |
Ders |
|
10 |
Eş´ari gelenekte simge isimlerden bazılarının değerlendiirlmesi Taftazani hayatı, eserleri ve görüşleri. |
Konuyla ilgili makele ve kitaplari klasik metinler. |
Ders |
|
11 |
Eş´ari geleneğin Metodolojisinin Tartışılması |
Mesul tutulan tüm makale ve kitaplar |
Ders |
|
12 |
Eş´ari geleneğin İlahiyat görüşünün tartışılması |
Konuyla ilgili makele ve kitaplar |
Tartışmalı Ders |
|
13 |
Eş´ari geleneğin Nubuvvet görüşünün tartışılması |
Konuyla ilgili makele ve kitaplar |
Tartışmalı Ders |
|
14 |
Eş´ari geleneğin Ahiret görüşünün tartışılması |
Konuyla ilgili makele ve kitaplar |
Tartışmalı Ders |
|
15 |
Eş´ari bir alimin klasik bir eseri merkezinde felesefi ve kelami görüşünün sunulması |
Konuyla ilgili makele ve kitaplar |
Ödev |
|
16/17 |
Final |
|
Yazılı Sınav |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır. |
4 |
|
2 |
İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır |
3 |
|
3 |
Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır |
3 |
|
4 |
Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur |
4 |
|
5 |
Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır |
3 |
|
6 |
Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur |
3 |
|
7 |
İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir |
5 |
|
8 |
İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir |
1 |
|
9 |
Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur |
3 |
|
10 |
Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir |
1 |
|
11 |
Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar |
4 |
|
12 |
Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır |
3 |
|
13 |
Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|