|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Türkiye De Sosyoloji |
|
Dersin Kodu |
: |
FGS430 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
5 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. CAHİT ASLAN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Türkiye’deki sosyolojisinin temel fikirlerini açıklar. Türk sosyolojisi ile ilgili özgün temel çalışmaları öğrenmeyi sağlar Türkiye’deki sosyolojinin tarihsel gelişim özelliklerine ulaşır Türkiye’deki Sosyolojiye hakim fikir hareketlerini açıklar Türk Sosyolojisindeki Batı etkisinin boyutlarını tanımlar
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Türk sosyolojisini ve Türk sosyolojisindeki temel fikirleri analiz ederek, Türkiye’deki sosyolojisinin temel çalışmaları hakkında bilgi sahibi olmak ve Türkiye’de sosyolojisinin tarihsel gelişimini öğrenmektir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Türkiye’deki sosyoloji tartışılacak, Türkiye’deki sosyolojisinin temel fikirleri analiz edilecek, Türkiye’de sosyolojisinin temel çalışmaları ve tarihsel gelişimi incelenecektir. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
R2 207 dersliği |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Türkiye’de sosyolojinin tarihi kökleri, gelişme öncesi tarihsel süreci |
Hazırbulunuşluk |
Düz anlatım, soru-cevap |
|
2 |
Osmanlı dönemi sosyolojisi |
Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. |
Düz anlatım, tartışma, soru-cevap |
|
3 |
19. yüzyıl Türkiye’sinde sosyoloji. |
Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. |
Düz anlatım, tartışma, soru-cevap |
|
4 |
1950-1960 dönemi ve 1960 sonrası dönem |
Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. |
Düz anlatım, tartışma, soru-cevap |
|
5 |
1971 dönemi ve Türkiye’de sosyolojinin durumu |
Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. |
Düz anlatım, tartışma, soru-cevap |
|
6 |
Türkiye’de Sosyolojik hareketler |
Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. |
Düz anlatım, tartışma, soru-cevap |
|
7 |
Türk sosyolojisinde temel düşünür: Ziya Gökalp |
Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. |
Düz anlatım, tartışma, soru-cevap |
|
8 |
Ara sınav |
Sınava hazırlanma |
Yazılı yoklama |
|
9 |
Türk Sosyolojisi: Prens Sabahattin Bey |
Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. |
Düz anlatım, tartışma, soru-cevap |
|
10 |
Mehmet Ali Şevki, Mehmet İzzet, Hilmi Ziyi Ülken |
Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. |
Düz anlatım, tartışma, soru-cevap |
|
11 |
İsmail Hakkı Baltacıoğlu, Cahit Tanyol, Cavit Orhan Tütengil, İbrahim Yasa |
Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. |
Düz anlatım, tartışma, soru-cevap |
|
12 |
Nurettin Şazi Kösemihal, Ziyaeddin Fahri Fındıkoğlu, Mümtaz Turhan, Nurettin Topçu |
Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. |
Düz anlatım, tartışma, soru-cevap |
|
13 |
Mübeccel Belik Kıray ve Ankara Ekolü |
Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. |
Düz anlatım, tartışma, soru-cevap |
|
14 |
Türkiye’de günümüz sosyolojisi. |
Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. |
Düz anlatım, tartışma, soru-cevap |
|
15 |
Genel değerlendirme |
Konuların gözden geçirilmesi |
Etkileşimsel tartışma, soru-cevap |
|
16/17 |
Final sınavı |
Sınava hazırlanma |
Yazılı yoklama |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Türk Sosyolojisi Tarihi Üzerine Araştırmalar, H. Bayram Kaçmazoğlu,Birey Yayınları
Türk Sosyoloji Tarihine Giriş, Ön Koşullar Birinci Cilt, H. Bayram Kaçmazoğlu, Birey Yayınları.
Şener, Sami (2008). Sosyoloji, İstanbul: İnkılab Yayınları.
Emre Kongar, (1982) Türk Toplum Bilimcileri,1-2 (2 Kitap), İstanbul: Remzi Kitabevi.
Türkdoğan, Orhan (1977), Çağdaş Türk Sosyolojisi, Erzurum:Atatürk Üniversitesi Yayınları.
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Sosyoloji Kavramlar Kurumlar Süreçler Teoriler, Prof. Dr. Zeki Aslantürk, Doç. Dr. M. Tayfun Amman, Çamlıca Yayınları
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Toplumsal, felsefi ve edebi konulara duyarlılık gösterir |
3 |
|
2 |
Felsefe, psikoloji ve sosyoloji alanındaki kaynaklarda yer alan temel sorunlarla ilgili araştırmalar yapar |
5 |
|
3 |
Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, iş ve gündelik yaşamında kullanır |
4 |
|
4 |
Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve değerlendirir |
5 |
|
5 |
Çalışma alanında karşılaşılan sorunları anlar, çözer ve yönlendirir |
4 |
|
6 |
Alanıyla ilgili bilgi birikimini ve karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerilerini sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ortaya koyar |
5 |
|
7 |
Eleştirel, farklı ve yaratıcı düşünme ve çok boyutlu bakabilme becerisi kazanır |
4 |
|
8 |
Alanıyla ilgili basılı ve diğer bilgi kaynaklarına ulaşabilir ve kullanabilir |
4 |
|
9 |
Alanındaki bilgileri ve gelişmeleri takip etmek ve meslektaşları ile iletişim kurar |
4 |
|
10 |
Üç temel alanın ( Felsefe, sosyoloji, psikoloji) gerekli kavramlarını tanımlar |
5 |
|
11 |
İnsan, toplum ve değerlere yönelik problemleri bağımsız olarak ele alır |
4 |
|
12 |
Geçmişten günümüze problemlerin farklılık gösterdiğini bilir ve bu konuları günümüz açısından inceler |
5 |
|
13 |
Teorik bilgileri ilgili disiplinlere ait bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur |
4 |
|
14 |
Kendini geliştirmeye ve araştırmaya sürekli açık olur |
4 |
|
15 |
Bireysel olarak ve/veya bir ekip içinde, sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır |
3 |
|
16 |
Üç temel alanın (felsefe, sosyoloji, psikoloji) teorik alanda yapılan tartışmalarını günümüz sorunlarıyla ilişkilendirerek açıklar |
5 |
|
17 |
Felsefe, sosyal bilimler, eğitim bilimleri ve eğitim teknolojileri ile ilgili bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte basılı ve diğer bilgi kaynaklarını takip eder, ulaşabilir, kullanabilir ve etkili eğitim-öğretim yolları geliştirebilir |
2 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
4 |
56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
2 |
2 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
5 |
5 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
9 |
9 |
|
Toplam İş Yükü: | 114 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.56 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
|
|
|