Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Türkiye De Sosyoloji

Dersin Kodu : FGS430

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 4

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 5

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. CAHİT ASLAN

Dersin Öğrenme Kazanımları : Türkiye’deki sosyolojisinin temel fikirlerini açıklar.
Türk sosyolojisi ile ilgili özgün temel çalışmaları öğrenmeyi sağlar
Türkiye’deki sosyolojinin tarihsel gelişim özelliklerine ulaşır
Türkiye’deki Sosyolojiye hakim fikir hareketlerini açıklar
Türk Sosyolojisindeki Batı etkisinin boyutlarını tanımlar

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Türk sosyolojisini ve Türk sosyolojisindeki temel fikirleri analiz ederek, Türkiye’deki sosyolojisinin temel çalışmaları hakkında bilgi sahibi olmak ve Türkiye’de sosyolojisinin tarihsel gelişimini öğrenmektir.

Dersin İçeriği : Türkiye’deki sosyoloji tartışılacak, Türkiye’deki sosyolojisinin temel fikirleri analiz edilecek, Türkiye’de sosyolojisinin temel çalışmaları ve tarihsel gelişimi incelenecektir.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : R2 207 dersliği


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Türkiye’de sosyolojinin tarihi kökleri, gelişme öncesi tarihsel süreci Hazırbulunuşluk Düz anlatım, soru-cevap
2 Osmanlı dönemi sosyolojisi Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. Düz anlatım, tartışma, soru-cevap
3 19. yüzyıl Türkiye’sinde sosyoloji. Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. Düz anlatım, tartışma, soru-cevap
4 1950-1960 dönemi ve 1960 sonrası dönem Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. Düz anlatım, tartışma, soru-cevap
5 1971 dönemi ve Türkiye’de sosyolojinin durumu Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. Düz anlatım, tartışma, soru-cevap
6 Türkiye’de Sosyolojik hareketler Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. Düz anlatım, tartışma, soru-cevap
7 Türk sosyolojisinde temel düşünür: Ziya Gökalp Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. Düz anlatım, tartışma, soru-cevap
8 Ara sınav Sınava hazırlanma Yazılı yoklama
9 Türk Sosyolojisi: Prens Sabahattin Bey Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. Düz anlatım, tartışma, soru-cevap
10 Mehmet Ali Şevki, Mehmet İzzet, Hilmi Ziyi Ülken Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. Düz anlatım, tartışma, soru-cevap
11 İsmail Hakkı Baltacıoğlu, Cahit Tanyol, Cavit Orhan Tütengil, İbrahim Yasa Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. Düz anlatım, tartışma, soru-cevap
12 Nurettin Şazi Kösemihal, Ziyaeddin Fahri Fındıkoğlu, Mümtaz Turhan, Nurettin Topçu Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. Düz anlatım, tartışma, soru-cevap
13 Mübeccel Belik Kıray ve Ankara Ekolü Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. Düz anlatım, tartışma, soru-cevap
14 Türkiye’de günümüz sosyolojisi. Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. Düz anlatım, tartışma, soru-cevap
15 Genel değerlendirme Konuların gözden geçirilmesi Etkileşimsel tartışma, soru-cevap
16/17 Final sınavı Sınava hazırlanma Yazılı yoklama


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Türk Sosyolojisi Tarihi Üzerine Araştırmalar, H. Bayram Kaçmazoğlu,Birey Yayınları
 Türk Sosyoloji Tarihine Giriş, Ön Koşullar Birinci Cilt, H. Bayram Kaçmazoğlu, Birey Yayınları.
 Şener, Sami (2008). Sosyoloji, İstanbul: İnkılab Yayınları.
 Emre Kongar, (1982) Türk Toplum Bilimcileri,1-2 (2 Kitap), İstanbul: Remzi Kitabevi.
 Türkdoğan, Orhan (1977), Çağdaş Türk Sosyolojisi, Erzurum:Atatürk Üniversitesi Yayınları.
Diğer Kaynaklar  Sosyoloji Kavramlar Kurumlar Süreçler Teoriler, Prof. Dr. Zeki Aslantürk, Doç. Dr. M. Tayfun Amman, Çamlıca Yayınları


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 1 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Toplumsal, felsefi ve edebi konulara duyarlılık gösterir 3
2 Felsefe, psikoloji ve sosyoloji alanındaki kaynaklarda yer alan temel sorunlarla ilgili araştırmalar yapar 5
3 Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, iş ve gündelik yaşamında kullanır 4
4 Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve değerlendirir 5
5 Çalışma alanında karşılaşılan sorunları anlar, çözer ve yönlendirir 4
6 Alanıyla ilgili bilgi birikimini ve karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerilerini sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ortaya koyar 5
7 Eleştirel, farklı ve yaratıcı düşünme ve çok boyutlu bakabilme becerisi kazanır 4
8 Alanıyla ilgili basılı ve diğer bilgi kaynaklarına ulaşabilir ve kullanabilir 4
9 Alanındaki bilgileri ve gelişmeleri takip etmek ve meslektaşları ile iletişim kurar 4
10 Üç temel alanın ( Felsefe, sosyoloji, psikoloji) gerekli kavramlarını tanımlar 5
11 İnsan, toplum ve değerlere yönelik problemleri bağımsız olarak ele alır 4
12 Geçmişten günümüze problemlerin farklılık gösterdiğini bilir ve bu konuları günümüz açısından inceler 5
13 Teorik bilgileri ilgili disiplinlere ait bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur 4
14 Kendini geliştirmeye ve araştırmaya sürekli açık olur 4
15 Bireysel olarak ve/veya bir ekip içinde, sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır 3
16 Üç temel alanın (felsefe, sosyoloji, psikoloji) teorik alanda yapılan tartışmalarını günümüz sorunlarıyla ilişkilendirerek açıklar 5
17 Felsefe, sosyal bilimler, eğitim bilimleri ve eğitim teknolojileri ile ilgili bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte basılı ve diğer bilgi kaynaklarını takip eder, ulaşabilir, kullanabilir ve etkili eğitim-öğretim yolları geliştirebilir 2
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 2 2
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 5 5
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 9 9
Toplam İş Yükü: 114
Toplam İş Yükü / 25 (s): 4.56
Dersin AKTS Kredisi: 5