|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Yarıiletken Aygıt Fiz. |
|
Dersin Kodu |
: |
FZ 479 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. HAMİDE KAVAK |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
1. Yarıiletkenlerin temel özelliklerini öğrenir. 2. Yarıiletkenlerde enerji bant yapısını öğrenir. 3. Yarıiletkenlerde taşınım mekanizmasını öğrenir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Yarıiletken aygıtların üretimi, çalışma prensipleri hakkında bilgi edinmek |
|
Dersin İçeriği |
: |
Yarıiletkenlerin yapısı hakkında genel bilgi, Enerji band yapısı, dengede ve denge dışında taşıyıcı konsantrasyonu , Fermi düzeyi, yük taşınımı, özdirençlilik, mobilite, Hall olayı, difüzyon, süreklilik denklemi, Temel aygıt üretim teknikleri. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Fen Edebiyat Fakültesi Derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Yarıiletkenlerin yapısı hakkında genel bilgi |
İlgili konu kitaplardan okunsun, internet üzerinde araştırma yapılsın. |
Sözlü sunum |
|
2 |
Enerji band yapısı,; |
İlgili konu kitaplardan okunsun, internet üzerinde araştırma yapılsın. |
Sözlü sunum |
|
3 |
Katkılı ve katkısız yarıiletkenler |
İlgili konu kitaplardan okunsun, internet üzerinde araştırma yapılsın. |
Sözlü sunum |
|
4 |
Yarıiletkenlerde kusurlar |
İlgili konu kitaplardan okunsun, internet üzerinde araştırma yapılsın. |
Sözlü sunum |
|
5 |
Dengede ve denge dışında taşıyıcı konsantrasyonu |
İlgili konu kitaplardan okunsun, internet üzerinde araştırma yapılsın. |
Sözlü sunum |
|
6 |
Fermi düzeyi |
İlgili konu kitaplardan okunsun, internet üzerinde araştırma yapılsın. |
Sözlü sunum |
|
7 |
Yarıiletkenlerde taşınım özellikleri |
İlgili konu kitaplardan okunsun, internet üzerinde araştırma yapılsın. |
Sözlü sunum |
|
8 |
Arasınav |
sınav |
sınav |
|
9 |
Yarıiletkenlerde yük taşınımı mekanizması, sürüklenme akımı, özdirenç |
İlgili konu kitaplardan okunsun, internet üzerinde araştırma yapılsın. |
Sözlü sunum |
|
10 |
Taşıyıcı konsantrasyonu, mobilite, Hall olayı, iletkenlik tipleri |
İlgili konu kitaplardan okunsun, internet üzerinde araştırma yapılsın. |
Sözlü sunum |
|
11 |
Difüzyon akımı, difüzyon denklemi |
İlgili konu kitaplardan okunsun, internet üzerinde araştırma yapılsın. |
Sözlü sunum |
|
12 |
Sürüklenme difüzyon eşitliklikleri, Einstein ifadesi |
İlgili konu kitaplardan okunsun, internet üzerinde araştırma yapılsın. |
Sözlü sunum |
|
13 |
Yeniden üretim ve birleşim işlemi |
İlgili konu kitaplardan okunsun, internet üzerinde araştırma yapılsın. |
Sözlü sunum |
|
14 |
Direk ve İndirek geçişler, jenerasyon-rekombinasyon merkezleri |
İlgili konu kitaplardan okunsun, internet üzerinde araştırma yapılsın. |
Sözlü sunum |
|
15 |
p-n eklemler |
İlgili konu kitaplardan okunsun, internet üzerinde araştırma yapılsın. |
Sözlü sunum |
|
16/17 |
Final |
sınav |
sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Yarıiletken Fiziği-1, Tayyar Caferov
Yarıiletken Devre Elemanları Fiziği, Jean-Pierre Colinge, Cynthia A. Colinge. Çeviri Sebahattin Tüzemen, Süleyman Tekmen.
Katıhal Elektroniği, Tayyar Cafer
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
80 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
20 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Fizik Alanında gelişmeleri izleyecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olur. |
2 |
|
2 |
Bireysel gelişimin önemini bilir ve gereğini uygular. |
3 |
|
3 |
Fizik alanındaki gelişmeleri izler, öğrenir ve toplumsal etik açısından değerlendirir. |
3 |
|
4 |
Fizik Alanında deneyleri tasarlar. |
3 |
|
5 |
Fizik Alanındaki temel kavram ve ilkeleri açıklar. |
4 |
|
6 |
Fizik Alanı ile ilgili gelişmeleri bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak çok yönlü değerlendirir. |
4 |
|
7 |
Fizik Alanında edindiği bilgileri diğer bilim alanlarındaki bilgilerle birleştirir. |
4 |
|
8 |
Fizik alanındaki problemleri tanımlar, çözümlerine yönelik analitik ve modellemeli yöntemleri uygular. |
3 |
|
9 |
Fizik alanında bilimsel bilgi üretmenin yöntemini açıklar. |
4 |
|
10 |
Fizik Alanında bilgilere ulaşır, tasnif eder ve amacına yönelik olarak kullanır. |
4 |
|
11 |
Fizik Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. |
3 |
|
12 |
Uzman ya da uzman olmayan grupları, fizik ile ilgili konularda yazılı veya sözlü olarak bilgilendirir. |
3 |
|
13 |
Bilgi teknolojilerini Fizik Alanında amacı doğrultusunda kullanır. |
3 |
|
14 |
Fizik Alanında karşılaşılan problemleri aşmak için takım halinde veya tek başına sorumluluk alır. |
3 |
|
15 |
Fizik ile ilgili sektörlerde sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetir. |
3 |
|
16 |
Fizik Alanında bilgileri kendi çabasıyla öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, tasnif eder ve kullanır. |
2 |
|
17 |
Öğrenme sürecinin yaşam boyu olduğunu biilr ve ona göre davranır. |
3 |
|
18 |
Hem meslektaşları ile, hem de alan dışı kişilerle etik ilişkiler kurar, bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir |
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
10 |
10 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 98 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.92 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|