|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Bitki Islahının Genetik Temelleri |
|
Dersin Kodu |
: |
TB-592 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. TACETTİN YAĞBASANLAR Prof.Dr. HAKAN ÖZKAN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Temel genetik bilgisini öğrenmek Kendine ve yabancı döllenen bitkilerde Islah yöntemlerini öğrenmek Mutasyon ve poliploid ıslahı hakkında bilgi sahibi olmak Tüm bitkilerde melezleme yapma tekniklerini öğrenmek
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bitki Islahını temelini oluşturan bitki genetiği hakkında temel bilgiler vermek ve bunların bitki ıslahında amaca uygun olarak nasıl uygulandığını anlatmaktır |
|
Dersin İçeriği |
: |
Bu ders; bitki genetiğinin tarihçesini, çiçek morfolojisinin tanıtılmasını, mayoz ve mitoz bölünmesini, kendine döllenen bitkilerde ıslah yöntemlerini, melezleme tekniklerini, türiçi melezlemesini, cinsler arası melezlemesini, mutasyon ıslahını, poliploidi ıslahını ve yabancı döllenen bitkilerde ıslah yöntemlerini kapsar |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Bitki genetiğinin tarihçesi |
Ön okuma |
Power point sunu ile ders anlatımı, örnek çalışma ve pratik laboratuvar çalışması |
|
2 |
Çiçek morfolojisinin tanıtılması |
Ön okuma |
Power point sunu ile ders anlatımı, örnek çalışma ve pratik laboratuvar çalışması |
|
3 |
Mayoz ve mitoz bölünme |
Ön okuma |
Power point sunu ile ders anlatımı, örnek çalışma ve pratik laboratuvar çalışması |
|
4 |
Kendine döllenen bitkilerde Islah yöntemleri-1 |
Ön okuma |
Power point sunu ile ders anlatımı, örnek çalışma ve pratik laboratuvar çalışması |
|
5 |
Kendine döllenen bitkilerde Islah yöntemleri-2 |
Ön okuma |
Power point sunu ile ders anlatımı, örnek çalışma ve pratik laboratuvar çalışması |
|
6 |
Melezleme teknikleri-1 |
Ön okuma |
Power point sunu ile ders anlatımı, örnek çalışma ve pratik laboratuvar çalışması |
|
7 |
Melezleme teknikleri-1 |
Ön okuma |
Power point sunu ile ders anlatımı, örnek çalışma ve pratik laboratuvar çalışması |
|
8 |
Türler arası melezleme |
Ön okuma |
Powerpoint sunu ile ders anlatımı, örnek çalışma ve pratik laboratuvar çalışması |
|
9 |
Ara sınav |
Sınava hazırlanma |
Yazılı sınav |
|
10 |
Cinsler arası melezleme |
Ön okuma |
Power point sunu ile ders anlatımı, örnek çalışma ve pratik laboratuvar çalışması |
|
11 |
Mutasyon Islahı |
Ön okuma |
Powerpoint sunu ile ders anlatımı, örnek çalışma ve pratik laboratuvar çalışması |
|
12 |
Poliploidi Islahı |
Ön okuma |
Powerpoint sunu ile ders anlatımı, örnek çalışma ve pratik laboratuvar çalışması |
|
13 |
Yabancı döllenen bitkilerde Islah Yöntemleri-1 |
Ön okuma |
Power point sunu ile ders anlatımı, örnek çalışma ve pratik laboratuvar çalışması |
|
14 |
Yabancı döllenen bitkilerde Islah Yöntemleri-2 |
Ön okuma |
Power point sunu ile ders anlatımı, örnek çalışma ve pratik laboratuvar çalışması |
|
15 |
Yabancı döllenen bitkilerde Islah Yöntemleri-3 |
Ön okuma |
Power point sunu ile ders anlatımı, örnek çalışma ve pratik laboratuvar çalışması |
|
16/17 |
Yıl sonu sınavı |
Sınava hazırlanma |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Genel Bitki Islahı DEMİR İ. ve İ TURGUT. E.Ü.Z.F. Yayını, 496. 1999
Bitki Biyoteknolojisi 2 Genetik Mühendisliği, 2004. Editörler: ÖZCAN, GÜREL, BABAOĞLU
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
8 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Tarla Bitkileri alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirerek derinleştirme. |
3 |
|
2 |
Tarla Bitkilerinin ilişkili olduğu uzmanlaştığı alanlarda disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme. |
4 |
|
3 |
Tarla Bitkileri alanında son gelişmeler ve temel bilgi kaynaklarına ulaşılabilir ve bunlardan konusu ile ilgili bilgileri alarak derleme mevcut çalışmaları değerlendirerek yeni bir bilgi ve senteze ulaşma bu bilgileri yönlendirilebilir, edindiği bilgileri sürekli kullanma ve mesleğinde sağlayacak uygulamaları takip etme. |
4 |
|
4 |
Tarla Bitkileri alanında uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgiyi kullanarak disiplinler arası bilgileri sentezleyerek yorumlayabilme ve yeni bilgi üretebilme. |
4 |
|
5 |
Tarla Bitkileri ile ilgili sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak ve neden-sonuç ilişkisi kurarak çözümleyebilme. |
3 |
|
6 |
Kendi alanında edindiği bilgileri farklı bilim dallarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme, uzmanlık gerektiren sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilmek. |
4 |
|
7 |
Kendi alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak ortaya koymak, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek, sonuçları değerlendirmek ve gerektiğinde uygulayabilmek. |
3 |
|
8 |
Tarla Bitkileri alanındaki sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda önderlik yapabilme. |
0 |
|
9 |
Kendi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla analiz edip öğrenmesine yön verebilme ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilmek. |
4 |
|
10 |
Tarla Bitkileri alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme. |
5 |
|
11 |
Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısı ile inceleyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme. |
0 |
|
12 |
Kendi alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme. |
0 |
|
13 |
Kendi alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilmek ve denetleyebilmek. |
5 |
|
14 |
Bir yabancı dili, yabancı dilde yazılmış bir makaleyi anlayacak ve çevirebilecek düzeyde bilmek. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
8 |
5 |
40 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
12 |
12 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 146 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.84 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|