Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Bitki Islahının Genetik Temelleri

Dersin Kodu : TB-592

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. TACETTİN YAĞBASANLAR
Prof.Dr. HAKAN ÖZKAN

Dersin Öğrenme Kazanımları : Temel genetik bilgisini öğrenmek
Kendine ve yabancı döllenen bitkilerde Islah yöntemlerini öğrenmek
Mutasyon ve poliploid ıslahı hakkında bilgi sahibi olmak
Tüm bitkilerde melezleme yapma tekniklerini öğrenmek

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Bitki Islahını temelini oluşturan bitki genetiği hakkında temel bilgiler vermek ve bunların bitki ıslahında amaca uygun olarak nasıl uygulandığını anlatmaktır

Dersin İçeriği : Bu ders; bitki genetiğinin tarihçesini, çiçek morfolojisinin tanıtılmasını, mayoz ve mitoz bölünmesini, kendine döllenen bitkilerde ıslah yöntemlerini, melezleme tekniklerini, türiçi melezlemesini, cinsler arası melezlemesini, mutasyon ıslahını, poliploidi ıslahını ve yabancı döllenen bitkilerde ıslah yöntemlerini kapsar

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Bitki genetiğinin tarihçesi Ön okuma Power point sunu ile ders anlatımı, örnek çalışma ve pratik laboratuvar çalışması
2 Çiçek morfolojisinin tanıtılması Ön okuma Power point sunu ile ders anlatımı, örnek çalışma ve pratik laboratuvar çalışması
3 Mayoz ve mitoz bölünme Ön okuma Power point sunu ile ders anlatımı, örnek çalışma ve pratik laboratuvar çalışması
4 Kendine döllenen bitkilerde Islah yöntemleri-1 Ön okuma Power point sunu ile ders anlatımı, örnek çalışma ve pratik laboratuvar çalışması
5 Kendine döllenen bitkilerde Islah yöntemleri-2 Ön okuma Power point sunu ile ders anlatımı, örnek çalışma ve pratik laboratuvar çalışması
6 Melezleme teknikleri-1 Ön okuma Power point sunu ile ders anlatımı, örnek çalışma ve pratik laboratuvar çalışması
7 Melezleme teknikleri-1 Ön okuma Power point sunu ile ders anlatımı, örnek çalışma ve pratik laboratuvar çalışması
8 Türler arası melezleme Ön okuma Powerpoint sunu ile ders anlatımı, örnek çalışma ve pratik laboratuvar çalışması
9 Ara sınav Sınava hazırlanma Yazılı sınav
10 Cinsler arası melezleme Ön okuma Power point sunu ile ders anlatımı, örnek çalışma ve pratik laboratuvar çalışması
11 Mutasyon Islahı Ön okuma Powerpoint sunu ile ders anlatımı, örnek çalışma ve pratik laboratuvar çalışması
12 Poliploidi Islahı Ön okuma Powerpoint sunu ile ders anlatımı, örnek çalışma ve pratik laboratuvar çalışması
13 Yabancı döllenen bitkilerde Islah Yöntemleri-1 Ön okuma Power point sunu ile ders anlatımı, örnek çalışma ve pratik laboratuvar çalışması
14 Yabancı döllenen bitkilerde Islah Yöntemleri-2 Ön okuma Power point sunu ile ders anlatımı, örnek çalışma ve pratik laboratuvar çalışması
15 Yabancı döllenen bitkilerde Islah Yöntemleri-3 Ön okuma Power point sunu ile ders anlatımı, örnek çalışma ve pratik laboratuvar çalışması
16/17 Yıl sonu sınavı Sınava hazırlanma Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Genel Bitki Islahı DEMİR İ. ve İ TURGUT. E.Ü.Z.F. Yayını, 496. 1999
 Bitki Biyoteknolojisi 2 Genetik Mühendisliği, 2004. Editörler: ÖZCAN, GÜREL, BABAOĞLU
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 8 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Tarla Bitkileri alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirerek derinleştirme. 3
2 Tarla Bitkilerinin ilişkili olduğu uzmanlaştığı alanlarda disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme. 4
3 Tarla Bitkileri alanında son gelişmeler ve temel bilgi kaynaklarına ulaşılabilir ve bunlardan konusu ile ilgili bilgileri alarak derleme mevcut çalışmaları değerlendirerek yeni bir bilgi ve senteze ulaşma bu bilgileri yönlendirilebilir, edindiği bilgileri sürekli kullanma ve mesleğinde sağlayacak uygulamaları takip etme. 4
4 Tarla Bitkileri alanında uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgiyi kullanarak disiplinler arası bilgileri sentezleyerek yorumlayabilme ve yeni bilgi üretebilme. 4
5 Tarla Bitkileri ile ilgili sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak ve neden-sonuç ilişkisi kurarak çözümleyebilme. 3
6 Kendi alanında edindiği bilgileri farklı bilim dallarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme, uzmanlık gerektiren sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilmek. 4
7 Kendi alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak ortaya koymak, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek, sonuçları değerlendirmek ve gerektiğinde uygulayabilmek. 3
8 Tarla Bitkileri alanındaki sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda önderlik yapabilme. 0
9 Kendi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla analiz edip öğrenmesine yön verebilme ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilmek. 4
10 Tarla Bitkileri alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme. 5
11 Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısı ile inceleyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme. 0
12 Kendi alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme. 0
13 Kendi alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilmek ve denetleyebilmek. 5
14 Bir yabancı dili, yabancı dilde yazılmış bir makaleyi anlayacak ve çevirebilecek düzeyde bilmek. 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 8 5 40
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 12 12
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü: 146
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.84
Dersin AKTS Kredisi: 6