Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Tarla Bitkileri Ekofizyolojisi

Dersin Kodu : TB-505

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. MÜJDE KOÇ

Dersin Öğrenme Kazanımları : Bitki fizyolojisi ve ekolojisi derslerinde lisans düzeyinde elde edilen bilgileri sentezleyebilme yeteneği kazanma
Tarla bitkileri tarımında ekolojik sınırları irdeleyebilme
Tarla bitkileri tarımında etkili girdi kullanım bilinci edinebilme

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : TB-535 Yembitkilerinde Kalite Özellikleri

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Tarla bitkilerinin yaşamakta oldukları ortamda mevcut abiyotik faktörlere gösterdikleri tepkiler ve bu tepkilerin fizyolojik esaslarının anlaşılmasını sağlamak

Dersin İçeriği : Önemli tarla bitkilerinde fotosentez, solunum, besin kullanımı, dağılımı gibi temel fizyolojik süreçlerin çevre faktörlerinden (abiyotik gerilim dahil) etkilenişi büyüme, gelişme ve verim oluşumu bakımından ele alınmaktadır

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Tarla bitkilerinin yaşamakta oldukları ortamda mevcut enerjitik ve maddesel faktörler Ders kitabından, yardımcı kitaplardan ve güncel makalelerden konunun okunması Power point sunusu eşliğinde anlatma ve tartışma
2 Bitkilerin çevreye tepkilerinde temel prensipler Ders kitabından, yardımcı kitaplardan ve güncel makalelerden konunun okunması Power point sunusu eşliğinde anlatma ve tartışma
3 Farklı tarla bitkileri popülasyonunda ışık değişimi, ışığa fotosentetik tepki yönünden tarla bitkileri arasındaki farklar Ders kitabından, yardımcı kitaplardan ve güncel makalelerden konunun okunması Power point sunusu eşliğinde anlatma ve tartışma
4 Işığa morfogenetik tepki yönünden tarla bitkileri arasındaki farklar Ders kitabından, yardımcı kitaplardan ve güncel makalelerden konunun okunması Power point sunusu eşliğinde anlatma ve tartışma
5 Güneş ve gölge bitkilerinde fotosentetik sistem Ders kitabından, yardımcı kitaplardan ve güncel makalelerden konunun okunması Power point sunusu eşliğinde anlatma ve tartışma
6 C3 ve C4 bitkilerinde fotosentetik sistem, yaprak ve bitki örtüsü düzeyinde ışık –fotosentez hızı ilişkileri Ders kitabından, yardımcı kitaplardan ve güncel makalelerden konunun okunması Power point sunusu eşliğinde anlatma ve tartışma
7 Sıcaklığın serin ve sıcak iklim tarla bitkilerinde büyüme ve biyofiziksel ve biyokimyasal süreçlere etkisi Ders kitabından, yardımcı kitaplardan ve güncel makalelerden konunun okunması Power point sunusu eşliğinde anlatma ve tartışma
8 Tarla bitkilerinde sıcaklığın gelişmeye etkisi, bu yönden determinant ve in-determinant tiplerin tepkisi Ders kitabından, yardımcı kitaplardan ve güncel makalelerden konunun okunması Power point sunusu eşliğinde anlatma ve tartışma
9 Ara sınav Sınava hazırlanma Yazılı sınav
10 Tarla bitkilerinde su tüketimi, tüketimin kontrolü, su kullanım etkinliği anlatılacak ve bu konu hakkında ödev verilecek Ders kitabından, yardımcı kitaplardan ve güncel makalelerden konunun okunması Power Point sunusu eşliğinde anlatma ve tartışma
11 Tarla bitkileri ve karbondioksit Ders kitabından, yardımcı kitaplardan ve güncel makalelerden konunun okunması Power Point sunusu eşliğinde anlatma ve tartışma
12 Tarla bitkilerinde azot alımı, asimilasyonu, kullanımı, kullanım etkinliği, remobilizasyonu Ders kitabından, yardımcı kitaplardan ve güncel makalelerden konunun okunması Power point sunusu eşliğinde anlatma ve tartışma
13 Tarla bitkileri ve abiyotik gerilim Ders kitabından, yardımcı kitaplardan ve güncel makalelerden konunun okunması Power point sunusu eşliğinde anlatma ve tartışma
14 Küresel iklim değişikliği ve tarla bitkileri: CO2, yüksek sıcaklık ve kuraklığın etkisi Ders kitabından, yardımcı kitaplardan ve güncel makalelerden konunun okunması Power point sunusu eşliğinde anlatma ve tartışma
15 Küresel iklim değişikliği ve tarla bitkileri: Araştırma sonuçları (kontrollü koşul ve tarla-FACE- denemeleri) Ders kitabından, yardımcı kitaplardan ve güncel makalelerden konunun okunması Power point sunusu eşliğinde anlatma ve tartışma
16/17 Yıl sonu sınavı Sınava hazırlanma Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  NOBEL, P. S., 1991. Physicochemical and environmental plant physiology. Academic Press, Inc., 635 p
 A. E. HALL., 2001. Crop responses to environment. CRC Pres, 232 p.
 LARCHER, W. 2003. Physiological plant ecology: Ecophysiology and stress physiology of functional groups. 4 th. Edition, Springer ,Berlin, 517 p
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 1 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Tarla Bitkileri alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirerek derinleştirme. 5
2 Tarla Bitkilerinin ilişkili olduğu uzmanlaştığı alanlarda disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme. 5
3 Tarla Bitkileri alanında son gelişmeler ve temel bilgi kaynaklarına ulaşılabilir ve bunlardan konusu ile ilgili bilgileri alarak derleme mevcut çalışmaları değerlendirerek yeni bir bilgi ve senteze ulaşma bu bilgileri yönlendirilebilir, edindiği bilgileri sürekli kullanma ve mesleğinde sağlayacak uygulamaları takip etme. 5
4 Tarla Bitkileri alanında uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgiyi kullanarak disiplinler arası bilgileri sentezleyerek yorumlayabilme ve yeni bilgi üretebilme. 4
5 Tarla Bitkileri ile ilgili sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak ve neden-sonuç ilişkisi kurarak çözümleyebilme. 4
6 Kendi alanında edindiği bilgileri farklı bilim dallarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme, uzmanlık gerektiren sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilmek. 4
7 Kendi alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak ortaya koymak, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek, sonuçları değerlendirmek ve gerektiğinde uygulayabilmek. 4
8 Tarla Bitkileri alanındaki sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda önderlik yapabilme. 3
9 Kendi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla analiz edip öğrenmesine yön verebilme ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilmek. 4
10 Tarla Bitkileri alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme. 3
11 Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısı ile inceleyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme. 0
12 Kendi alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme. 0
13 Kendi alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilmek ve denetleyebilmek. 4
14 Bir yabancı dili, yabancı dilde yazılmış bir makaleyi anlayacak ve çevirebilecek düzeyde bilmek. 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 8 8
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 14 14
Toplam İş Yükü: 144
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.76
Dersin AKTS Kredisi: 6