|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Tarla Bitkileri Islahında Biyoteknolojik Yöntemler |
|
Dersin Kodu |
: |
TB-500 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. HAKAN ÖZKAN Prof.Dr. TACETTİN YAĞBASANLAR |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Bitki biyoteknolojinin tanımı ve kapsamını bilir Bitkilerdeki genetik materyali ve bu materyalin organizasyonunu bilir
Tarla bitkilerinde DNA markörlerini ve bu markörlerin kullanım alanlarını bilir
Bitkilere gen transfer yöntemlerini bilir
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Tarla Bitkileri ıslahında uygulanabilecek biyoteknolojik yöntemleri öğretmek |
|
Dersin İçeriği |
: |
DNA’nın moleküler yapısını, gen izolasyonu ve klonlanmasını, Agrobaterium aracılığıyla gen transferini, doğrudan gen aktarım tekniklerini, herbisitlere dayanıklı tarla bitkilerini, böceklere dayanıklı tarla bitkilerini, hastalıklara dayanıklı tarla bitkilerini ve DNA markörleri ve analiz yöntemlerini kapsar |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
DNA’nın moleküler yapısı ve kromozomlar
|
Ön okuma |
Düz anlatım ve tartışma |
|
2 |
Gen izolasyonu ve klonlanması - I
|
Ön okuma |
Düz anlatım ve tartışma |
|
3 |
Gen izolasyonu ve klonlanması - II
|
Ön okuma |
Düz anlatım ve tartışma |
|
4 |
Agrobacterium aracılığıyla gen transferi - I
|
Ön okuma |
Düz anlatım ve tartışma |
|
5 |
Agrobacterium aracılığıyla gen transferi - II
|
Ön okuma |
Düz anlatım ve tartışma |
|
6 |
Doğrudan gen aktarım teknikleri
|
Ön okuma |
Düz anlatım ve tartışma |
|
7 |
Herbisitlere dayanıklı tarla bitkileri - I
|
Ön okuma |
Düz anlatım ve tartışma |
|
8 |
Herbisitlere dayanıklı tarla bitkileri - II
|
Ön okuma |
Düz anlatım ve tartışma |
|
9 |
Böceklere dayanıklı tarla bitkileri - I
|
Ön okuma |
Düz anlatım ve tartışma |
|
10 |
Ara sınav
|
Sınav hazırlanma |
Yazılı sınav |
|
11 |
Böceklere dayanıklı tarla bitkileri - I
|
Ön okuma |
Düz anlatım ve tartışma |
|
12 |
Hastalıklara dayanıklı tarla bitkileri
bu konu hakkında ödev verilecek
|
Ön okuma |
Düz anlatım ve tartışma |
|
13 |
DNA markörleri ve analiz yöntemleri - I
|
Ön okuma |
Düz anlatım ve tartışma |
|
14 |
DNA markörleri ve analiz yöntemleri - II |
Ön okuma |
Düz anlatım ve tartışma |
|
15 |
DNA markörleri ve analiz yöntemleri - III |
Ön okuma |
Düz anlatım ve tartışma |
|
16/17 |
Final sınavı
|
Sınava hazırlanma |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
GENÇ, İ., YAĞBASANLAR, T. 2012. Bitki Islahı, Ç.Ü. Ziraat Fakültesi genel Yayın No:59, Kitap Yayın No:A-13, Adana
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Tarla Bitkileri alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirerek derinleştirme. |
4 |
|
2 |
Tarla Bitkilerinin ilişkili olduğu uzmanlaştığı alanlarda disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme. |
3 |
|
3 |
Tarla Bitkileri alanında son gelişmeler ve temel bilgi kaynaklarına ulaşılabilir ve bunlardan konusu ile ilgili bilgileri alarak derleme mevcut çalışmaları değerlendirerek yeni bir bilgi ve senteze ulaşma bu bilgileri yönlendirilebilir, edindiği bilgileri sürekli kullanma ve mesleğinde sağlayacak uygulamaları takip etme. |
3 |
|
4 |
Tarla Bitkileri alanında uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgiyi kullanarak disiplinler arası bilgileri sentezleyerek yorumlayabilme ve yeni bilgi üretebilme. |
3 |
|
5 |
Tarla Bitkileri ile ilgili sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak ve neden-sonuç ilişkisi kurarak çözümleyebilme. |
3 |
|
6 |
Kendi alanında edindiği bilgileri farklı bilim dallarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme, uzmanlık gerektiren sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilmek. |
3 |
|
7 |
Kendi alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak ortaya koymak, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek, sonuçları değerlendirmek ve gerektiğinde uygulayabilmek. |
2 |
|
8 |
Tarla Bitkileri alanındaki sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda önderlik yapabilme. |
1 |
|
9 |
Kendi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla analiz edip öğrenmesine yön verebilme ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilmek. |
3 |
|
10 |
Tarla Bitkileri alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme. |
4 |
|
11 |
Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısı ile inceleyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme. |
0 |
|
12 |
Kendi alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme. |
0 |
|
13 |
Kendi alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilmek ve denetleyebilmek. |
3 |
|
14 |
Bir yabancı dili, yabancı dilde yazılmış bir makaleyi anlayacak ve çevirebilecek düzeyde bilmek. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
6 |
84 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
10 |
10 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 156 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 6.24 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|