Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Tarla Bitkileri Islahında Biyoteknolojik Yöntemler

Dersin Kodu : TB-500

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. HAKAN ÖZKAN
Prof.Dr. TACETTİN YAĞBASANLAR

Dersin Öğrenme Kazanımları : Bitki biyoteknolojinin tanımı ve kapsamını bilir
Bitkilerdeki genetik materyali ve bu materyalin organizasyonunu bilir
Tarla bitkilerinde DNA markörlerini ve bu markörlerin kullanım alanlarını bilir
Bitkilere gen transfer yöntemlerini bilir

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Tarla Bitkileri ıslahında uygulanabilecek biyoteknolojik yöntemleri öğretmek

Dersin İçeriği : DNA’nın moleküler yapısını, gen izolasyonu ve klonlanmasını, Agrobaterium aracılığıyla gen transferini, doğrudan gen aktarım tekniklerini, herbisitlere dayanıklı tarla bitkilerini, böceklere dayanıklı tarla bitkilerini, hastalıklara dayanıklı tarla bitkilerini ve DNA markörleri ve analiz yöntemlerini kapsar

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 DNA’nın moleküler yapısı ve kromozomlar Ön okuma Düz anlatım ve tartışma
2 Gen izolasyonu ve klonlanması - I Ön okuma Düz anlatım ve tartışma
3 Gen izolasyonu ve klonlanması - II Ön okuma Düz anlatım ve tartışma
4 Agrobacterium aracılığıyla gen transferi - I Ön okuma Düz anlatım ve tartışma
5 Agrobacterium aracılığıyla gen transferi - II Ön okuma Düz anlatım ve tartışma
6 Doğrudan gen aktarım teknikleri Ön okuma Düz anlatım ve tartışma
7 Herbisitlere dayanıklı tarla bitkileri - I Ön okuma Düz anlatım ve tartışma
8 Herbisitlere dayanıklı tarla bitkileri - II Ön okuma Düz anlatım ve tartışma
9 Böceklere dayanıklı tarla bitkileri - I Ön okuma Düz anlatım ve tartışma
10 Ara sınav Sınav hazırlanma Yazılı sınav
11 Böceklere dayanıklı tarla bitkileri - I Ön okuma Düz anlatım ve tartışma
12 Hastalıklara dayanıklı tarla bitkileri bu konu hakkında ödev verilecek Ön okuma Düz anlatım ve tartışma
13 DNA markörleri ve analiz yöntemleri - I Ön okuma Düz anlatım ve tartışma
14 DNA markörleri ve analiz yöntemleri - II Ön okuma Düz anlatım ve tartışma
15 DNA markörleri ve analiz yöntemleri - III Ön okuma Düz anlatım ve tartışma
16/17 Final sınavı Sınava hazırlanma Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  GENÇ, İ., YAĞBASANLAR, T. 2012. Bitki Islahı, Ç.Ü. Ziraat Fakültesi genel Yayın No:59, Kitap Yayın No:A-13, Adana
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 1 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Tarla Bitkileri alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirerek derinleştirme. 4
2 Tarla Bitkilerinin ilişkili olduğu uzmanlaştığı alanlarda disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme. 3
3 Tarla Bitkileri alanında son gelişmeler ve temel bilgi kaynaklarına ulaşılabilir ve bunlardan konusu ile ilgili bilgileri alarak derleme mevcut çalışmaları değerlendirerek yeni bir bilgi ve senteze ulaşma bu bilgileri yönlendirilebilir, edindiği bilgileri sürekli kullanma ve mesleğinde sağlayacak uygulamaları takip etme. 3
4 Tarla Bitkileri alanında uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgiyi kullanarak disiplinler arası bilgileri sentezleyerek yorumlayabilme ve yeni bilgi üretebilme. 3
5 Tarla Bitkileri ile ilgili sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak ve neden-sonuç ilişkisi kurarak çözümleyebilme. 3
6 Kendi alanında edindiği bilgileri farklı bilim dallarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme, uzmanlık gerektiren sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilmek. 3
7 Kendi alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak ortaya koymak, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek, sonuçları değerlendirmek ve gerektiğinde uygulayabilmek. 2
8 Tarla Bitkileri alanındaki sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda önderlik yapabilme. 1
9 Kendi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla analiz edip öğrenmesine yön verebilme ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilmek. 3
10 Tarla Bitkileri alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme. 4
11 Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısı ile inceleyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme. 0
12 Kendi alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme. 0
13 Kendi alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilmek ve denetleyebilmek. 3
14 Bir yabancı dili, yabancı dilde yazılmış bir makaleyi anlayacak ve çevirebilecek düzeyde bilmek. 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 6 84
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 10 10
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü: 156
Toplam İş Yükü / 25 (s): 6.24
Dersin AKTS Kredisi: 6