|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Fizikokimya1 |
|
Dersin Kodu |
: |
KM 311 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. TUNÇ TÜKEN Prof.Dr. MEHMET ERBİL |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Sistemlerin fizikokimyasal açıdan ele alınması Sistemlerin özelliklerinin ve davranışlarının, hal değişkenleri ve hal denklemleri ile irdelenmesi Termodinamik sistemlerin moleküler yapısı Termodinamik yasaları, iş güç enerji, entalpi, iç enerji ve entropi ilişkileri
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Öğrencilere, fizikokimyasal sistemlerin tanımlanması ve hal değişkenleri yardımıyla hal denklemlerinin oluşturulması.Termodinamiğin yasaları ve uygulamaları ile ilgili bilgi kazandırmak ve her türden kimyasal proses sürecini yasalar yardımıyla irdeleyebilme yeteneğinin kazandırılması.
|
|
Dersin İçeriği |
: |
Termodinamik sistemlerin hal değişkenlerine bağlı tanımlanması, gerçek gazlar, kinetik teori ve Maxwell-Boltzman dağılım yasası, akışkanların genel özellkleri, difüzyon ve efüzyon, ısı transferi, iç enerji ve entalpi, temodinamiğin ikinci yasası ve Carnott çevrimi, iş makinaları, entropi, serbest entalpi ve serbest iç enerji, kimyasal denge ve tek bileşenli sistemlerdde fazlar arası dengeler. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Fizikokimyasal Sistemler |
Kaynak incelenmesi |
derste anlatım |
|
2 |
İdeal Gaz ve Gerçek Gaz Sistemleri |
Kaynak incelenmesi |
derste anlatım |
|
3 |
Gazların Kinetik Davranışları ve Hareket Hızları, Maxwell Hız Dağılımı |
Kaynak incelenmesi |
derste anlatım |
|
4 |
Gazların Isınma Isıları, Barometrik Dağılım |
Kaynak incelenmesi |
derste anlatım |
|
5 |
Termodinamiğin birinci yasası |
Kaynak incelenmesi |
derste anlatım |
|
6 |
İç Enerji ve Entalpi Hal Fonksiyonları, Gazların Isınma Isıları Arasındaki Fark, Adyabatik Dönüşümler |
Kaynak incelenmesi |
derste anlatım |
|
7 |
Termokimyasal Sistemler, Tepkime İç Enerjisi ve Tepkime Entalpisi, Oluşma Entalpisi |
Kaynak incelenmesi |
derste anlatım |
|
8 |
Ara sınav |
kaynaklar ve ders notları |
yazılı sınav |
|
9 |
Tepkime Entalpisinin Sıcaklığa Bağlılığı, Hess Yasası ve Uygulanması |
Kaynak incelenmesi |
derste anlatım |
|
10 |
Termodinamiğin İkinci, Termodinamiğin Üçüncü Yasası ve Mutlak Entropi |
Kaynak incelenmesi |
derste anlatım |
|
11 |
Su+Buz Karışımlarının Entropi Değişimi, Tersinmez Dönüşümlerde Entropi Değişimi |
Kaynak incelenmesi |
derste anlatım |
|
12 |
Serbest Enerji ve Serbest Entalpinin Tanımı, Maxwell Denklemleri |
Kaynak incelenmesi |
derste anlatım |
|
13 |
Serbest Entalpi Üzerine Sıcaklığın ve Basıncın Etkisi, Fügasite |
Kaynak incelenmesi |
derste anlatım |
|
14 |
Bileşimi Değişen Sistemler ve Kimyasal Denge |
Kaynak incelenmesi |
derste anlatım |
|
15 |
Gaz Fazında Yürüyen Tepkimeler ve Ayrışma Derecesi |
Kaynak incelenmesi |
derste anlatım |
|
16/17 |
Final Sınavı |
|
yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Fizikokimya, Prof.Dr.Mehmet ERBİL, Nobel Yayıncılık, 2012, Ankara.
Fizikokimya, Prof.Dr.Yüksel SARIKAYA, Gazi Kitabevi, 2000, Ankara.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
70 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
30 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Kimya alanında bilgisine güvenir, bildiklerini yaşam ve sanayi ile ilişkilendirir. |
5 |
|
2 |
Dünyadaki gelişmeleri, sanayideki yönlenmeleri izler, algılar ve değerlendirebilir. |
1 |
|
3 |
Yaşam boyu öğrenme bilincini kazanır ve bilgisini yenileyebilir. |
5 |
|
4 |
Bilgiye ulaşma ve bilgilerini diğer bilim alanları ile ilişkilendirebilir. |
5 |
|
5 |
Öğrenmede ve bilgileri uygulamada, bilgilerin birleştirilmesi gereğini kavrar ve toplam kalite bilincini algılayabilir. |
5 |
|
6 |
Kaynak kullanımında, ülke kaynaklarına bağlı teknoloji oluşturulmasında bilgi sahibidir. |
4 |
|
7 |
Bildiklerini, konuya yakın ya da uzak kişilere somutlaştırarak aktarabilir. |
5 |
|
8 |
Yeni bilgi ve teknolojiye ulaşma yetisi kazanır. |
2 |
|
9 |
Yaratıcı düşünmeyi öğrenir ve alanında sorunlara çözüm üretebilir. |
5 |
|
10 |
Muhakeme yeteneğine sahiptir, bilgileri ilişkilendirebilir, bildiklerini uygulamaya aktarabilir. |
5 |
|
11 |
Laboratuar düzeneklerini kurabilir ve tek başına karar verebilir. |
2 |
|
12 |
Kimya alanında mevcut teknolojiyi izler ve katma değer kazandırabilir. |
2 |
|
13 |
Kimya alanında ufku açıktır, gelişmeleri izler, alanındaki yönlenmeleri izleme yetisi kazanır. |
3 |
|
14 |
Bilgi paylaşımını bilir, takım çalışmasına katılabilir ve takımı yönlendirebilir. |
3 |
|
15 |
Evrensel düşünme ve eleştirel bakış özelliği kazanır. |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
4 |
56 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
4 |
56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
10 |
20 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 152 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 6.08 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|