|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Süperiletkenliğe Giriş ve Uygulamaları I |
|
Dersin Kodu |
: |
FK-735 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. BEKİR ÖZÇELİK |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Üstün iletkenlik ve süperiletkenlik arasındaki ilişkinin incelenmesi Süperiletkenliğin kaynağının öğrenilmesi Meissner olayı öneminin öğrenilmesi Süperiletkenlerin elektriksel ve manyetik özellikleri Süperiletken ailelerin tanımlanması.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Manyetik özellikli alaşımlar teknolojiye yakınlığı sebebiyle fiziğin en popüler araştırma alanlarından birisidir. Dolayısıyla dersin amacı manyetik özelliklerinden dolayı teknolojide kullanılan malzemelerin manyetik davranışlarının temel özelliklerini detaylı bir şekilde öğrenciye aktarmak ve öğrenciyi bu konularda araştırma yapacak seviyeye getirmektir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Sabit akımlar, Ohm yasası, akımın mikroskobik kökeni, sabit akımların manyetizması, Lorentz kuvveti, Manyetik alan "B" nin kaynağı, manyetostatik ve Ampere yasalarının integral formları, Manyetik skaler potansiyel, küçük akım halkasının manyetik etkileri, manyetizmanın mikroskobik teorisi, atomlar ve moleküllerin manyetik alanla etkileşimi,diamanyetizmanın kökeni, paramanyetizma, kalıcı moment, ferromanyetizma |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Süperiletkenlik nedir |
Kitaptaki ilgili bölüm çalışılsın |
Sözlü sunum |
|
2 |
Süperiletkenliğin kaynağı |
Kitaptaki ilgili bölüm çalışılsın |
Sözlü sunum |
|
3 |
İletkenlik ve iletkenlik mekanizmalarına genel bir bakış |
Kitaptaki ilgili bölüm çalışılsın |
Sözlü sunum |
|
4 |
Üstün iletkenlik ve süperiletkenlik arasındaki ilişkinin incelenmesi, |
Kitaptaki ilgili bölüm çalışılsın |
Sözlü sunum |
|
5 |
Meissner olayı |
Kitaptaki ilgili bölüm çalışılsın |
Sözlü sunum |
|
6 |
1.tip süperiletkenler, |
Kitaptaki ilgili bölüm çalışılsın |
Sözlü sunum |
|
7 |
2. tip süperiletkenler, |
Kitaptaki ilgili bölüm çalışılsın |
Sözlü sunum |
|
8 |
Ara Sınav |
Tekrar |
Sınav |
|
9 |
Süperiletkenlerin elektriksel ve manyetik özellikleri |
Kitaptaki ilgili bölüm çalışılsın |
Sözlü sunum |
|
10 |
Akı kuantumlanması ve Vorteks durumu |
Kitaptaki ilgili bölüm çalışılsın |
Sözlü sunum |
|
11 |
Kritik Durum Modelleri |
Kitaptaki ilgili bölüm çalışılsın |
Sözlü sunum |
|
12 |
Süperiletken geçişin termodinamiği |
Kitaptaki ilgili bölüm çalışılsın |
Sözlü sunum |
|
13 |
Süperiletkenlik teorisi |
Kitaptaki ilgili bölüm çalışılsın |
Sözlü sunum |
|
14 |
Tünelleme ve Josephson etkisi |
Kitaptaki ilgili bölüm çalışılsın |
Sözlü sunum |
|
15 |
DC/AC Josephson olayı |
Kitaptaki ilgili bölüm çalışılsın |
Sözlü sunum |
|
16/17 |
Final Sınavı |
Tekrar |
Sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Introduction to Superconductivity, M.Tinkham
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
80 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
20 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Fizik lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. |
5 |
|
2 |
Fiziğin ilişkili olduğu disiplinler arası ilişkileri kavrar |
3 |
|
3 |
Fizikte edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. |
4 |
|
4 |
Fizikte edindiği bilgileri farklı displinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yorumlayarak yeni bilgiler oluşturur. |
2 |
|
5 |
Fizik ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözer |
2 |
|
6 |
Fizik ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. |
3 |
|
7 |
Fizik ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. |
3 |
|
8 |
Fizik ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. |
4 |
|
9 |
Fizikte edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmesini yönlendirir. |
2 |
|
10 |
Fizik Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarır. |
1 |
|
11 |
Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer. |
4 |
|
12 |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. |
3 |
|
13 |
Fizik Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. |
2 |
|
14 |
Fizik Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözetir. |
4 |
|
15 |
Fizik Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. |
4 |
|
16 |
Fizik Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinler arası çalışmalarda kullanır. |
2 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
4 |
56 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
4 |
56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
10 |
10 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
14 |
14 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
14 |
14 |
|
Toplam İş Yükü: | 150 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 6 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|