Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Meyve Ağaçlarında Uygulamalı Biyoteknoloji |
|
Dersin Kodu |
: |
BK-590 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. MUKADDES KAYIM |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Bitki Biyoteknolojisinin genel prensiplerini öğrenir Meyve ağaçlarında in vitro klonal üretimi öğrenir Sürgün ucu aşılama tekniğini öğrenir Gen transferi ve transgenik bitki analizini öğrenir Protoplast kültürü ve somatik hibridizasyon tekniğini öğrenir
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
BK-501 Canlılarda Enerji Mekanizması
|
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Meyve ağaçlarında uygulanan doku kültürü, somatik hibidizasyon ve gen transferi tekniklerini uygulamalı olarak öğretmek. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Biyoteknolojinin temel konuları olan doku kültürü, meristem kültürü, sürgün ucu aşılama, in vitro klonal üretim, protoplast kültürü, somatik hibridizasyon ve gen transferi tekniklerinin turunçgil, elma, nar, zeytin, kayısı, şeftali ve erik gibi meyve ağaçlarında uygulamalı olarak anlatılması konularını kapsamaktadır. Ayrıca biyoteknolojik yöntemlerle üretilen bitkilerin analizi de ayrıca ele alınacaktır. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik,Laboratuvar |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Bitki biyoteknolojisinin gelişme aşamaları ve öğrencilere uygulama için ödevlerin verilmesi |
ders kitaplarının ve kaynak kitapların incelenerek derse hazırlıklı gelinmesi |
görsel anlatım |
|
2 |
Doku, meristem ve sürgün ucu aşılama kültürleri ve
turunçgillerde uygulaması
|
ders kitaplarının ve kaynak kitapların incelenerek derse hazırlıklı gelinmesi |
görsel anlatım |
|
3 |
In vitro klonal üretim ve sert çekirdekli meyve anaçlarında (Şeftali, kayısı) uygulama alanları |
ders kitaplarının ve kaynak kitapların incelenerek derse hazırlıklı gelinmesi |
görsel anlatım |
|
4 |
Zeytin ağaçlarında in vitro klonal üretim ve uygulama |
ders kitaplarının ve kaynak kitapların incelenerek derse hazırlıklı gelinmesi |
görsel anlatım |
|
5 |
Turunçgillerde protoplast kültürü ve uygulama |
ders kitaplarının ve kaynak kitapların incelenerek derse hazırlıklı gelinmesi |
görsel anlatım ve laboratuar uygulaması |
|
6 |
Turunçgilerde protoplast fuzyonu ve uygulama |
ders kitaplarının ve kaynak kitapların incelenerek derse hazırlıklı gelinmesi |
görsel anlatım ve laboratuar uygulaması |
|
7 |
Somatik hibrit bitki seleksiyonu ve analizi |
ders kitaplarının ve kaynak kitapların incelenerek derse hazırlıklı gelinmesi |
görsel anlatım ve laboratuar uygulaması |
|
8 |
Ara sınav |
|
yazılı ve sözlü sınav |
|
9 |
Turunçgil anaçlarına gen transferi ve uygulama |
ders kitaplarının ve kaynak kitapların incelenerek derse hazırlıklı gelinmesi |
görsel anlatım ve laboratuar uygulaması |
|
10 |
Turunçgil protoplastlarına gen transferi |
ders kitaplarının ve kaynak kitapların incelenerek derse hazırlıklı gelinmesi |
görsel anlatım ve laboratuar uygulaması |
|
11 |
In planta transformasyon tekniği |
ders kitaplarının ve kaynak kitapların incelenerek derse hazırlıklı gelinmesi |
görsel anlatım ve laboratuar uygulaması |
|
12 |
Gen transferi Uygulama |
ders kitaplarının ve kaynak kitapların incelenerek derse hazırlıklı gelinmesi |
görsel anlatım ve laboratuar uygulaması |
|
13 |
Transgenik bitki analizi ve uygulama |
ders kitaplarının ve kaynak kitapların incelenerek derse hazırlıklı gelinmesi |
görsel anlatım ve laboratuar uygulaması |
|
14 |
Somatik hibrit bitki analizi |
ders kitaplarının ve kaynak kitapların incelenerek derse hazırlıklı gelinmesi |
görsel anlatım ve laboratuar uygulaması |
|
15 |
Ödevler hakkında tartışma ve ödevlerin sunumu |
ders kitaplarının ve kaynak kitapların incelenerek derse hazırlıklı gelinmesi |
görsel anlatım ve laboratuar uygulaması |
|
16/17 |
Yıl sonu sınavı |
|
yazılı ve sözlü sınav |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Temel bilim, genel ziraat mühendisliği, bitkisel üretimle ilgili temel konularda bilgi sahibi olur |
5 |
|
2 |
Kültür bitkilerinde verim kaybına neden olan hastalık, zararlı ve yabancı otların biyolojisi, ekolojisi, sistematiği ve mücadele yöntemlerini öğrenir |
4 |
|
3 |
Kültür bitkilerinde verim kaybına neden olan hastalık, zararlı ve yabancı otların tanısı, biyolojisi ve mücadelesini uygulamalı olarak öğrenir |
4 |
|
4 |
Bitki koruma problemlerini kavrar, bilimsel yöntemlerle çözümü için gerekli beceriyi kazanır |
5 |
|
5 |
Bitki koruma problemlerine karşı uygun mücadele yöntemlerini seçerek, pratikte doğru kullanımını sağlar |
4 |
|
6 |
Laboratuvar kullanma, analiz yapma ve sonuçları değerlendirme, yorumlama ve rapor yazma becerisi kazanır |
5 |
|
7 |
Gerekli teknolojileri kullanarak bilgiye ulaşır, bunları sentezleyerek sözlü sunumlar yapar |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|