|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Lif ve Yağ Bitkileri Zaarlıları |
|
Dersin Kodu |
: |
BK-580 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. EKREM ATAKAN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Lif ve yağ bitkilerinin zararlı böcek ve akar türlerinin tanıtılarak; zararları biyo-ekolojileri ve mücadele yöntemleri hakkında bilgilerin öğretilmesi Entegtegre mücadele kavramanı öğrenir ve mücadele stratejileri geliştirir
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Pamuk, soya, yerfıstığı, susam, ayçiçeği, kolza’da zararlı böcek ve akarları tanıtmak
Zararlıların, tananımaları biyolojileri ve ekolojileri ve mücadeleleri konularında bilgiler sunarak, zararlı sorunun Entegre mücadele prensipleri içersinde çözümesinin öğretilmesini amaçlar
|
|
Dersin İçeriği |
: |
Ders kapsamı içerisinde pamuk, soya, yer fıstığı, ayçiçeği, kolza, susam, gibi endüstri bitkilerinde zararlı böcek ve akarların sistematikteki yerleri, yayılışları, konukçuları, zarar şekilleri, biyolojik ve ekolojik özellikleri öğretilecektir. Bu zararlı organizmaların mücadele yöntemleri hakkında bilgiler öğretilecektir |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
derslik ve laboratuvar |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Lif ve yağ bitkilerinde zararı böcek ve akarlarla mücadele konusuna geçmezden önce; entegre mücadele nedir? Entegre mücadelenin genel prensipleri ve öneminin öğrencilere benimsetilmesi |
Konuyla ilgili değişik kitaplar, yayınlar, |
Ders sunusu ve uygulama materyali, |
|
2 |
Pamuk Zararlıları: Tanınmaları, Zarar Şekilleri, Biyolojileri ve Ekolojileri ve Savaşı
Thrips tabaci (Tütün thripsi), Frankliniella intonsa ve Frankliniella occidentalis (çiçek thripsleri), Lygus’lar Pamuk emici böcekleri)
|
Konuyla ilgili değişik kitaplar, yayınlar, |
Ders sunusu ve uygulama materyali, |
|
3 |
Pamuk Zararlıları: Tanınmaları, Zarar Şekilleri, Biyolojileri ve Ekolojileri ve Savaşı
Oxycarenus hyalinipennis (Çiğit emici böceği), Empoasca decipiens (Yaprak piresi), Bemisia tabaci (Pamuk beyazsineği), Aphis gosspii (Pamuk yaprakbiti)
|
Konuyla ilgili değişik kitaplar, yayınlar, |
Ders sunusu ve uygulama materyali, |
|
4 |
Pamuk Zararlıları: Tanınmaları, Zarar Şekilleri, Biyolojileri ve Ekolojileri ve Savaşı
Heliothis armigera (Yeşilkurt), Agrotis ypsilon (Bozkurt), Spodoptera littoralis (Pamuk Yaprak Kurdu), Spodoptera exigua (Çizgili Yaprak Kurdu)
|
Konuyla ilgili değişik kitaplar, yayınlar, |
Ders sunusu ve uygulama materyali, |
|
5 |
Pamuk Zararlıları: Tanınmaları, Zarar Şekilleri, Biyolojileri ve Ekolojileri ve Savaşı
Earias insulana (Dikenli Kurt), Platyedra gossypiella (Pembe kurt), Tetranychus spp. (Kırmızı örümcek) ve diğer pamuk zararlısı organizmalar
|
Konuyla ilgili değişik kitaplar, yayınlar, |
Ders sunusu ve uygulama materyali, |
|
6 |
Pamuk zararlılarıyla entegre mücadelenin genel prensipleri ve örnek modellerin tanıtılması |
Konuyla ilgili değişik kitaplar, yayınlar, |
|
|
7 |
Soya Fasulyesi Zararlıları: Tanınmaları, Zarar Şekilleri, Biyolojileri ve Ekolojileri ve Savaşı
Nezara viridula (Pis kokulu yeşilböcek) ve diğer zararlı organizmalar
|
Konuyla ilgili değişik kitaplar, yayınlar, |
Ders sunusu ve uygulama materyali, |
|
8 |
Ara Sınav |
Konuyla ilgili değişik kitaplar, yayınlar yardımıyla ara sınava hazırlık |
|
|
9 |
Soya’da zararlı böcek ve akarlarla entegre mücadele ve örnek modellerin tanıtılması |
Konuyla ilgili değişik kitaplar, yayınlar, |
Ders sunusu ve uygulama materyali, |
|
10 |
Susam Zararlıları: Tanınmaları, Zarar Şekilleri, Biyolojileri ve Ekolojileri ve Savaşı
Antigastra catalaunalis (Susam güvesi) ve diğer zararlılar
|
Konuyla ilgili değişik kitaplar, yayınlar, |
Ders sunusu ve uygulama materyali, |
|
11 |
Yerfıstığı Zararlıları: Tanınmaları, Zarar Şekilleri, Biyolojileri ve Ekolojileri ve Savaşı |
Konuyla ilgili değişik kitaplar, yayınlar, |
Ders sunusu ve uygulama materyali, |
|
12 |
Yerfıstığında zararlı böcek ve akarlarla entegre mücadele ve örnek modellerin gösterilmesi |
Konuyla ilgili değişik kitaplar, yayınlar, |
Ders sunusu ve uygulama materyali, |
|
13 |
Ayçiçeği Zararlıları: Tanınmaları, Zarar Şekilleri, Biyolojileri ve Ekolojileri ve Savaşı
Lethrus brachiicollis (Makaslı böcek), Loxostege sticticallis (Pancar çayırkurdu),Agapanthia cardui, Helix figulina
(salyangoz) ve diğer ayçiçeği zararlıları
|
Konuyla ilgili değişik kitaplar, yayınlar, |
Ders sunusu ve uygulama materyali, |
|
14 |
Ayçiçeğinde zararlı böcek ve akarlarla entegre mücadele ve örnek modellerin gösterilmesi |
Konuyla ilgili değişik kitaplar, yayınlar, |
Ders sunusu ve uygulama materyali, |
|
15 |
Kolza zararlıları: Tanınmaları, Zarar Şekilleri, Biyolojileri ve Ekolojileri ve Savaşı
Kolzada Brevicoryne barssicae (Lahana unlu yaprakbiti), Meligethes aeneus (Parlak kolzaböceği), Ceutorrhynchus quadridens Phyllotreta spp., Psylliodes spp. ve diğer kolza zararlıları
|
Konuyla ilgili değişik kitaplar, yayınlar, |
Ders sunusu ve uygulama materyali, |
|
16/17 |
Yıl Sonu Sınavı |
İlgili yarıyıl sonuna kadar işlenmiş konuların çalışılması ve böcek kolleksiyonunun değerlendirilmesi |
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Özbek, H. Ve Hayat, R. (2003) Tahıl, Sebze, Yem ve Endüstri Bitkileri Zararlıları, Atatürk. Ü. Z. F. Yayınları No: 340, Erzurum.
Mart, C. (2005) Pamukta entegre üretim. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Ziraat Fakültesi Bitki Koruma Bölümü, Kahramanmaraş, NO: 119, 84 s.
Higley, L.G. and Boethel, D.J. (1994). Handbook of Soybean Pests. ESA Publications Department P.136.
Rude, P.A (1984) Integrated Pest Managament For Cotton. University of California, Division of Agriculture and Natural Resources Publications 3305, p. 140.
Özgür, A. F. (1993) Endüstri Bitkileri Zararlıları Ders Kitabı. Çukurova Üniversitesi Ziraat Fakültesi Ofset Atölyesi NO: 2, 154 s.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Temel bilim, genel ziraat mühendisliği, bitkisel üretimle ilgili temel konularda bilgi sahibi olur |
2 |
|
2 |
Kültür bitkilerinde verim kaybına neden olan hastalık, zararlı ve yabancı otların biyolojisi, ekolojisi, sistematiği ve mücadele yöntemlerini öğrenir |
4 |
|
3 |
Kültür bitkilerinde verim kaybına neden olan hastalık, zararlı ve yabancı otların tanısı, biyolojisi ve mücadelesini uygulamalı olarak öğrenir |
3 |
|
4 |
Bitki koruma problemlerini kavrar, bilimsel yöntemlerle çözümü için gerekli beceriyi kazanır |
5 |
|
5 |
Bitki koruma problemlerine karşı uygun mücadele yöntemlerini seçerek, pratikte doğru kullanımını sağlar |
5 |
|
6 |
Laboratuvar kullanma, analiz yapma ve sonuçları değerlendirme, yorumlama ve rapor yazma becerisi kazanır |
4 |
|
7 |
Gerekli teknolojileri kullanarak bilgiye ulaşır, bunları sentezleyerek sözlü sunumlar yapar |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
16 |
2 |
32 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
15 |
5 |
75 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
7 |
7 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
15 |
15 |
|
Toplam İş Yükü: | 139 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.56 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|