|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Nematolojinin Prensipleri |
|
Dersin Kodu |
: |
BK-574 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. İBRAHİM HALİL ELEKÇİOĞLU |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Nematolojinin temeli kavranır.
Dünya genelinde yaşama ortamları öğrenilir. Beslenme ortamına göre farklı nematod grupları tanınır. Tarımda önemli olan bitki paraziti, saprofit ve entomopatojen nematodların önemi ve uygulamada ayrıntılı bilgiler edinilir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Nematodların biyolojileri, morfolojik özellikleri, ekolojileri, araştırma yöntemleri ve nematoloji alanında yeni gelişmeler incelenecektir. Ayrıca hem doğada hem de laboratuvar koşullarında nematodlu örneklerin toplanması, analizi ve preparat yöntemleri uygulamalı olarak işlenecektir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Nematolojinin temeli, nematodların genel özellikleri, morfolojileri, yaşama ortamları, Dünya genelinde farklı ekosistemlerde işlevleri, nematod grupları, saprofit ve entomopatojen nematodların önemini ve özellkleri tarımda önemli olan bitki paraziti nematodlar, genel laboratuar metodları öğretilir. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Nematolojinin tarihçesi ve nematodların genel özellikleri. Ödev verilmesi. |
Ders kaynaklarından ön hazırlık |
Görsel sunuş |
|
2 |
Sistematik ve taksonomi. |
Ders kaynaklarından ön hazırlık |
Görsel sunuş |
|
3 |
Toprak ve bitki ortamında bulunan nematodlar, entomopatojenik nematodlar |
Ders kaynakları |
Powerpoint sunuş. |
|
4 |
Nematodların ekolojisi, nematodların ekosistemdeki işlevleri. |
Ders kaynaklarından ön hazırlık |
Görsel sunuş |
|
5 |
Bitki paraziti nematod türlerinin genel biyolojileri. |
Ders kaynaklarından ön hazırlık |
Görsel sunuş |
|
6 |
Nematod zararının belirtileri. |
Ders kaynaklarından ön hazırlık |
Görsel sunuş |
|
7 |
Nematodların meydana getirdikleri hastalığın, fizyolojik, biyokimyasal genetik özellikleri. |
Ders kaynaklarından ön hazırlık |
Görsel sunuş |
|
8 |
Ara sınav |
Ders kaynaklarından ön hazırlık |
Yazılı sınav |
|
9 |
Bitki paraziti nematod-ürün kaybı ilişkisi. |
Ders kaynaklarından ön hazırlık |
Görsel sunuş |
|
10 |
Nematodların mücadelesi yönetimi. |
Ders kaynaklarından ön hazırlık |
Görsel sunuş |
|
11 |
Bitki paraziti nematodlara karşı dayanıklılık; dayanıklılıkta genetik ve ıslah yöntemleri. |
Ders kaynaklarından ön hazırlık |
Görsel sunuş |
|
12 |
Nematodlara karşı kullanılan ekim nöbeti ve diğer kültürel önlemler. |
Ders kaynaklarından ön hazırlık |
Görsel sunuş |
|
13 |
Nematodların biyolojik mücadelesi. Böcekler ve diğer hayvansal zararlılaraın nematodlarla biyolojik savaşımı. |
Ders kaynaklarından ön hazırlık |
Görsel sunuş |
|
14 |
Nematodların kimyasal mücadelesi. |
Ders kaynaklarından ön hazırlık |
Görsel sunuş |
|
15 |
Nematodların kimyasal mücadelesi. |
Ders kaynaklarından ön hazırlık |
Görsel sunuş |
|
16/17 |
Sınav |
Tüm konuları çalışma ve genel tekrar |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Nickle, 1984. Plant and Insect Nematodes.Marcel Dekker Inc.
Nickle, 1991. Manual of Agricultural Nematology. Marcel Dekker Inc.
Perry and Moens, 2006. Plant Nematology. CABI Pub.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
5 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Temel bilim, genel ziraat mühendisliği, bitkisel üretimle ilgili temel konularda bilgi sahibi olur |
4 |
|
2 |
Kültür bitkilerinde verim kaybına neden olan hastalık, zararlı ve yabancı otların biyolojisi, ekolojisi, sistematiği ve mücadele yöntemlerini öğrenir |
5 |
|
3 |
Kültür bitkilerinde verim kaybına neden olan hastalık, zararlı ve yabancı otların tanısı, biyolojisi ve mücadelesini uygulamalı olarak öğrenir |
4 |
|
4 |
Bitki koruma problemlerini kavrar, bilimsel yöntemlerle çözümü için gerekli beceriyi kazanır |
3 |
|
5 |
Bitki koruma problemlerine karşı uygun mücadele yöntemlerini seçerek, pratikte doğru kullanımını sağlar |
3 |
|
6 |
Laboratuvar kullanma, analiz yapma ve sonuçları değerlendirme, yorumlama ve rapor yazma becerisi kazanır |
5 |
|
7 |
Gerekli teknolojileri kullanarak bilgiye ulaşır, bunları sentezleyerek sözlü sunumlar yapar |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
5 |
10 |
50 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
8 |
8 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
14 |
14 |
|
Toplam İş Yükü: | 142 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.68 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|