Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Akaroloji

Dersin Kodu : BK-554

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. CENGİZ KAZAK

Dersin Öğrenme Kazanımları : - Kültür bitkilerinde zararlı akarları böceklerden ayırmayı ve akarların morfolojisi ile genel olarak fizyolojisini bilir
- Çok öneml zararlı akarların familya ve tür bazında tanılanması ile biyolojik özelliklerini bilir
- Akarların mücadelesinde kullanılan yöntemleri ayrıntılı olarak bilir

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Bu derste Akdeniz bölgesinde değişik kültür bitkilerinde zararlı Tetranychidae, Eriophydae, Tarsonemidae ve Phyllocoptidae (Acari)´nin, biyolojisi ve ekolojisi üzerinde durulacaktır. Bunların en etkin doğal düşmanlarını içeren Phytoseiidae familyasının tanınması ve yaygın olan türlerin açık alanlar ile sera ve benzeri kapalı alanlarda zararlı akarlara karşı kullanılması ve akarlarla yapılacak çalışmalarda kullanılan diğer yöntemler konu olarak işlenecektir.

Dersin İçeriği : Akarların genel biyoloji ve ekolojileri Tetranychidae, Eriophydae, Tarsonemidae ve Phyllocoptidae familyalarının biyoloji ve ekolojileri Phytoseiidae familyası biyoloji ve ekolojisi

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik, laboratuvar ve arazi


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Akaroloji Nedir? Çalışma Konuları, Dünyada Akaroloji, Bitki Koruma Açısından Akaroloji ve Karşılaşılan Önemli Sorunlar, Akaroloji ile İlgili yayınlar Genel Bilgiler Kaynak No: 2, Sayfa : 1-16 Görsel anlatım
2 Arthropoda Filumu, Acarina, Akarları Böceklerden Ayıran Özellikler, Farklı Gruplara Ait Akarların Genel Morfolojik Özellikleri Kaynak No: 3, Sayfa: 5-9 Kaynak No: 4, Sayfa: 11-44 Görsel anlatım
3 Akarların Örneklenmesi, Toplanması, Geçici ve Kalıcı Preparatlarının Yapılması Kaynak No: 3, Sayfa: 5-9 Kaynak No: 4, Sayfa: 11-44 Görsel anlatım
4 Akarlarda Solunum, Sindirim, Boşaltım, Dolaşım, Sinir ve Üreme Sistemleri Kaynak No: 1, Sayfa: 31-47 Kaynak No: 3, Sayfa: 11-45 Görsel anlatım
5 Parasitiformes, Opilioacariformes, Acariformes Kaynak No: 3, Sayfa: 99-120 Kaynak No: 5, Sayfa 1-8 Görsel anlatım
6 Bitki Koruma Açısından Önemli Özellikle Fitofag Akarların Familya Düzeyinde Tanı Anahtarı Yardımı ile Tanılanmasına Ait Örnekler Kaynak No: 4, Sayfa 11-32 Görsel anlatım
7 Tetranychidae Familyası, Önemli Zararlı Türler, Biyolojileri ve Zarar Şekilleri -1 Kaynak No: 4, Sayfa 46-86 Görsel anlatım
8 Tetranychidae Familyası, Önemli Zararlı Türler, Biyolojileri ve Zarar Şekilleri -2 Kaynak No: 4, Sayfa 46-86 Görsel anlatım
9 Eriophyidae Familyası Önemli Zararlı Türler, Biyolojileri ve Zarar Şekilleri Kaynak No: 2, Sayfa: 327-385 Kaynak No: 4, Sayfa: 127-137 Görsel anlatım
10 Tenuipalpidae ve Tarsonemidae Familyaları Önemli Zararlı Türler, Biyolojileri ve Zarar Şekilleri Kaynak No: 2, Sayfa: 253-304 Kaynak No: 4, Sayfa: 87-121 Görsel anlatım
11 Acaridae ve Tydeidae Familyaları Önemli Zararlı Türler, Biyolojileri ve Zarar Şekilleri Görsel anlatım
12 Avcı Akarlar, Phytoseiidae Familyası Türlerin Biyolojileri ve Avcı Akar Olarak Biyolojik ve Tüm Savaşta Etkinlikleri Kaynak No: 2, Sayfa: 76-89 Kaynak No: 4, Sayfa: 169-216 Görsel anlatım
13 Sera ve Tarla Koşullarında Akarlara Karşı Başarılı Biyolojik ve Tüm Savaş Uygulamalarından Örnekler, Kaynak No: 4, Sayfa: 169-216 Kaynak No: 5, Sayfa: 235-246 Görsel anlatım
14 Akarisitler, Etki Mekanizmaları ve Direnç Kaynak No: 6, Sayfa: 208-215 Görsel anlatım
15 Akarisitler, Etki Mekanizmaları ve Direnç Kaynak No: 6, Sayfa: 208-215 Görsel anlatım
16/17 Final Sınavı Ders notları ve sunulardan final sınavına hazırlanmak Görsel anlatım


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  KRANTZ, G. W., 1978. A Manuel of Acarology, O.S.U., Book Stores Inc., 509 pp
 ZHANG, Z, Q., 2003. Mites of Greenhouses, “Identification, Biology and Control”. CABI Publishing, Cambridge, MA 244 pp.
 CHHILLAR, B. S., GULATI, R., and BHATNAGAR, P., 2007. Agricultural Acarology, Daya Publishing House, 350 pp.
 ÖNCÜER, C., 1993. Tarımsal Zararlılarla Savaş Yöntemleri ve İlaçlar, Ege Üniv. Basımevi, Bornova, İzmir, 326 s.
 ECEVİT, O., 1981. Akarolojiye Giriş. Ondokuz Mayıs üniversitesi, Ziraat Fakültesi, Samsun.
 JEPPSON, L.R., KEIFER, H.H., BAKER, E.W., 1975. Mites Injures to Economic Plants. Universty of California Press, Berkeley.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 2 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Temel bilim, genel ziraat mühendisliği, bitkisel üretimle ilgili temel konularda bilgi sahibi olur 5
2 Kültür bitkilerinde verim kaybına neden olan hastalık, zararlı ve yabancı otların biyolojisi, ekolojisi, sistematiği ve mücadele yöntemlerini öğrenir 5
3 Kültür bitkilerinde verim kaybına neden olan hastalık, zararlı ve yabancı otların tanısı, biyolojisi ve mücadelesini uygulamalı olarak öğrenir 5
4 Bitki koruma problemlerini kavrar, bilimsel yöntemlerle çözümü için gerekli beceriyi kazanır 3
5 Bitki koruma problemlerine karşı uygun mücadele yöntemlerini seçerek, pratikte doğru kullanımını sağlar 3
6 Laboratuvar kullanma, analiz yapma ve sonuçları değerlendirme, yorumlama ve rapor yazma becerisi kazanır 4
7 Gerekli teknolojileri kullanarak bilgiye ulaşır, bunları sentezleyerek sözlü sunumlar yapar 3
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 16 4 64
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 2 5 10
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 15 15
Toplam İş Yükü: 161
Toplam İş Yükü / 25 (s): 6.44
Dersin AKTS Kredisi: 6