|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Akaroloji |
|
Dersin Kodu |
: |
BK-554 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. CENGİZ KAZAK |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
- Kültür bitkilerinde zararlı akarları böceklerden ayırmayı ve akarların morfolojisi ile genel olarak fizyolojisini bilir - Çok öneml zararlı akarların familya ve tür bazında tanılanması ile biyolojik özelliklerini bilir - Akarların mücadelesinde kullanılan yöntemleri ayrıntılı olarak bilir
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu derste Akdeniz bölgesinde değişik kültür bitkilerinde zararlı Tetranychidae, Eriophydae, Tarsonemidae ve Phyllocoptidae (Acari)´nin, biyolojisi ve ekolojisi üzerinde durulacaktır. Bunların en etkin doğal düşmanlarını içeren Phytoseiidae familyasının tanınması ve yaygın olan türlerin açık alanlar ile sera ve benzeri kapalı alanlarda zararlı akarlara karşı kullanılması ve akarlarla yapılacak çalışmalarda kullanılan diğer yöntemler konu olarak işlenecektir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Akarların genel biyoloji ve ekolojileri
Tetranychidae, Eriophydae, Tarsonemidae ve Phyllocoptidae familyalarının biyoloji ve ekolojileri
Phytoseiidae familyası biyoloji ve ekolojisi
|
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik, laboratuvar ve arazi |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Akaroloji Nedir? Çalışma Konuları, Dünyada Akaroloji, Bitki Koruma Açısından Akaroloji ve Karşılaşılan Önemli Sorunlar, Akaroloji ile İlgili yayınlar |
Genel Bilgiler
Kaynak No: 2, Sayfa : 1-16
|
Görsel anlatım |
|
2 |
Arthropoda Filumu, Acarina, Akarları Böceklerden Ayıran Özellikler, Farklı Gruplara Ait Akarların Genel Morfolojik Özellikleri |
Kaynak No: 3, Sayfa: 5-9
Kaynak No: 4, Sayfa: 11-44
|
Görsel anlatım |
|
3 |
Akarların Örneklenmesi, Toplanması, Geçici ve Kalıcı Preparatlarının Yapılması |
Kaynak No: 3, Sayfa: 5-9
Kaynak No: 4, Sayfa: 11-44
|
Görsel anlatım |
|
4 |
Akarlarda Solunum, Sindirim, Boşaltım, Dolaşım, Sinir ve Üreme Sistemleri |
Kaynak No: 1, Sayfa: 31-47
Kaynak No: 3, Sayfa: 11-45
|
Görsel anlatım |
|
5 |
Parasitiformes, Opilioacariformes, Acariformes |
Kaynak No: 3, Sayfa: 99-120
Kaynak No: 5, Sayfa 1-8
|
Görsel anlatım |
|
6 |
Bitki Koruma Açısından Önemli Özellikle Fitofag Akarların Familya Düzeyinde Tanı Anahtarı Yardımı ile Tanılanmasına Ait Örnekler |
Kaynak No: 4, Sayfa 11-32
|
Görsel anlatım |
|
7 |
Tetranychidae Familyası, Önemli Zararlı Türler, Biyolojileri ve Zarar Şekilleri -1 |
Kaynak No: 4, Sayfa 46-86
|
Görsel anlatım |
|
8 |
Tetranychidae Familyası, Önemli Zararlı Türler, Biyolojileri ve Zarar Şekilleri -2 |
Kaynak No: 4, Sayfa 46-86
|
Görsel anlatım |
|
9 |
Eriophyidae Familyası Önemli Zararlı Türler, Biyolojileri ve Zarar Şekilleri |
Kaynak No: 2, Sayfa: 327-385
Kaynak No: 4, Sayfa: 127-137
|
Görsel anlatım |
|
10 |
Tenuipalpidae ve Tarsonemidae Familyaları Önemli Zararlı Türler, Biyolojileri ve Zarar Şekilleri |
Kaynak No: 2, Sayfa: 253-304
Kaynak No: 4, Sayfa: 87-121
|
Görsel anlatım |
|
11 |
Acaridae ve Tydeidae Familyaları Önemli Zararlı Türler, Biyolojileri ve Zarar Şekilleri |
|
Görsel anlatım |
|
12 |
Avcı Akarlar, Phytoseiidae Familyası Türlerin Biyolojileri ve Avcı Akar Olarak Biyolojik ve Tüm Savaşta Etkinlikleri |
Kaynak No: 2, Sayfa: 76-89
Kaynak No: 4, Sayfa: 169-216
|
Görsel anlatım |
|
13 |
Sera ve Tarla Koşullarında Akarlara Karşı Başarılı Biyolojik ve Tüm Savaş Uygulamalarından Örnekler, |
Kaynak No: 4, Sayfa: 169-216
Kaynak No: 5, Sayfa: 235-246
|
Görsel anlatım |
|
14 |
Akarisitler, Etki Mekanizmaları ve Direnç |
Kaynak No: 6, Sayfa: 208-215
|
Görsel anlatım |
|
15 |
Akarisitler, Etki Mekanizmaları ve Direnç |
Kaynak No: 6, Sayfa: 208-215
|
Görsel anlatım |
|
16/17 |
Final Sınavı |
Ders notları ve sunulardan final sınavına hazırlanmak |
Görsel anlatım |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
KRANTZ, G. W., 1978. A Manuel of Acarology, O.S.U., Book Stores Inc., 509 pp
ZHANG, Z, Q., 2003. Mites of Greenhouses, “Identification, Biology and Control”. CABI Publishing, Cambridge, MA 244 pp.
CHHILLAR, B. S., GULATI, R., and BHATNAGAR, P., 2007. Agricultural Acarology, Daya Publishing House, 350 pp.
ÖNCÜER, C., 1993. Tarımsal Zararlılarla Savaş Yöntemleri ve İlaçlar, Ege Üniv. Basımevi, Bornova, İzmir, 326 s.
ECEVİT, O., 1981. Akarolojiye Giriş. Ondokuz Mayıs üniversitesi, Ziraat Fakültesi, Samsun.
JEPPSON, L.R., KEIFER, H.H., BAKER, E.W., 1975. Mites Injures to Economic Plants. Universty of California Press, Berkeley.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Temel bilim, genel ziraat mühendisliği, bitkisel üretimle ilgili temel konularda bilgi sahibi olur |
5 |
|
2 |
Kültür bitkilerinde verim kaybına neden olan hastalık, zararlı ve yabancı otların biyolojisi, ekolojisi, sistematiği ve mücadele yöntemlerini öğrenir |
5 |
|
3 |
Kültür bitkilerinde verim kaybına neden olan hastalık, zararlı ve yabancı otların tanısı, biyolojisi ve mücadelesini uygulamalı olarak öğrenir |
5 |
|
4 |
Bitki koruma problemlerini kavrar, bilimsel yöntemlerle çözümü için gerekli beceriyi kazanır |
3 |
|
5 |
Bitki koruma problemlerine karşı uygun mücadele yöntemlerini seçerek, pratikte doğru kullanımını sağlar |
3 |
|
6 |
Laboratuvar kullanma, analiz yapma ve sonuçları değerlendirme, yorumlama ve rapor yazma becerisi kazanır |
4 |
|
7 |
Gerekli teknolojileri kullanarak bilgiye ulaşır, bunları sentezleyerek sözlü sunumlar yapar |
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
16 |
4 |
64 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
16 |
4 |
64 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
5 |
10 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
8 |
8 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
15 |
15 |
|
Toplam İş Yükü: | 161 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 6.44 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|