Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Tahıl,baklagil Ve Yem Bitkileri Zararlıları

Dersin Kodu : BKP454

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 4

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 5

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. EKREM ATAKAN

Dersin Öğrenme Kazanımları : Ülkemizdeki tahıl baklagil ve yem bitkilerinde yetiştirilen alanlardaki zararlıların tanımı, zarar şekli, biyolojileri ve savaşım yöntemlerini genel hatlarıyla öğrenir.
Zararlılarla mücadele yollarını öğrenerek, entegre mücadele prensipi çerçevesinde uygulama yollarını öğrenir
Laboratuarda uygulamlarla böceği tanır, teşhis kriterlerini öğrenir
Arazi uygulamlarında böceği ve zarar şeklini öğrenir
Zararlılara karşı, gerektiğinde, reçete yazma yeteneği kazanır

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : BKP202 Entomoloji

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Ülkemizdeki tahıl baklagil ve yem bitkilerinde zarar yapan hayvansal zararlıları genel hatlarıyla öğretmeyi amaçlamaktadır

Dersin İçeriği : Ülkemizdeki serin iklim ve sıcak iklim tahılları, baklagil ve yem bitkileri üretimi yapılan alanlardaki zararlıların tanımı, zarar şekilleri, genel davranışları , biyolojileri ve bu zararlılara karşı kullanılan savaşım yöntemlerini genel hatlarıyla öğretmeyi amaçlamaktadır

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik laboratuvar ve saha


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Ülkemizdeki serin iklim tahıllarında (buğday, arpa, yulaf, çavdar) zararlı nematodların tanınması, biyolojileri, zarar şekilleri, konukçuları ve savaşım yöntemlerinin incelenmesi Ders notu ve ders ile ilgili yardımcı dökünmalarla derse hazırlanma Dersin sunusuyla anlatım, laboratuar materyali
2 Ülkemizdeki serin iklim tahıllarında (buğday, arpa, yulaf, çavdar) zararlı Orthoptera, Thysanoptera, Hemiptera takımlarına dahil türlerin tanınması, biyolojileri, zarar şekilleri, konukçuları ve savaşım yöntemlerinin incelenmesi Ders notu ve ders ile ilgili yardımcı dökünmalarla derse hazırlanma Dersin sunusuyla anlatım, laboratuar materyali
3 Ülkemizdeki serin iklim tahıllarında (buğday, arpa, yulaf, çavdar) zararlı Hemiptera takımına dahil türlerin tanınması, biyolojileri, zarar şekilleri, konukçuları ve savaşım yöntemlerinin incelenmesi Ders notu ve ders ile ilgili yardımcı dökünmalarla derse hazırlanma Dersin sunusuyla anlatım, laboratuar materyali
4 Ülkemizdeki serin iklim tahıllarında (buğday, arpa, yulaf, çavdar) zararlı Coleoptera, Diptera, Lepidoptera, Hyymenoptera takımlarına dahil tanınması, biyolojileri, zarar şekilleri, konukçuları ve savaşım yöntemlerinin incelenmesi Ders notu ve ders ile ilgili yardımcı dökünmalarla derse hazırlanma Dersin sunusuyla anlatım, laboratuar materyali
5 Ülkemizdeki sıcak iklim tahıllarında (Mısır, Çeltik, Sorhgum, Darı) zararlı Acarina ve Hemiptera takımlarına dahil türlerin tanınması, biyolojileri, zarar şekilleri, konukçuları ve savaşım yöntemlerinin incelenmesi Ders notu ve ders ile ilgili yardımcı dökünmalarla derse hazırlanma Dersin sunusuyla anlatım, laboratuar materyali
6 Ülkemizdeki sıcak iklim tahıllarında (Mısır, Çeltik, Sorhgum, Darı) zararlı Lepidoptera takımına dahil türlerin tanınmaları zarar şekilleri, konukçuları ve savaşım yöntemlerinin incelenmesi Ders notu ve ders ile ilgili yardımcı dökünmalarla derse hazırlanma Arazi çalışması
7 Ülkemizdeki sıcak iklim tahıllarında (Mısır, Çeltik, Sorhgum, Darı) zararlı Lepidoptera takımına dahil türlerin tanınması, biyolojileri, zarar şekilleri ve mücadeleleri Ders notu ve ders ile ilgili yardımcı dökünmalarla derse hazırlanma Dersin sunusuyla anlatım, laboratuar materyali
8 Ülkemizdeki sıcak iklim tahıllarında (Mısır, Çeltik, Sorhgum, Darı) zararlı Coleoptera takımına dahil türlerin tanınması, biyolojileri, zarar şekilleri, konukçuları ve savaşım yöntemlerinin incelenmesi Ders notu ve ders ile ilgili yardımcı dökünmalarla derse hazırlanma Dersin sunusuyla anlatım, laboratuar materyali
9 Ara sınav Ara sınava kadar işlenmiş konuları kaynak kitaptan ve verilen sunulardan çalışarak sınava hazırlanmak. Dersin sunusuyla anlatım, laboratuar materyali
10 Ülkemizdeki baklagillerde zararlı Hemiptera ve Coleoptera takımlarına dahil türlerin tanınması, biyolojileri, zarar şekilleri, konukçuları ve savaşım Ders notu ve ders ile ilgili yardımcı dökünmalarla derse hazırlanma Dersin sunusuyla anlatım, laboratuar materyali
11 Ülkemizdeki baklagillerde zararlı Diptera ve Lepidoptera takımlarına dahil türlerin tanınması, biyolojileri, zarar şekilleri, konukçuları ve savaşım yöntemlerinin incelenmesi Ders notu ve ders ile ilgili yardımcı dökünmalarla derse hazırlanma Dersin sunusuyla anlatım, laboratuar materyali
12 Ülkemizdeki yem bitkilerinde zararlı Hemiptera takımına dahil türlerin tanınması, biyolojileri, zarar şekilleri, konukçuları ve savaşım yöntemlerinin incelenmesi Ders notu ve ders ile ilgili yardımcı dökünmalarla derse hazırlanma Dersin sunusuyla anlatım, laboratuar materyali
13 Ülkemizdeki yem bitkilerinde zararlı Coleoptera takımına dahil türlerin tanınması, biyolojileri, zarar şekilleri, konukçuları ve savaşım yöntemlerinin incelenmesi Ders notu ve ders ile ilgili yardımcı dökünmalarla derse hazırlanma Dersin sunusuyla anlatım, laboratuar materyali
14 Ülkemizdeki yem bitkilerinde zararlı Lepidoptera ve Hymenoptera takımlarına dahil türlerintanınması, biyolojileri, zarar şekilleri, konukçuları ve savaşım yöntemlerinin incelenmesi Ders notu ve ders ile ilgili yardımcı dökünmalarla derse hazırlanma Dersin sunusuyla anlatım, laboratuar materyali
15 Genel Değerlendirme
16/17 Yıl sonu sınavı Dönem sonuna kadar işlenmiş konuları kaynak kitaptan ve verilen sunulardan çalışarak sınava hazırlanmak.


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Yaşar, B., 2005. Tahıl, Baklagil ve Yem Bitkileri Zararlıları, Süleyman Demirel Üniv.Zir.Fak.Yay. No:25, Ders Notu Yayın No: 10, 56s, Isparta
 Özbek, H. ve Hayat, R., 2008. Tahıl, Sebze, Yem ve Endüstri Bitkileri Zararlıları, Atatürk Üniv. Zir. Fak. Yay. No:340, Ders Kitapları Serisi No: 87, 320s, Erzurum
 Parker, B.L., El-Bouhssini, M. and Skinner, M. 2001. Field Guide: Insect Pests of Wheat and Barley in North Africa, West and Central Asia. International Center for Agricultural Research in the Dry Areas. Aleppo, Syria. 120pp.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 3 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Bitki sağlığı alanında sorun olan hastalık, zararlı ve yabancı otlarla ilgili sorunların belirlenmesi ve etmenlerin tanınması için gerekli donanıma sahip olur. 5
2 Bitki Koruma sorunlarının çözümü için sahip olduğu bilgileri kullanarak, doğal kaynakların korunması ve sürdürülebilirliği ön planda tutarak en uygun ekonomik mücadele yöntemini seçer. 5
3 Mesleki bilgilerini tarımın ilgili paydaşlarına aktarabilme, üretici ve uygulayıcı kuruluşlarla iletişim kurabilme becerisi kazanma 5
4 Savaş yöntemlerinin pratikte doğru uygulanmasını sağlar ve sonuçlarını değerlendirerek yorumlar; kimyasal savaş yönteminin kullanılması gerektiği durumlarda talimatlara göre uygulanabilecek pestisitleri belirleyerek reçete yazar. 5
5 Bitki koruma alanında teknoloji uygulamalarında modern teknik araçları seçme ve kullanma 5
6 Laboratuar kullanma, bitki koruma alanında laboratuarda hastalık, zararlı ve yabancı otların teşhis, araştırma amaçlı üretim vb. analizlerini yapma, sonuçları değerlendirme, yorumlama ve rapor etme becerisi 5
7 Meslek etiğine saygılı olma, Bitki Koruma ile ilgili ortaya çıkan sorunları yasal mevzuat ve yönetmelikler çerçevesinde anlama ve çözüm yöntemleri geliştirme yeteneği kazanma. 5
8 Gerekli teknolojileri kullanarak Bitki Koruma ile bilgilere ulaşır kendi bilgileri ile sentezleyerek yazılı ve sözlü sunumlar yapar. 5
9 Bilimsel araştırmanın temel yöntemlerini kavrama, bilimsel yöntemlerle çözümleyebilme becerisi kazanır. 5
10 Mesleğiyle ilgili konularda bireysel ve ekip çalışması yapabilme yeteneğini kazanır, uygulamalarda işe ilişkin güvenliği gözetir; mesleki etik sorumluluğu kazanır 5
11 Kültür bitkisi yetiştiriciliğinde verim kaybına neden olan etmenlerin biyolojisi, ekolojisi, sistematiği, mücadele yöntemleri vb. Bitki Korumanın genel konularını öğrenir. 5
12 Genelde Ziraat Mühendisliği, özelde de Bitki Koruma alanında yeterli altyapıya sahip olur 0
13 Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 15 4 60
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 15 1 15
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 3 12 36
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 5 5
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü: 126
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.04
Dersin AKTS Kredisi: 5