|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Tahıl,baklagil Ve Yem Bitkileri Zararlıları |
|
Dersin Kodu |
: |
BKP454 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
5 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. EKREM ATAKAN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Ülkemizdeki tahıl baklagil ve yem bitkilerinde yetiştirilen alanlardaki zararlıların tanımı, zarar şekli, biyolojileri ve savaşım yöntemlerini genel hatlarıyla öğrenir. Zararlılarla mücadele yollarını öğrenerek, entegre mücadele prensipi çerçevesinde uygulama yollarını öğrenir Laboratuarda uygulamlarla böceği tanır, teşhis kriterlerini öğrenir Arazi uygulamlarında böceği ve zarar şeklini öğrenir Zararlılara karşı, gerektiğinde, reçete yazma yeteneği kazanır
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
BKP202 Entomoloji
|
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Ülkemizdeki tahıl baklagil ve yem bitkilerinde zarar yapan hayvansal zararlıları genel hatlarıyla öğretmeyi amaçlamaktadır |
|
Dersin İçeriği |
: |
Ülkemizdeki serin iklim ve sıcak iklim tahılları, baklagil ve yem bitkileri üretimi yapılan alanlardaki zararlıların tanımı, zarar şekilleri, genel davranışları , biyolojileri ve bu zararlılara karşı kullanılan savaşım yöntemlerini genel hatlarıyla öğretmeyi amaçlamaktadır
|
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik laboratuvar ve saha |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Ülkemizdeki serin iklim tahıllarında (buğday, arpa, yulaf, çavdar) zararlı nematodların tanınması, biyolojileri, zarar şekilleri, konukçuları ve savaşım yöntemlerinin incelenmesi |
Ders notu ve ders ile ilgili yardımcı dökünmalarla derse hazırlanma |
Dersin sunusuyla anlatım, laboratuar materyali |
|
2 |
Ülkemizdeki serin iklim tahıllarında (buğday, arpa, yulaf, çavdar) zararlı Orthoptera, Thysanoptera, Hemiptera takımlarına dahil türlerin tanınması, biyolojileri, zarar şekilleri, konukçuları ve savaşım yöntemlerinin incelenmesi |
Ders notu ve ders ile ilgili yardımcı dökünmalarla derse hazırlanma |
Dersin sunusuyla anlatım, laboratuar materyali |
|
3 |
Ülkemizdeki serin iklim tahıllarında (buğday, arpa, yulaf, çavdar) zararlı Hemiptera takımına dahil türlerin tanınması, biyolojileri, zarar şekilleri, konukçuları ve savaşım yöntemlerinin incelenmesi |
Ders notu ve ders ile ilgili yardımcı dökünmalarla derse hazırlanma |
Dersin sunusuyla anlatım, laboratuar materyali |
|
4 |
Ülkemizdeki serin iklim tahıllarında (buğday, arpa, yulaf, çavdar) zararlı Coleoptera, Diptera, Lepidoptera, Hyymenoptera takımlarına dahil tanınması, biyolojileri, zarar şekilleri, konukçuları ve savaşım yöntemlerinin incelenmesi |
Ders notu ve ders ile ilgili yardımcı dökünmalarla derse hazırlanma |
Dersin sunusuyla anlatım, laboratuar materyali |
|
5 |
Ülkemizdeki sıcak iklim tahıllarında (Mısır, Çeltik, Sorhgum, Darı) zararlı Acarina ve Hemiptera takımlarına dahil türlerin tanınması, biyolojileri, zarar şekilleri, konukçuları ve savaşım yöntemlerinin incelenmesi |
Ders notu ve ders ile ilgili yardımcı dökünmalarla derse hazırlanma |
Dersin sunusuyla anlatım, laboratuar materyali |
|
6 |
Ülkemizdeki sıcak iklim tahıllarında (Mısır, Çeltik, Sorhgum, Darı) zararlı Lepidoptera takımına dahil türlerin tanınmaları zarar şekilleri, konukçuları ve savaşım yöntemlerinin incelenmesi |
Ders notu ve ders ile ilgili yardımcı dökünmalarla derse hazırlanma |
Arazi çalışması |
|
7 |
Ülkemizdeki sıcak iklim tahıllarında (Mısır, Çeltik, Sorhgum, Darı) zararlı Lepidoptera takımına dahil türlerin tanınması, biyolojileri, zarar şekilleri ve mücadeleleri |
Ders notu ve ders ile ilgili yardımcı dökünmalarla derse hazırlanma |
Dersin sunusuyla anlatım, laboratuar materyali |
|
8 |
Ülkemizdeki sıcak iklim tahıllarında (Mısır, Çeltik, Sorhgum, Darı) zararlı Coleoptera takımına dahil türlerin tanınması, biyolojileri, zarar şekilleri, konukçuları ve savaşım yöntemlerinin incelenmesi |
Ders notu ve ders ile ilgili yardımcı dökünmalarla derse hazırlanma |
Dersin sunusuyla anlatım, laboratuar materyali |
|
9 |
Ara sınav |
Ara sınava kadar işlenmiş konuları kaynak kitaptan ve verilen sunulardan çalışarak sınava hazırlanmak. |
Dersin sunusuyla anlatım, laboratuar materyali |
|
10 |
Ülkemizdeki baklagillerde zararlı Hemiptera ve Coleoptera takımlarına dahil türlerin tanınması, biyolojileri, zarar şekilleri, konukçuları ve savaşım |
Ders notu ve ders ile ilgili yardımcı dökünmalarla derse hazırlanma |
Dersin sunusuyla anlatım, laboratuar materyali |
|
11 |
Ülkemizdeki baklagillerde zararlı Diptera ve Lepidoptera takımlarına dahil türlerin tanınması, biyolojileri, zarar şekilleri, konukçuları ve savaşım yöntemlerinin incelenmesi |
Ders notu ve ders ile ilgili yardımcı dökünmalarla derse hazırlanma |
Dersin sunusuyla anlatım, laboratuar materyali |
|
12 |
Ülkemizdeki yem bitkilerinde zararlı Hemiptera takımına dahil türlerin tanınması, biyolojileri, zarar şekilleri, konukçuları ve savaşım yöntemlerinin incelenmesi |
Ders notu ve ders ile ilgili yardımcı dökünmalarla derse hazırlanma |
Dersin sunusuyla anlatım, laboratuar materyali |
|
13 |
Ülkemizdeki yem bitkilerinde zararlı Coleoptera takımına dahil türlerin tanınması, biyolojileri, zarar şekilleri, konukçuları ve savaşım yöntemlerinin incelenmesi |
Ders notu ve ders ile ilgili yardımcı dökünmalarla derse hazırlanma |
Dersin sunusuyla anlatım, laboratuar materyali |
|
14 |
Ülkemizdeki yem bitkilerinde zararlı Lepidoptera ve Hymenoptera takımlarına dahil türlerintanınması, biyolojileri, zarar şekilleri, konukçuları ve savaşım yöntemlerinin incelenmesi |
Ders notu ve ders ile ilgili yardımcı dökünmalarla derse hazırlanma |
Dersin sunusuyla anlatım, laboratuar materyali |
|
15 |
Genel Değerlendirme |
|
|
|
16/17 |
Yıl sonu sınavı |
Dönem sonuna kadar işlenmiş konuları kaynak kitaptan ve verilen sunulardan çalışarak sınava hazırlanmak. |
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Yaşar, B., 2005. Tahıl, Baklagil ve Yem Bitkileri Zararlıları, Süleyman Demirel Üniv.Zir.Fak.Yay. No:25, Ders Notu Yayın No: 10, 56s, Isparta
Özbek, H. ve Hayat, R., 2008. Tahıl, Sebze, Yem ve Endüstri Bitkileri Zararlıları, Atatürk Üniv. Zir. Fak. Yay. No:340, Ders Kitapları Serisi No: 87, 320s, Erzurum
Parker, B.L., El-Bouhssini, M. and Skinner, M. 2001. Field Guide:
Insect Pests of Wheat and Barley in North Africa, West and Central
Asia. International Center for Agricultural Research in the Dry Areas. Aleppo, Syria. 120pp.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
3 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Bitki sağlığı alanında sorun olan hastalık, zararlı ve yabancı otlarla ilgili sorunların belirlenmesi ve etmenlerin tanınması için gerekli donanıma sahip olur. |
5 |
|
2 |
Bitki Koruma sorunlarının çözümü için sahip olduğu bilgileri kullanarak, doğal kaynakların korunması ve sürdürülebilirliği ön planda tutarak en uygun ekonomik mücadele yöntemini seçer. |
5 |
|
3 |
Mesleki bilgilerini tarımın ilgili paydaşlarına aktarabilme, üretici ve uygulayıcı kuruluşlarla iletişim kurabilme becerisi kazanma |
5 |
|
4 |
Savaş yöntemlerinin pratikte doğru uygulanmasını sağlar ve sonuçlarını değerlendirerek yorumlar; kimyasal savaş yönteminin kullanılması gerektiği durumlarda talimatlara göre uygulanabilecek pestisitleri belirleyerek reçete yazar. |
5 |
|
5 |
Bitki koruma alanında teknoloji uygulamalarında modern teknik araçları seçme ve kullanma |
5 |
|
6 |
Laboratuar kullanma, bitki koruma alanında laboratuarda hastalık, zararlı ve yabancı otların teşhis, araştırma amaçlı üretim vb. analizlerini yapma, sonuçları değerlendirme, yorumlama ve rapor etme becerisi |
5 |
|
7 |
Meslek etiğine saygılı olma, Bitki Koruma ile ilgili ortaya çıkan sorunları yasal mevzuat ve yönetmelikler çerçevesinde anlama ve çözüm yöntemleri geliştirme yeteneği kazanma. |
5 |
|
8 |
Gerekli teknolojileri kullanarak Bitki Koruma ile bilgilere ulaşır kendi bilgileri ile sentezleyerek yazılı ve sözlü sunumlar yapar. |
5 |
|
9 |
Bilimsel araştırmanın temel yöntemlerini kavrama, bilimsel yöntemlerle çözümleyebilme becerisi kazanır. |
5 |
|
10 |
Mesleğiyle ilgili konularda bireysel ve ekip çalışması yapabilme yeteneğini kazanır, uygulamalarda işe ilişkin güvenliği gözetir; mesleki etik sorumluluğu kazanır |
5 |
|
11 |
Kültür bitkisi yetiştiriciliğinde verim kaybına neden olan etmenlerin biyolojisi, ekolojisi, sistematiği, mücadele yöntemleri vb. Bitki Korumanın genel konularını öğrenir.
|
5 |
|
12 |
Genelde Ziraat Mühendisliği, özelde de Bitki Koruma alanında yeterli altyapıya sahip olur |
0 |
|
13 |
Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
15 |
4 |
60 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
15 |
1 |
15 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
3 |
12 |
36 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
5 |
5 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 126 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.04 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
|
|
|