|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Bitki Fungal Hastalıkları |
|
Dersin Kodu |
: |
BKP406 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. ALİ ERKILIÇ Prof.Dr. ALİ ERKILIÇ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
1) Bitkilerde hastalığa neden olan fungus türlerini bilir. 2) Bitkilerde oluşan belirtilerin hangi hastalık olduğunu bilir. 3) Hastalık etmeni fungusun biyolojisini bilir. 4) Hastalığın ekonomik önemini ve yayılma koşullarını bilir. 5) Hastalıklarla mücadelede hangi yöntemleri kullanması gerektiğini bilir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
BKP306 Bitki Bakteri Hastalıkları
|
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bitkilerde patojen fungus türlerinin ekonomik önemleri ve yayılışları, konukçuları, simptomları, biyolojileri ve bunlara karşı uygulanan mücadele yöntemleri konusunda bilgilendirmek |
|
Dersin İçeriği |
: |
bitkilerde patojen olan funguslar |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
derslik, laboratuar |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Giriş, fungal patojenlerin oluşturduğu simptomlar ve diğer patojenlerden ayırıcı özellikleri |
Ders notundaki ilgili konular |
görsel anlatım |
|
2 |
Turunçgil yetiştiriciliğinde sorun olan fungal hastalık etmenleri. Uçkurutan (Phoma tracheiphila) ve Zamklanma (Phytophthora citrophythora) hastalıkları biyolojileri ve mücadele yöntemleri |
Ders notundaki ilgili konular |
görsel anlatım, laboratuarda mikroskobik inceleme |
|
3 |
Turunçgil Kahverengi Yaprak Leke Hastalığı (Alternaria alternata f.sp. citri)’nın yayılışı, simptomları, hastalık sendromu ve mücadelesine esas olacak uygulamalar. Turunçgillerde mavi, yeşil çürüklükler, sap ucu çürüklükleri. Sekonder patojenler |
Ders notundaki ilgili konular |
görsel anlatım, laboratuarda mikroskobik inceleme |
|
4 |
Yumuşak çekirdekli meyvelerde sorun olan hastalık etmenleri. Elma, Armut ve Yenidünya Kara Leke Hastalıkları (Venturia inaequalis) ve Elma küllemesi (Podosphaera leucotricha) |
Ders notundaki ilgili konular |
görsel anlatım, laboratuarda mikroskobik inceleme |
|
5 |
Elma ve Armutlarda Memeli Pas (Gymnosporangium sabina), Elma Dal Kanseri (Nectria galligena), Acı Çürüklük (Glomerella cingulata), Phytophythora cactorum Kök kökboğazı çürüklüğü hastalıklarının tanımı ve mücadelesi |
Ders notundaki ilgili konular |
görsel anlatım, laboratuarda mikroskobik inceleme |
|
6 |
Sert Çekirdekli Meyve Ağaçlarındaki fungal patojenler. Monilya (Monilia laxa, Monilia fructigena, Monilia linhartiana), Şeftalida Klok (Taphrinia deformans), kayısı, kiraz v.b. bitkilerde Yaprak Delen (Coryneum beijerinkii), Leucostoma Kanseri, Kaysı ve Nektarinlerde külleme tanımı, hastalık sendromu ve mücadelesi |
Ders notundaki ilgili konular |
görsel anlatım, laboratuarda mikroskobik inceleme |
|
7 |
Ülkemizde patates yetiştiriciliğinin önemli fungal hastalıkları, Mildiyö (Phytophythora infestans) gözde kanseri ve meyvede siyah beneklilik (Rhizoctonia solani), Patates Kanseri (Siğil Hastalığı, Synchytrium endobioticum) ve diğer bazı sekonder patojenler, biyolojileri, mücadeleleri ve karantina uygulamaları. |
Ders notundaki ilgili konular |
görsel anlatım, laboratuarda mikroskobik inceleme |
|
8 |
ARA SINAVI |
Ara sınava kadar olan konuları ders notu ve sunulardan çalışarak sınava hazırlanmak. |
|
|
9 |
Sera ve açık alan sebze yetiştiriciliğinde sorun olan fungal etmenler ve mücadele yöntemleri |
Ders notundaki ilgili konular |
görsel anlatım, laboratuarda mikroskobik inceleme |
|
10 |
Tahıllarda pas, sürme ve rastık hastalıkları, biyolojileri ve mücadele yöntemleri |
Ders notundaki ilgili konular |
görsel anlatım, laboratuarda mikroskobik inceleme |
|
11 |
Bağ hastalıkları. Külleme (Uncinula necator), Mildiyö (Plasmopara viticola), Kurşuni küf (Botrytis cinerea), Ölü kol (Phomopsis viticola), Eska Kızıl Yanıklık, Antraknoz v.b. bazı hastalık etmenlerinin biyolojileri, hastalık simptomları ve mücadeleleri. |
Ders notundaki ilgili konular |
görsel anlatım, laboratuarda mikroskobik inceleme |
|
12 |
Çilek Hastalıkları. Phytophthora türlerinin neden olduğu kök çürüklüğü, meyve ve rizom çürüklükleri, Rhizoctonia solani Kök Çürüklüğü, Mycosphaerella fragariae Yaprak Lekesi, Antraknoz (Colletotrichum fragariae), Gri küf (Botrytis cinerea) hastalıklarının simptomları, hastalık sendromu ve mücadelesi |
Ders notundaki ilgili konular |
görsel anlatım, laboratuarda mikroskobik inceleme |
|
13 |
Soğan hastalıkları ve mücadelesi |
Ders notundaki ilgili konular |
görsel anlatım, laboratuarda mikroskobik inceleme |
|
14 |
Marul, Karnabahar, Lahana v.b. bitkilerdeki fungal patojenler ve mücadelesi |
Ders notundaki ilgili konular |
görsel anlatım, laboratuarda mikroskobik inceleme |
|
15 |
Yerfıstığı, soya fasulyesi, ayçiçeği v.b. bitkilerdeki fungal hastalıklar ve mücadele yöntemleri |
Ders notundaki ilgili konular |
görsel anlatım, laboratuarda mikroskobik inceleme |
|
16/17 |
YIL SONU SINAVI |
Dönem sonuna kadar işlenmiş konuları verilen ders notu ve sunulardan çalışarak sınava hazırlanmak. |
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
1. Agrios, G. N., 1997. Plant Pathology. Fourth Edition. Academic Press, San Diego, California, pp.635.
2. Nyvall, R. F., 1989. Field Crop Diseases Handbook. 2nd Edition. Van Nostrand Reinhold, New York, pp. 817.
4. Çınar, Ö., 1989. Bitki Fungal Hastalıkları. Ç.Ü.Ziraat Fakültesi Ders Kitabı, No:84, Adana, 248 s.
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Değişik kaynaklardan yararlanılarak hazırlanmış ders notu ve resimlerle zenginleştirilmiş pp sunusu
3. Anonymous, 2002. Biki Koruma El Kitabı. T. C. Tarım ve Köyişleri Bakanlığı, İzmir İl Müdürlüğü, İl Müdürlüğü Yayınları No: 352, İzmir, 536 s.
5. Internet kaynakları
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Bitki sağlığı alanında sorun olan hastalık, zararlı ve yabancı otlarla ilgili sorunların belirlenmesi ve etmenlerin tanınması için gerekli donanıma sahip olur. |
5 |
|
2 |
Bitki Koruma sorunlarının çözümü için sahip olduğu bilgileri kullanarak, doğal kaynakların korunması ve sürdürülebilirliği ön planda tutarak en uygun ekonomik mücadele yöntemini seçer. |
5 |
|
3 |
Mesleki bilgilerini tarımın ilgili paydaşlarına aktarabilme, üretici ve uygulayıcı kuruluşlarla iletişim kurabilme becerisi kazanma |
3 |
|
4 |
Savaş yöntemlerinin pratikte doğru uygulanmasını sağlar ve sonuçlarını değerlendirerek yorumlar; kimyasal savaş yönteminin kullanılması gerektiği durumlarda talimatlara göre uygulanabilecek pestisitleri belirleyerek reçete yazar. |
5 |
|
5 |
Bitki koruma alanında teknoloji uygulamalarında modern teknik araçları seçme ve kullanma |
1 |
|
6 |
Laboratuar kullanma, bitki koruma alanında laboratuarda hastalık, zararlı ve yabancı otların teşhis, araştırma amaçlı üretim vb. analizlerini yapma, sonuçları değerlendirme, yorumlama ve rapor etme becerisi |
5 |
|
7 |
Meslek etiğine saygılı olma, Bitki Koruma ile ilgili ortaya çıkan sorunları yasal mevzuat ve yönetmelikler çerçevesinde anlama ve çözüm yöntemleri geliştirme yeteneği kazanma. |
4 |
|
8 |
Gerekli teknolojileri kullanarak Bitki Koruma ile bilgilere ulaşır kendi bilgileri ile sentezleyerek yazılı ve sözlü sunumlar yapar. |
3 |
|
9 |
Bilimsel araştırmanın temel yöntemlerini kavrama, bilimsel yöntemlerle çözümleyebilme becerisi kazanır. |
3 |
|
10 |
Mesleğiyle ilgili konularda bireysel ve ekip çalışması yapabilme yeteneğini kazanır, uygulamalarda işe ilişkin güvenliği gözetir; mesleki etik sorumluluğu kazanır |
3 |
|
11 |
Kültür bitkisi yetiştiriciliğinde verim kaybına neden olan etmenlerin biyolojisi, ekolojisi, sistematiği, mücadele yöntemleri vb. Bitki Korumanın genel konularını öğrenir.
|
5 |
|
12 |
Genelde Ziraat Mühendisliği, özelde de Bitki Koruma alanında yeterli altyapıya sahip olur |
0 |
|
13 |
Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
16 |
4 |
64 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
16 |
1 |
16 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
2 |
2 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 86 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.44 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|