|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Çevre Yönetim Sistemleri |
|
Dersin Kodu |
: |
CEV423 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. FUAT BUDAK |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Çevre Yönetim Sisteminin gereklilikleri, prensipleri ve metodolojisini tanımlar ÇYS elemanları ve uygulama modelini açıklar Çevre politikası oluşturur, Çevre boyutlarını analiz eder Amaç, hedef ve yönetim programları oluşturur Küçük işletmeler için Çevre Yönetim Sistemi kurar ve geliştirir
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
ISO 14000:2004 sersi gereklilikleri, temel prensipleri, elemanları ve içeriklerinin anlaşılmasının sağlanması ve Çevre Yönetim Sistemi oluşturmada kullanılan bir uygulama modeli ve kılavuzu ile pratik kazandırılması. |
|
Dersin İçeriği |
: |
ÇYS Metodolojisi, Elemanları, Uygulama Modeli, ISO 14000:2004 standardı, Çevre Politikası Oluşturma, Amaç ve Hedeflerin belirlenmesi, ÇYS planlama ve uygulama, Çevresel Eğitim Çalışmalarının Planlanması, Dokümantasyon, Düzenleyici ve Önleyici Faaliyetler, Yönetimsel Gözden Geçirme. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Çevre Mühendisliği Bölüm Derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Çevre Yönetim Sistemlerine Giriş |
|
Sunum, tartışma |
|
2 |
ÇYS Metodolojisi, Elemanları, Uygulama Modeli |
|
Sunum, tartışma |
|
3 |
TS EN ISO 14001, Çevre Yönetim Sistemleri - Şartlar Ve Kullanım Kılavuzu |
Okuma: TSE Standardı, TS EN ISO 14001, Çevre Yönetim Sistemleri - Şartlar Ve Kullanım Kılavuzu |
Sunum, tartışma |
|
4 |
TS EN ISO 14001, Çevre Yönetim Sistemleri - Şartlar Ve Kullanım Kılavuzu |
|
Sunum, tartışma |
|
5 |
ÇYS Uygulama Modeli |
|
Sunum, tartışma |
|
6 |
Hazırlık |
İSO, 2008. Çevre Yönetim sistemi Rehberi. Sayfa: 7-20 |
Sunum, grup çalışması ve sunumu, tartışma |
|
7 |
Çevre Politikasının Rolü ve İçeriği, Geliştirilmesi, Uygulanması ve Revize Edilmesi |
İSO, 2008. Çevre Yönetim sistemi Rehberi. Sayfa: 21-24 |
Sunum, grup çalışması ve sunumu, tartışma |
|
8 |
Ara Sınavı |
|
Yazılı yoklama |
|
9 |
Çevre Boyutları, Yasal ve diğer gereklilikler, Hedefler ve Amaçlar, Yönetim Programları |
İSO, 2008. Çevre Yönetim sistemi Rehberi. Sayfa: 22-33 |
Sunum, grup çalışması ve sunumu, tartışma |
|
10 |
Çevre Boyutları, Yasal ve diğer gereklilikler, Hedefler ve Amaçlar, Yönetim Programları |
|
Sunum, grup çalışması ve sunumu, tartışma |
|
11 |
Kaynaklar, Görevler, Sorumluluk ve Yetki, Eğitim ve Bilgilendirme, İletişim |
İSO, 2008. Çevre Yönetim sistemi Rehberi. Sayfa: 33-43 |
Sunum, grup çalışması ve sunumu, tartışma |
|
12 |
Dokümantasyon, Doküman kontrolü, İşlem kontrolü, Acil Durum Hazırlığı ve Müdahale |
İSO, 2008. Çevre Yönetim sistemi Rehberi. Sayfa: 44-60 |
Sunum, grup çalışması ve sunumu, tartışma |
|
13 |
İzleme ve Ölçme, Uygunluğun Değerlendirilmesi Düzenleyici ve Önleyici Faaliyet, Kayıtların Kontrolü |
İSO, 2008. Çevre Yönetim sistemi Rehberi. Sayfa: 61-76 |
Sunum, grup çalışması ve sunumu, tartışma |
|
14 |
İç Tetkik |
|
Sunum, grup çalışması ve sunumu, tartışma |
|
15 |
Yönetimsel Gözden Geçirme |
|
Sunum, grup çalışması ve sunumu, tartışma |
|
16/17 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
|
Test |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Ders Sunuları
İSO, 2008. Çevre Yönetim sistemi Rehberi. İstanbul Sanayi Odası Yayınları No: 2008/11.
Stapleton, P.J., A. Glover, M.A., and Davis, S.P., 2001. Environmental Management Systems: An Implementation Guide for Small and Medium-Sized Organizations,USA.
EPA, 2004. Environmental Management System (EMS) Handbook for Wastewater Organizations. USA.
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
TSE, 2005. TS EN ISO 14001 Çevre Yönetim Sistemleri- Şartlar ve Kullanım Kılavuzu. Ankara.
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
50 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
50 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Matematik, fen, çevre ve mühendislik bilimlerinde yeterli altyapıya sahip olma |
3 |
|
2 |
Matematik, fen, çevre ve mühendislik bilimlerinde sahip olduğu kuramsal bilgileri uygulayabilme |
4 |
|
3 |
Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi |
4 |
|
4 |
Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi |
3 |
|
5 |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları, uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve kullanma, modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi |
3 |
|
6 |
Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi |
3 |
|
7 |
Bireysel ve disiplinler arası takımlarda etkin çalışabilme |
5 |
|
8 |
Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme |
4 |
|
9 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme |
4 |
|
10 |
Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, en az bir yabancı dili alanındaki gelişmeleri izleyebilecek düzeyde kullanma |
4 |
|
11 |
Bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme |
4 |
|
12 |
Mesleki ve etik sorumluluk bilinci |
4 |
|
13 |
Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalık |
5 |
|
14 |
Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olmak; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olmak ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olmak |
4 |
|
15 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
1 |
14 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
10 |
10 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
4 |
4 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
8 |
8 |
|
Toplam İş Yükü: | 78 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.12 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|