Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Çevre Yönetim Sistemleri

Dersin Kodu : CEV423

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 4

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 3

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. FUAT BUDAK

Dersin Öğrenme Kazanımları : Çevre Yönetim Sisteminin gereklilikleri, prensipleri ve metodolojisini tanımlar
ÇYS elemanları ve uygulama modelini açıklar
Çevre politikası oluşturur, Çevre boyutlarını analiz eder
Amaç, hedef ve yönetim programları oluşturur
Küçük işletmeler için Çevre Yönetim Sistemi kurar ve geliştirir

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : ISO 14000:2004 sersi gereklilikleri, temel prensipleri, elemanları ve içeriklerinin anlaşılmasının sağlanması ve Çevre Yönetim Sistemi oluşturmada kullanılan bir uygulama modeli ve kılavuzu ile pratik kazandırılması.

Dersin İçeriği : ÇYS Metodolojisi, Elemanları, Uygulama Modeli, ISO 14000:2004 standardı, Çevre Politikası Oluşturma, Amaç ve Hedeflerin belirlenmesi, ÇYS planlama ve uygulama, Çevresel Eğitim Çalışmalarının Planlanması, Dokümantasyon, Düzenleyici ve Önleyici Faaliyetler, Yönetimsel Gözden Geçirme.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Çevre Mühendisliği Bölüm Derslikleri


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Çevre Yönetim Sistemlerine Giriş Sunum, tartışma
2 ÇYS Metodolojisi, Elemanları, Uygulama Modeli Sunum, tartışma
3 TS EN ISO 14001, Çevre Yönetim Sistemleri - Şartlar Ve Kullanım Kılavuzu Okuma: TSE Standardı, TS EN ISO 14001, Çevre Yönetim Sistemleri - Şartlar Ve Kullanım Kılavuzu Sunum, tartışma
4 TS EN ISO 14001, Çevre Yönetim Sistemleri - Şartlar Ve Kullanım Kılavuzu Sunum, tartışma
5 ÇYS Uygulama Modeli Sunum, tartışma
6 Hazırlık İSO, 2008. Çevre Yönetim sistemi Rehberi. Sayfa: 7-20 Sunum, grup çalışması ve sunumu, tartışma
7 Çevre Politikasının Rolü ve İçeriği, Geliştirilmesi, Uygulanması ve Revize Edilmesi İSO, 2008. Çevre Yönetim sistemi Rehberi. Sayfa: 21-24 Sunum, grup çalışması ve sunumu, tartışma
8 Ara Sınavı Yazılı yoklama
9 Çevre Boyutları, Yasal ve diğer gereklilikler, Hedefler ve Amaçlar, Yönetim Programları İSO, 2008. Çevre Yönetim sistemi Rehberi. Sayfa: 22-33 Sunum, grup çalışması ve sunumu, tartışma
10 Çevre Boyutları, Yasal ve diğer gereklilikler, Hedefler ve Amaçlar, Yönetim Programları Sunum, grup çalışması ve sunumu, tartışma
11 Kaynaklar, Görevler, Sorumluluk ve Yetki, Eğitim ve Bilgilendirme, İletişim İSO, 2008. Çevre Yönetim sistemi Rehberi. Sayfa: 33-43 Sunum, grup çalışması ve sunumu, tartışma
12 Dokümantasyon, Doküman kontrolü, İşlem kontrolü, Acil Durum Hazırlığı ve Müdahale İSO, 2008. Çevre Yönetim sistemi Rehberi. Sayfa: 44-60 Sunum, grup çalışması ve sunumu, tartışma
13 İzleme ve Ölçme, Uygunluğun Değerlendirilmesi Düzenleyici ve Önleyici Faaliyet, Kayıtların Kontrolü İSO, 2008. Çevre Yönetim sistemi Rehberi. Sayfa: 61-76 Sunum, grup çalışması ve sunumu, tartışma
14 İç Tetkik Sunum, grup çalışması ve sunumu, tartışma
15 Yönetimsel Gözden Geçirme Sunum, grup çalışması ve sunumu, tartışma
16/17 Yarıyıl Sonu Sınavı Test


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar   Ders Sunuları
  İSO, 2008. Çevre Yönetim sistemi Rehberi. İstanbul Sanayi Odası Yayınları No: 2008/11.
 Stapleton, P.J., A. Glover, M.A., and Davis, S.P., 2001. Environmental Management Systems: An Implementation Guide for Small and Medium-Sized Organizations,USA.
 EPA, 2004. Environmental Management System (EMS) Handbook for Wastewater Organizations. USA.
Diğer Kaynaklar  TSE, 2005. TS EN ISO 14001 Çevre Yönetim Sistemleri- Şartlar ve Kullanım Kılavuzu. Ankara.


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 50
    Ödev/Proje/Diğer 1 50
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Matematik, fen, çevre ve mühendislik bilimlerinde yeterli altyapıya sahip olma 3
2 Matematik, fen, çevre ve mühendislik bilimlerinde sahip olduğu kuramsal bilgileri uygulayabilme 4
3 Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi 4
4 Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi 3
5 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları, uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve kullanma, modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi 3
6 Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi 3
7 Bireysel ve disiplinler arası takımlarda etkin çalışabilme 5
8 Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme 4
9 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme 4
10 Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, en az bir yabancı dili alanındaki gelişmeleri izleyebilecek düzeyde kullanma 4
11 Bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme 4
12 Mesleki ve etik sorumluluk bilinci 4
13 Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalık 5
14 Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olmak; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olmak ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olmak 4
15 Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 4
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 10 10
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 4 4
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 8 8
Toplam İş Yükü: 78
Toplam İş Yükü / 25 (s): 3.12
Dersin AKTS Kredisi: 3