Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Tekstil ve Boyar Maddeler Kimyası

Dersin Kodu : KM-512

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. SELAHATTİN SERİN

Dersin Öğrenme Kazanımları : 1. Doğal tekstil hammaddelerinin kimyasal yapıları ve özellikleri
2. Suni tekstil hammaddeleri ve özellikleri
3. Elyaf türleri ve özellikleri
4. Renk, renklilik teorileri
5. Boyar madde Yapıları ve özellikleri
6. Boyama teknikleri ve boya elyaf etkileşimleri

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : KM-500 İleri İnorganik Kimya (ZORUNLU)

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Tekstil sektöründe kullanılan boyar maddelerin yapıları ve kullanım alanları konusunda bilgi birikimi sağlamak

Dersin İçeriği : Bu derste doğal tekstil hammaddelerinin kimyasal yapıları ve özellikleri, suni tekstil hammaddeleri ve özellikleri, Elyaf türleri ve özellikleri, renk, renklilik teorileri, boyar madde yapıları ve özellikleri, boyama teknikleri ve boya elyaf etkileşimleri teorik ders ve örnekler yoluyla öğretilmektedir.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : seminer salonu


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Doğal tekstil hammaddelerinin kimyasal yapıları ve özellikleri Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması Düz anlatım, gösterim
2 Doğal tekstil hammaddelerinin kimyasal yapıları ve özellikleri (Devam) Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması Düz anlatım, gösterim
3 Suni tekstil hammaddeleri ve özellikleri Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması Düz anlatım, gösterim
4 Suni tekstil hammaddeleri ve özellikleri (Devam) Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması Düz anlatım, gösterim
5 Elyaf türleri ve özellikleri Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması Düz anlatım, gösterim
6 Elyaf türleri ve özellikleri (Devam) Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması Düz anlatım, gösterim
7 Ara sınav Ara sınav hazırlığı ödev vermek
8 renk ve renklilik teorileri Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması Düz anlatım, gösterim
9 boyar madde Yapıları ve özellikleri Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması Düz anlatım, gösterim
10 boyar madde Yapıları ve özellikleri (Devam) Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması Düz anlatım, gösterim
11 boyama teknikleri ve boya-elyaf etkileşimleri Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması Düz anlatım, gösterim
12 boyama teknikleri ve boya-elyaf etkileşimleri (Devam) Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması Düz anlatım, gösterim
13 Öğrenci Ödev Sunumları Güncel Kaynaklar ve Makaleler (Öğrenciler) Düz anlatım, gösterim
14 Öğrenci Ödev Sunumları Güncel Kaynaklar ve Makaleler (Öğrenciler) Düz anlatım, gösterim
15 Öğrenci Ödev Sunumları Güncel Kaynaklar ve Makaleler (Öğrenciler) Düz anlatım, gösterim
16/17 Final sınav Final sınavına hazırlık Yazılı Sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Tekstil Elyaf ve Boyar Maddeler Kimyası (Yıldız ÖZCAN)
 Boyar Madde Kimyası (İnci BAŞER)
 sentetik Boyalar (K. VENKATARAMAN)
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 50
    Ödev/Proje/Diğer 1 50
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Kimya alanında araştırma yaparak bilgiye ulaşır, bilgiyi değerlendirir ve yorumlar. 4
2 Kimya alanında uygulanan teknik ve yöntemler hakkında kapsamlı bilgi sahibidir. 5
3 Alanında yeni ve gelişmekte olan uygulamaların farkında olur, inceleme, öğrenme ve uygulama yetkinliği kazanır. 4
4 Kurumsal modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlar ve karşılaşılan sorunları çözümler. 4
5 Kendi alanında bilimsel gelişmeleri takip eder. 5
6 Bilimsel bir çalışmayı planlar ve sürdürebilir. 4
7 Yeni durumlara uyum ve sorun çözebilme becerisi kazanır. 5
8 Alanında yeni teknolojiye ulaşır. 3
9 Alanında bağımsız ve takımlarda çalışma ve sorumluluk alma yetkinliği kazanır. 4
10 Alanında yönlenmeleri izler, karmaşık durumlarda çözümlenme yetkinliği kazanır. 5
11 Çalışmalarının sonuçlarını yazılı ve sözlü olarak sunar. Çevre sorunlarına bilimsel yaklaşır. 4
12 Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında bilimsel ve etik değerleri gözetir. 5
13 Yaşam alanları ve koşullarını ilgilendiren sorunlara bilimsel yaklaşımlarda bulunarak çözüm üretir, bulunduğu çevreyibilgilendirerek bilinçlendirir. 4
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 7 98
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 5 5
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü: 151
Toplam İş Yükü / 25 (s): 6.04
Dersin AKTS Kredisi: 6