Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Çevresel Etki

Dersin Kodu : CEV410

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 4

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 4

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. FUAT BUDAK

Dersin Öğrenme Kazanımları : ÇED’in yasal ve kurumsal alt yapısını, ÇED sürecini ve ÇED çalışmasının aşamalarını açıklar
Çeşitli ortamlarda çevresel etkileri belirleme ve değerlendirmede temel model ve yöntemleri seçer ve kullanır
Herhangi bir ÇED raporunu inceler ve değerlendirir
Deneyimli bir ekip lideri gözetiminde ÇED çalışması yapar

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Planlanan bir projenin çevre üzerine olabilecek potansiyel etkilerinin sistematik olarak belirlenmesi ve değerlendirilmesi süreci olan Çevresel Etki Değerlendirmesinin teori ve pratiğinin kavranması.

Dersin İçeriği : Etki Değerlendirmesi Çalışmalarının Planlanması, Yönetimi ve Aşamaları, ÇED Mevzuatı, Çevresel Etkilerin Belirlenmesinde Kullanılan Metodlar, Çevresel Etki Değerlendirmesi Çalışmalarınında Kullanılan İndeksler ve Göstergeler, Çeşitli Ortamlarda Çevresel Etkilerin Tahmini ve Değerlendirilmesi, ÇED Raporu İncelenme-Değerlendirilme.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Çevre Mühendisliği Bölüm Derslikleri


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Çevresel Etki Değerlendirmesine Giriş, ÇED’in Gelişimi Sunulu Anlatım, Tartışma,
2 ÇED Mevzuatı Sunulu Anlatım, Tartışma
3 Çevresel Etki Değerlendirmesi Çalışmalarının Planlanması, Yönetimi ve Aşamaları Sunulu Anlatım, Tartışma,
4 Çevresel Etkilerin Belirlenmesinde Kullanılan Metodlar Sunulu Anlatım, Tartışma,
5 Çevresel Etkilerin Belirlenmesinde Kullanılan Metodlar Sunulu Anlatım, Tartışma
6 Çevresel Etki Değerlendirmesi Çalışmalarınında Kullanılan İndeksler ve Göstergeler Sunulu Anlatım, Tartışma
7 Etkilenecek Alanın Tanımlanması Sunulu Anlatım, Tartışma
8 Ara Sınavı Yazılı sınav
9 Çeşitli Ortamlarda Çevresel Etkilerin Tahmini ve Değerlendirilmesi I Sunulu Anlatım, Grup çalışması, Tartışma
10 Çeşitli Ortamlarda Çevresel Etkilerin Tahmini ve Değerlendirilmesi II Sunulu Anlatım, Grup çalışması,Tartışma
11 Çeşitli Ortamlarda Çevresel Etkilerin Tahmini ve Değerlendirilmesi III Sunulu Anlatım, Grup çalışması, Tartışma
12 Çevresel Etki Değerlendirmesi Raporlarının Hazırlanması Sunulu Anlatım, Grup çalışması, Tartışma
13 ÇED Raporu İncelenme-Değerlendirilme Sunumu Proje Sunumu, Tartışma
14 ÇED Raporu İncelenme-Değerlendirilme Sunumu Proje Sunumu, Tartışma
15 ÇED Raporu İncelenme-Değerlendirilme Sunumu Proje Sunumu, Tartışma
16/17 Yarıyıl sonu sınavı Test


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Ders Sunuları
 ÇED Eğitim ve Bilgi Merkezi, 2006. Çevresel Etki Değerlendirmesi (ÇED) El Kitabı. Projelerin Çevresel Değerlendirmesi. Ankara.
 Morris. P., R. Thervel,.2001. Methods of Environmental Impact Assessment. Second edition. Spon Press.UK.
  Canter, W.L., 1996. Environmental Impact Assessment. McGraw-Hill, International Editions, USA.
 Lohani, B., J.W. Evans, H. Ludwig, R.R. Everitt, Richard A. Carpenter, and S.L. Tu. 1997. Environmental Impact Assessment for Developing Countries in Asia. Volume 1 - Overview. Asian Development Bank.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 50
    Ödev/Proje/Diğer 1 50
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Matematik, fen, çevre ve mühendislik bilimlerinde yeterli altyapıya sahip olma 4
2 Matematik, fen, çevre ve mühendislik bilimlerinde sahip olduğu kuramsal bilgileri uygulayabilme 5
3 Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi 4
4 Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi 4
5 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları, uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve kullanma, modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi 4
6 Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi 4
7 Bireysel ve disiplinler arası takımlarda etkin çalışabilme 5
8 Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme 4
9 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme 3
10 Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, en az bir yabancı dili alanındaki gelişmeleri izleyebilecek düzeyde kullanma 2
11 Bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme 4
12 Mesleki ve etik sorumluluk bilinci 4
13 Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalık 4
14 Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olmak; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olmak ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olmak 5
15 Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 1
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 10 10
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 5 5
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 8 8
Toplam İş Yükü: 93
Toplam İş Yükü / 25 (s): 3.72
Dersin AKTS Kredisi: 4