Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Sanat Metinleri İnceleme I

Dersin Kodu : RES 743

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. BİRNUR ERALDEMİR

Dersin Öğrenme Kazanımları : Sanat tarihinin farklı dönem ve üsluplarını bilir.
Sanatla hayat arasındaki ilişkiyi çözümler .
Sanat metinlerdeki kavramları çeşitli anlamlarıyla çözümler.
Bir alan ve uygulama olarak, eleştiri metinlerini tartışmayı ve bu metinlere kendi tepkilerini yazmayı başarır.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Sanat tarihinin uzak -yakın dönemlerine, sanatsal üsluplara ve sanatçıların üretim süreçlerine ilişkin yazınsal metinleri ve bu metinlerin temel kavramlarını karşılaştırmalı olarak incelemek

Dersin İçeriği : Bu ders 1900’lı yıllardan 1960´lara uzanan sanat eleştirisini ele alır ve karşılaştırmalı sanat eleştirisi incelemesine dayanmaktadır. Öğrencilerden, modern sonrası sanat çalşmalarının eleştirisini içeren sanat metinleri okumaları ve tartışmaları istenmektedir. Öğrenciler sunulan bilgi, araç ve kazandırılan deneyimle kendi sanat eleştirilerini yapma becerisini edinmektedir.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Bölüm Yüksek Lisans Dersliği


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Derse Giriş Dersin içeriğinin ve kaynaklarının incelenmesi Sözlü anlatım
2 Çağdaş Sanat Metinlerini Anlama Seçili Metinleri Okuma Tartışma ve değerlendirme
3 Çağdaş Sanat Metinlerini Anlama Seçili Metinleri Okuma Tartışma ve değerlendirme
4 Eleştiri Tarihi Seçili Metinleri Okuma Tartışma ve değerlendirme
5 Eleştiri Yöntemleri Seçili Metinleri Okuma Tartışma ve değerlendirme
6 Modernist Kalkışma Seçili Metinleri Okuma Tartışma ve değerlendirme
7 Formalizm/Deneyselcilik Sanat Hareketlerini Yorumlama Seçili Metinleri Okuma Değerlendirme ve Tartışma
8 Ara Sınav Ara sınava hazırlanma Sözlü sınav
9 Formalizm/Deneyselcilik Sanat Hareketlerini Yorumlama Seçili Metinleri Okuma Tartışma ve değerlendirme
10 Ellili Yılların Sonları ve Altmışlı Yılların Başları Seçili Metinleri Okuma Tartışma ve değerlendirme
11 Ellili Yılların Sonları ve Altmışlı Yılların Başları Seçili Metinleri Okuma Tartışma ve değerlendirme
12 Sanat Forumu’nun Yükselişi ve Formalizm’in Düşüşü Seçili Metinleri Okuma Tartışma ve değerlendirme
13 Sanat Forumu’nun Yükselişi ve Formalizm’in Düşüşü Seçili Metinleri Okuma Tartışma ve değerlendirme
14 Sunumlar Not kartları ve slide hazırlama Sunum, tartışma ve yorumlama
15 Sunumlar Not kartları ve slide hazırlama Sunum, tartışma ve yorumlama
16/17 Final sınavı Araştırma Araştırmaya dayalı Makale


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Chipp, B.H. 1982. Theories of Modern Art: A Source Book by Artist and Critics. ( California Studies in the History of Art). SAGE Publications ltd.
 Lyton, N. 2009. Modern Sanatın Öyküsü, İstanbul: Remzi Yayınevi
 Ruhrberg, K.,Schneckenburger, M., Fricke, C., Honnef,K., Walther,F. 2012. Art of the 20th Century. Taschen
 Heartney, E. , Posner, H., Princenthal, N. Scott, S. 2007. After the Revolution Women Who Transformed Contemporary Art. Prestel
 Barrett, T. 2012. Sanatı Eleştirmek, Günceli Anlamak. (Çev. Gökçe Metin). İstanbul: Hayalperest.
 Kumar, K. 1999. Sanayi Sonrası Toplumdan Post-modern Topluma Çağdaş Dünyanın Yeni Kuramları. (Çev. Mehmet Küçük). Ankara: Dost Kitabevi Yay.
 Güngör, N. (Edt.).1999. Popüler Kültür ve İktidar. Ankara: Vadi Yayınları.
 Bahtin, M. 2005. Sanat ve Sorumluluk. İstanbul: Ayrıntı Yayınları
 Meecheam, P., Sheldon, J. 2004. Modern Art: A Critical İntroduction. Routledge
 Foster,H. Krauss,R. Bois,Y.A. 2005. Art Since 1900: Modernism, Antimodernism, Postmodernism. London: Thames& Hudson
 Lee, P.M. 2012. Forgetting the Art World. The MIT Press
 Joselit, David. 2012. After Art. Pricenton University Press.
 Wilson, M. 2013. How to read Contemporary Art?. The MIT Press.
 Çiğdem, A. 2004. Bir İmkan Olarak Modernite, Weber ve Habermas. İstanbul: İletişim Yayınları.
 Wilde, W.Sanatçı: Eleştirmen, Yalancı, Katil- Estetik ve Etik Üzerine.( Çev. Esin Soğancılar, Kaya Genç) İstanbul: İletişim Yayınları.
 Connell, R.W. 1998. Toplumsal Cinsiyet ve iktidar.( Çev. Cem Soydemir). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
 Lucie Smith, E. 2004. 20. Yüzyılda Görsel Sanatlar. İstanbul: Akbank Yayınları
 Bourriaud, N.2005. İlişkisel Estetik. İstanbul:Bağlam Yayınları
 Langer,K.,S.2011. Sanat Problemleri. İstanbul: Mitos-Boyut, TEM Yapım Yay. Ltd.
 Carroll, N. 2012. Sanat Felsefesi, Çağdaş Bir Giriş. Ankara: Ütopya
 Jay, M. 1989. Diyalektik İmgelem.İstanbul:Ara Yayıncılık.
 Heıdegger, M. 2007. Sanat Eserinin Kökeni. (Çev. Fatih Tepebaşılı) Ankara: De Ki Basım Dağıtım.
  Karamustafa, G & Şengel, D. 1992. Bilgi Olarak Sanat Olgu Olarak Sanatçı: Yeni Ontoloji. İstanbul: a+A Plastik Sanatlar Derneği Yayın Dizisi.
 Leppert, R. 2009. Sanatta Anlamın Görüntüsü: İmgelerin Toplumsal İşlevi. (Çev. İsmail Türkmen). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
 Bourdieu, P. 1999. Sanatın Kuralları. (Çev. Necmettin Kamil Sevil).İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
 Harrison, C. 2002. Art in Theory 1900-2000: An Anthology of Changing Ideas. Blackwell Puplishing
 Frascina, F.(Edt.),Harrison,C.(edt.). 1982. Modern Art and Modernism: A Critical Anthology.( Published in Association With The Open University). SAGE Publications Ltd.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 50
    Ödev/Proje/Diğer 1 50
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Sanatın üretim ve öğretim süreçlerini etkileyebilecek ulusal ve uluslar arası kültürel unsurları tanır. 5
2 Sanat eğitimi programında kullanılan öğretim, yöntem, teknik ve stratejileri açıklar. 0
3 Görsel sanatların temel alanlarında üretici etkinlikte bulunabilecek bilgiye ve uygulama becerisine sahip olur. 0
4 Görsel sanatlar öğretmenliği ile ilgili gelişmeleri bilimsel , sanatsal yöntem ve teknikleri kullanarak çok yönlü değerlendirir. 2
5 Öğrencilerinin eleştirel düşünce, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır. 4
6 Eğitim öğretim süreçlerini etkin bir şekilde planlar, programlar. 1
7 Dinamik bir sanat eğitimcisi olarak, bilgi teknolojilerinin gelişimine uyum sağlamada gerekli bilinci, sorumluluğu , becerileri kazanır. 1
8 Bireyi bilişsel, devinişsel, duyuşsal yönleriyle bir bütün olarak ele alır. 5
9 Bir kültür ve tarih mirası olan müzelerden etkin bir eğitim ortamı olarak yararlanır, kültürel ve tarihi değerlere sahip çıkma bilinci oluşturur 5
10 İnsan topluluklarının ve uygarlıkların oluşum süreçlerini ve özelliklerini bilir ve açıklar. 5
11 Sanat eğitiminin temel kavramlarını ve sanat eğitimi araştırma süreç ve tekniklerini gelişmelere uygun biçimde kullanır 4
12 Alana ilişkin yabancı kaynakları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilir . 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 6 84
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 16 16
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 8 8
Toplam İş Yükü: 158
Toplam İş Yükü / 25 (s): 6.32
Dersin AKTS Kredisi: 6