|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Günümüz Sanatı Sorunları II |
|
Dersin Kodu |
: |
RES 734 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. BİRNUR ERALDEMİR |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Sanatın tarihsel bir bilgi alanı olduğunu bilir. Sanatın sosyolojik olay ve olgularla ilişkisini kavrar. Sanatın ekonomik ve politik olaylarla ilişkisini çözümler. Günümüz sanatındaki temel argümanları anlar ve anlamlandırır.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Günümüz sanatında karşımıza çıkan yeni eğilimleri ve kavramları sanatın tarihsel bütünlüğü içerisinde incelemek, onların sosyal siyasal ve ekonomik olgularla olan ilişkilerini çözümlemek ve böylece öğrencilerin kendi özgün çalışmalarını çağdaş sanat teorileri ve uygulamaları içinde doğru konumlandırmalarını sağlamak |
|
Dersin İçeriği |
: |
Çağdaş sanat ve yaratıcı uygulamalarını kapsayan bu derste, 1960’lardan günümüze uzanan sanatı şekillendiren kültürel devrimler, eleştirel teoriler ve sanat tarihinin önemli olguları , yani 20.yüzyılda öne çıkan kavramlar, formalizm, feminizm, post-yapısalcılık vb. bir dizi sanatsal yaklaşım incelenmektedir. Bu süreçte, öğrenciler görsel örnekleri , sözlü ve yazılı olarak yorumlayarak, önemli sanat sorunlarını tartışmakta ve çözümlemektedir. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Bolüm Yüksek Lisans Dersliği |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Derse Giriş
|
Dersin içeriğinin ve kaynaklarının incelenmesi |
Sözlü anlatım |
|
2 |
Modernizm
|
Seçilmiş metinleri okuma
|
Anlatma ve tartışma
|
|
3 |
Postmodernizm
|
Seçilmiş metinleri okuma
|
Anlatma ve tartışma
|
|
4 |
Kültürel Farklılıklar
|
Araştırma
|
Anlatma ve tartışma
|
|
5 |
Feminizm
|
Seçilmiş metinleri okuma |
Anlatma ve tartışma |
|
6 |
Fotoğraf, Yeniden Üretim, Tıpkı Basım, Video
|
Seçilmiş görselleri inceleme
|
Anlatma ve tartışma, slayt inceleme
|
|
7 |
Tasarım Aracılığıyla Dönüştürme
|
Seçilmiş metinleri okuma
|
Anlatma ve tartışma, slide-show |
|
8 |
Ara Sınav
|
Ara sınava hazırlık |
Yazılı Sınav |
|
9 |
Kamusal Sanat Çalışmaları
|
Seçilmiş örnekleri inceleme
|
Anlatma ve tartışma, slayt inceleme
|
|
10 |
Performans, Şaşırtma ve Görsel Dünya |
Seçilmiş metinleri okuma
|
Anlatma ve tartışma, slayt inceleme
|
|
11 |
Sanatta Politik Eylemler
|
Seçilmiş metinleri okuma
|
Anlatma ve tartışma
|
|
12 |
Sanatta Yeni Teknolojiler
|
Araştırma
|
Anlatma ve tartışma
|
|
13 |
Sanatta Yeni Teknolojiler
|
Araştırma
|
Anlatma ve tartışma
|
|
14 |
Öğrenci Sunumları
|
Not kartları ve slayt hazırlama
|
Sunum, tartışma ve yorumlama |
|
15 |
Öğrenci Sunumları
|
Not kartları ve slayt hazırlama
|
Sunum, tartışma ve yorumlama |
|
16/17 |
Final Sınavı |
Araştırma
|
Araştırmaya dayalı makale yazma |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Jameson, J., Lyotard, F. & Habermas, J. 1990. Postmodernizm. İstanbul: Kıyı Yayınları.
Taylor,C. 1995. Modernliğin Sıkıntıları. ( Çev. Uğur Canbilen). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
Şahiner, R. 2008. Sanatta Postmodern Kırılmalar ya da Modernin Yapıbozumu. İstanbul: Yeni İnsan Yayınevi.
Francalanci, E. L.2012. Nesnelerin Estetiği. ( Çev. Durdu Kundakçı). Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
Kumar, K. 1999. Sanayi Sonrası Toplumdan Post-modern Topluma Çağdaş Dünyanın Yeni Kuramları. (Çev. Mehmet Küçük). Ankara: Dost Kitabevi Yay.
Yılmaz, M.(Edt.) 2012. Sanatın Günceli Güncelin Sanatı. Ankara: Ütopya
Jameson, F.2005. Modernizm İdeolojisi. (Çev. Orhan Koçak, Tuncay Birkan).İstanbul: Metis
Giddens, A. 1994. Modernliğin Sonuçları. (Çev. Ersin Kuşdil). İstanbul. Ayrıntı Yayınları.
Heartney, E. , Posner, H., Princenthal, N. Scott, S. 2007. After the Revolution Women Who Transformed Contemporary Art. Prestel
Connor, S. 2001. Post-modernist Kültür, Çağdaş Olanın Kuramlarına Bir Giriş. ( Çev. Doğan şahiner). İstanbul: YKY
Sarup, M. 2004. Post-yapısalcılık ve Postmodernizm. (Çev. Abdülbaki Güçlü). Ankara: Bilim ve Sanat
Larrain, J.1995. İdeoloji ve Kültürel Kimlik, Modernite ve Üçüncü dünyanın Varlığı. (Çev. Neşe Nur Domaniç). İstanbul: Sarmal Yayınevi.
Adanır, O. 2008. Simulasyon Kuramı Üzerine Notlar ve Söyleşiler. İstanbul: Hayalet Kitap.
Eagleyon, T. 1999.Posstmodernizmin Yanılsamaları.( Çev. Mehmet Küçük).İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
Game, A. Toplumsalın Sökümü, Yapıbozumcu Bir Sosyolojiye Doğru. (Çev.Mehmet Küçük). Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
Joselit, D. 2012. After Art. Pricenton University Press.
Foster,H. Krauss,R. Bois,Y.A. 2005. Art Since 1900: Modernism, Antimodernism, Postmodernism. London: Thames& Hudson
Lee, P.M. 2012. Forgetting the Art World. The MIT Press
Wilson, M. 2013. How to read Contemporary Art?. The MIT Press.
Leppert, R. 2009. Sanatta Anlamın Görüntüsü, İmgelerin Toplumsal İşlevi. İstanbul: Ayrıntı Yayınları
Connell, R.W. 1998. Toplumsal Cinsiyet ve iktidar.( Çev. Cem Soydemir). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
Bolla, Peter. 2006. Sanat ve Estetik.(Çev. Kubilay Koş) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
The 20 Th Century Artbook, 2001, Hong Kong: Phaidon.
Featherstone, M. 2005. Postmodernizm ve Tüketim Kültürü. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
Bell, J. 2009. Sanatın Yeni Tarihi. (Çev.Ünlü, C., U., İleri, N. & Gürtuna, R. )İsytanbul: NTV Yayınları.
Bozkurt, N. 1995. 20. Yüzyıl Düşünce Akımları: Yorumlar ve Eleştiriler. İstanbul: Sarmal Yayınevi.
Demirkol, C., V. 2008. Batı sanatında Modernizm ve Postmodernizm. İstanbul: Evrensel Basım Yayın.
Lyton, N. 2009. Modern Sanatın Öyküsü, İstanbul: Remzi Yayınevi
Lucie Smith, E. 2004. 20. Yüzyılda Görsel Sanatlar. İstanbul: Akbank Yayınları
Harrison, C., Wood. P. 2011. Sanat ve Kuram 1900- 2000 Değişen Fikirler Antolojisi. (Çev.Sabri Gürses). İstanbul: Küre Yayınları.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
50 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
50 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Sanatın üretim ve öğretim süreçlerini etkileyebilecek ulusal ve uluslar arası kültürel unsurları tanır. |
5 |
|
2 |
Sanat eğitimi programında kullanılan öğretim, yöntem, teknik ve stratejileri açıklar. |
0 |
|
3 |
Görsel sanatların temel alanlarında üretici etkinlikte bulunabilecek bilgiye ve uygulama becerisine sahip olur. |
3 |
|
4 |
Görsel sanatlar öğretmenliği ile ilgili gelişmeleri bilimsel , sanatsal yöntem ve teknikleri kullanarak çok yönlü değerlendirir. |
0 |
|
5 |
Öğrencilerinin eleştirel düşünce, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır. |
0 |
|
6 |
Eğitim öğretim süreçlerini etkin bir şekilde planlar, programlar. |
3 |
|
7 |
Dinamik bir sanat eğitimcisi olarak, bilgi teknolojilerinin gelişimine uyum sağlamada gerekli bilinci, sorumluluğu , becerileri kazanır. |
5 |
|
8 |
Bireyi bilişsel, devinişsel, duyuşsal yönleriyle bir bütün olarak ele alır. |
3 |
|
9 |
Bir kültür ve tarih mirası olan müzelerden etkin bir eğitim ortamı olarak yararlanır, kültürel ve tarihi değerlere sahip çıkma bilinci oluşturur |
5 |
|
10 |
İnsan topluluklarının ve uygarlıkların oluşum süreçlerini ve özelliklerini bilir ve açıklar. |
5 |
|
11 |
Sanat eğitiminin temel kavramlarını ve sanat eğitimi araştırma süreç ve tekniklerini gelişmelere uygun biçimde kullanır |
5 |
|
12 |
Alana ilişkin yabancı kaynakları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilir . |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
4 |
56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
20 |
40 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
5 |
5 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
5 |
5 |
|
Toplam İş Yükü: | 148 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.92 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|