Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Hava Kirlenmesi

Dersin Kodu : CEV405

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 4

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 3

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. BELGİN BAYAT

Dersin Öğrenme Kazanımları : Hava kirliliği ve kirliliği oluşturan parametrelerin, insan sağlığı, bitki ve diğer canlı sağlığı, çevre ( su, toprak) kirliliği arasındaki ilişki hakkında temel bilgiler verilir.
Meteorolojik olayların hava kirliliğine etkilerini belirleme ve değerlendirmeler öğretilir.
Yanma olaylarının neden olduğu kirletici emisyonlarını kaynakta kontrol etme ve azaltma tekniklerini öğrenme ve değerlendirmeler anlatılır.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Hava kirliliğinin kaynakları, oluşan kirleticilerin özellikleri ile hava kirleticilerinin insan sağlığına, bitki ve diğer canlılara, yapı elemanlarına, ekolojiye etkileri hakkında temel bilgiler kazanmak, meteorolojik olayların hava kirliliğine etkilerini göz önünde bulundurarak hava kirliliği kontrol yöntemleri ile kirleticilerin alıcı ortamda oluşturdukları konsantrasyonları modelleme, hesaplama ve değerlendirmeleri öğrenmektir.

Dersin İçeriği : Bu derste hava kirliliğini oluşturan kirletici parametrelerin insan sağlığı, bitki ve diğer canlı sağlığı, çevre ( su, toprak) kirliliği arasındaki ilişki hakkında temel bilgiler öğretilerek meteorolojik olayların hava kirliliğine etkileri ve hava kirliliğinin meteorolojik koşullara etkileri göz önünde bulundurularak hava kirliliği kontrol yöntemleri (partiküler ve gaz kirleticiler için) öğretilmektedir.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Hava kirliliğinin tanımı ve kaynakları Okuma, ödev ve Web tabanlı Öğrenme Düz anlatım, Projeksiyon ile anlatım.
2 Gaz ve partiküler kirleticiler, tanımı, özellikleri, kaynakları, insan sağlığına ve diğer canlılara, bitkilere, yapı elemanlarına, ekolojiye etkileri Okuma, ödev ve Web tabanlı Öğrenme Düz anlatım, Projeksiyon ile anlatım.
3 Gaz ve partiküler kirleticiler, tanımı, özellikleri, kaynakları, insan sağlığına ve diğer canlılara, bitkilere, yapı elemanlarına, ekolojiye etkileri Okuma, ödev ve Web tabanlı Öğrenme Düz anlatım, Projeksiyon ile anlatım.
4 Gaz ve partiküler kirleticilerin sınıflandırılması ve kontrolu Okuma, ödev ve Web tabanlı Öğrenme Düz anlatım, Projeksiyon ile anlatım.
5 Gaz ve partiküler kirleticilerin sınıflandırılması ve kontrolu Okuma, ödev ve Web tabanlı Öğrenme Düz anlatım, Projeksiyon ile anlatım.
6 Fotokimyasal reaksiyonlar ve fotokimyasal smog Okuma, ödev ve Web tabanlı Öğrenme Düz anlatım, Projeksiyon ile anlatım.
7 Yanma olayları Okuma, ödev ve Web tabanlı Öğrenme Düz anlatım, Projeksiyon ile anlatım, problem çözümü
8 Yanma olayları Okuma, ödev ve Web tabanlı Öğrenme Düz anlatım, Projeksiyon ile anlatım, problem çözümü
9 Ara Sınav Okuma, ödev ve Web tabanlı Öğrenme Yazılı Sınav
10 Meteoroloji ve hava kirliliği ( rüzga gülü, düşey hareket, stabilite, inversiyon, rüzgar hızı, baca dumanı dağılımı, ısı adası, solar radyasyon ) Okuma, ödev ve Web tabanlı Öğrenme Düz anlatım, Projeksiyon ile anlatım, problem çözümü
11 Meteoroloji ve hava kirliliği ( rüzga gülü, düşey hareket, stabilite, inversiyon, rüzgar hızı, baca dumanı dağılımı, ısı adası, solar radyasyon ) Okuma, ödev ve Web tabanlı Öğrenme Düz anlatım, Projeksiyon ile anlatım, problem çözümü
12 Hava kirliliği kontrol yöntemleri ve tasarımları Okuma, ödev ve Web tabanlı Öğrenme Düz anlatım, Projeksiyon ile anlatım, problem çözümü
13 Hava kirliliği kontrol yöntemleri ve tasarımları Okuma, ödev ve Web tabanlı Öğrenme Düz anlatım, Projeksiyon ile anlatım, problem çözümü
14 Hava kirliliği dağılım modelleri Okuma, ödev ve Web tabanlı Öğrenme Düz anlatım, Projeksiyon ile anlatım, problem çözümü
15 Hava kalitesini koruma yönetmeliği Okuma, ödev ve Web tabanlı Öğrenme Düz anlatım, Projeksiyon ile anlatım
16/17 Yarıyıl sonu sınavı Okuma, ödev ve Web tabanlı Öğrenme Yazılı Sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Powerpoint şeklinde hazırlanmış Hava Kirlenmesi Ders Notu (Prof.Dr. Belgin Bayat, 2013).
Diğer Kaynaklar  Müezzinoğlu A., 1995. Hava Kirliliğinin ve Kontrolunun Esasları, Dokuz Eylül Üniv. Yayınları, İZMİR.


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 50
    Ödev/Proje/Diğer 1 50
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Matematik, fen, çevre ve mühendislik bilimlerinde yeterli altyapıya sahip olma 5
2 Matematik, fen, çevre ve mühendislik bilimlerinde sahip olduğu kuramsal bilgileri uygulayabilme 5
3 Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi 5
4 Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi 5
5 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları, uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve kullanma, modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi 5
6 Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi 4
7 Bireysel ve disiplinler arası takımlarda etkin çalışabilme 5
8 Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme 5
9 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme 5
10 Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, en az bir yabancı dili alanındaki gelişmeleri izleyebilecek düzeyde kullanma 4
11 Bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme 4
12 Mesleki ve etik sorumluluk bilinci 5
13 Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalık 5
14 Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olmak; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olmak ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olmak 5
15 Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 1
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 13 3 39
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 13 3 39
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 2 2
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 2 2
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 5 5
Toplam İş Yükü: 87
Toplam İş Yükü / 25 (s): 3.48
Dersin AKTS Kredisi: 3