|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Hava Kirlenmesi |
|
Dersin Kodu |
: |
CEV405 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. BELGİN BAYAT |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Hava kirliliği ve kirliliği oluşturan parametrelerin, insan sağlığı, bitki ve diğer canlı sağlığı, çevre ( su, toprak) kirliliği arasındaki ilişki hakkında temel bilgiler verilir. Meteorolojik olayların hava kirliliğine etkilerini belirleme ve değerlendirmeler öğretilir. Yanma olaylarının neden olduğu kirletici emisyonlarını kaynakta kontrol etme ve azaltma tekniklerini öğrenme ve değerlendirmeler anlatılır.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Hava kirliliğinin kaynakları, oluşan kirleticilerin özellikleri ile hava kirleticilerinin insan sağlığına, bitki ve diğer canlılara, yapı elemanlarına, ekolojiye etkileri hakkında temel bilgiler kazanmak, meteorolojik olayların hava kirliliğine etkilerini göz önünde bulundurarak hava kirliliği kontrol yöntemleri ile kirleticilerin alıcı ortamda oluşturdukları konsantrasyonları modelleme, hesaplama ve değerlendirmeleri öğrenmektir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Bu derste hava kirliliğini oluşturan kirletici parametrelerin insan sağlığı, bitki ve diğer canlı sağlığı, çevre ( su, toprak) kirliliği arasındaki ilişki hakkında temel bilgiler öğretilerek meteorolojik olayların hava kirliliğine etkileri ve hava kirliliğinin meteorolojik koşullara etkileri göz önünde bulundurularak hava kirliliği kontrol yöntemleri (partiküler ve gaz kirleticiler için) öğretilmektedir. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Hava kirliliğinin tanımı ve kaynakları |
Okuma, ödev ve Web tabanlı Öğrenme |
Düz anlatım, Projeksiyon ile anlatım. |
|
2 |
Gaz ve partiküler kirleticiler, tanımı, özellikleri, kaynakları, insan sağlığına ve diğer canlılara, bitkilere, yapı elemanlarına, ekolojiye etkileri |
Okuma, ödev ve Web tabanlı Öğrenme |
Düz anlatım, Projeksiyon ile anlatım. |
|
3 |
Gaz ve partiküler kirleticiler, tanımı, özellikleri, kaynakları, insan sağlığına ve diğer canlılara, bitkilere, yapı elemanlarına, ekolojiye etkileri |
Okuma, ödev ve Web tabanlı Öğrenme |
Düz anlatım, Projeksiyon ile anlatım.
|
|
4 |
Gaz ve partiküler kirleticilerin sınıflandırılması ve kontrolu |
Okuma, ödev ve Web tabanlı Öğrenme |
Düz anlatım, Projeksiyon ile anlatım. |
|
5 |
Gaz ve partiküler kirleticilerin sınıflandırılması ve kontrolu |
Okuma, ödev ve Web tabanlı Öğrenme |
Düz anlatım, Projeksiyon ile anlatım. |
|
6 |
Fotokimyasal reaksiyonlar ve fotokimyasal smog |
Okuma, ödev ve Web tabanlı Öğrenme |
Düz anlatım, Projeksiyon ile anlatım. |
|
7 |
Yanma olayları |
Okuma, ödev ve Web tabanlı Öğrenme |
Düz anlatım, Projeksiyon ile anlatım, problem çözümü |
|
8 |
Yanma olayları |
Okuma, ödev ve Web tabanlı Öğrenme |
Düz anlatım, Projeksiyon ile anlatım, problem çözümü |
|
9 |
Ara Sınav |
Okuma, ödev ve Web tabanlı Öğrenme |
Yazılı Sınav |
|
10 |
Meteoroloji ve hava kirliliği ( rüzga gülü, düşey hareket, stabilite, inversiyon, rüzgar hızı, baca dumanı dağılımı, ısı adası, solar radyasyon ) |
Okuma, ödev ve Web tabanlı Öğrenme |
Düz anlatım, Projeksiyon ile anlatım, problem çözümü |
|
11 |
Meteoroloji ve hava kirliliği ( rüzga gülü, düşey hareket, stabilite, inversiyon, rüzgar hızı, baca dumanı dağılımı, ısı adası, solar radyasyon ) |
Okuma, ödev ve Web tabanlı Öğrenme |
Düz anlatım, Projeksiyon ile anlatım, problem çözümü |
|
12 |
Hava kirliliği kontrol yöntemleri ve tasarımları |
Okuma, ödev ve Web tabanlı Öğrenme |
Düz anlatım, Projeksiyon ile anlatım, problem çözümü |
|
13 |
Hava kirliliği kontrol yöntemleri ve tasarımları |
Okuma, ödev ve Web tabanlı Öğrenme |
Düz anlatım, Projeksiyon ile anlatım, problem çözümü |
|
14 |
Hava kirliliği dağılım modelleri |
Okuma, ödev ve Web tabanlı Öğrenme |
Düz anlatım, Projeksiyon ile anlatım, problem çözümü |
|
15 |
Hava kalitesini koruma yönetmeliği |
Okuma, ödev ve Web tabanlı Öğrenme |
Düz anlatım, Projeksiyon ile anlatım |
|
16/17 |
Yarıyıl sonu sınavı |
Okuma, ödev ve Web tabanlı Öğrenme |
Yazılı Sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Powerpoint şeklinde hazırlanmış Hava Kirlenmesi Ders Notu (Prof.Dr. Belgin Bayat, 2013).
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Müezzinoğlu A., 1995. Hava Kirliliğinin ve Kontrolunun Esasları, Dokuz Eylül Üniv. Yayınları, İZMİR.
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
50 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
50 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Matematik, fen, çevre ve mühendislik bilimlerinde yeterli altyapıya sahip olma |
5 |
|
2 |
Matematik, fen, çevre ve mühendislik bilimlerinde sahip olduğu kuramsal bilgileri uygulayabilme |
5 |
|
3 |
Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi |
5 |
|
4 |
Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi |
5 |
|
5 |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları, uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve kullanma, modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi |
5 |
|
6 |
Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi |
4 |
|
7 |
Bireysel ve disiplinler arası takımlarda etkin çalışabilme |
5 |
|
8 |
Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme |
5 |
|
9 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme |
5 |
|
10 |
Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, en az bir yabancı dili alanındaki gelişmeleri izleyebilecek düzeyde kullanma |
4 |
|
11 |
Bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme |
4 |
|
12 |
Mesleki ve etik sorumluluk bilinci |
5 |
|
13 |
Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalık |
5 |
|
14 |
Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olmak; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olmak ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olmak |
5 |
|
15 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
1 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
13 |
3 |
39 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
13 |
3 |
39 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
2 |
2 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
5 |
5 |
|
Toplam İş Yükü: | 87 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.48 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|