|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Eğitim ve Öğretimde Etiksel Sorunlar |
|
Dersin Kodu |
: |
EPÖ 777 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz ve Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. BİRSEL AYBEK |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Etik,ahlak, kavramları arasındaki benzerlik ve farklılıkları kavrar Mesleki etik kavramının önemini kavrar Öğretmen, yönetici, öğrenci, müfettiş ve velilerin sahip olması gereken etiksel davranışları açıklar Eğitim kurumlarında yaşanan etikle ilgili sorunların farkında olur Mesleki etikle ilgili çeşitli örnek olaylar hazırlar Etikle ilgili verilen örnek olayları analiz eder
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu dersin genel amacı, öğrencileri eğitim ve öğretim sürecinde önemli rol oynayan öğretmen, yönetici, öğrenci, müfettiş, veli gibi bireylerin etiksel olarak hangi davranışlara sahip olması gerektiği konusunda bilgilendirmek ve eğitim kurumlarında yaşanan etikle ilgili sorunların farkına varmasını sağlamaktır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Etik nedir? Mesleki etik nedir? Eğitimde etik nedir? Öğretmenlerin, yöneticilerin, öğrencilerin ve danışmanların etiksel davranışları nelerdir? Okullardaki etiksel sorunlar nelerdir? Türkiyedeki ve diğer ülkelerdeki eğitim kurumlarındaki etiksel sorunlar arasında farklar var mıdır? |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Meslek Kavramı ve Bir Meslek Alanı Olarak Eğitim |
Konuyla ilgili çeşitli yurtiçi ve yurt dışı kitap ve makalelerin taranması |
Anlatım, soru cevap, tartışma |
|
2 |
Etik Kavramı |
Konuyla ilgili çeşitli yurtiçi ve yurt dışı kitap ve makalelerin taranması |
Anlatım, soru cevap, tartışma |
|
3 |
Meslek Etiği ve Etik Kodlar |
Konuyla ilgili çeşitli yurtiçi ve yurt dışı kitap ve makalelerin taranması |
Anlatım, soru cevap, tartışma |
|
4 |
Davranışın Etik Açıdan Yargılanması |
Konuyla ilgili çeşitli yurtiçi ve yurt dışı kitap ve makalelerin taranması |
Anlatım, soru cevap, tartışma, örnek olay |
|
5 |
Eğitimde Etik |
Konuyla ilgili çeşitli yurtiçi ve yurt dışı kitap ve makalelerin taranması |
Anlatım, soru cevap, tartışma, |
|
6 |
Öğretmenlik Mesleğinde Etik |
Konunun çeşitli kaynaklar taranarak örnek olaylar doğrultusunda sunum için hazırlanması |
Anlatım, örnek olay, bireysel çalışma , tartışma, görüşme |
|
7 |
Eğitim Yöneticileri ve Etik |
Konunun çeşitli kaynaklar taranarak örnek olaylar doğrultusunda sunum için hazırlanması |
Anlatım, örnek olay, bireysel çalışma , tartışma, görüşme |
|
8 |
Ara Sınav ve ödev teslimi |
Sınava Hazırlık |
Yazılı Sınav |
|
9 |
Eğitim Müfettişleri ve Etik |
Konunun çeşitli kaynaklar taranarak örnek olaylar doğrultusunda sunum için hazırlanması |
Anlatım, örnek olay, bireysel çalışma , tartışma, görüşme |
|
10 |
Öğrencilerin Etik Hak ve Sorumlulukları |
Konunun çeşitli kaynaklar taranarak örnek olaylar doğrultusunda sunum için hazırlanması |
Anlatım, örnek olay, bireysel çalışma , tartışma, görüşme |
|
11 |
Okullarda Velilerin Hak ve Sorumlulukları |
Konunun çeşitli kaynaklar taranarak örnek olaylar doğrultusunda sunum için hazırlanması |
Anlatım, örnek olay, bireysel çalışma , tartışma, görüşme |
|
12 |
Psikolojik Danışma Ve Rehberlikte Etik |
Konunun çeşitli kaynaklar taranarak örnek olaylar doğrultusunda sunum için hazırlanması |
Anlatım, örnek olay, bireysel çalışma , tartışma, görüşme |
|
13 |
Etik Eğitimi |
Konuyla ilgili çeşitli yurtiçi ve yurt dışı kitap ve makalelerin taranması |
Anlatım, soru cevap, tartışma |
|
14 |
Dersin Öğrencilere Kazandırdıkları Konusunda Öğrencilerden Dönüt Alma |
Öğrencilerden dersle İlgili dönüt almak için açık uçlu sorular hazırlama |
Soru-cevap, tartışma |
|
15 |
Dersin Öğrencilere Kazandırdıkları Konusunda Öğrencilerden Dönüt Alma |
Öğrencilerden dersle İlgili dönüt almak için açık uçlu sorular hazırlama |
Soru-cevap, tartışma |
|
16/17 |
FİNAL SINAVI ve ödev teslimi |
Sınava Hazırlık |
Yazılı Sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Etikle ile ilgili makale, tez ve araştırmalar
Okutan, M.(2012). Eğitim Yönetimi ve Denetiminde Örnek Olaylar. Ankara: Pegem Akademi.
Aydın, İ.(2006). Eğitim ve Öğretimde Etik. Ankara: PegemA Yayıncılık
Haynes,F.(2002). Eğitimde Etik. İstanbul: Ayrıntı Yayınları
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
50 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
50 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Eğitim bilimleri lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir.
|
0 |
|
2 |
Bir problemin çok boyutlu nedenlerini kavrayarak, problemi bir bütünlük içerisinde değerlendirir
|
0 |
|
3 |
Eğitim bilimleri alanındaki bilimsel bir makaleyi inceler |
0 |
|
4 |
Eğitim bilimleri alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır
|
3 |
|
5 |
Bireyi tanıma teknik ve araçlarını uygular ve geliştirir |
4 |
|
6 |
Uzmanlık eğitiminin sağladığı bilgi ve deneyimler çerçevesinde eğitim bilimleri alanından mezun olan bireylere rehberlik eder.
|
3 |
|
7 |
Uzmanlık alanını eğitim ortamında işlevsel hale getirebilecek uygulamalar konusunda bilgi ve deneyim kazanır.
|
4 |
|
8 |
Uzmanlık alanına dönük uygulamalarında paydaş davranışları konusunda bir öngörü geliştirir. |
0 |
|
9 |
Eğitim bilimleri kapsamındaki bir problemi bilimsel bir bakış açısıyla çözer.
|
0 |
|
10 |
Eğitim bilimleri alanı kapsamındaki kuramsal bilgiyi uygulama alanı ile bütünleştirir.
|
3 |
|
11 |
Eğitim bilimlerine dönük uygulamalarında yerel ve ulusal düzeyde yaşanan sorunların çözümünde sorumluluk alır. |
4 |
|
12 |
Öğrencilerle, öğretmenlerle okul yönetimi, aileler ve çalışma grubundaki bireylerle etkili ve sağlıklı iletişim kurar. |
5 |
|
13 |
Alanı ile ilgili yurtdışı kaynakları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilir.
|
3 |
|
14 |
Uzmanlık alanı ile ilgili süreçler ve ulaştığı sonuçlar konusunda meslektaşlarını bilgilendirir.
|
2 |
|
15 |
Uzmanlık alanında gereksinim duyduğu farklı istatistiksel teknikleri ve bilgi-iletişim teknolojilerini etkili bir şekilde kullanır. |
0 |
|
16 |
Eğitim bilimlerine dönük uygulamalarının başarıya ulaşmasına kurum çalışanlarının desteğini (işbirliğini) sağlar.
|
2 |
|
17 |
Uzmanlık alanı/ ilişkili olduğu disiplinlerde özümsediği bilgiyi uzmanlık düzeyinde geliştirir. |
0 |
|
18 |
Eğitim bilimleri alanındaki sorunların kaynaklarını tespit ederek, sorunların çözümüne katkıda bulunur. |
4 |
|
19 |
Eğitim ortamındaki tüm paydaşlara uzmanlık alanının gerekliliğini ifade ederek onların işbirliğini sağlar.
|
2 |
|
20 |
Uzmanlık alanı ile ilgili uygulamalarında ortaya çıkan gereksinimleri eleştirel bir gözle değerlendirir. |
1 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
20 |
40 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 144 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.76 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|