Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Örneklerle Eleştirel Düşünme Öğretimi

Dersin Kodu : EPÖ 775

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Tüm Yıl (32 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. BİRSEL AYBEK

Dersin Öğrenme Kazanımları : Eleştirel düşünme kavramının önemini açıklar
Eleştirel düşünen bireylerin sahip olması gereken becerileri kavrar
Eleştirel düşünme becerilerini günlük hayatta uygular
Eleştirel düşünme becerilerinin kazandırılmasında formal ve informal eğitimin önemini kavrar
Eleştirel düşünme öğretiminde kullanılan yaklaşımları analiz eder
Eleştirel düşünme öğretiminde kullanılan yaklaşımlarla ilgili örnekler hazırlar

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : EPÖ 765 Sosyal Bilgilerde Eleştirel Düşünme Öğretimi

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Öğrencileri eleştirel düşünme öğretimi konusunda bilgilendirerek onlarda eleştirel düşünme becerilerini örnek ve uygulamalarla geliştirmektir.

Dersin İçeriği : Düşünme nedir? Eleştirel düşünme nedir? Eleştirel düşünme becerileri nelerdir? Eleştirel düşünmede öğretmenin rolü nedir? Eleştirel düşünme öğretiminde kullanılan yaklaşımlar nelerdir?

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Düşünme, düşünme çeşitleri ve eleştirel düşünme kavramı Konuyla ilgili yurtiçi ve dışı çeşitli makale, tez ve kitapların taranması Anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası, örnek olay
2 Eleştirel düşünen bireylerin sahip olması gereken beceriler Konuyla ilgili yurtiçi ve dışı çeşitli makale, tez ve kitapların taranması Anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası, örnek olay
3 Eleştirel düşünmeyi etkileyen kalıtımsal ve çevresel faktörlert Konuyla ilgili yurtiçi ve dışı çeşitli makale, tez ve kitapların taranması Anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası, örnek olay
4 Eleştirel düşünme becerilerinin kazandırılmasında öğretmenin rolü Konuyla ilgili yurtiçi ve dışı çeşitli makale, tez ve kitapların taranması Anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası, örnek olay
5 Eleştirel düşünme becerilerinin kazandırılmasında kullanılabilecek strateji, yaklaşım, yöntem ve teknikler Konuyla ilgili yurtiçi ve dışı çeşitli makale, tez ve kitapların taranması Anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası, örnek olay
6 Eleştirel düşünme becerilerinin kazandırlmasında sınıfın psikolojik ortamının önemi Her öğrencinin okullarda öğretmenlerle konuyla ilgili görüşme yapması ve dersini gözlemesi Bireysel çalışma
7 Eleştirel düşünmenin beceri temelli olarak öğretilmesine yönelik etkinlikler Her öğrencinin beceri temelli bir etkinlik hazırlaması ve okulda uygulaması Bireysel çalışma, tartışma
8 Ara Sınav ve ödev teslimi Sınava Hazırlık Yazılı sınav
9 Eleştirel düşünmenin konu temelli olarak öğretilmesine yönelik etkinlikler Her öğrencinin konu temelli bir etkinlik hazırlaması ve okulda uygulaması Bireysel çalışma, tartışma
10 Eleştirel düşünme ile ilgili yapılan yurt içi tezler Eleştirel düşünme ile ilgili yapılan tezlerin YÖK´ten incelenmesi ve bir tezin ayrıntılı olarak analiz edilmesi Bireysel çalışma, tartışma
11 Eleştirel düşünme ile ilgili yapılan yurtdışı çalışmalar Eleştirel düşünme ile ilgili makalelerin taranması Bireysel çalışma, tartışma
12 Eleştirel düşünme ile ilgili yapılan yurt içi ve yurt dışı çalışmaların karşılaştırılması Konuyla ilgili yurtiçi ve dışı çeşitli makale, tez ve kitapların taranması Bireysel çalışma, tartışma, soru-cevap
13 Eleştirel düşünme ile ilgili yapılan yurt içi ve yurt dışı çalışmaların karşılaştırılması Konuyla ilgili yurtiçi ve dışı çeşitli makale, tez ve kitapların taranması Bireysel çalışma, tartışma, soru-cevap
14 Dersin öğrencilere kazandırdıkları konusunda öğrencilerden dönüt alma Konuyla ilgili açık açlu sorular hazırlanması Soru-cevap, tartışma
15 Dersin öğrencilere kazandırdıkları konusunda öğrencilerden dönüt alma Konuyla ilgili açık açlu sorular hazırlanması Soru-cevap, tartışma
16 FİNAL SINAVI ve ödev teslimi Sınava Hazırlık Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Aybek,B.(2010). Örneklerle Düşünme ve Eleştirel Düşünme, Adana: Nobel Kitapevi
  Eleştirel düşünme ile ilgili çeşitli yurtiçi ve yurt dışı makaleler
 Paul,R.(1995). Critical Thinking Foundation for Critical Thinking, Santa Rosa, CA.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 50
    Ödev/Proje/Diğer 2 50
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Eğitim bilimleri lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir. 0
2 Bir problemin çok boyutlu nedenlerini kavrayarak, problemi bir bütünlük içerisinde değerlendirir 5
3 Eğitim bilimleri alanındaki bilimsel bir makaleyi inceler 0
4 Eğitim bilimleri alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır 0
5 Bireyi tanıma teknik ve araçlarını uygular ve geliştirir 4
6 Uzmanlık eğitiminin sağladığı bilgi ve deneyimler çerçevesinde eğitim bilimleri alanından mezun olan bireylere rehberlik eder. 0
7 Uzmanlık alanını eğitim ortamında işlevsel hale getirebilecek uygulamalar konusunda bilgi ve deneyim kazanır. 0
8 Uzmanlık alanına dönük uygulamalarında paydaş davranışları konusunda bir öngörü geliştirir. 2
9 Eğitim bilimleri kapsamındaki bir problemi bilimsel bir bakış açısıyla çözer. 0
10 Eğitim bilimleri alanı kapsamındaki kuramsal bilgiyi uygulama alanı ile bütünleştirir. 3
11 Eğitim bilimlerine dönük uygulamalarında yerel ve ulusal düzeyde yaşanan sorunların çözümünde sorumluluk alır. 3
12 Öğrencilerle, öğretmenlerle okul yönetimi, aileler ve çalışma grubundaki bireylerle etkili ve sağlıklı iletişim kurar. 3
13 Alanı ile ilgili yurtdışı kaynakları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilir. 3
14 Uzmanlık alanı ile ilgili süreçler ve ulaştığı sonuçlar konusunda meslektaşlarını bilgilendirir. 2
15 Uzmanlık alanında gereksinim duyduğu farklı istatistiksel teknikleri ve bilgi-iletişim teknolojilerini etkili bir şekilde kullanır. 2
16 Eğitim bilimlerine dönük uygulamalarının başarıya ulaşmasına kurum çalışanlarının desteğini (işbirliğini) sağlar. 3
17 Uzmanlık alanı/ ilişkili olduğu disiplinlerde özümsediği bilgiyi uzmanlık düzeyinde geliştirir. 2
18 Eğitim bilimleri alanındaki sorunların kaynaklarını tespit ederek, sorunların çözümüne katkıda bulunur. 4
19 Eğitim ortamındaki tüm paydaşlara uzmanlık alanının gerekliliğini ifade ederek onların işbirliğini sağlar. 3
20 Uzmanlık alanı ile ilgili uygulamalarında ortaya çıkan gereksinimleri eleştirel bir gözle değerlendirir. 5
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 2 20 40
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü: 144
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.76
Dersin AKTS Kredisi: 6