Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Hidrolojide Ekstem Değerler Analizi |
|
Dersin Kodu |
: |
TS-556 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. MAHMUT ÇETİN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
1. Uç değer kavramını öğrenir. 2. Uç değerler üzerine etkili faktörleri bilir. 3. Uç değerlere uygun dağilımları belirleme yetisi kazanır ve modeller. 4. Ekstrem değerlere ilişkin risk analizleri yapar ve pratiğe uygular.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Ekstrem/Uç değerlerin temel özeliklerini öğretmek ve ektrem değerlerin uyduğu dağılımları ve parametrelerini belirleyerek hidrolojik ve hidrometeorolojik değişkenlere uygulamaktır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Ekstrem (uç) değerler tanımı ve temel kavramlar. Ekstrem değerlere etkili faktörler: Doğal faktörler, insan faktörü. Ekstrem değerlerin analizi: a) Tanımlayıcı istatistiklerin hesabı, yorumu, karşılaşılan sorunlar ve çözümü; b) Homojenlik sorunu, gidiş ve periyodik davranış; c) Frekans analizleri: Normal, Log-Normal, Gamma, Pearson Tip III, Log-Pearson Tip III, Ekstrem Değer Tip I (Gumbel), Ekstrem Değer Tip III (Weibul) olasılık dağılım fonksiyonları ve parametre tahminleri; d) Dağılımların uygunluk testi: Khi-kare, Kolmogorov-Smirnov ve Olasılık Çizgisi Korelasyon Kat Sayısı testleri; e) Eksik verili ya da verisi olmayan alt havzalar için risk esaslı ekstrem değer tahminleri. Ekstrem Değerler Uygulaması: Minimum ve maksimum sıcaklık; düşük akım; taşkın vb. hidrolojik ya da meteorolojik karakterli ekstrem değerler analiz edilerek olasılıklı sentetik verilerin türetilmesi ve sonuçların yorumlanması. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Ekstrem (uç) değerler tanımı ve temel kavramlar |
Standart ders kitapları ve makaller |
Bireysel çalışma ve ders anlatımı |
|
2 |
Ekstrem değerlere etkili faktörler: Doğal faktörler, insan faktörü |
Standart ders kitapları ve makaller |
Bireysel çalışma ve ders anlatımı |
|
3 |
Ekstrem değerlerin analizi |
Standart ders kitapları ve makaller |
Bireysel çalışma ve ders anlatımı |
|
4 |
a) Tanımlayıcı istatistiklerin hesabı, yorumu, karşılaşılan sorunlar ve çözümü |
Standart ders kitapları ve makaller |
Bireysel çalışma ve ders anlatımı |
|
5 |
b) Homojenlik sorunu, gidiş ve periyodik davranış |
Standart ders kitapları ve makaller |
Bireysel çalışma ve ders anlatımı |
|
6 |
c) Frekans analizleri: Normal, Log-Normal, Gamma, Pearson Tip III, Log-Pearson Tip III, Ekstrem Değer Tip I (Gumbel), Ekstrem Değer Tip III (Weibul) |
Standart ders kitapları ve makaller |
Bireysel çalışma ve ders anlatımı |
|
7 |
c) Frekans analizleri: Normal, Log-Normal, Gamma, Pearson Tip III, Log-Pearson Tip III, Ekstrem Değer Tip I (Gumbel), Ekstrem Değer Tip III (Weibul) |
Standart ders kitapları ve makaller |
Bireysel çalışma ve ders anlatımı |
|
8 |
c) Frekans analizleri: Normal, Log-Normal, Gamma, Pearson Tip III, Log-Pearson Tip III, Ekstrem Değer Tip I (Gumbel), Ekstrem Değer Tip III (Weibul) o |
Standart ders kitapları ve makaller |
Bireysel çalışma ve ders anlatımı |
|
9 |
c) Frekans analizleri: Normal, Log-Normal, Gamma, Pearson Tip III, Log-Pearson Tip III, Ekstrem Değer Tip I (Gumbel), Ekstrem Değer Tip III (Weibul) o |
Standart ders kitapları ve makaller |
Bireysel çalışma ve ders anlatımı |
|
10 |
Ara sınav |
Standart ders kitapları ve makaller |
Soru/cevap ve tartışma |
|
11 |
d) Dağılımların uygunluk testi: Khi-kare |
Standart ders kitapları ve makaller |
Bireysel çalışma ve ders anlatımı |
|
12 |
e) Dağılımların uygunluk testi: Kolmogorov-Smirnov testi |
Standart ders kitapları ve makaller |
Bireysel çalışma ve ders anlatımı |
|
13 |
f) Dağılımların uygunluk testi: Olasılık Çizgisi Korelasyon Kat Sayısı testi |
Standart ders kitapları ve makaller |
Bireysel çalışma ve ders anlatımı |
|
14 |
g) Eksik verili ya da verisi olmayan alt havzalar için risk esaslı ekstrem değer tahminleri |
Standart ders kitapları ve makaller |
Bireysel çalışma ve ders anlatımı |
|
15 |
h) Ekstrem Değerler Uygulaması: Minimum ve maksimum sıcaklık; düşük akım; taşkın vb. hidrolojik ya da meteorolojik karakterli ekstrem değerler analiz |
Standart ders kitapları ve makaller |
Bireysel çalışma ve ders anlatımı |
|
16/17 |
Final sınavı |
Standart ders kitapları ve makaller |
Soru/cevap ve tartışma |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, tarımsal yapılar ve sulama alanında edinilmiş bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir |
0 |
|
2 |
Tarımsal yapılar ve sulama ile ilişkili disiplinler arası etkileşimi kavrar
|
1 |
|
3 |
Sulama sistemlerinin ve tarımsal yapıların projelenmesi konularında yeterlidir
|
3 |
|
4 |
Arazi uygulamalarını yapar, kontrol eder ve geliştirilmesini sağlar
|
2 |
|
5 |
Tarımsal yapılar ve sulama anabilim dalıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık alanında uygular
|
5 |
|
6 |
Uzman olunan konudaki bilgi birikimini nicel ve nitel verilerle destekler. Farklı disiplinlerle çalışabilir.
|
5 |
|
7 |
Neden sonuç ilişkisi kurarak sorunları çözümler
|
4 |
|
8 |
Konusuyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür
|
4 |
|
9 |
Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır
|
3 |
|
10 |
Alanıyla ilgili kaynaklara ulaşma, bu kaynaklardan yararlanma ve kendini sürekli yeniler
|
5 |
|
11 |
Tarımsal yapılar ve sulama konularıyla ilgili olarak gerektiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır |
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|