Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Hidrolojide Ekstem Değerler Analizi

Dersin Kodu : TS-556

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. MAHMUT ÇETİN

Dersin Öğrenme Kazanımları : 1. Uç değer kavramını öğrenir.
2. Uç değerler üzerine etkili faktörleri bilir.
3. Uç değerlere uygun dağilımları belirleme yetisi kazanır ve modeller.
4. Ekstrem değerlere ilişkin risk analizleri yapar ve pratiğe uygular.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Ekstrem/Uç değerlerin temel özeliklerini öğretmek ve ektrem değerlerin uyduğu dağılımları ve parametrelerini belirleyerek hidrolojik ve hidrometeorolojik değişkenlere uygulamaktır.

Dersin İçeriği : Ekstrem (uç) değerler tanımı ve temel kavramlar. Ekstrem değerlere etkili faktörler: Doğal faktörler, insan faktörü. Ekstrem değerlerin analizi: a) Tanımlayıcı istatistiklerin hesabı, yorumu, karşılaşılan sorunlar ve çözümü; b) Homojenlik sorunu, gidiş ve periyodik davranış; c) Frekans analizleri: Normal, Log-Normal, Gamma, Pearson Tip III, Log-Pearson Tip III, Ekstrem Değer Tip I (Gumbel), Ekstrem Değer Tip III (Weibul) olasılık dağılım fonksiyonları ve parametre tahminleri; d) Dağılımların uygunluk testi: Khi-kare, Kolmogorov-Smirnov ve Olasılık Çizgisi Korelasyon Kat Sayısı testleri; e) Eksik verili ya da verisi olmayan alt havzalar için risk esaslı ekstrem değer tahminleri. Ekstrem Değerler Uygulaması: Minimum ve maksimum sıcaklık; düşük akım; taşkın vb. hidrolojik ya da meteorolojik karakterli ekstrem değerler analiz edilerek olasılıklı sentetik verilerin türetilmesi ve sonuçların yorumlanması.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Ekstrem (uç) değerler tanımı ve temel kavramlar Standart ders kitapları ve makaller Bireysel çalışma ve ders anlatımı
2 Ekstrem değerlere etkili faktörler: Doğal faktörler, insan faktörü Standart ders kitapları ve makaller Bireysel çalışma ve ders anlatımı
3 Ekstrem değerlerin analizi Standart ders kitapları ve makaller Bireysel çalışma ve ders anlatımı
4 a) Tanımlayıcı istatistiklerin hesabı, yorumu, karşılaşılan sorunlar ve çözümü Standart ders kitapları ve makaller Bireysel çalışma ve ders anlatımı
5 b) Homojenlik sorunu, gidiş ve periyodik davranış Standart ders kitapları ve makaller Bireysel çalışma ve ders anlatımı
6 c) Frekans analizleri: Normal, Log-Normal, Gamma, Pearson Tip III, Log-Pearson Tip III, Ekstrem Değer Tip I (Gumbel), Ekstrem Değer Tip III (Weibul) Standart ders kitapları ve makaller Bireysel çalışma ve ders anlatımı
7 c) Frekans analizleri: Normal, Log-Normal, Gamma, Pearson Tip III, Log-Pearson Tip III, Ekstrem Değer Tip I (Gumbel), Ekstrem Değer Tip III (Weibul) Standart ders kitapları ve makaller Bireysel çalışma ve ders anlatımı
8 c) Frekans analizleri: Normal, Log-Normal, Gamma, Pearson Tip III, Log-Pearson Tip III, Ekstrem Değer Tip I (Gumbel), Ekstrem Değer Tip III (Weibul) o Standart ders kitapları ve makaller Bireysel çalışma ve ders anlatımı
9 c) Frekans analizleri: Normal, Log-Normal, Gamma, Pearson Tip III, Log-Pearson Tip III, Ekstrem Değer Tip I (Gumbel), Ekstrem Değer Tip III (Weibul) o Standart ders kitapları ve makaller Bireysel çalışma ve ders anlatımı
10 Ara sınav Standart ders kitapları ve makaller Soru/cevap ve tartışma
11 d) Dağılımların uygunluk testi: Khi-kare Standart ders kitapları ve makaller Bireysel çalışma ve ders anlatımı
12 e) Dağılımların uygunluk testi: Kolmogorov-Smirnov testi Standart ders kitapları ve makaller Bireysel çalışma ve ders anlatımı
13 f) Dağılımların uygunluk testi: Olasılık Çizgisi Korelasyon Kat Sayısı testi Standart ders kitapları ve makaller Bireysel çalışma ve ders anlatımı
14 g) Eksik verili ya da verisi olmayan alt havzalar için risk esaslı ekstrem değer tahminleri Standart ders kitapları ve makaller Bireysel çalışma ve ders anlatımı
15 h) Ekstrem Değerler Uygulaması: Minimum ve maksimum sıcaklık; düşük akım; taşkın vb. hidrolojik ya da meteorolojik karakterli ekstrem değerler analiz Standart ders kitapları ve makaller Bireysel çalışma ve ders anlatımı
16/17 Final sınavı Standart ders kitapları ve makaller Soru/cevap ve tartışma


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  McMahon, T. A. and Arenas, A. D. (Editors), 1982. Methods of computation of low stream flow. UNESCO, Paris, France, 95 pp.
 Kottegoda, N. T., 1980. Stochastic water resources technology. Department of Civil Engineering, University of Birmingham, The McMillan Press Ltd., London.
Diğer Kaynaklar  Diğer referans kitaplar; ulusal ve uluslar arası dergilerde yayınlanmış makaleler


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 70
    Ödev/Proje/Diğer 4 30
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, tarımsal yapılar ve sulama alanında edinilmiş bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir 0
2 Tarımsal yapılar ve sulama ile ilişkili disiplinler arası etkileşimi kavrar 1
3 Sulama sistemlerinin ve tarımsal yapıların projelenmesi konularında yeterlidir 3
4 Arazi uygulamalarını yapar, kontrol eder ve geliştirilmesini sağlar 2
5 Tarımsal yapılar ve sulama anabilim dalıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık alanında uygular 5
6 Uzman olunan konudaki bilgi birikimini nicel ve nitel verilerle destekler. Farklı disiplinlerle çalışabilir. 5
7 Neden sonuç ilişkisi kurarak sorunları çözümler 4
8 Konusuyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür 4
9 Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır 3
10 Alanıyla ilgili kaynaklara ulaşma, bu kaynaklardan yararlanma ve kendini sürekli yeniler 5
11 Tarımsal yapılar ve sulama konularıyla ilgili olarak gerektiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır 3
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 4 12 48
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü: 138
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.52
Dersin AKTS Kredisi: 6