|   Ders Bilgileri | 
                         
                          | 
                        
                            | Dersin Adı | 
                            : | 
                            Hidrolojide Ekstem Değerler Analizi | 
                         
                         
  | 
                         
                            | Dersin Kodu | 
                            : | 
                            TS-556 | 
                         
                         
  | 
                         
                            | Dersin Türü | 
                            : | 
                            Seçmeli | 
                         
                         
  | 
                         
                            | Dersin Aşaması | 
                            : | 
                            İkinci Aşama (Yüksek Lisans) | 
                         
                         
  | 
                         
                            | Dersin Yılı | 
                            : | 
                            1 | 
                         
                         
  | 
                         
                            | Dersin Dönemi | 
                            : | 
                            Bahar (16 Hafta) | 
                         
                        
                         
  | 
                         
                            | Dersin AKTS Kredisi | 
                            : | 
                            6 | 
                         
                         
  | 
                         
                            | Eğitici(ler)nin Adı | 
                            : | 
                            
                            Prof.Dr. MAHMUT          ÇETİN               | 
                         
                         
  | 
                         
                            | Dersin Öğrenme Kazanımları | 
                            : | 
                            
                            1. Uç değer kavramını öğrenir.  2. Uç değerler üzerine etkili faktörleri bilir.  3. Uç değerlere uygun dağilımları belirleme yetisi kazanır ve modeller.  4. Ekstrem değerlere ilişkin risk analizleri yapar ve pratiğe uygular. 
  | 
                         
                         
  | 
                         
                            | Dersin Veriliş Şekli | 
                            : | 
                            Örgün (Yüz Yüze) | 
                         
                         
  | 
                         
                            | Dersin Önkoşulları | 
                            : | 
                            
                            Yok | 
                         
                         
  | 
                         
                            | Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar | 
                            : | 
                            Yok | 
                         
                         
  | 
                         
                            | Dersin Amacı | 
                            : | 
                            Ekstrem/Uç değerlerin temel özeliklerini öğretmek ve ektrem değerlerin uyduğu dağılımları ve parametrelerini belirleyerek hidrolojik ve hidrometeorolojik değişkenlere uygulamaktır.  | 
                         
                         
  | 
                         
                            | Dersin İçeriği | 
                            : | 
                            Ekstrem (uç) değerler tanımı ve temel kavramlar. Ekstrem değerlere etkili faktörler: Doğal faktörler, insan faktörü. Ekstrem değerlerin analizi: a) Tanımlayıcı istatistiklerin hesabı, yorumu, karşılaşılan sorunlar ve çözümü; b) Homojenlik sorunu, gidiş ve periyodik davranış; c) Frekans analizleri: Normal, Log-Normal, Gamma, Pearson Tip III, Log-Pearson Tip III, Ekstrem Değer Tip I (Gumbel), Ekstrem Değer Tip III (Weibul) olasılık dağılım fonksiyonları ve parametre tahminleri; d) Dağılımların uygunluk testi: Khi-kare, Kolmogorov-Smirnov ve Olasılık Çizgisi Korelasyon Kat Sayısı testleri; e) Eksik verili ya da verisi olmayan alt havzalar için risk esaslı ekstrem değer tahminleri. Ekstrem Değerler Uygulaması: Minimum ve maksimum sıcaklık; düşük akım; taşkın vb. hidrolojik ya da meteorolojik karakterli ekstrem değerler analiz edilerek olasılıklı sentetik verilerin türetilmesi ve sonuçların yorumlanması. | 
                         
                         
  | 
                         
                            | Dersin Dili | 
                            : | 
                            Türkçe | 
                         
                         
  | 
                         
                            | Dersin Yeri | 
                            : | 
                            Derslik | 
                         
                         
  | 
 
           | 
                              Ders Planı | 
                         
    |  Hafta |   Konu |   Öğrencinin Ön Hazırlığı |   Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |  
  
        
         
         | 
       
              1 | 
                 
            Ekstrem (uç) değerler tanımı ve temel kavramlar | 
            Standart ders kitapları ve makaller | 
            Bireysel çalışma ve ders anlatımı | 
            
        
         
         | 
            
              2 | 
                
            Ekstrem değerlere etkili faktörler: Doğal faktörler, insan faktörü | 
            Standart ders kitapları ve makaller | 
            Bireysel çalışma ve ders anlatımı | 
            
            
        
         
         | 
       
              3 | 
                 
            Ekstrem değerlerin analizi | 
            Standart ders kitapları ve makaller | 
            Bireysel çalışma ve ders anlatımı | 
            
        
         
         | 
            
              4 | 
                
            a) Tanımlayıcı istatistiklerin hesabı, yorumu, karşılaşılan sorunlar ve çözümü | 
            Standart ders kitapları ve makaller | 
            Bireysel çalışma ve ders anlatımı | 
            
            
        
         
         | 
       
              5 | 
                 
            b) Homojenlik sorunu, gidiş ve periyodik davranış | 
            Standart ders kitapları ve makaller | 
            Bireysel çalışma ve ders anlatımı | 
            
        
         
         | 
            
              6 | 
                
            c) Frekans analizleri: Normal, Log-Normal, Gamma, Pearson Tip III, Log-Pearson Tip III, Ekstrem Değer Tip I (Gumbel), Ekstrem Değer Tip III (Weibul) | 
            Standart ders kitapları ve makaller | 
            Bireysel çalışma ve ders anlatımı | 
            
            
        
         
         | 
       
              7 | 
                 
            c) Frekans analizleri: Normal, Log-Normal, Gamma, Pearson Tip III, Log-Pearson Tip III, Ekstrem Değer Tip I (Gumbel), Ekstrem Değer Tip III (Weibul)  | 
            Standart ders kitapları ve makaller | 
            Bireysel çalışma ve ders anlatımı | 
            
        
         
         | 
            
              8 | 
                
            c) Frekans analizleri: Normal, Log-Normal, Gamma, Pearson Tip III, Log-Pearson Tip III, Ekstrem Değer Tip I (Gumbel), Ekstrem Değer Tip III (Weibul) o | 
            Standart ders kitapları ve makaller | 
            Bireysel çalışma ve ders anlatımı | 
            
            
        
         
         | 
       
              9 | 
                 
            c) Frekans analizleri: Normal, Log-Normal, Gamma, Pearson Tip III, Log-Pearson Tip III, Ekstrem Değer Tip I (Gumbel), Ekstrem Değer Tip III (Weibul) o | 
            Standart ders kitapları ve makaller | 
            Bireysel çalışma ve ders anlatımı | 
            
        
         
         | 
            
              10 | 
                
            Ara sınav | 
            Standart ders kitapları ve makaller | 
            Soru/cevap ve tartışma | 
            
            
        
         
         | 
       
              11 | 
                 
            d) Dağılımların uygunluk testi: Khi-kare | 
            Standart ders kitapları ve makaller | 
            Bireysel çalışma ve ders anlatımı | 
            
        
         
         | 
            
              12 | 
                
            e) Dağılımların uygunluk testi: Kolmogorov-Smirnov testi | 
            Standart ders kitapları ve makaller | 
            Bireysel çalışma ve ders anlatımı | 
            
            
        
         
         | 
       
              13 | 
                 
            f) Dağılımların uygunluk testi: Olasılık Çizgisi Korelasyon Kat Sayısı testi | 
            Standart ders kitapları ve makaller | 
            Bireysel çalışma ve ders anlatımı | 
            
        
         
         | 
            
              14 | 
                
            g) Eksik verili ya da verisi olmayan alt havzalar için risk esaslı ekstrem değer tahminleri | 
            Standart ders kitapları ve makaller | 
            Bireysel çalışma ve ders anlatımı | 
            
            
        
         
         | 
       
              15 | 
                 
            h) Ekstrem Değerler Uygulaması: Minimum ve maksimum sıcaklık; düşük akım; taşkın vb. hidrolojik ya da meteorolojik karakterli ekstrem değerler analiz  | 
            Standart ders kitapları ve makaller | 
            Bireysel çalışma ve ders anlatımı | 
            
        
         
         | 
             
            16/17 |  
              
            Final sınavı | 
            Standart ders kitapları ve makaller | 
            Soru/cevap ve tartışma | 
            
            
         | 
  | 
        
        
       
                        |        Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı | 
                         
   |   No |   Temel Öğrenme Kazanımı |   Katkısı* |  
  
 
 | 
1 | 
Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, tarımsal yapılar ve sulama alanında edinilmiş bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir  |  
0 | 
 
 | 
2 | 
Tarımsal yapılar ve sulama ile ilişkili disiplinler arası etkileşimi kavrar
 |  
1 | 
 
 | 
3 | 
Sulama sistemlerinin ve tarımsal yapıların projelenmesi konularında yeterlidir
 |  
3 | 
 
 | 
4 | 
Arazi uygulamalarını yapar, kontrol eder ve geliştirilmesini sağlar
 |  
2 | 
 
 | 
5 | 
Tarımsal yapılar ve sulama anabilim dalıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık alanında uygular
 |  
5 | 
 
 | 
6 | 
Uzman olunan konudaki bilgi birikimini nicel ve nitel verilerle destekler. Farklı disiplinlerle çalışabilir.
 |  
5 | 
 
 | 
7 | 
Neden sonuç ilişkisi kurarak sorunları çözümler
 |  
4 | 
 
 | 
8 | 
Konusuyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür
 |  
4 | 
 
 | 
9 | 
Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır
 |  
3 | 
 
 | 
10 | 
Alanıyla ilgili kaynaklara ulaşma, bu kaynaklardan yararlanma ve kendini sürekli yeniler
 |  
5 | 
 
 | 
11 | 
Tarımsal yapılar ve sulama konularıyla ilgili olarak gerektiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır |  
3 | 
        |  * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |  
       | 
  |