Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Uygulamalı Jeoistatistik

Dersin Kodu : TS-552

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. MAHMUT ÇETİN

Dersin Öğrenme Kazanımları : 1. Yersel değişkenlik kavramını öğrenir.
2. Uzaysal bağımlılık yapısını modeller ve paarmetrelerini belirleyerek yorumlama yetisi kazanır.
3. Ölçümü olmayan nokta ve alanlar için kestirimler (Kriging, BLUE) yapabilir ve sonuçları yorumlar.
4. Kriging tahmin ve kriging hata haritalarını elde eder.
5. Elde edilen haritaları irdeler ve örnekleme optimizasyonu yapar.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Yersel değişkenlik kavramını kullanarak uzaysal bağımlılık yapılarının modellenmesi ve gözlemi olmayan noktaraın beklenen değerlerinin kriging yöntemiyle kestiirmlerini yapmak; kriging kestirim ve kriging hata haritalarını çizmek ve yorumlama yeteneği kazandırmaktır.

Dersin İçeriği : Jeoistatistikle ilgili temel tanımlar, yersel değişkenler (regionalized variables) kuramı, yersel değişkenlik kavramı. Durağanlık ve varsayımları. Yersel (spatial) bağımlılık yapısı ve modellenmesi: Teorik ve deneysel yarıvariogram analizi; Matheron modellerinin tanıtılması, parametre tahmini, model uygunluk testi. Ölçümü olmayan nokta ve alanlar için kestirimler (Kriging, BLUE): Noktasal kriging, alansal kriging. Haritalama: Kriging tahmin ve kriging haritaları. Uygulama: Yöntemin tarım, çevre ve su kaynaklarına ilişkin güncel verilere uygulanması, sonuçların yorumlanması, pratiğe aktarılması.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Jeoistatistikle ilgili temel tanımlar, yersel değişkenler (regionalized variables) kuramı, yersel değişkenlik kavramı Standart ders kitapları ve ders materyalleri Bireysel çalışma ve anlatım
2 Jeoistatistikle ilgili temel tanımlar, yersel değişkenler (regionalized variables) kuramı, yersel değişkenlik kavramı (Devam) Standart ders kitapları ve ders materyalleri Bireysel çalışma ve anlatım
3 Durağanlık ve varsayımları Standart ders kitapları ve ders materyalleri Bireysel çalışma ve anlatım
4 Yersel (spatial) bağımlılık yapısı ve modellenmesi Standart ders kitapları ve ders materyalleri Bireysel çalışma ve anlatım
5 Teorik ve deneysel yarıvariogram analizi Standart ders kitapları ve ders materyalleri Bireysel çalışma ve anlatım
6 Teorik ve deneysel yarıvariogram analizi (Devam) Standart ders kitapları ve ders materyalleri Bireysel çalışma ve anlatım
7 Matheron modellerinin tanıtılması, parametre tahmini, model uygunluk testi Standart ders kitapları ve ders materyalleri Bireysel çalışma ve anlatım
8 Matheron modellerinin tanıtılması, parametre tahmini, model uygunluk testi (DEVAM) Standart ders kitapları ve ders materyalleri Bireysel çalışma ve anlatım
9 Ölçümü olmayan nokta ve alanlar için kestirimler (Kriging, BLUE) Standart ders kitapları ve ders materyalleri Bireysel çalışma ve anlatım
10 Ara sınav Standart ders kitapları ve ders materyalleri Sorular ve cevaplar
11 Ölçümü olmayan nokta ve alanlar için kestirimler (Kriging, BLUE) (Devam) Standart ders kitapları ve ders materyalleri Bireysel çalışma ve anlatım
12 Noktasal kriging Standart ders kitapları ve ders materyalleri Bireysel çalışma ve anlatım
13 Alansal kriging Standart ders kitapları ve ders materyalleri Bireysel çalışma ve anlatım
14 Haritalama: Kriging tahmin ve kriging haritaları Standart ders kitapları ve ders materyalleri Bireysel çalışma ve anlatım
15 Uygulama: Yöntemin tarım, çevre ve su kaynaklarına ilişkin güncel verilere uygulanması, sonuçların yorumlanması, pratiğe aktarılması Standart ders kitapları ve ders materyalleri Bireysel çalışma ve anlatım
16/17 Final sınavı Standart ders kitapları ve ders materyalleri Sorular ve cevaplar


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Clark, I. and Harper, W. V., 2000. Practical Geostatistics 2000. Geostokos (Ecosse) Limited, Scotland.
 Chiles, J.-P. and Delfiner, P., 1999. Geostatistics: Modeling Spatial Uncertainty. Wiley Series in Probability and Statistics, John Wiley & ons, Inc., Canada, 695 pp.
Diğer Kaynaklar  Diğer kitaplar; ulusal ve uluslar arası dergilerde yayınlanmış makaleler


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 70
    Ödev/Proje/Diğer 1 30
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, tarımsal yapılar ve sulama alanında edinilmiş bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir 3
2 Tarımsal yapılar ve sulama ile ilişkili disiplinler arası etkileşimi kavrar 3
3 Sulama sistemlerinin ve tarımsal yapıların projelenmesi konularında yeterlidir 4
4 Arazi uygulamalarını yapar, kontrol eder ve geliştirilmesini sağlar 2
5 Tarımsal yapılar ve sulama anabilim dalıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık alanında uygular 4
6 Uzman olunan konudaki bilgi birikimini nicel ve nitel verilerle destekler. Farklı disiplinlerle çalışabilir. 5
7 Neden sonuç ilişkisi kurarak sorunları çözümler 5
8 Konusuyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür 3
9 Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır 4
10 Alanıyla ilgili kaynaklara ulaşma, bu kaynaklardan yararlanma ve kendini sürekli yeniler 5
11 Tarımsal yapılar ve sulama konularıyla ilgili olarak gerektiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır 3
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 24 24
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü: 156
Toplam İş Yükü / 25 (s): 6.24
Dersin AKTS Kredisi: 6