Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Uygulamalı Jeoistatistik |
|
Dersin Kodu |
: |
TS-552 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. MAHMUT ÇETİN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
1. Yersel değişkenlik kavramını öğrenir. 2. Uzaysal bağımlılık yapısını modeller ve paarmetrelerini belirleyerek yorumlama yetisi kazanır. 3. Ölçümü olmayan nokta ve alanlar için kestirimler (Kriging, BLUE) yapabilir ve sonuçları yorumlar. 4. Kriging tahmin ve kriging hata haritalarını elde eder. 5. Elde edilen haritaları irdeler ve örnekleme optimizasyonu yapar.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Yersel değişkenlik kavramını kullanarak uzaysal bağımlılık yapılarının modellenmesi ve gözlemi olmayan noktaraın beklenen değerlerinin kriging yöntemiyle kestiirmlerini yapmak; kriging kestirim ve kriging hata haritalarını çizmek ve yorumlama yeteneği kazandırmaktır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Jeoistatistikle ilgili temel tanımlar, yersel değişkenler (regionalized variables) kuramı, yersel değişkenlik kavramı. Durağanlık ve varsayımları. Yersel (spatial) bağımlılık yapısı ve modellenmesi: Teorik ve deneysel yarıvariogram analizi; Matheron modellerinin tanıtılması, parametre tahmini, model uygunluk testi. Ölçümü olmayan nokta ve alanlar için kestirimler (Kriging, BLUE): Noktasal kriging, alansal kriging. Haritalama: Kriging tahmin ve kriging haritaları. Uygulama: Yöntemin tarım, çevre ve su kaynaklarına ilişkin güncel verilere uygulanması, sonuçların yorumlanması, pratiğe aktarılması. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Jeoistatistikle ilgili temel tanımlar, yersel değişkenler (regionalized variables) kuramı, yersel değişkenlik kavramı |
Standart ders kitapları ve ders materyalleri |
Bireysel çalışma ve anlatım |
|
2 |
Jeoistatistikle ilgili temel tanımlar, yersel değişkenler (regionalized variables) kuramı, yersel değişkenlik kavramı (Devam) |
Standart ders kitapları ve ders materyalleri |
Bireysel çalışma ve anlatım |
|
3 |
Durağanlık ve varsayımları |
Standart ders kitapları ve ders materyalleri |
Bireysel çalışma ve anlatım |
|
4 |
Yersel (spatial) bağımlılık yapısı ve modellenmesi |
Standart ders kitapları ve ders materyalleri |
Bireysel çalışma ve anlatım |
|
5 |
Teorik ve deneysel yarıvariogram analizi |
Standart ders kitapları ve ders materyalleri |
Bireysel çalışma ve anlatım |
|
6 |
Teorik ve deneysel yarıvariogram analizi (Devam) |
Standart ders kitapları ve ders materyalleri |
Bireysel çalışma ve anlatım |
|
7 |
Matheron modellerinin tanıtılması, parametre tahmini, model uygunluk testi |
Standart ders kitapları ve ders materyalleri |
Bireysel çalışma ve anlatım |
|
8 |
Matheron modellerinin tanıtılması, parametre tahmini, model uygunluk testi (DEVAM) |
Standart ders kitapları ve ders materyalleri |
Bireysel çalışma ve anlatım |
|
9 |
Ölçümü olmayan nokta ve alanlar için kestirimler (Kriging, BLUE) |
Standart ders kitapları ve ders materyalleri |
Bireysel çalışma ve anlatım |
|
10 |
Ara sınav |
Standart ders kitapları ve ders materyalleri |
Sorular ve cevaplar |
|
11 |
Ölçümü olmayan nokta ve alanlar için kestirimler (Kriging, BLUE) (Devam) |
Standart ders kitapları ve ders materyalleri |
Bireysel çalışma ve anlatım |
|
12 |
Noktasal kriging |
Standart ders kitapları ve ders materyalleri |
Bireysel çalışma ve anlatım |
|
13 |
Alansal kriging |
Standart ders kitapları ve ders materyalleri |
Bireysel çalışma ve anlatım |
|
14 |
Haritalama: Kriging tahmin ve kriging haritaları |
Standart ders kitapları ve ders materyalleri |
Bireysel çalışma ve anlatım |
|
15 |
Uygulama: Yöntemin tarım, çevre ve su kaynaklarına ilişkin güncel verilere uygulanması, sonuçların yorumlanması, pratiğe aktarılması |
Standart ders kitapları ve ders materyalleri |
Bireysel çalışma ve anlatım |
|
16/17 |
Final sınavı |
Standart ders kitapları ve ders materyalleri |
Sorular ve cevaplar |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, tarımsal yapılar ve sulama alanında edinilmiş bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir |
3 |
|
2 |
Tarımsal yapılar ve sulama ile ilişkili disiplinler arası etkileşimi kavrar
|
3 |
|
3 |
Sulama sistemlerinin ve tarımsal yapıların projelenmesi konularında yeterlidir
|
4 |
|
4 |
Arazi uygulamalarını yapar, kontrol eder ve geliştirilmesini sağlar
|
2 |
|
5 |
Tarımsal yapılar ve sulama anabilim dalıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık alanında uygular
|
4 |
|
6 |
Uzman olunan konudaki bilgi birikimini nicel ve nitel verilerle destekler. Farklı disiplinlerle çalışabilir.
|
5 |
|
7 |
Neden sonuç ilişkisi kurarak sorunları çözümler
|
5 |
|
8 |
Konusuyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür
|
3 |
|
9 |
Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır
|
4 |
|
10 |
Alanıyla ilgili kaynaklara ulaşma, bu kaynaklardan yararlanma ve kendini sürekli yeniler
|
5 |
|
11 |
Tarımsal yapılar ve sulama konularıyla ilgili olarak gerektiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır |
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|