|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Seralarda İklimlendirme II |
|
Dersin Kodu |
: |
TS-548 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. NAFİ BAYTORUN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Bitki gelişimine etki eden temel iklim kavramlarını öğretir Örtü altında yapılacak bitkisel üretimde gerekli iklim etmenlerinin düzenlenmesini tanımlar. Seralarda sıcak dönemlerde ortamın iklimlendirilmesini öğretir. Seralarda havalandırma sistemlerinin projelenmesi ve dizaynını tanımlar. Hava değişim oranının hesaplama yöntemlerini öğretir. Seralarda Soğutma sistemlerinin projelenmesi ve dizaynını tanımlar. Psikrometrik diyagramın kullanılmasını öğretir. Havalandırmada kullanılan kontrol sistemlerini tanımlar
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu ders kapsamında sıcak mevsimlerde serada iç sıcaklığın bitkilerin arzu ettiği değerlerde tutulması için alınması gereken teknik önlemlerden havalandırma, soğutma ve gölgeleme gibi iklimlendirme önlemlerinin tanıtımı, temel ilkelerinin öğretimi, sistem seçimi ve projelendirilmesi amaçlanmaktadır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Seralarda sıcak mevsimlerde iç ortam sıcaklığının düzenlenmesi, seralarda havalandırma, uygulanan havalandırma sistemlerinin çeşitleri, hava değişim katsayısı, hava değişim katsayısının belirlenmesinde kullanılan yöntem ve metotlar, seralarda havalandırma sistemlerinin projelendirilmesi, seralarda evaporatif soğutma sistemlerinin tanımı ve projelendirilmesi, seralarda gölgeleme sistemleri ve projelendirilmesi. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Bölüm dersliği |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Türkiye seracılığı ve üretimde iklim faktörlerine bağlı ortaya çıkan sorunlar |
Kaynak okuma, Web’ten Seralar konusunda bilgi toplanması |
Düz anlatım, slayt gösterimi, tartışma |
|
2 |
Seralarda iklimlendirme sistemlerinin temel ilkeleri |
Kaynak okuma, Web’ten yapılarda havalandırma ve soğutma konusunda bilgi toplama, |
Düz anlatım, tartışma, Slayt gösterimi |
|
3 |
Seralarda Işınım, Sıcaklık ve Hava nemi |
Web’ten Psikrometrik diyagram konusunda kaynak toplama |
Düz anlatım, tartışma |
|
4 |
Seraların sıcak mevsimlerde iklimlendirilmesi |
Kaynak okuma, web’ten kaynak toplama |
Düz anlatım, tartışma |
|
5 |
Seralarda Havalandırma sistemleri |
Kaynak okuma, |
Düz anlatım, tartışma |
|
6 |
Seralarda doğal ve zorunlu havalandırma sistemleri |
Kaynak okuma, Sayısal örneklerin çözümü |
Düz anlatım, tartışma |
|
7 |
Seralarda hava değişim sayısı ve belirlenmesi yöntemleri |
Kaynak okuma |
Düz anlatım, Slayt gösterimi, tartışma |
|
8 |
İndikatör gaz yöntemi, Enerji dengesi yöntemi |
Kaynak okuma |
Düz anlatım, slayt gösterimi, tartışma |
|
9 |
İndikatör gaz yöntemi, Enerji dengesi yöntemi |
Kaynak okuma |
Düz anlatım, Örnek çözümleri |
|
10 |
Seralarda Hava nemi ve ifade ediliş şekli |
Kaynak okuma |
Düz anlatım, örnek çözümleri |
|
11 |
Evaporatif soğutma |
Kaynak okuma, Sayısal örneklerin çözümü |
Düz anlatım, tartışma, örnek çözümleri |
|
12 |
hx (Molier) diyagramı ve kullanılışı |
Kaynak okuma |
Düz anlatım, örnek çözümleri |
|
13 |
Seralarda kullanılan soğutma sistemleri, makineli soğutma sistemleri, evaporatif soğutma sistemleri |
Kaynak okuma, Sayısal örneklerin çözümü |
Düz anlatım, tartışma, örnek çözümleri |
|
14 |
Soğutma sistemlerinin projelenmesi |
Kaynak okuma |
Düz anlatım, Slayt gösterimi, tartışma |
|
15 |
Seralarda Gölgelendirme sistemleri |
Kaynak okuma, Sayısal örneklerin çözümü |
Düz anlatım, Slayt gösterimi, örnek çözümleri |
|
16/17 |
Seralarda Gölgelendirme sistemleri ve çeşitleri |
Kaynak okuma, |
Düz anlatım, Slayt gösterimi, tartışma |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Anonim.1989. Handbuch der Klimatechnik. Band 1: Grundlagen. Verlag C.F.Müller GmbH Karlsruhe.
Baytorun,A,N., Seralar. Ç.Ü.Ziraat Fakültesi Genel Yayın No: 110, Ders Kitapları Yayın No: A-29. Adana 2000
Öztürk,H,H., Sera İklimlendirme Tekniği.Hasad Yayıncılık 2008.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
80 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
5 |
20 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, tarımsal yapılar ve sulama alanında edinilmiş bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir |
4 |
|
2 |
Tarımsal yapılar ve sulama ile ilişkili disiplinler arası etkileşimi kavrar
|
2 |
|
3 |
Sulama sistemlerinin ve tarımsal yapıların projelenmesi konularında yeterlidir
|
4 |
|
4 |
Arazi uygulamalarını yapar, kontrol eder ve geliştirilmesini sağlar
|
0 |
|
5 |
Tarımsal yapılar ve sulama anabilim dalıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık alanında uygular
|
1 |
|
6 |
Uzman olunan konudaki bilgi birikimini nicel ve nitel verilerle destekler. Farklı disiplinlerle çalışabilir.
|
2 |
|
7 |
Neden sonuç ilişkisi kurarak sorunları çözümler
|
3 |
|
8 |
Konusuyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür
|
4 |
|
9 |
Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır
|
4 |
|
10 |
Alanıyla ilgili kaynaklara ulaşma, bu kaynaklardan yararlanma ve kendini sürekli yeniler
|
4 |
|
11 |
Tarımsal yapılar ve sulama konularıyla ilgili olarak gerektiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır |
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
5 |
10 |
50 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
5 |
5 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 149 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.96 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|