Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Tarımsal ve Hidrolojik Kuraklık Analizi

Dersin Kodu : TS-543

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. MAHMUT ÇETİN

Dersin Öğrenme Kazanımları : 1. Kuraklık kavramını ve çeşitlerini bilir.
2. Kuraklık indislerinin hesaplanması için gereksinim duyular verilerin ne olduğu hakında bilgi sahibi olur; kuraklık indislerini yorumlar.
3. Kuraklık risk analizlerini yapma yetisi kazanır.
4. Havza bazında kuraklık analizi yapar; sonuçları yorumlar; kuraklığı modeller ve çok disiplinli ve çok sektörlü kuraklık yönetimi yapar.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Kuraklık kavramını ve kuraklığın değerlendirilmesine esas olan yöntemleri öğrenmek; bu yöntemleri kullanarak kuraklık eylem planlarını geliştirmek ve kurak evrelerde kaynak yönetimini optimal düzeyde gerçekleştirmektir.

Dersin İçeriği : Kuraklık kavramı, iklim değişimi ve tarımsal faaliyetlerle ilişkisi. Kuraklık sınıflaması, kurak ve yağışlı periyotların saptanması. Kuraklık indisleri hesabı ve haritalanması: Normal Değerlerin Yüzdesi, Kantiller (Bölenler, Onluk (Deciles)), Palmer Kuraklık Şiddeti İndisi (PDSI), Yüzey Su Arzı İndisi (SWSI), Standardize Yağış İndisi (SPI), Bitki-Su İndisi (CMI), Ulusal Yağış İndisi (RI), Güvenilir Yağış (DR). Kuraklık tahmini: Frekans, süre ve risk analizleri. Kuraklığın izlenmesi ve planlanması. Kuraklık İndisi Bölgesel Uygulamaları: Hidrolojik, meteorolojik ve tarımsal kuraklık analizlerinin yapılması, sonuçların alansal değerlere dönüştürülmesi, yorumlanması ve pratiğe aktarılması.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Kuraklık kavramı, iklim değişimi ve tarımsal faaliyetlerle ilişkisi Kitaplar ve ders materyalleri Bireysel çalışma
2 Kuraklık sınıflaması, kurak ve yağışlı periyotların saptanması Kitaplar ve ders materyalleri Bireysel çalışma
3 Kuraklık sınıflaması, kurak ve yağışlı periyotların saptanması (Devam) Kitaplar ve ders materyalleri Bireysel çalışma
4 Kuraklık indisleri hesabı ve haritalanması Kitaplar ve ders materyalleri Bireysel çalışma
5 Normal Değerlerin Yüzdesi, Kantiller (Bölenler, Onluk (Deciles)) Kitaplar ve ders materyalleri Bireysel çalışma
6 Palmer Kuraklık Şiddeti İndisi (PDSI) Kitaplar ve ders materyalleri Bireysel çalışma
7 Yüzey Su Arzı İndisi (SWSI) Kitaplar ve ders materyalleri Bireysel çalışma
8 Standardize Yağış İndisi (SPI) Kitaplar ve ders materyalleri Bireysel çalışma
9 Bitki-Su İndisi (CMI), Ulusal Yağış İndisi (RI) Kitaplar ve ders materyalleri Bireysel çalışma
10 Ara sınav Kitaplar ve ders materyalleri Sorular ve cevaplar
11 Güvenilir Yağış (DR) Kitaplar ve ders materyalleri Bireysel çalışma
12 Kuraklık tahmini: Frekans, süre ve risk analizleri Kitaplar ve ders materyalleri Bireysel çalışma
13 Kuraklığın izlenmesi ve planlanması. Kitaplar ve ders materyalleri Bireysel çalışma
14 Kuraklık İndisi Bölgesel Uygulamaları: Hidrolojik, meteorolojik ve tarımsal kuraklık analizlerinin yapılması, sonuçların alansal değerlere dönüştürülmesi Kitaplar ve ders materyalleri Bireysel çalışma
15 Kuraklık İndisi Bölgesel Uygulamaları: Hidrolojik, meteorolojik ve tarımsal kuraklık analizlerinin yapılması, sonuçların alansal değerlere dönüştürülmesi (Devam) Kitaplar ve ders materyalleri Bireysel çalışma
16/17 Final Sınavı Kitaplar ve ders materyalleri Sorular ve cevaplar


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Wilhite, D. A., 2000. Moving from crisis to risk management: monitoring, mitigation, and planning of drought. National Drought Mitigation Center, University of Nebraska-Lincoln.
 White Paper Series of Dr. Wilhite from National Drought Mitigation Center, University of Nebraska-Lincoln
Diğer Kaynaklar  Diğer kitaplar ve uluslar arası dergşilerde yayınlanmış güncel makaleler


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 80
    Ödev/Proje/Diğer 6 20
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, tarımsal yapılar ve sulama alanında edinilmiş bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir 2
2 Tarımsal yapılar ve sulama ile ilişkili disiplinler arası etkileşimi kavrar 4
3 Sulama sistemlerinin ve tarımsal yapıların projelenmesi konularında yeterlidir 3
4 Arazi uygulamalarını yapar, kontrol eder ve geliştirilmesini sağlar 0
5 Tarımsal yapılar ve sulama anabilim dalıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık alanında uygular 4
6 Uzman olunan konudaki bilgi birikimini nicel ve nitel verilerle destekler. Farklı disiplinlerle çalışabilir. 4
7 Neden sonuç ilişkisi kurarak sorunları çözümler 3
8 Konusuyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür 3
9 Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır 4
10 Alanıyla ilgili kaynaklara ulaşma, bu kaynaklardan yararlanma ve kendini sürekli yeniler 5
11 Tarımsal yapılar ve sulama konularıyla ilgili olarak gerektiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır 3
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 6 10 60
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü: 150
Toplam İş Yükü / 25 (s): 6
Dersin AKTS Kredisi: 6