|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Tarımsal ve Hidrolojik Kuraklık Analizi |
|
Dersin Kodu |
: |
TS-543 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. MAHMUT ÇETİN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
1. Kuraklık kavramını ve çeşitlerini bilir. 2. Kuraklık indislerinin hesaplanması için gereksinim duyular verilerin ne olduğu hakında bilgi sahibi olur; kuraklık indislerini yorumlar. 3. Kuraklık risk analizlerini yapma yetisi kazanır. 4. Havza bazında kuraklık analizi yapar; sonuçları yorumlar; kuraklığı modeller ve çok disiplinli ve çok sektörlü kuraklık yönetimi yapar.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Kuraklık kavramını ve kuraklığın değerlendirilmesine esas olan yöntemleri öğrenmek; bu yöntemleri kullanarak kuraklık eylem planlarını geliştirmek ve kurak evrelerde kaynak yönetimini optimal düzeyde gerçekleştirmektir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Kuraklık kavramı, iklim değişimi ve tarımsal faaliyetlerle ilişkisi. Kuraklık sınıflaması, kurak ve yağışlı periyotların saptanması. Kuraklık indisleri hesabı ve haritalanması: Normal Değerlerin Yüzdesi, Kantiller (Bölenler, Onluk (Deciles)), Palmer Kuraklık Şiddeti İndisi (PDSI), Yüzey Su Arzı İndisi (SWSI), Standardize Yağış İndisi (SPI), Bitki-Su İndisi (CMI), Ulusal Yağış İndisi (RI), Güvenilir Yağış (DR). Kuraklık tahmini: Frekans, süre ve risk analizleri. Kuraklığın izlenmesi ve planlanması. Kuraklık İndisi Bölgesel Uygulamaları: Hidrolojik, meteorolojik ve tarımsal kuraklık analizlerinin yapılması, sonuçların alansal değerlere dönüştürülmesi, yorumlanması ve pratiğe aktarılması. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Kuraklık kavramı, iklim değişimi ve tarımsal faaliyetlerle ilişkisi |
Kitaplar ve ders materyalleri |
Bireysel çalışma |
|
2 |
Kuraklık sınıflaması, kurak ve yağışlı periyotların saptanması |
Kitaplar ve ders materyalleri |
Bireysel çalışma |
|
3 |
Kuraklık sınıflaması, kurak ve yağışlı periyotların saptanması (Devam) |
Kitaplar ve ders materyalleri |
Bireysel çalışma |
|
4 |
Kuraklık indisleri hesabı ve haritalanması |
Kitaplar ve ders materyalleri |
Bireysel çalışma |
|
5 |
Normal Değerlerin Yüzdesi, Kantiller (Bölenler, Onluk (Deciles)) |
Kitaplar ve ders materyalleri |
Bireysel çalışma |
|
6 |
Palmer Kuraklık Şiddeti İndisi (PDSI) |
Kitaplar ve ders materyalleri |
Bireysel çalışma |
|
7 |
Yüzey Su Arzı İndisi (SWSI) |
Kitaplar ve ders materyalleri |
Bireysel çalışma |
|
8 |
Standardize Yağış İndisi (SPI) |
Kitaplar ve ders materyalleri |
Bireysel çalışma |
|
9 |
Bitki-Su İndisi (CMI), Ulusal Yağış İndisi (RI) |
Kitaplar ve ders materyalleri |
Bireysel çalışma |
|
10 |
Ara sınav |
Kitaplar ve ders materyalleri |
Sorular ve cevaplar |
|
11 |
Güvenilir Yağış (DR) |
Kitaplar ve ders materyalleri |
Bireysel çalışma |
|
12 |
Kuraklık tahmini: Frekans, süre ve risk analizleri |
Kitaplar ve ders materyalleri |
Bireysel çalışma |
|
13 |
Kuraklığın izlenmesi ve planlanması. |
Kitaplar ve ders materyalleri |
Bireysel çalışma |
|
14 |
Kuraklık İndisi Bölgesel Uygulamaları: Hidrolojik, meteorolojik ve tarımsal kuraklık analizlerinin yapılması, sonuçların alansal değerlere dönüştürülmesi |
Kitaplar ve ders materyalleri |
Bireysel çalışma |
|
15 |
Kuraklık İndisi Bölgesel Uygulamaları: Hidrolojik, meteorolojik ve tarımsal kuraklık analizlerinin yapılması, sonuçların alansal değerlere dönüştürülmesi (Devam) |
Kitaplar ve ders materyalleri |
Bireysel çalışma |
|
16/17 |
Final Sınavı |
Kitaplar ve ders materyalleri |
Sorular ve cevaplar |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Wilhite, D. A., 2000. Moving from crisis to risk management: monitoring, mitigation, and planning of drought. National Drought Mitigation Center, University of Nebraska-Lincoln.
White Paper Series of Dr. Wilhite from National Drought Mitigation Center, University of Nebraska-Lincoln
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Diğer kitaplar ve uluslar arası dergşilerde yayınlanmış güncel makaleler
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
80 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
6 |
20 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, tarımsal yapılar ve sulama alanında edinilmiş bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir |
2 |
|
2 |
Tarımsal yapılar ve sulama ile ilişkili disiplinler arası etkileşimi kavrar
|
4 |
|
3 |
Sulama sistemlerinin ve tarımsal yapıların projelenmesi konularında yeterlidir
|
3 |
|
4 |
Arazi uygulamalarını yapar, kontrol eder ve geliştirilmesini sağlar
|
0 |
|
5 |
Tarımsal yapılar ve sulama anabilim dalıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık alanında uygular
|
4 |
|
6 |
Uzman olunan konudaki bilgi birikimini nicel ve nitel verilerle destekler. Farklı disiplinlerle çalışabilir.
|
4 |
|
7 |
Neden sonuç ilişkisi kurarak sorunları çözümler
|
3 |
|
8 |
Konusuyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür
|
3 |
|
9 |
Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır
|
4 |
|
10 |
Alanıyla ilgili kaynaklara ulaşma, bu kaynaklardan yararlanma ve kendini sürekli yeniler
|
5 |
|
11 |
Tarımsal yapılar ve sulama konularıyla ilgili olarak gerektiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır |
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
6 |
10 |
60 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 150 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 6 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|