|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Uygulamalı Zaman Serisi Analizi |
|
Dersin Kodu |
: |
TS-539 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. MAHMUT ÇETİN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
1. Zaman serisi kavramını öğrenir. 2. Zaman serilerinin yapısal davranışlarını kavrar ve modellerini kurar. 3. Stokastik süreçler ve bu süreçerin iç bağımlılık yapılarını ortaya koyar ve irdeler. 4. Model uygunluk testlerini öğrenir; modelleri kullanarak sentetik seri türetme yetisi kazanır.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Zaman serisi modelleri hakkında ayrıntılı bilgi edinip, hidrolojik ve hidrometeorolojik olayların zaman serisi modellerini kurmak ve sonuçları irdelemektir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Zaman Serisi ve süreç kavramı, temel tanımlar, notasyonlar. Bazı istatiksel hatırlatmalar, tanımlayıcı istatistikler ve yorumu. Zaman serisi analizinde ön östatistiksel analizler. Zaman serilerinin yapısal davranışları: Gidiş, aralıklılık (fasıla, intermittency), periyodiklik, stokastiklik. Gidiş bileşeninin saptanması ve modellenmesi. Periyodik bileşen analizi: Fourier yaklaşımı. Gidiş ve periyodik bileşenin seriden arındırılması. Stokastik süreç ve serisel bağımlılık: Gecikme (lag) kavramı, otokorelasyon fonksiyonu, kısmi otokorelasyon fonksiyonu, spektral analiz. Sabit ve peridodik parametreli otoregresiv modeller AR(P): Model tanımlanması, model parametre sayısında minimumluk (parsimony) ilkesi, parametre tahmini, seçilen modelin uygunluk testleri. Model parametreleri güvenilirlik testleri. Random sayı türetim teknikleri. AR(p) modelleri, parametre tahmini, uygunluk testleri. Bütünleşik modelle sentetik veri türetilmesi. Güncel uygulamalar. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Zaman Serisi ve süreç kavramı, temel tanımlar, notasyonlar |
Kitap ve diğer ders materyalleri |
Bireysel çalışma |
|
2 |
Bazı istatiksel hatırlatmalar, tanımlayıcı istatistikler ve yorumu |
Kitap ve diğer ders materyalleri |
Bireysel çalışma |
|
3 |
Zaman serisi analizinde ön östatistiksel analizler |
Kitap ve diğer ders materyalleri |
Bireysel çalışma |
|
4 |
Zaman serilerinin yapısal davranışları: Gidiş, aralıklılık (fasıla, intermittency), periyodiklik, stokastiklik |
Kitap ve diğer ders materyalleri |
Bireysel çalışma |
|
5 |
Zaman serilerinin yapısal davranışları: Gidiş, aralıklılık (fasıla, intermittency), periyodiklik, stokastiklik (Devam) |
Kitap ve diğer ders materyalleri |
Bireysel çalışma |
|
6 |
Gidiş bileşeninin saptanması ve modellenmesi |
Kitap ve diğer ders materyalleri |
Bireysel çalışma |
|
7 |
Periyodik bileşen analizi: Fourier yaklaşımı |
Kitap ve diğer ders materyalleri |
Bireysel çalışma |
|
8 |
Gidiş ve periyodik bileşenin seriden arındırılması |
Kitap ve diğer ders materyalleri |
Bireysel çalışma |
|
9 |
Stokastik süreç ve serisel bağımlılık: Gecikme (lag) kavramı, otokorelasyon fonksiyonu, kısmi otokorelasyon fonksiyonu, spektral analiz |
Kitap ve diğer ders materyalleri |
Bireysel çalışma |
|
10 |
Ara sınav |
Kitap ve diğer ders materyalleri |
Sorular ve cevaplar |
|
11 |
Stokastik süreç ve serisel bağımlılık: Gecikme (lag) kavramı, otokorelasyon fonksiyonu, kısmi otokorelasyon fonksiyonu, spektral analiz (Devam) |
Kitap ve diğer ders materyalleri |
Bireysel çalışma |
|
12 |
Sabit ve peridodik parametreli otoregresiv modeller AR(P): Model tanımlanması, model parametre sayısında minimumluk (parsimony) ilkesi, parametre tahmini |
Kitap ve diğer ders materyalleri |
Bireysel çalışma |
|
13 |
Sabit ve peridodik parametreli otoregresiv modeller AR(P): Model tanımlanması, model parametre sayısında minimumluk (parsimony) ilkesi, parametre tahmini |
Kitap ve diğer ders materyalleri |
Bireysel çalışma |
|
14 |
Model parametreleri güvenilirlik testleri. Random sayı türetim teknikleri. AR(p) modelleri, parametre tahmini, uygunluk testleri |
Kitap ve diğer ders materyalleri |
Bireysel çalışma |
|
15 |
Bütünleşik modelle sentetik veri türetilmesi. Güncel uygulamalar |
Kitap ve diğer ders materyalleri |
Bireysel çalışma |
|
16/17 |
Final sınavı |
Kitap ve diğer ders materyalleri |
Sorular ve cevaplar |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Hipel, K. W. and McLeod, A. I., 1996. Time series modeling of water resources and environmental systems. Elsevier Science B. V. Amsterdam, The Netherlands, 1013 pp.
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Diğer kitaplar ve uluslararası dergilerden seçilmiş makaleler
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
80 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
20 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, tarımsal yapılar ve sulama alanında edinilmiş bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir |
3 |
|
2 |
Tarımsal yapılar ve sulama ile ilişkili disiplinler arası etkileşimi kavrar
|
2 |
|
3 |
Sulama sistemlerinin ve tarımsal yapıların projelenmesi konularında yeterlidir
|
1 |
|
4 |
Arazi uygulamalarını yapar, kontrol eder ve geliştirilmesini sağlar
|
3 |
|
5 |
Tarımsal yapılar ve sulama anabilim dalıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık alanında uygular
|
5 |
|
6 |
Uzman olunan konudaki bilgi birikimini nicel ve nitel verilerle destekler. Farklı disiplinlerle çalışabilir.
|
5 |
|
7 |
Neden sonuç ilişkisi kurarak sorunları çözümler
|
5 |
|
8 |
Konusuyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür
|
4 |
|
9 |
Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır
|
4 |
|
10 |
Alanıyla ilgili kaynaklara ulaşma, bu kaynaklardan yararlanma ve kendini sürekli yeniler
|
3 |
|
11 |
Tarımsal yapılar ve sulama konularıyla ilgili olarak gerektiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır |
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
4 |
56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
24 |
24 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 142 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.68 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|