Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Uygulamalı Zaman Serisi Analizi

Dersin Kodu : TS-539

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. MAHMUT ÇETİN

Dersin Öğrenme Kazanımları : 1. Zaman serisi kavramını öğrenir.
2. Zaman serilerinin yapısal davranışlarını kavrar ve modellerini kurar.
3. Stokastik süreçler ve bu süreçerin iç bağımlılık yapılarını ortaya koyar ve irdeler.
4. Model uygunluk testlerini öğrenir; modelleri kullanarak sentetik seri türetme yetisi kazanır.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Zaman serisi modelleri hakkında ayrıntılı bilgi edinip, hidrolojik ve hidrometeorolojik olayların zaman serisi modellerini kurmak ve sonuçları irdelemektir.

Dersin İçeriği : Zaman Serisi ve süreç kavramı, temel tanımlar, notasyonlar. Bazı istatiksel hatırlatmalar, tanımlayıcı istatistikler ve yorumu. Zaman serisi analizinde ön östatistiksel analizler. Zaman serilerinin yapısal davranışları: Gidiş, aralıklılık (fasıla, intermittency), periyodiklik, stokastiklik. Gidiş bileşeninin saptanması ve modellenmesi. Periyodik bileşen analizi: Fourier yaklaşımı. Gidiş ve periyodik bileşenin seriden arındırılması. Stokastik süreç ve serisel bağımlılık: Gecikme (lag) kavramı, otokorelasyon fonksiyonu, kısmi otokorelasyon fonksiyonu, spektral analiz. Sabit ve peridodik parametreli otoregresiv modeller AR(P): Model tanımlanması, model parametre sayısında minimumluk (parsimony) ilkesi, parametre tahmini, seçilen modelin uygunluk testleri. Model parametreleri güvenilirlik testleri. Random sayı türetim teknikleri. AR(p) modelleri, parametre tahmini, uygunluk testleri. Bütünleşik modelle sentetik veri türetilmesi. Güncel uygulamalar.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Zaman Serisi ve süreç kavramı, temel tanımlar, notasyonlar Kitap ve diğer ders materyalleri Bireysel çalışma
2 Bazı istatiksel hatırlatmalar, tanımlayıcı istatistikler ve yorumu Kitap ve diğer ders materyalleri Bireysel çalışma
3 Zaman serisi analizinde ön östatistiksel analizler Kitap ve diğer ders materyalleri Bireysel çalışma
4 Zaman serilerinin yapısal davranışları: Gidiş, aralıklılık (fasıla, intermittency), periyodiklik, stokastiklik Kitap ve diğer ders materyalleri Bireysel çalışma
5 Zaman serilerinin yapısal davranışları: Gidiş, aralıklılık (fasıla, intermittency), periyodiklik, stokastiklik (Devam) Kitap ve diğer ders materyalleri Bireysel çalışma
6 Gidiş bileşeninin saptanması ve modellenmesi Kitap ve diğer ders materyalleri Bireysel çalışma
7 Periyodik bileşen analizi: Fourier yaklaşımı Kitap ve diğer ders materyalleri Bireysel çalışma
8 Gidiş ve periyodik bileşenin seriden arındırılması Kitap ve diğer ders materyalleri Bireysel çalışma
9 Stokastik süreç ve serisel bağımlılık: Gecikme (lag) kavramı, otokorelasyon fonksiyonu, kısmi otokorelasyon fonksiyonu, spektral analiz Kitap ve diğer ders materyalleri Bireysel çalışma
10 Ara sınav Kitap ve diğer ders materyalleri Sorular ve cevaplar
11 Stokastik süreç ve serisel bağımlılık: Gecikme (lag) kavramı, otokorelasyon fonksiyonu, kısmi otokorelasyon fonksiyonu, spektral analiz (Devam) Kitap ve diğer ders materyalleri Bireysel çalışma
12 Sabit ve peridodik parametreli otoregresiv modeller AR(P): Model tanımlanması, model parametre sayısında minimumluk (parsimony) ilkesi, parametre tahmini Kitap ve diğer ders materyalleri Bireysel çalışma
13 Sabit ve peridodik parametreli otoregresiv modeller AR(P): Model tanımlanması, model parametre sayısında minimumluk (parsimony) ilkesi, parametre tahmini Kitap ve diğer ders materyalleri Bireysel çalışma
14 Model parametreleri güvenilirlik testleri. Random sayı türetim teknikleri. AR(p) modelleri, parametre tahmini, uygunluk testleri Kitap ve diğer ders materyalleri Bireysel çalışma
15 Bütünleşik modelle sentetik veri türetilmesi. Güncel uygulamalar Kitap ve diğer ders materyalleri Bireysel çalışma
16/17 Final sınavı Kitap ve diğer ders materyalleri Sorular ve cevaplar


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Hipel, K. W. and McLeod, A. I., 1996. Time series modeling of water resources and environmental systems. Elsevier Science B. V. Amsterdam, The Netherlands, 1013 pp.
Diğer Kaynaklar  Diğer kitaplar ve uluslararası dergilerden seçilmiş makaleler


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 80
    Ödev/Proje/Diğer 1 20
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, tarımsal yapılar ve sulama alanında edinilmiş bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir 3
2 Tarımsal yapılar ve sulama ile ilişkili disiplinler arası etkileşimi kavrar 2
3 Sulama sistemlerinin ve tarımsal yapıların projelenmesi konularında yeterlidir 1
4 Arazi uygulamalarını yapar, kontrol eder ve geliştirilmesini sağlar 3
5 Tarımsal yapılar ve sulama anabilim dalıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık alanında uygular 5
6 Uzman olunan konudaki bilgi birikimini nicel ve nitel verilerle destekler. Farklı disiplinlerle çalışabilir. 5
7 Neden sonuç ilişkisi kurarak sorunları çözümler 5
8 Konusuyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür 4
9 Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır 4
10 Alanıyla ilgili kaynaklara ulaşma, bu kaynaklardan yararlanma ve kendini sürekli yeniler 3
11 Tarımsal yapılar ve sulama konularıyla ilgili olarak gerektiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır 3
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 24 24
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü: 142
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.68
Dersin AKTS Kredisi: 6