Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Tarım ve Çevre Konularında Simulasyon Uygulamaları |
|
Dersin Kodu |
: |
TS-537 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. SEVİLAY TOPÇU |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Sistem, model ve benzeşim kavramlarını anlar ve ayırt eder. Tarımsal sistemlerin karmaşık ve grift yapısını analiz eder İklim değişikliği, bitki büyümesi ve çevre kirliliği ile ilgili güncel modelleri tanır ve kullanır hale gelir
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu ders sonunda öğrencilerin, çevresel faktörlerin bitkisel üretim ile verimliliğine ve doğal kaynaklar üzerine yaptıkları etkileri irdeleyebilmek amacıyla çeşitli benzeşim (simulasyon) modellerini kullanabilmeleri hedeflenmektedir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Simulasyon modellerinin tipleri ve kullanım alanları ile ilgili ayrıntılı bilgiler, bitki su tüketimi, toprak su bütçesi modelleri gibi teksel modeller ile çeşitli bitkileri için kullanılabilen, çevresel ve ekonomik analizleri içeren kombine bitki büyüme modellerinin anlatımı, model parametrelerinin sınıflandırılması, model girdi ve çıktılarının irdelenmesi, modellerde duyarlılık analizleri; pamuk, buğday, mısır, soya, domates gibi yıllık ve bazı çok yıllık bitkilerde kullanılan modellerle (COTTAM, CORNF, CERES, SOYGRO, TOMGRO; WOFOST,SWASUC, vd.) erozyon (EPIC, WIMISA, APSIM, vd.) gibi çevresel etkilerin belirlenmesinde kullanılan modeller ve örnek uygulamalar. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik, bilgisayar laboratuvarı |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Sistem, model, benzeşim ile ilgili tanımlar ve model çeşitleri |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler |
Sunumlar ve ders anlatımı |
|
2 |
Simulasyon modellerinin sınırlılıkları |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler |
Sunumlar ve ders anlatımı |
|
3 |
Bitki su tüketimi, toprak su bütçesi modelleri gibi teksel modeller |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler |
Sunumlar ve ders anlatımı, bilgisayarlı uygulama |
|
4 |
Çevresel ve ekonomik analizleri içeren kombine bitki büyüme modellerinin tanıtımı |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler |
Sunumlar ve ders anlatımı, bilgisayarlı uygulama |
|
5 |
Model parametrelerinin sınıflandırılması, model girdi ve çıktılarının irdelenmesi |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler |
Sunumlar ve ders anlatımı |
|
6 |
Modellerde parametrizasyon ve test |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler |
Sunumlar ve ders anlatımı |
|
7 |
Modellerde duyarlılık analizleri |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler |
Sunumlar ve ders anlatımı |
|
8 |
Modellerin kalibrasyon ve validasyonu |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler |
Sunumlar ve ders anlatımı |
|
9 |
İklim modelleri (atmosferik modelller) |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler |
Sunumlar ve ders anlatımı |
|
10 |
Ara Sınav |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler |
Mid-term Exam |
|
11 |
Bitki büyüme modelleri (WOFOST, CERES, TOMGRO) |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler |
Sunumlar ve ders anlatımı |
|
12 |
Bitki büyüme modelleri (WOFOST, CERES, TOMGRO) uygulama |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler |
Sunumlar ve ders anlatımı, bilgisayarlı uygulama |
|
13 |
Çevresel etkilerin belirlenmesinde kullanılan modeller (EPIC, APSIM, vd.) |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler |
Sunumlar ve ders anlatımı |
|
14 |
Çevresel etkilerin belirlenmesinde kullanılan modeller (EPIC, APSIM, vd.) uygulama |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler |
Sunumlar ve ders anlatımı, bilgisayarlı uygulama |
|
15 |
Benzeşim sonuçlarının değerlendirilmesi ve yorumlanması |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler |
Sunumlar ve ders anlatımı |
|
16/17 |
Yıl Sonu Sınavı |
Yıl Sonu Sınavı |
Final Exam |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, tarımsal yapılar ve sulama alanında edinilmiş bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir |
4 |
|
2 |
Tarımsal yapılar ve sulama ile ilişkili disiplinler arası etkileşimi kavrar
|
4 |
|
3 |
Sulama sistemlerinin ve tarımsal yapıların projelenmesi konularında yeterlidir
|
1 |
|
4 |
Arazi uygulamalarını yapar, kontrol eder ve geliştirilmesini sağlar
|
1 |
|
5 |
Tarımsal yapılar ve sulama anabilim dalıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık alanında uygular
|
3 |
|
6 |
Uzman olunan konudaki bilgi birikimini nicel ve nitel verilerle destekler. Farklı disiplinlerle çalışabilir.
|
4 |
|
7 |
Neden sonuç ilişkisi kurarak sorunları çözümler
|
5 |
|
8 |
Konusuyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür
|
4 |
|
9 |
Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır
|
5 |
|
10 |
Alanıyla ilgili kaynaklara ulaşma, bu kaynaklardan yararlanma ve kendini sürekli yeniler
|
4 |
|
11 |
Tarımsal yapılar ve sulama konularıyla ilgili olarak gerektiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|