Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Tarımsal Fizik, Su ve Toprak İdaresi |
|
Dersin Kodu |
: |
TS-526 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. SEVİLAY TOPÇU |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Su ve toprak kaynaklarının planlanması ve yönetimi konularında bilgi ve beceri kazanır Bitkilerde kök gelişimi ile büyümeyi etkileyen ve aynı zamanda toprak ve yeraltı/yerüstü su kaynaklarında kirliliğe neden olan tarımsal kimyasalların, toprakta tutulması ve hareketini etkileyen biyofiziksel parametreler ile ilgili temel bilgi sahibi olur Enerji dengesi ve bileşenleri ile bunların tarımsal üretime olan etkilerini kavrar Bitkilerde, kök-gövde arasındaki hidrolik ve kimyasal iletişimi kavrayabilir ve bitkilerin su ve bitki besin elementi alımını etkileyen mekanizmayı tanımlayabilir
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu derste toprak, bitki ve atmosfer döngüsünde su, gaz, mineral ve ısı dolaşımına etki eden fiziksel, kimyasal ve biyolojik olayların kuramsal fizik yasalarıyla açıklanması ve bazı bileşenlerinin laboratuvar ve arazi ortamlarında irdelenmesi amaçlanmaktadır. Bu ders sonunda öğrencinin toprak-bitki atmosfer sisteminde enerji ve kütle akımlarının matematiksel modellemesini öğrenmesi hedeflenmektedir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Toprak fiziği ile ilgili genel bilgiler, toprak nem içeriği, toprak suyu enerjisi; toprak, kök, gövde ve yaprak su potansiyelleri, kökten yapraklara su, iyon ve hormon taşınımı, ısı transferi, bitki su tüketimi ve enerji dengesi yöntemi, kök bölgesinde su ve tuz dengesi, kök bölgesindeki su ve mineraller ile iklim etmenlerinin transpirasyon ve fotosentez hızına etkileri, arazi ve laboratuvar koşullarında toprak ve bitki su içeriği ve transpirasyon ile ilgili ölçüm ve analizler |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik, laboratuvar, arazi |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Toprak fiziği ile ilgili genel ve temel bilgiler |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler |
Sunumlar ve konu anlatımı |
|
2 |
Toprak suyu enerjisi; toprak, kök, gövde ve yaprak su potansiyelleri |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler |
Sunumlar ve konu anlatımı |
|
3 |
Kök bölgesinde su ve tuz dengesi; toprak su içeriği ve toprak tuzluluğu ölçüm yöntemleri ve kullanılan ekipmanlar |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler |
Sunumlar ve konu anlatımı |
|
4 |
Toprak su içeriği ve tuzluluğunun belirlenmesi için laboratuvar ve arazi koşullarında uygulama |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler |
Laboratuvarda ve arazide uygulamalı anlatım |
|
5 |
Bitki su içeriği ölçüm yöntemleri; stoma iletkenliği, yaprak oransal su içeriği, yaprak su potansiyeli gibi bitkilerin içsel su durumuna ilişkin ölçümler ve arazi uygulaması |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler |
Laboratuvarda ve arazide uygulamalı anlatım |
|
6 |
Bitki su tüketimi ve kuramsal ve deneysel yöntemlerle belirlenmesi |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler |
Sunumlar ve konu anlatımı |
|
7 |
Toprakta ve bitki-atmosfer sürekliliğinde ısı transferi; teorik ve uygulamalı bilgiler |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler |
Sunumlar ve konu anlatımı |
|
8 |
Bitki ve atmosfer arasında ısı transferi; taç ve yaprak sıcaklıklarının bitkilerde su stresinin belirlenmesinde kullanımı ve infrared termometre yöntemi ile sulama programlaması |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler |
Sunumlar ve konu anlatımı |
|
9 |
Ara Sınav |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler |
Ara Sınav |
|
10 |
Kökten yapraklara su, iyon ve hormon taşınımı ve etkileyen faktörler |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler |
Sunumlar ve konu anlatımı |
|
11 |
Kök bölgesindeki su ve mineraller ile iklim etmenlerinin transpirasyon ve fotosentez hızına etkileri |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler |
Sunumlar ve konu anlatımı |
|
12 |
Arazi ve laboratuvar koşullarında toprak ve bitki su içeriği, transpirasyon ve fotosentez ile ilgili ölçüm ve analizler |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler |
Laboratuvarda ve arazide uygulamalı anlatım |
|
13 |
İklim değişikliğinin toprak ve su kaynakları ile tarımsal üretime olası etkileri |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler |
Sunumlar ve konu anlatımı |
|
14 |
Sürdürülebilir toprak ve su yönetimi; kısıntılı sulama yöntemleri |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler |
Sunumlar ve konu anlatımı |
|
15 |
Tuzluluk ve drenaj sorunu olan arazilerin amenajmanı |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler |
Sunumlar ve konu anlatımı |
|
16/17 |
Yıl sonu sınavı |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler |
Yıl sonu sınavı |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, tarımsal yapılar ve sulama alanında edinilmiş bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir |
4 |
|
2 |
Tarımsal yapılar ve sulama ile ilişkili disiplinler arası etkileşimi kavrar
|
5 |
|
3 |
Sulama sistemlerinin ve tarımsal yapıların projelenmesi konularında yeterlidir
|
2 |
|
4 |
Arazi uygulamalarını yapar, kontrol eder ve geliştirilmesini sağlar
|
4 |
|
5 |
Tarımsal yapılar ve sulama anabilim dalıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık alanında uygular
|
4 |
|
6 |
Uzman olunan konudaki bilgi birikimini nicel ve nitel verilerle destekler. Farklı disiplinlerle çalışabilir.
|
0 |
|
7 |
Neden sonuç ilişkisi kurarak sorunları çözümler
|
5 |
|
8 |
Konusuyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür
|
5 |
|
9 |
Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır
|
5 |
|
10 |
Alanıyla ilgili kaynaklara ulaşma, bu kaynaklardan yararlanma ve kendini sürekli yeniler
|
5 |
|
11 |
Tarımsal yapılar ve sulama konularıyla ilgili olarak gerektiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır |
2 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|