Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Sulama Sistemlerinin Planlaması |
|
Dersin Kodu |
: |
TS-516 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. MUSTAFA ÜNLÜ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Sulama mühendisliğinin temel ilkeleri, su uygulama ve su dağıtma sistemleri gibi temel sulama konularını kavranır. Sulama sistemlerinin tasarımı, kurulması ve işletilmesinde kullanılan yaklaşımlar öğrenilir. Sulama programlaması, suyun etkin kullanımı ve bunun için alınması gerekli önlemler öğrenilir. Sulama sistemlerinin tasarımı konularıyla ilgili okuduğu bilimsel makaleleri daha kolay anlayabilir ve sonuçlarını yorumlayabilir düzeye gelebilecektir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Sulama mühendisliğinin temel ilkeleri ile birlikte su uygulama ve su dağıtma sistemleri, suyun etkin kullanımı, sulama sistemlerinin tasarımı, kurulması ve işletilmesinde kullanılan yaklaşımlara ilişkin bilgi düzeyini artırmaktır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Planlama verilerinin derlenmesi, Toprak-arazi mülkiyet-topoğrafik haritaların kullanılması, Yüzey sulama yöntemlerinin planlanması: İnfiltrasyon kavramı ve yöntemleri, tesviye projelerinin hazırlanması, farklı işletim biçimlerine göre karık planlaması (tıkalı, fasılalı, döngülü, ardışık) uzun tava (border) ve tava sulama sistemlerinin planlanması, yağmurlama yönteminin planlanması: dairesel (center pivot) ve doğrusal hareketli (lineer move), LEPA, boom. Damla Sisteminin planlaması. Peyzaj alanları için düşük basınçlı ve sabit yağmurlama (pup up) sistemlerinin planlanması. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Planlama verilerinin derlenmesi |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler |
Yazılı ve görsel anlatım |
|
2 |
Toprak-arazi mülkiyet-topoğrafik haritaların kullanılması ve ödev konularının verilmesi |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler ve internetten tarama |
Yazılı ve görsel anlatım |
|
3 |
Yüzey sulama yöntemlerinin planlanması: İnfiltrasyon kavramı ve yöntemleri |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler |
Yazılı ve görsel anlatım |
|
4 |
Yüzey sulama yöntemlerinin planlanması: İnfiltrasyon kavramı ve yöntemleri ve ödev konularının verilmesi |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler ve internetten tarama |
Anlatım ve problem çüzümü |
|
5 |
Tesviye projelerinin hazırlanması |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler |
Anlatım ve problem çüzümü |
|
6 |
Tesviye projelerinin hazırlanması ve ödev konularının verilmesi |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler ve internetten tarama |
Anlatım ve problem çüzümü |
|
7 |
Farklı işletim biçimlerine göre karık planlaması (tıkalı, fasılalı, döngülü, ardışık) uzun tava (border) ve tava sulama sistemlerinin planlanması |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler |
Anlatım ve problem çüzümü |
|
8 |
Farklı işletim biçimlerine göre karık planlaması (tıkalı, fasılalı, döngülü, ardışık) uzun tava (border) ve tava sulama sistemlerinin planlanması ve ödev konularının verilmesi |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler ve internetten tarama |
Anlatım ve problem çüzümü |
|
9 |
Ara Sınav |
Ara Sınav |
Ara Sınav |
|
10 |
Yağmurlama yönteminin planlanması |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler |
Anlatım ve problem çüzümü |
|
11 |
Yağmurlama yönteminin planlanması ve ödev konularının verilmesi |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler ve internetten tarama |
Anlatım ve problem çüzümü |
|
12 |
Dairesel (center pivot) ve doğrusal hareketli (lineer move), LEPA, boom |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler |
Yazılı ve görsel anlatım |
|
13 |
Damla Sisteminin planlaması |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler |
Anlatım ve problem çüzümü |
|
14 |
Damla Sisteminin planlaması ve ödev konularının verilmesi |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler ve internetten tarama |
Anlatım ve problem çüzümü |
|
15 |
Peyzaj alanları için düşük basınçlı ve sabit yağmurlama (pup up) sistemlerinin planlanması |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler |
Yazılı ve görsel anlatım |
|
16/17 |
Final Sınavı |
Final Sınavı |
Final Sınavı |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, tarımsal yapılar ve sulama alanında edinilmiş bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir |
2 |
|
2 |
Tarımsal yapılar ve sulama ile ilişkili disiplinler arası etkileşimi kavrar
|
3 |
|
3 |
Sulama sistemlerinin ve tarımsal yapıların projelenmesi konularında yeterlidir
|
5 |
|
4 |
Arazi uygulamalarını yapar, kontrol eder ve geliştirilmesini sağlar
|
3 |
|
5 |
Tarımsal yapılar ve sulama anabilim dalıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık alanında uygular
|
3 |
|
6 |
Uzman olunan konudaki bilgi birikimini nicel ve nitel verilerle destekler. Farklı disiplinlerle çalışabilir.
|
3 |
|
7 |
Neden sonuç ilişkisi kurarak sorunları çözümler
|
3 |
|
8 |
Konusuyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür
|
3 |
|
9 |
Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır
|
4 |
|
10 |
Alanıyla ilgili kaynaklara ulaşma, bu kaynaklardan yararlanma ve kendini sürekli yeniler
|
5 |
|
11 |
Tarımsal yapılar ve sulama konularıyla ilgili olarak gerektiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|