|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Cevre Ekonomisi |
|
Dersin Kodu |
: |
CEV315 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. FUAT BUDAK |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Çevre kirliliği ile ekonomik büyüme arasındaki ilişkiyi açıklar Piyasa ekonomisini ve temel ekonomi teorilerini tanımlar ve açıklar Piyasa başarısızlığı ve dışsal maliyeti tanımlar ve açıklar Etkin Emisyon Seviyesi modelini açıklar Çevre politikaları ve yönetiminde kullanılan ekonomik araçları sınıflar, analiz eder, değerlendir ve yorumlar
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Piyasa ekonomisine dayalı ekonomik sistemlerde temel ekonomik analiz araçlarının ekonomik faaliyetlerden oluşan çevresel problemlerin kaynağının belirlenmesinde, çevre politikalarının tasarlanmasında ve çevre yönetiminde nasıl kullanılacağının anlaşılması. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Ekonomi ve Çevre, Meteryal Dengesi, Fiyat Teorisi, Piyasa Başarısızlığı ve Dışsal Maliyet, Çevresel Kalite Ekonomisi, Kirlilik Kontrolü-Genel Modeli, Fayda-Masraf Analizi, Komuta-Kontrol Stratejilerin Analizi -Emisyon standartları, Piyasaya Yönelik Stratejilerin Analizi -Emisyon vergisi, Alınır satılır emisyon izinleri. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Çevre Mühendisliği Bölüm Derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Çevre Ekonomisine Giriş |
|
Sunum, tartışma |
|
2 |
Ekonomi ve Çevre, Meteryal Dengesi |
Okuma: sayfa 3-40 (Dinler, Zeynel. 2005. İktisada Giriş) |
Sunum, tartışma |
|
3 |
Piyasa, Fiyat Teorisi |
Okuma: sayfa 46-93 (Dinler, Zeynel. 2005. İktisada Giriş) |
Sunum, tartışma |
|
4 |
Tüketici Teorisi |
Okuma: sayfa 110-130 (Dinler, Zeynel. 2005. İktisada Giriş) |
Sunum, tartışma |
|
5 |
Üretici Teorisi |
Okuma: sayfa 134-182 (Dinler, Zeynel. 2005. İktisada Giriş) |
Sunum, tartışma |
|
6 |
Piyasa Başarısızlığı, Dışsal Maliyet |
|
Sunum, tartışma |
|
7 |
Çevresel Kalite Ekonomisi, Kirlilik Kontrolü-Genel Model, Çevresel Zarar Eğrisi |
|
Sunum, tartışma |
|
8 |
Ara Sınavı |
|
Test |
|
9 |
Çevresel Kirliliğin Azaltılmasının Maliyeti, Etkin Emisyon Seviyesi |
|
Sunum, tartışma |
|
10 |
Fayda-Masraf Analizi |
|
Sunum, tartışma |
|
11 |
Çevresel Değerleme Metotları |
|
Sunum, tartışma |
|
12 |
Çevre Politikası Analizi |
|
Sunum, tartışma |
|
13 |
Komuta-Kontrol Stratejilerin Analizi -Emisyon standartları |
|
Sunum, tartışma |
|
14 |
Piyasaya Yönelik Stratejilerin Analizi -Emisyon vergisi ve Teşvikler |
|
Sunum, tartışma |
|
15 |
Piyasaya Yönelik Stratejilerin Analizi - Alınır satılır emisyon izinleri |
|
Sunum, tartışma |
|
16/17 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
|
Test |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Ders sunuları ve notları
Field, Barry C; Martha, Field K. 2009. Environmental Economics: An Introduction. 5e, McGraw-Hill Higher Education.
Dinler, Zeynel. 2005. İktisada Giriş. 11. baskı. Ekin Kitapevi. Bursa.
Tom Tietenberg, Lynne Lewis, 2010. Environmental Economics and Policy, Sixth Edition, Prentice Hall.
Perman, R., Ma, Y., McGilvray, J. and Common, M., 2003. Natural Resource and Environmental Economics. 3rd edition, Addison Wesley Longman.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Matematik, fen, çevre ve mühendislik bilimlerinde yeterli altyapıya sahip olma |
4 |
|
2 |
Matematik, fen, çevre ve mühendislik bilimlerinde sahip olduğu kuramsal bilgileri uygulayabilme |
4 |
|
3 |
Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi |
3 |
|
4 |
Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi |
4 |
|
5 |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları, uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve kullanma, modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi |
4 |
|
6 |
Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi |
1 |
|
7 |
Bireysel ve disiplinler arası takımlarda etkin çalışabilme |
1 |
|
8 |
Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme |
3 |
|
9 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme |
4 |
|
10 |
Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, en az bir yabancı dili alanındaki gelişmeleri izleyebilecek düzeyde kullanma |
3 |
|
11 |
Bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme |
3 |
|
12 |
Mesleki ve etik sorumluluk bilinci |
3 |
|
13 |
Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalık |
3 |
|
14 |
Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olmak; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olmak ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olmak |
5 |
|
15 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
8 |
8 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
12 |
12 |
|
Toplam İş Yükü: | 90 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.6 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|