Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Cevre Ekonomisi

Dersin Kodu : CEV315

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 3

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 4

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. FUAT BUDAK

Dersin Öğrenme Kazanımları : Çevre kirliliği ile ekonomik büyüme arasındaki ilişkiyi açıklar
Piyasa ekonomisini ve temel ekonomi teorilerini tanımlar ve açıklar
Piyasa başarısızlığı ve dışsal maliyeti tanımlar ve açıklar
Etkin Emisyon Seviyesi modelini açıklar
Çevre politikaları ve yönetiminde kullanılan ekonomik araçları sınıflar, analiz eder, değerlendir ve yorumlar

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Piyasa ekonomisine dayalı ekonomik sistemlerde temel ekonomik analiz araçlarının ekonomik faaliyetlerden oluşan çevresel problemlerin kaynağının belirlenmesinde, çevre politikalarının tasarlanmasında ve çevre yönetiminde nasıl kullanılacağının anlaşılması.

Dersin İçeriği : Ekonomi ve Çevre, Meteryal Dengesi, Fiyat Teorisi, Piyasa Başarısızlığı ve Dışsal Maliyet, Çevresel Kalite Ekonomisi, Kirlilik Kontrolü-Genel Modeli, Fayda-Masraf Analizi, Komuta-Kontrol Stratejilerin Analizi -Emisyon standartları, Piyasaya Yönelik Stratejilerin Analizi -Emisyon vergisi, Alınır satılır emisyon izinleri.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Çevre Mühendisliği Bölüm Derslikleri


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Çevre Ekonomisine Giriş Sunum, tartışma
2 Ekonomi ve Çevre, Meteryal Dengesi Okuma: sayfa 3-40 (Dinler, Zeynel. 2005. İktisada Giriş) Sunum, tartışma
3 Piyasa, Fiyat Teorisi Okuma: sayfa 46-93 (Dinler, Zeynel. 2005. İktisada Giriş) Sunum, tartışma
4 Tüketici Teorisi Okuma: sayfa 110-130 (Dinler, Zeynel. 2005. İktisada Giriş) Sunum, tartışma
5 Üretici Teorisi Okuma: sayfa 134-182 (Dinler, Zeynel. 2005. İktisada Giriş) Sunum, tartışma
6 Piyasa Başarısızlığı, Dışsal Maliyet Sunum, tartışma
7 Çevresel Kalite Ekonomisi, Kirlilik Kontrolü-Genel Model, Çevresel Zarar Eğrisi Sunum, tartışma
8 Ara Sınavı Test
9 Çevresel Kirliliğin Azaltılmasının Maliyeti, Etkin Emisyon Seviyesi Sunum, tartışma
10 Fayda-Masraf Analizi Sunum, tartışma
11 Çevresel Değerleme Metotları Sunum, tartışma
12 Çevre Politikası Analizi Sunum, tartışma
13 Komuta-Kontrol Stratejilerin Analizi -Emisyon standartları Sunum, tartışma
14 Piyasaya Yönelik Stratejilerin Analizi -Emisyon vergisi ve Teşvikler Sunum, tartışma
15 Piyasaya Yönelik Stratejilerin Analizi - Alınır satılır emisyon izinleri Sunum, tartışma
16/17 Yarıyıl Sonu Sınavı Test


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Ders sunuları ve notları
 Field, Barry C; Martha, Field K. 2009. Environmental Economics: An Introduction. 5e, McGraw-Hill Higher Education.
 Dinler, Zeynel. 2005. İktisada Giriş. 11. baskı. Ekin Kitapevi. Bursa.
 Tom Tietenberg, Lynne Lewis, 2010. Environmental Economics and Policy, Sixth Edition, Prentice Hall.
 Perman, R., Ma, Y., McGilvray, J. and Common, M., 2003. Natural Resource and Environmental Economics. 3rd edition, Addison Wesley Longman.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 100
    Ödev/Proje/Diğer 0 0
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Matematik, fen, çevre ve mühendislik bilimlerinde yeterli altyapıya sahip olma 4
2 Matematik, fen, çevre ve mühendislik bilimlerinde sahip olduğu kuramsal bilgileri uygulayabilme 4
3 Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi 3
4 Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi 4
5 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları, uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve kullanma, modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi 4
6 Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi 1
7 Bireysel ve disiplinler arası takımlarda etkin çalışabilme 1
8 Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme 3
9 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme 4
10 Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, en az bir yabancı dili alanındaki gelişmeleri izleyebilecek düzeyde kullanma 3
11 Bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme 3
12 Mesleki ve etik sorumluluk bilinci 3
13 Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalık 3
14 Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olmak; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olmak ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olmak 5
15 Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 4
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 12 12
Toplam İş Yükü: 90
Toplam İş Yükü / 25 (s): 3.6
Dersin AKTS Kredisi: 4