|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Evapotranspirasyon |
|
Dersin Kodu |
: |
TS-501 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. MUSTAFA ÜNLÜ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Evapotranspirasyon kavramını ve evapotranspirasyonu etkileyen etmenleri öğrenir. Evapotranspirasyonun belirlenmesinde kullanılan yöntemleri ve bunların kullanım durumlarını öğrenir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Sulama programlamasının temelini oluşturan evapotranspirasyon kavramının tanımlanması, evapotranspirasyona etki eden etmenlerin ve evapotranspirasyonun belirlenmesinde kullanılan yöntemlerinin öğretilmesi amaçlanmıştır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Toprak-Su-Atmosfer Sitemi, evapotranspirasyonla ilgili genel tanımlar, evapotranspirasyona etkili etmenler, radyasyon dengesi-solar radyasyon, enerji dengesi ve hidrolojik denge, evaporasyon ve transpirasyon, evapotranspirasyon ölçüm yöntemleri, mikroklimatolojik yöntemler, ampirik yöntemler. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Toprak Su Atmosfer Sistemi |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler |
Yazılı ve görsel anlatım |
|
2 |
Radyasyon ve Su Dengesi kavramları |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler |
Yazılı ve görsel anlatım |
|
3 |
Atmosfersdeki su buharına ilişkin tanımlamalar ve ödev konularının verilmesi |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler ve internetten tarama |
Yazılı ve görsel anlatım, problem çözümü |
|
4 |
Evapotranspirasyon kavramı, tanımı ve evapotranspirasyonu etkileyen etmenler ve ayrıca ödev konularının verilmesi |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler ve internetten tarama |
Yazılı ve görsel anlatım, problem çözümü |
|
5 |
Geçek Evapotranspirasyonun belirlenmesi, tarla parselleri, su bütçesi yöntemi ve ödev konularının verilmesi |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler ve internetten tarama |
Yazılı ve görsel anlatım, problem çözümü |
|
6 |
Geçek Evapotranspirasyonun belirlenmesinde kullanılan lizimetreler ve çeşitleri |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler |
Düz anlatım, problem çözümü |
|
7 |
Geçek Evapotranspirasyonun belirlenmesinde kullanılan mikrometeorolojik yöntemler, üstünlükleri ve sınırlılıkları |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler |
Düz anlatım, problem çözümü |
|
8 |
Bowen Oranı Enerji Dengesi Yöntemi ve Eddy Korelasyon yöntemleri ile evapotranspirasyonun belirlenmesi. |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler |
Düz anlatım, problem çözümü |
|
9 |
Ara sınav |
Ara sınav |
Ara sınav |
|
10 |
Potansiyel ve referans (kıyas) evapotranspirasyon kavramları ve ayrıca ödev konularının verilmesi |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler ve internetten tarama |
Yazılı ve görsel anlatım, problem çözümü |
|
11 |
Evapotranspirasyon belirlenmesinde kullanılan ampirik yöntemler ve ödev konularının verilmesi |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler ve internetten tarama |
Yazılı ve görsel anlatım, problem çözümü |
|
12 |
Evapotranspirasyon belirlenmesinde kullanılan Blaney-Criddle Yöntemi, Radiation Yöntemi ve Penman Yöntemi |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler |
Düz anlatım, problem çözümü |
|
13 |
Evapotranspirasyon belirlenmesinde kullanılan Pan Evaporation Yöntemi ve Penman Monteith Yöntemi |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler |
Düz anlatım, problem çözümü |
|
14 |
Bitki büyüme katsayısının (kc) belirlenmesi ve sulama programlamasında kullanımı ve ayrıca ödev konularının verilmesi |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler ve internetten tarama |
Yazılı ve görsel anlatım, problem çözümü |
|
15 |
Evapotranspirasyon belirlenmesinde kullanılan bilgisayar paket programları ve kullanımları |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler |
Düz anlatım, problem çözümü |
|
16/17 |
Final Sınavı |
Final Sınavı |
Final Sınavı |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Burman, R., Pochop, L.O., 1994. Evaporation, Evapotranspiration and Climatic data. University of Wyoming, Department of Civil and Architectural Engineering, Laramie, Wyoming, USA., 278 s.
Doorenbos, J., Pruitt, W.O., 1984. Crop water requirements. Guidelines for predicting crop water requirements. FAO, Unitednations, Irrigation and Drenage Paper, 24, Rome, 144 s.
Allen, R.G., Pereira, L.S., Raes, D., Smith, M., 1998. Crop evapotranspiration. Guidelines for computing crop water requirements. FAO, Unitednations, Irrigation and Drenage Paper, 56, Rome, 301s.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
50 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
6 |
50 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, tarımsal yapılar ve sulama alanında edinilmiş bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir |
3 |
|
2 |
Tarımsal yapılar ve sulama ile ilişkili disiplinler arası etkileşimi kavrar
|
3 |
|
3 |
Sulama sistemlerinin ve tarımsal yapıların projelenmesi konularında yeterlidir
|
5 |
|
4 |
Arazi uygulamalarını yapar, kontrol eder ve geliştirilmesini sağlar
|
3 |
|
5 |
Tarımsal yapılar ve sulama anabilim dalıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık alanında uygular
|
3 |
|
6 |
Uzman olunan konudaki bilgi birikimini nicel ve nitel verilerle destekler. Farklı disiplinlerle çalışabilir.
|
3 |
|
7 |
Neden sonuç ilişkisi kurarak sorunları çözümler
|
3 |
|
8 |
Konusuyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür
|
3 |
|
9 |
Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır
|
3 |
|
10 |
Alanıyla ilgili kaynaklara ulaşma, bu kaynaklardan yararlanma ve kendini sürekli yeniler
|
5 |
|
11 |
Tarımsal yapılar ve sulama konularıyla ilgili olarak gerektiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
6 |
8 |
48 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
3 |
3 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
3 |
3 |
|
Toplam İş Yükü: | 138 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.52 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|