Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Evapotranspirasyon

Dersin Kodu : TS-501

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. MUSTAFA ÜNLÜ

Dersin Öğrenme Kazanımları : Evapotranspirasyon kavramını ve evapotranspirasyonu etkileyen etmenleri öğrenir.
Evapotranspirasyonun belirlenmesinde kullanılan yöntemleri ve bunların kullanım durumlarını öğrenir.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Sulama programlamasının temelini oluşturan evapotranspirasyon kavramının tanımlanması, evapotranspirasyona etki eden etmenlerin ve evapotranspirasyonun belirlenmesinde kullanılan yöntemlerinin öğretilmesi amaçlanmıştır.

Dersin İçeriği : Toprak-Su-Atmosfer Sitemi, evapotranspirasyonla ilgili genel tanımlar, evapotranspirasyona etkili etmenler, radyasyon dengesi-solar radyasyon, enerji dengesi ve hidrolojik denge, evaporasyon ve transpirasyon, evapotranspirasyon ölçüm yöntemleri, mikroklimatolojik yöntemler, ampirik yöntemler.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Toprak Su Atmosfer Sistemi Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler Yazılı ve görsel anlatım
2 Radyasyon ve Su Dengesi kavramları Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler Yazılı ve görsel anlatım
3 Atmosfersdeki su buharına ilişkin tanımlamalar ve ödev konularının verilmesi Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler ve internetten tarama Yazılı ve görsel anlatım, problem çözümü
4 Evapotranspirasyon kavramı, tanımı ve evapotranspirasyonu etkileyen etmenler ve ayrıca ödev konularının verilmesi Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler ve internetten tarama Yazılı ve görsel anlatım, problem çözümü
5 Geçek Evapotranspirasyonun belirlenmesi, tarla parselleri, su bütçesi yöntemi ve ödev konularının verilmesi Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler ve internetten tarama Yazılı ve görsel anlatım, problem çözümü
6 Geçek Evapotranspirasyonun belirlenmesinde kullanılan lizimetreler ve çeşitleri Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler Düz anlatım, problem çözümü
7 Geçek Evapotranspirasyonun belirlenmesinde kullanılan mikrometeorolojik yöntemler, üstünlükleri ve sınırlılıkları Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler Düz anlatım, problem çözümü
8 Bowen Oranı Enerji Dengesi Yöntemi ve Eddy Korelasyon yöntemleri ile evapotranspirasyonun belirlenmesi. Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler Düz anlatım, problem çözümü
9 Ara sınav Ara sınav Ara sınav
10 Potansiyel ve referans (kıyas) evapotranspirasyon kavramları ve ayrıca ödev konularının verilmesi Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler ve internetten tarama Yazılı ve görsel anlatım, problem çözümü
11 Evapotranspirasyon belirlenmesinde kullanılan ampirik yöntemler ve ödev konularının verilmesi Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler ve internetten tarama Yazılı ve görsel anlatım, problem çözümü
12 Evapotranspirasyon belirlenmesinde kullanılan Blaney-Criddle Yöntemi, Radiation Yöntemi ve Penman Yöntemi Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler Düz anlatım, problem çözümü
13 Evapotranspirasyon belirlenmesinde kullanılan Pan Evaporation Yöntemi ve Penman Monteith Yöntemi Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler Düz anlatım, problem çözümü
14 Bitki büyüme katsayısının (kc) belirlenmesi ve sulama programlamasında kullanımı ve ayrıca ödev konularının verilmesi Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler ve internetten tarama Yazılı ve görsel anlatım, problem çözümü
15 Evapotranspirasyon belirlenmesinde kullanılan bilgisayar paket programları ve kullanımları Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler Düz anlatım, problem çözümü
16/17 Final Sınavı Final Sınavı Final Sınavı


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Burman, R., Pochop, L.O., 1994. Evaporation, Evapotranspiration and Climatic data. University of Wyoming, Department of Civil and Architectural Engineering, Laramie, Wyoming, USA., 278 s.
 Doorenbos, J., Pruitt, W.O., 1984. Crop water requirements. Guidelines for predicting crop water requirements. FAO, Unitednations, Irrigation and Drenage Paper, 24, Rome, 144 s.
 Allen, R.G., Pereira, L.S., Raes, D., Smith, M., 1998. Crop evapotranspiration. Guidelines for computing crop water requirements. FAO, Unitednations, Irrigation and Drenage Paper, 56, Rome, 301s.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 50
    Ödev/Proje/Diğer 6 50
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, tarımsal yapılar ve sulama alanında edinilmiş bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir 3
2 Tarımsal yapılar ve sulama ile ilişkili disiplinler arası etkileşimi kavrar 3
3 Sulama sistemlerinin ve tarımsal yapıların projelenmesi konularında yeterlidir 5
4 Arazi uygulamalarını yapar, kontrol eder ve geliştirilmesini sağlar 3
5 Tarımsal yapılar ve sulama anabilim dalıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık alanında uygular 3
6 Uzman olunan konudaki bilgi birikimini nicel ve nitel verilerle destekler. Farklı disiplinlerle çalışabilir. 3
7 Neden sonuç ilişkisi kurarak sorunları çözümler 3
8 Konusuyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür 3
9 Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır 3
10 Alanıyla ilgili kaynaklara ulaşma, bu kaynaklardan yararlanma ve kendini sürekli yeniler 5
11 Tarımsal yapılar ve sulama konularıyla ilgili olarak gerektiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır 5
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 6 8 48
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 3 3
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 3 3
Toplam İş Yükü: 138
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.52
Dersin AKTS Kredisi: 6