Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Güneş Pilleri

Dersin Kodu : FZ 485

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 4

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 4

Eğitici(ler)nin Adı : Doç.Dr. CEBRAİL GÜMÜŞ

Dersin Öğrenme Kazanımları : 1.Güneş pili ve güneş enerjisi
2.Işığın yarıiletkenle etkileşimi
3.Işığın soğrulması
4.Birleşme olayları
5.Yarıiletken ayğıt fiziğinin temel eşitliklerini
6.p-n eklem diyotları

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Fotovoltaik piller nedir nasıl çalışır

Dersin İçeriği : Fotovoltaik pillerin gelişimi, güneş enerjisinin kaynağı Yeryüzüne gelen güneş enerjisi ve ölçümü Yasak enerji aralığı, Kristal yapısı ve yönelimleri Elektron ve deşik dinamiği, izinli durumların doldurulma olasılığı Elektron ve deşik yoğunlukları, izinli durum yoğunluğu IV grup elementin kovalent bağlanması, grup III ve V katkıları, yük taşıyıcı yoğunlukları Yük taşıyıcılarının taşınması, Katkılı yarıiletkenlerde Fermi düzeyinin konumu Işığın yarıiletkenle etkileşmesi, soğrulması ve birleşme olayları Yarıiletken aygıt fiziğinin temel eşitlikleri pn eklemlerinin elektostatiği ve eklem sığası Nötür bölgede difizyon yoluyla akış, yük taşıyıcılarının injeksiyonu pn yapının karanlıktaki özellikleri Fotovoltaik pil parametreleri

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Fen Edebiyat Fakültesi Derslikleri


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Fotovoltaik pillerin gelişimi, güneş enerjisinin kaynağı Kitapta ilgili bölüm çalışılsın, internet araştırması yapılsın Tartışmalı Ders
2 Yeryüzüne gelen güneş enerjisi ve ölçümü Kitapta ilgili bölüm çalışılsın, internet araştırması yapılsın Tartışmalı Ders
3 Yasak enerji aralığı, Kristal yapısı ve yönelimleri Kitapta ilgili bölüm çalışılsın, internet araştırması yapılsın Tartışmalı Ders
4 Elektron ve deşik dinamiği, izinli durumların doldurulma olasılığı Kitapta ilgili bölüm çalışılsın, internet araştırması yapılsın Tartışmalı Ders
5 Elektron ve deşik yoğunlukları, izinli durum yoğunluğu Kitapta ilgili bölüm çalışılsın, internet araştırması yapılsın Tartışmalı Ders
6 IV grup elementin kovalent bağlanması, grup III ve V katkıları, yük taşıyıcı yoğunlukları Kitapta ilgili bölüm çalışılsın, internet araştırması yapılsın Tartışmalı Ders
7 Ara Sınavı Sınav Sınav
8 Yük taşıyıcılarının taşınması, Katkılı yarıiletkenlerde Fermi düzeyinin konumu Kitapta ilgili bölüm çalışılsın, internet araştırması yapılsın Tartışmalı Ders
9 Işığın yarıiletkenle etkileşmesi, soğrulması ve birleşme olayları Kitapta ilgili bölüm çalışılsın, internet araştırması yapılsın Tartışmalı Ders
10 Yarıiletken aygıt fiziğinin temel eşitlikleri Kitapta ilgili bölüm çalışılsın, internet araştırması yapılsın Tartışmalı Ders
11 pn eklemlerinin elektostatiği ve eklem sığası Kitapta ilgili bölüm çalışılsın, internet araştırması yapılsın Tartışmalı Ders
12 Nötür bölgede difizyon yoluyla akış, yük taşıyıcılarının injeksiyonu Kitapta ilgili bölüm çalışılsın, internet araştırması yapılsın Tartışmalı Ders
13 pn yapının karanlıktaki özellikleri Kitapta ilgili bölüm çalışılsın, internet araştırması yapılsın Tartışmalı Ders
14 Fotovoltaik pil parametreleri Kitapta ilgili bölüm çalışılsın, internet araştırması yapılsın Tartışmalı Ders
15 Fotovoltaik pil parametreleri Kitapta ilgili bölüm çalışılsın, internet araştırması yapılsın Tartışmalı Ders
16/17 Final Sınavı Sınav Sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  1. Güneş Pilleri, Prof. Dr. Remzi Engin, Yüzüncü yıl üniversitesi FEF Fizik Bölümü yayınları
 2. M. A. Green , Solar Cells, Prentice-Hall, Inc., Englewood Clifs, N. J., 1982
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 80
    Ödev/Proje/Diğer 4 20
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Fizik Alanında gelişmeleri izleyecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olur. 2
2 Bireysel gelişimin önemini bilir ve gereğini uygular. 2
3 Fizik alanındaki gelişmeleri izler, öğrenir ve toplumsal etik açısından değerlendirir. 3
4 Fizik Alanında deneyleri tasarlar. 3
5 Fizik Alanındaki temel kavram ve ilkeleri açıklar. 2
6 Fizik Alanı ile ilgili gelişmeleri bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak çok yönlü değerlendirir. 1
7 Fizik Alanında edindiği bilgileri diğer bilim alanlarındaki bilgilerle birleştirir. 1
8 Fizik alanındaki problemleri tanımlar, çözümlerine yönelik analitik ve modellemeli yöntemleri uygular. 1
9 Fizik alanında bilimsel bilgi üretmenin yöntemini açıklar. 1
10 Fizik Alanında bilgilere ulaşır, tasnif eder ve amacına yönelik olarak kullanır. 2
11 Fizik Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. 2
12 Uzman ya da uzman olmayan grupları, fizik ile ilgili konularda yazılı veya sözlü olarak bilgilendirir. 3
13 Bilgi teknolojilerini Fizik Alanında amacı doğrultusunda kullanır. 3
14 Fizik Alanında karşılaşılan problemleri aşmak için takım halinde veya tek başına sorumluluk alır. 1
15 Fizik ile ilgili sektörlerde sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetir. 1
16 Fizik Alanında bilgileri kendi çabasıyla öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, tasnif eder ve kullanır. 2
17 Öğrenme sürecinin yaşam boyu olduğunu biilr ve ona göre davranır. 2
18 Hem meslektaşları ile, hem de alan dışı kişilerle etik ilişkiler kurar, bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir 3
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 7 2 14
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 4 4 16
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 12 12
Toplam İş Yükü: 94
Toplam İş Yükü / 25 (s): 3.76
Dersin AKTS Kredisi: 4