|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Güneş Pilleri |
|
Dersin Kodu |
: |
FZ 485 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. CEBRAİL GÜMÜŞ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
1.Güneş pili ve güneş enerjisi 2.Işığın yarıiletkenle etkileşimi 3.Işığın soğrulması 4.Birleşme olayları 5.Yarıiletken ayğıt fiziğinin temel eşitliklerini 6.p-n eklem diyotları
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Fotovoltaik piller nedir nasıl çalışır |
|
Dersin İçeriği |
: |
Fotovoltaik pillerin gelişimi, güneş enerjisinin kaynağı
Yeryüzüne gelen güneş enerjisi ve ölçümü
Yasak enerji aralığı, Kristal yapısı ve yönelimleri
Elektron ve deşik dinamiği, izinli durumların doldurulma olasılığı
Elektron ve deşik yoğunlukları, izinli durum yoğunluğu
IV grup elementin kovalent bağlanması, grup III ve V katkıları, yük taşıyıcı yoğunlukları
Yük taşıyıcılarının taşınması, Katkılı yarıiletkenlerde Fermi düzeyinin konumu
Işığın yarıiletkenle etkileşmesi, soğrulması ve birleşme olayları
Yarıiletken aygıt fiziğinin temel eşitlikleri
pn eklemlerinin elektostatiği ve eklem sığası
Nötür bölgede difizyon yoluyla akış, yük taşıyıcılarının injeksiyonu
pn yapının karanlıktaki özellikleri
Fotovoltaik pil parametreleri |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Fen Edebiyat Fakültesi Derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Fotovoltaik pillerin gelişimi, güneş enerjisinin kaynağı |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın, internet araştırması yapılsın |
Tartışmalı Ders |
|
2 |
Yeryüzüne gelen güneş enerjisi ve ölçümü |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın, internet araştırması yapılsın |
Tartışmalı Ders |
|
3 |
Yasak enerji aralığı, Kristal yapısı ve yönelimleri |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın, internet araştırması yapılsın |
Tartışmalı Ders |
|
4 |
Elektron ve deşik dinamiği, izinli durumların doldurulma olasılığı |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın, internet araştırması yapılsın |
Tartışmalı Ders |
|
5 |
Elektron ve deşik yoğunlukları, izinli durum yoğunluğu |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın, internet araştırması yapılsın |
Tartışmalı Ders |
|
6 |
IV grup elementin kovalent bağlanması, grup III ve V katkıları, yük taşıyıcı yoğunlukları |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın, internet araştırması yapılsın |
Tartışmalı Ders |
|
7 |
Ara Sınavı |
Sınav |
Sınav |
|
8 |
Yük taşıyıcılarının taşınması, Katkılı yarıiletkenlerde Fermi düzeyinin konumu |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın, internet araştırması yapılsın |
Tartışmalı Ders |
|
9 |
Işığın yarıiletkenle etkileşmesi, soğrulması ve birleşme olayları |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın, internet araştırması yapılsın |
Tartışmalı Ders |
|
10 |
Yarıiletken aygıt fiziğinin temel eşitlikleri |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın, internet araştırması yapılsın |
Tartışmalı Ders |
|
11 |
pn eklemlerinin elektostatiği ve eklem sığası |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın, internet araştırması yapılsın |
Tartışmalı Ders |
|
12 |
Nötür bölgede difizyon yoluyla akış, yük taşıyıcılarının injeksiyonu |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın, internet araştırması yapılsın |
Tartışmalı Ders |
|
13 |
pn yapının karanlıktaki özellikleri |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın, internet araştırması yapılsın |
Tartışmalı Ders |
|
14 |
Fotovoltaik pil parametreleri |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın, internet araştırması yapılsın |
Tartışmalı Ders |
|
15 |
Fotovoltaik pil parametreleri |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın, internet araştırması yapılsın |
Tartışmalı Ders |
|
16/17 |
Final Sınavı |
Sınav |
Sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
1. Güneş Pilleri, Prof. Dr. Remzi Engin, Yüzüncü yıl üniversitesi FEF Fizik Bölümü yayınları
2. M. A. Green , Solar Cells, Prentice-Hall, Inc., Englewood Clifs, N. J., 1982
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
80 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
4 |
20 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Fizik Alanında gelişmeleri izleyecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olur. |
2 |
|
2 |
Bireysel gelişimin önemini bilir ve gereğini uygular. |
2 |
|
3 |
Fizik alanındaki gelişmeleri izler, öğrenir ve toplumsal etik açısından değerlendirir. |
3 |
|
4 |
Fizik Alanında deneyleri tasarlar. |
3 |
|
5 |
Fizik Alanındaki temel kavram ve ilkeleri açıklar. |
2 |
|
6 |
Fizik Alanı ile ilgili gelişmeleri bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak çok yönlü değerlendirir. |
1 |
|
7 |
Fizik Alanında edindiği bilgileri diğer bilim alanlarındaki bilgilerle birleştirir. |
1 |
|
8 |
Fizik alanındaki problemleri tanımlar, çözümlerine yönelik analitik ve modellemeli yöntemleri uygular. |
1 |
|
9 |
Fizik alanında bilimsel bilgi üretmenin yöntemini açıklar. |
1 |
|
10 |
Fizik Alanında bilgilere ulaşır, tasnif eder ve amacına yönelik olarak kullanır. |
2 |
|
11 |
Fizik Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. |
2 |
|
12 |
Uzman ya da uzman olmayan grupları, fizik ile ilgili konularda yazılı veya sözlü olarak bilgilendirir. |
3 |
|
13 |
Bilgi teknolojilerini Fizik Alanında amacı doğrultusunda kullanır. |
3 |
|
14 |
Fizik Alanında karşılaşılan problemleri aşmak için takım halinde veya tek başına sorumluluk alır. |
1 |
|
15 |
Fizik ile ilgili sektörlerde sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetir. |
1 |
|
16 |
Fizik Alanında bilgileri kendi çabasıyla öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, tasnif eder ve kullanır. |
2 |
|
17 |
Öğrenme sürecinin yaşam boyu olduğunu biilr ve ona göre davranır. |
2 |
|
18 |
Hem meslektaşları ile, hem de alan dışı kişilerle etik ilişkiler kurar, bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir |
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
7 |
2 |
14 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
4 |
4 |
16 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
12 |
12 |
|
Toplam İş Yükü: | 94 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.76 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|