|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
İçme Suyu Arıtılması |
|
Dersin Kodu |
: |
CEV312 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
5 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. AHMET YÜCEER |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Öğrencilerin herhangi bir su kaynağı için fayda ve maliyet ilkesi çerçevesinde yüksek arıtma performansı ile su arıtma sistemleri tasarlama becerilerilerini gelişmektedir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Çevre mühendisliği için su arıtma işlemleri için temel tasarım kriterleri öğrenmek, pratik tasarımının yanı sıra fiili su arıtma tasarım ve inşaat uygulamalarını ve maliyetlerin nasıl en aza indirirken, tasarım yaklaşımları ile genel süreç verimliliğini en üst düzeye çıkarmak için yapılması gerekenleri öğrenmektir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
İçme suyu kaynakları, içme suyunun fiziksel, kimyasal ve biyolojik özellikleri, su analizleri, su kalitesi standartları, su arıtma modelleri, ızgaralar, çökeltme, filtreler, su yumuşatma, dezenfeksiyon, su yapısının iyileştirilmesi, su arıtma prosesleri, dizayn kriterleri ve uygulamalar. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Su tasfiyesinin amacı, içme sularının özellikleri ve standartları |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım ve tartışma |
|
2 |
Su kaynaklarının özellikleri, su tasfiyesindeki temel işlemler ve amaçları |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım ve tartışma |
|
3 |
Biriktirme yapılarının amacı, özellikleri ve tesis edilmesi |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım ve tartışma |
|
4 |
İçme sularında havalandırma, gaz transferi ve havalandırıcı türlerinin tesisi |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım ve tartışma |
|
5 |
İçme sularında fiziko- kimyasal prosesler ve üniteleri (hızlı karıştırma ve yumaklaştırma) |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım ve tartışma |
|
6 |
İçme sularında sularında fiziko- kimyasal prosesler ve üniteleri (çöktürme) |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım ve tartışma |
|
7 |
Arasınav |
Arasınava hazırlık |
Yazılı sınav |
|
8 |
İçme sularında filtrasyonun amacı ve yeri, hızlı ve yavaş kum filtrelerinin teşkili |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım ve tartışma |
|
9 |
İçme sularında dezenfeksiyon ve temel dezenfeksiyon metotları |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım ve tartışma |
|
10 |
İçme sularında koku ve tat kontrolü ve giderim metotları |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım ve tartışma |
|
11 |
İçme sularında demir ve mangan giderimi |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım ve tartışma |
|
12 |
İçme sularının yumuşatılması ve temel sertlik giderme metotları |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım ve tartışma |
|
13 |
İçme sularının yumuşatılması ve temel sertlik giderme metotları |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım ve tartışma |
|
14 |
İçme sularının stabilizasyonu ve agresif özellikleri |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım ve tartışma |
|
15 |
Final Sınavı |
Final Sınavına Hazırlık |
Yazılı Sınav |
|
16/17 |
Final Sınavı |
Final Sınavına Hazırlık |
Yazılı Sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Eroğlu V., 1995. Su Tasfiyesi, İstanbul Teknik Üniversitesi, İnşaat Fakültesi Matbaası, İstanbul.
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Metcalf and Eddy, 1991( 3rd. edt.). Wastewater Engineering- Treatment, Disposal and Reuse, McGraw-Hill Publications, SINGAPORE.
Critten J.C., 2005. Water Treatment: Principles and Design, MWH, Australia.
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Matematik, fen, çevre ve mühendislik bilimlerinde yeterli altyapıya sahip olma |
5 |
|
2 |
Matematik, fen, çevre ve mühendislik bilimlerinde sahip olduğu kuramsal bilgileri uygulayabilme |
5 |
|
3 |
Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi |
5 |
|
4 |
Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi |
4 |
|
5 |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları, uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve kullanma, modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi |
5 |
|
6 |
Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi |
3 |
|
7 |
Bireysel ve disiplinler arası takımlarda etkin çalışabilme |
3 |
|
8 |
Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme |
4 |
|
9 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme |
5 |
|
10 |
Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, en az bir yabancı dili alanındaki gelişmeleri izleyebilecek düzeyde kullanma |
4 |
|
11 |
Bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme |
3 |
|
12 |
Mesleki ve etik sorumluluk bilinci |
4 |
|
13 |
Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalık |
5 |
|
14 |
Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olmak; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olmak ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olmak |
5 |
|
15 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
1 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
13 |
4 |
52 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
13 |
5 |
65 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
5 |
5 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 132 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.28 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
|
|
|