|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Bilimsel Araştırma Yöntemleri |
|
Dersin Kodu |
: |
FGK407 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. SEDAT UÇAR |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Bilimsel araştırmanın önemini açıklar. Farklı araştırma yöntemleri arasındaki farkları listeler. Literatür taraması yapabilir. Yapılan araştırmaları etik açıdan eleştirebilir. Bir araştırma problemi belirleyerek ona uygun araştırma soruları veya hipotezleri oluşturabilir. Belirlediği araştırma problemini çözebilmek için uygun araştırma desenini seçer, örneklemi belirler, verileri toplar ve analiz edip rapor haline getirebilir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
FTÖ307 İstatistik
|
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Araştırme sürecini uygulamalı olarak yaşayarak yapılan araştırmaları anlama ve araştırma planlayıp uygulayabilmek için gerekli bilgi ve becerilerin kazandırılması. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Araştırma yöntemleri, veri toplama araçları, verilerin toplanması, analiz, raportaştırılması. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Bilim nedir? Bilimsel Yöntem Eğitim araştırmaları |
Yok |
Düz anlatım, soru sevap |
|
2 |
Araştırma Türleri
Araştırma Sürecinin Aşamaları
Etik
|
1. Bölüm (Büyüköztürk, Ş. Ve diğerleri) |
Düz anlatım, soru sevap, tartışma. |
|
3 |
Problem
Araştırma Sorusu
Literatür taraması
|
2. Bölüm (Büyüköztürk, Ş. Ve diğerleri) |
Düz anlatım, soru sevap, tartışma. |
|
4 |
Örnekleme yöntemleri
|
Kendi seçeceğiniz bir makale incelenecek. (Grup çalışması) makalelerin problem/araştırma sorusu/literature taraması açısından incelenmesi |
Düz anlatım, soru sevap, tartışma. |
|
5 |
Veri Toplama Araçları |
3. Bölüm (Büyüköztürk, Ş. Ve diğerleri). Kendi araştırma problemi cümlesi yazılacak |
Düz anlatım, soru sevap, tartışma. |
|
6 |
Veri Toplama Araçları |
4. Bölüm (Büyüköztürk, Ş. Ve diğerleri). Literatür taraması taslak |
Düz anlatım, soru sevap, tartışma. |
|
7 |
Araştırma soruları ve hipotezlerin tartışılması. |
4. Bölüm (Büyüköztürk, Ş. Ve diğerleri). Daha önce yazılan araştırma problemine ilişkin araştırma soruları veya hipotezlerin yazılması |
Düz anlatım, soru sevap, tartışma. |
|
8 |
VİZE |
Yok |
|
|
9 |
Nicel araştırmalar
a.Deneysel desenler
b.Korelasyonel araştırmalar
|
5. Bölüm (Büyüköztürk, Ş. Ve diğerleri). Örneklemin belirlenmesi |
Düz anlatım, soru sevap, tartışma. |
|
10 |
c.Tarama araştırmaları
d.Nedensel karşılaştırma araştırmaları
|
5. Bölüm (Büyüköztürk, Ş. Ve diğerleri). Araştırma problemine uygun deneysel desenin belirlenmesi |
Düz anlatım, soru sevap, tartışma. |
|
11 |
Nitel araştırma
a.Içerik analizi
b.Durum Çalışması
c.Eylem araştırması
|
6. Bölüm (Büyüköztürk, Ş. Ve diğerleri). |
Düz anlatım, soru sevap, tartışma. |
|
12 |
Araştırma sonuçlarının yazılması |
6. Bölüm (Büyüköztürk, Ş. Ve diğerleri). |
Düz anlatım, soru sevap, tartışma. |
|
13 |
Araştırmalar konusunda bireysel danışmanlık |
7. Bölüm (Büyüköztürk, Ş. Ve diğerleri). |
Düz anlatım, soru sevap, tartışma. |
|
14 |
Projelerin sunumu |
Hazırlana projelerin teslimi |
Sunum |
|
15 |
Projelerin sunumu |
Hazırlana projelerin teslimi |
Sunum |
|
16/17 |
Final |
Yok |
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Şener Büyüköztürk, Ebru Kılıç Çakmak, Özcan Erkan Akgün, Şirin Karadeniz, Funda Demirel (2009).Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Pegem Akademi, Ankara.
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Niyazi Karasar (2007). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Nobel Yayıncılık.
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
50 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
50 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Fen bilimlerindeki temel kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. |
0 |
|
2 |
Etkili sınıf yönetimi ile ilgili temel kavramları açıklar. |
0 |
|
3 |
Öğrencilerin gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlüklerini tanır. |
4 |
|
4 |
Fen ve Teknoloji öğretimi ile ilgili öğretim programlarını, stratejileri, yöntem ve teknikleri açıklar. |
3 |
|
5 |
Fen bilimlerinin günlük yaşamdaki uygulama alanlarını açıklar. |
4 |
|
6 |
Sınıf yönetiminde karşılaşılabilecek problem durumlarına çözüm önerilerinde bulunur. |
5 |
|
7 |
Öğrencilerde eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır. |
5 |
|
8 |
Fen ve teknoloji programına ve öğrenci gereksinimlerine uygun olarak çevresindeki malzemelerden materyaller tasarlar. |
2 |
|
9 |
Fen ve teknoloji alanındaki bilgileri bilimsel yöntemleri kullanarak sorgular. |
5 |
|
10 |
Fen ve teknoloji programına uygun ve etkin bir şekilde laboratuarı kullanır. |
0 |
|
11 |
Öğrencinin kendi bilgisini yapılandırabildiği çağdaş öğretim yöntem ve tekniklerini uygular. |
0 |
|
12 |
Alanı ile ilgili problemlerin çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. |
5 |
|
13 |
Yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olur. |
3 |
|
14 |
Alanındaki bilgi ve becerilerini, tespit ettiği sorunları ve çözüm önerilerini sözlü ve yazılı iletişim yoluyla uzman ve uzman olmayan kişiler ile paylaşır. |
0 |
|
15 |
Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. |
0 |
|
16 |
İngilizce’yi fen ve teknoloji öğretimi alanındaki gelişmeleri izleyebilecek yeterlikte kullanır. |
0 |
|
17 |
Toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara/gelişmelere duyarlıdır. |
0 |
|
18 |
Milli Eğitim Temel Kanunu’nda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlılıklara sahip olur. |
0 |
|
19 |
Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
20 |
20 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
15 |
15 |
|
Toplam İş Yükü: | 101 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.04 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|