|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Acil Tıp |
|
Dersin Kodu |
: |
MED604 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
6 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Tüm Yıl (52 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
7 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. ZEYNEP KEKEÇ Doç.Dr. AHMET SEBE Doç.Dr. AYÇAAÇIKALIN AKPINAR |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
1.Hayati tehlike durumlarını (hipoksi, hipotermi-hipertermi, aritmi, entübasyon endikasyonları, elektrolit bozukluğu, kalp krizi, şok ve acil hipertansiyon, bilinç değerlendirilmesi) hem tek bir hastada hem de daha çok kişinin etkilendiği olağanüstü durumlarda tanıyabilmeli ve tedavi etmeyi bilmeli 2. Acil serviste amaca yönelik anamnez ve fizik muayene konusunda bilgi, beceri ve davranış özelliklerini kazanmalı 3. Genel ve soruna yönelik fizik muayene yapabilmeli 4. Tam kan sayımı, biyokimya, idrar tetkiki, arteriyel kan gazı ve sık yapılan laboratuar istemlerinde hız ve bedel-etkinlik konusunda bilgi ve beceri kazanma ve sonuçları uygun şekilde yorumlama 5. Normal ve patolojik EKG bulgularını ayırt edebilmeli 6. Hava yolu açıklığını sağlayabilmeli 7. Temel yaşam desteği – ilk yardım ve ileri kardiyak yaşam desteği uygulamaları konusunda gerekli bilgi ve becerileri kazanma 8. Zehirlenmeler ve hayvan ısırık ve sokmalarında tanı ve tedavi yapabilmeli 9. Ayırıcı tanı yaklaşımı geliştirebilme 10. Glaskow koma skalasına göre hastanın değerlendirilmesini yapabilmeli
12. Akılcı ilaç tedavisi planlar, uygular ve izler
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Acil uzmanlığını seçmek isteyen öğrencilere hangi durumda ve yerde olursa olsun bir hasta ile karşılaşıldığında hastanın hayati tehlikelerinin belirlenmesi ve hızlı ve etkin tedavinin yapılmasının öğretilmesi amaçlanır |
|
Dersin İçeriği |
: |
Bu staj kapsamında bir hastanın hayati tehlikelerinin belirlenmesi (triaj) ve tedavisi, tedavide kullanılan ilaçların öğretilmesi yer alır. Hayati tehlikesi ortadan kaldırılmış hastalarda öykü alma ve fizik muayenenin nasıl yapılacağı, hangi tetkiklerin isteneceği, nasıl teşhis konulacağı, teşhis sonucunda gerekiyorsa konsultasyonun nasıl isteneceği, hangi hastanın yatırılacağı hangi hastanın eve gönderileceği ve nasıl reçete yazılacağı öğretilir |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Acil poliklinik, derslik. |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Yaşamsal Tehlikesi olan hasta ayrımı
EKG
Göğüs Ağrısı Yönetimi
Karın ağrısı Şok Yönetimi
Bulantı-kusma
Koma Yönetimi
Senkop yönetimi
Göğüs Ağrısı Yönetimi Uygulama
Karın ağrısı Şok Yönetimi Uygulama
Bulantı-kusma
Koma Yönetimi Uygulama
Senkop yönetimi
Yaşamsal Tehlikesi olan hasta ayrımı Uygulama
EKG Uygulama
Elektrik çarpması
Dispne Yönetimi
Boğulmalar
Anaflaksi-Konvülzyon
Hipertansiyon Yönetimi
Anaflaksi-Konvülzyon Uygulama
Acil servise başvuran cinsel saldırı hastası ve uygulama
|
Yok |
Klinik uygulama ve pratik eğitim Hasta başı teorik eğitim |
|
2 |
Sıvı-Elektrolit-Asit Baz
Acil serviste transfüzyon Acil Enfeksiyonlar ve Proflaksi
Toksikasyon (zehirlenme) ve NBC
Mantar zehirlenmesi
Resüsitasyon (Kardiyo Pulmuner)
Gebelik acilleri
Acil İlaçlar
İşlemsel sedoanaljezi
Mantar zehirlenmesi Uygulama
Onkolojik ve Hematolojik Aciller
Gebelik acilleri Uygulama
Acil serviste transfüzyon Uygulama
Onkolojik ve Hematolojik Aciller Uygulama
İşlemsel sedoanaljezi uygulama
İlk Yardım Uygulama
Parasetamol zehirlenmesi
Travma
Acil serviste ağrılı hasta yönetimi
Acil serviste ağrılı hasta yönetimi uygulama
Lokal ve rejyonel anestezi
Boğulma-Donma-Hipertermi
Lokal ve rejyonel anestezi
Lokal ve rejyonel anestezi uygulama |
Yok |
Klinik uygulama ve pratik eğitim Hasta başı teorik eğitim |
|
3 |
Hava yolu yönetimi
Acil Servisde mekanik ventilatör kullanımı
Karbon monoksit zehirlenmesi
Ağır Metal Zehirlenmeleri
Hastane öncesi resüsitasyon
Hava yolu yönetimi
Acil Servisde mekanik ventilatör kullanımı
Karbon monoksit zehirlenmesi uygulama
Ağır Metal Zehirlenmeleri Uygulama
Hastane öncesi resüsitasyon uygulama
Hava yolu yönetimi Uygulama
Acil Servisde mekanik ventilatör kullanımı uygulama
Karbon monoksit zehirlenmesi uygulama
Ağır Metal Zehirlenmeleri Uygulama
Hastane öncesi resüsitasyon uygulama
Metil Alkol Zehirlenmeleri
Ağır Metal Zehirlenmeleri Uygulama
Geriatrik hasta acil servis
Metil Alkol Zehirlenmeleri Uygulama
Geriatrik hasta acil servis uygulama
Acil Servisde mekanik ventilatör kullanımı uygulama
Geriatrik hasta acil servis uygulama
|
Yok |
Klinik uygulama ve pratik eğitim Hasta başı teorik eğitim |
|
4 |
Acil serviste yanık yönetimi
Acil serviste aritmi yönetimi
Solunum sıkıntısı olan hastaya yaklaşım
AMI ve UAP
Hipertyroidi
Acil serviste yanık yönetimi
Acil serviste aritmi yönetimi uygulama
Solunum sıkıntısı olan hastaya yaklaşım
AMI ve UAP uygulama
Hipertyroidi uygulama
Acil serviste yanık yönetimi uygulama
Acil serviste aritmi yönetimi uygulama
Solunum sıkıntısı olan hastaya yaklaşım
Afet ve Acil Servis
Hipoglisemi
Acil serviste yanık yönetimi uygulama
Erişkin acilde konvülzyon yönetimi
Solunum sıkıntısı olan hastaya yaklaşım uygulama
Afet ve Acil Servis Uygulama
Hipoglisemi uygulama
Acil serviste yanık yönetimi uygulama
Erişkin acilde konvülzyon yönetimi uygulama
Solunum sıkıntısı olan hastaya yaklaşım uygulama
Diyabetik ketoasidoz
Acil inmesi olan hastaya yaklaşım
Acil serviste yanık yönetimi uygulama
Solunum sıkıntısı olan hastaya yaklaşım uygulama
Diyabetik ketoasidoz uygulama
Acil inmesi olan hastaya yaklaşım uygulama
Solunum sıkıntısı olan hastaya yaklaşım uygulama
Acil inmesi olan hastaya yaklaşım uygulama
|
Yok |
Klinik uygulama ve pratik eğitim Hasta başı teorik eğitim |
|
5 |
Acil görüntüleme
Batın Trav. Acil görüntüleme uygulama
Pediatrik ve geriatrik Trav. Acil girişimler uygulama
Akut Batın Acil girişimler uygulama
Pulmoner Emboli Travmalı hasta acil yaklaşım uygulama
GİS Kanamaları
Acil görüntüleme
Batın Travm. Çevresel aciller
Pediatrik ve geriatrik Trav. Acil girişimler uygulama
Akut Batın Acil girişimler uygulama
Pulmoner Emboli Travmalı hasta acil yaklaşım uygulama
GİS Kanamaları
Acil görüntüleme uygulama
Batın Trav Uyg. Çevresel aciller
Pediatrik ve geriatrik Trav. Acil girişimler uygulama
Akut Batın Uyg Acil girişimler uygulama
Pulmoner Emboli Uyg. GİS Kanamaları
Acil görüntüleme uygulama Çevresel aciller
Pediatrik ve geriatrik Trav.
Acil girişimler uygulama
Acilde Zor hava Yolu Yönetimi Acil girişimler uygulama GİS Kanamaları
Acil görüntüleme uygulama
Vasküler Aciller Çevresel aciller uygulama Acil girişimler uygulama
Acilde Zor hava Yolu Yönetimi Acil girişimler uygulama
Anaflaksi ve Anaflaktik şok GİS Kanamaları Uyg.
Acil görüntüleme uygulama
Vasküler Aciller Çevresel aciller uygulama Acil girişimler uygulama
Acilde Zor hava Yolu Yönetimi Uyg. Travmalı hasta acil yaklaşım
Anaflaksi ve Anaflaktik şok Deliryum
Acil görüntüleme uygulama
Vasküler Aciller Uyg. Pediatrik ve geriatrik Trav. Uygu.
Acil girişimler uygulama Travmalı hasta acil yaklaşım uygulama
Anaflaksi ve Anaflaktik şok uygulama
Deliryum
|
Yok |
Klinik uygulama ve pratik eğitim Hasta başı teorik eğitim |
|
6 |
Organofosfat zehirlenmeli hastaya yaklaşım
Organofosfat zehirlenmeli hastaya yaklaşım uygulama
TCA zehirlenmeler uygulama
Nörolojik aciller uygulama KBB acilleri
Organofosfat zehirlenmeli hastaya yaklaşım
TCA zehirlenmeler
TCA zehirlenmeler uygulama
Nörolojik aciller uygulama
KBB acilleri uygulama
Organofosfat zehirlenmeli hastaya yaklaşım
TCA zehirlenmeler
Nörolojik aciller
Göz acilleri
KBB acilleri uygulama
Kalp Yetersizliği Akut Ac Ödemi
Organofosfat zehirlenmeli hastaya yaklaşım uygulama
TCA zehirlenmeler
Nörolojik aciller
Göz acilleri
Kalp Yetersizliği
Akut Ac Ödemi
Organofosfat zehirlenmeli hastaya yaklaşım uygulama
TCA zehirlenmeler uygulama
Nörolojik aciller
Göz acilleri uygulama
Kalp Yetersizliği
Akut Ac Ödemi
Organofosfat zehirlenmeli hastaya yaklaşım uygulama
TCA zehirlenmeler uygulama
Nörolojik aciller uygulama Göz acilleri uygulama
Kalp Yetersizliği Akut Ac Ödemi
Organofosfat zehirlenmeli hastaya yaklaşım uygulama
TCA zehirlenmeler uygulama
Nörolojik aciller uygulama
KBB acilleri
Kalp Yetersizliği Akut Ac Ödemi Uyg.
|
Yok |
Klinik uygulama ve pratik eğitim Hasta başı teorik eğitim |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
1.Tintinalli, Emergency Medicine
2.Goldfrenk’s Toxicologic Emergencies
3.Principles of Harrison Internal Medicine
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
0 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Yaşamın tüm evrelerinde insan beden ve aklının normal yapısını, işlevini, gelişimini ve etkileşimini açıklar. |
5 |
|
2 |
Sık görülen fiziksel ve ruhsal bozuklukların-hastalıkların; epidemiyolojisi, patolojisi, semptom, bulgu, prognoz ve tedavisini sıralar ve açıklar. |
5 |
|
3 |
Sağlıklı yaşam koşullarının oluşturulması ve hastalıkların önlenmesinde koruyucu hekimlik yöntemler ve etik ilkeler bilgisine sahiptir. |
5 |
|
4 |
Ülkemizde sık görülen hastalıklarda güncel, güvenilir tanı yöntemlerini ve uygun farmakolojik, fiziksel, nutrisyonel, psikososyal tedavi yöntemlerini seçerek tanımlar. |
5 |
|
5 |
Sağlık ve hastalık bileşenlerini, sürecini, sonucunu kavrar, analiz eder, değerlendirir, bilgilerin güncelleştirilmesinde ve hasta tedavisinde kanıta dayalı tıp yöntemlerini kullanır, hastanın tercihini, kendi deneyimini ve en geçerli kanıtı değerlendirerek etik ilkeler doğrultusunda karar vermeyi ilke edinir. |
5 |
|
6 |
Doğru, kapsamlı ve soruna odaklı anamnez alır, fizik muayene ve mental değerlendirme yaparak bireye sistematik yaklaşır, hastanın mahremiyetine, sırlarına, onuruna, inançlarına, kültürel farklılıklarına, cinsel tercihine saygı duyarak karar verir. |
5 |
|
7 |
Önemli işlev ve organ kaybının söz konusu olabileceği, acil müdahale gerektiren durumlarda, ilk yardım ve temel yaşam desteği sağlar ve sonraki süreci planlar. |
5 |
|
8 |
Hastaya bütüncül yaklaşarak ayırıcı tanı yapar, akılcı tanı ve tedavi planlama, hasta ve hastalığı yönetme konusunda bilgi, beceri ve yetkinliğe sahiptir, beklenmeyen durumlarda bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır, hastasını izler ve sahiplenir. |
5 |
|
9 |
Birey, aile ve topluma yönelik sağlık eğitimi yapar, alanıyla ilgili çalışmaları bireysel veya ekip üyesi olarak yürütür, danışmanlık, denetim, bilirkişilik, liderlik yapar. |
5 |
|
10 |
Yürüteceği proje çerçevesinde ekibinde çalışanların gelişimlerini, eğitimlerini planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir, diğer disiplinler ile ortak çalışır. |
5 |
|
11 |
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum ve davranış geliştirir, hekimlik mesleğinin gerektirdiği evrensel koşulları benimser. |
5 |
|
12 |
Meslekli gelişiminin yanı sıra kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda kendini sürekli geliştirir, diğer meslek grupları ile birlikte sosyal sorumluluk projelerinde yer alır. |
5 |
|
13 |
Kültürlerarası iletişim kurma becerisine sahiptir, hastaları, meslektaşları ve toplumun diğer kesimleri ile etkili iletişim kurar, düşüncelerini ve çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekler, Türkçeyi doğru kullanarak sözel ve yazılı olarak aktarır. |
5 |
|
14 |
Bilim felsefesi, bilginin sınırları, doğruluğu, geçerliliği ve güvenilirliği bilgisine sahiptir, bilgiye ulaşmanın yollarını bilir ve eleştirel düşünme becerisini kullanarak bilgiyi değerlendirir, hekimlik ile ilgili öğrenme gereksinimlerini ve kaynaklarını belirler, kaynakları etkin kullanarak öğrenmesini yönlendirir. |
5 |
|
15 |
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte tıbbi bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
5 |
|
16 |
Sağlığın, sosyal ve davranışsal yönleri ile sosyoekonomik etkilerini kavrar, bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi’nde kullanarak alanındaki bilgileri ve gelişmeleri izler, meslektaşları ile iletişim kurar. |
3 |
|
17 |
Doğru ve güvenilir kayıt tutar, veri toplar, epidemik, klinik ve laboratuvar verileri analiz eder, yorumlar ve sonuçlarının paylaşılmasında etik ilkelere uygun davranır. |
5 |
|
18 |
Kendi ruh ve beden sağlığı, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği, birey ve halk sağlığı konularında duyarlılık taşır, sorumluluk alır, profesyonel tutum geliştirerek davranışları ile topluma rol model olur. |
5 |
|
19 |
Temel sağlık mevzuatını bilir, birey olarak hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa yönetmelik, mevzuat ve etik kurallara uygun davranır. |
5 |
|
20 |
Mesleki otonomisini kullanır, ulusal ve uluslar arası standartlarda klinik uygulamalar yapabilecek ve koruyucu hekimlik hizmeti yürütebilecek yeterli deneyime sahiptir. |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
6 |
30 |
180 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
6 |
1 |
6 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
0 |
0 |
0 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
0 |
0 |
0 |
|
Toplam İş Yükü: | 186 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 7.44 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 7 |
|
|
|