|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları |
|
Dersin Kodu |
: |
MED602 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
6 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Tüm Yıl (52 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
12 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. MEHMET SATAR Prof.Dr. NEJAT NARLI Prof.Dr. HACER YILDIZDAŞ Dr.Öğr. ÜyesiDr. FERDA GÜLDEREN ÖZLÜ Prof.Dr. YURDANUR KILINÇ Prof.Dr. HATİCE İLGEN ŞAŞMAZ Prof.Dr. NECMİ AKSARAY Prof.Dr. SADIK EMRE ALHAN Prof.Dr. EMİNE KOCABAŞ Doç.Dr. DERYA ALABAZ Prof.Dr. ALİ ANARAT Prof.Dr. AYSUN KARABAY BAYAZIT Prof.Dr. ATİLA TANYELİ Doç.Dr. İBRAHİM BAYRAM Doç.Dr. SERHANKÜPELİ Prof.Dr. ŞAKİR ALTUNBAŞAK Prof.Dr. M.ÖZLEM HERGÜNER Prof.Dr. NAZAN ÖZBARLAS Prof.Dr. OSMAN KÜÇÜKOSMANOĞLU Dr.Öğr. ÜyesiDr. SEVCAN ALINÇ ERDEM Prof.Dr. BİLGİN YÜKSEL Prof.Dr. ALİ KEMAL TOPALOĞLU Prof.Dr. NURDAN EVLİYAOĞLU Prof.Dr. HAYRİ LEVENT YILMAZ Prof.Dr. DERYA ALTINTAŞ Prof.Dr. MUSTAFA YILMAZ Prof.Dr. GÜLBİN BİNGÖL KARAKOÇ Prof.Dr. H.NESLİHAN ÖNENLİ MUNGAN Prof.Dr. RIZA DİNÇER YILDIZDAŞ Doç.Dr. GÖKHANTÜMGÖR Prof.Dr. HAYRİ LEVENT YILMAZ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
1. Toplumsal çocuk sağlığı göstergelerini bilmeli
2.Toplumda sık görülen çocuk hastalıklarının tanı ve tedavi yaklaşımını bilmeli
3.Sık kullanılan ilaçların yaşa göre dozlarını, etki ve yan etkilerini sıralayabilmeli ve açıklayabilmeli
4. Hastaneye sevk etme kriterlerini ve koşullarını bilmeli
5. Probleme yönelik ayrıntılı öykü alabilmeli,
6. Ayrıntılı fizik muayene yapabilmeli.
7. Çocuk acil servisine başvuran hastayı değerlendirebilmeli. Zehirlenme ve travma hastalarına yönelik acil tanı ve tedavi girişimlerini yapabilmeli, çocuklarda kardiyopulmoner canlandırmanın temel ilkelerini uygulayabilmeli
9.Yaşa göre anrtopometrik ölçümleri yapabilmeli ve yorumlayabilmeli,
10. Tanı ve tedavi işlemlerinin etik ve yasal yönlerini bilmeli ve ülke için ekonomik yükünü değerlendirebilmeli
11. Sorumluluğunu aldığı hastayı sunabilmeli, ekip ile tartışabilmeli ve epikriz yazabilmeli
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Program, ülke koşullarını bilen, çocuk sağlığı ve hastalıkları konusunda birinci basamak sağlık hizmeti sunabilecek özelliklerde hekim yetiştirmeyi hedeflemektedir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları stajının süresi 8 haftadır. - İntörn doktorlara Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Anabilim Dalı’nda eğitimlerinin ilk 3 gününde, önceki yıllarda anlatılmış olan temel pediatri konuları öğretim üyeleri ve uzmanlarla gözden geçirilerek önemli noktalar hatırlatılır. - İki aylık eğitim programı 2 parçaya bölünür. İntörn doktorlar eğitimin bir ayını birer haftalık rotasyonlar halinde Genel Poliklinik, Sağlıklı Çocuk Polikliniği, Yoğun Bakım ve Acil Serviste geçirirler. Kalan bir ay ise Bilim Dallarından birinde eğitim görürler. - Klinik nöbeti bir ekip tarafından tutulur. Ekipte bir uzman, asistan kadrosuna göre 7–8 asistan ve intörn doktorlar bulunur. Nöbetlerde intörn doktorlar, intörn sayısına göre bölümlerde görevlendirir. Nöbet süresince intörn doktorlar görevlendirildikleri servisteki hastalardan sorumludur. Nöbetler 16.30-17.00 arasında başlar. Tüm nöbet ekibi en geç 17. 00’de gündüz işlerini bitirip Genel Pediatri asistan odasında toplanır ve iş bölümü yapılır. İş bölümünü takiben asistan ve intörn doktorlar görevli oldukları servislere dağılırlar. - İntörn doktorlar asistan doktorlar ile birlikte hastaların nöbet başında hızla ilk değerlendirmelerini ve takiplerini yaparlar. Ekip hazır olduğunda uzmanlar ile nöbet viziti yapılır. Uzman vizitinde hastaları kısaca (isim, yaş, cinsiyet, tanı ve problemleri, takipleri ile) intörn doktorlar sunarlar. - Pazartesi ve Cuma günleri sabah 08.30’da, Salı, Çarşamba ve Perşembe günleri saat 08.15’de tüm klinik çalışanlarının (öğretim üyeleri, uzmanlar, asistanlar, intörnler, öğrenciler) katıldığı toplantıda uzman (nöbet ekibinin şefi) salonda bulunanlara üstlendikleri nöbet ile ilgili brifing verir. Nöbetlerde yatan hastaları hastanın yatıran intörn veya asistan sunar. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Klinik-poliklinik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Hasta sunumları
Seminerler
Literatür saati
Klinik vizit |
Yok |
Hasta başı teorik eğitim Klinik uygulama |
|
2 |
Hasta sunumları
Seminerler
Literatür saati
Klinik vizit |
Yok |
HastaHasta başı teorik eğitim Klinik uygulama başı teorik eğitim Klinik uygulama |
|
3 |
Hasta sunumları
Seminerler
Literatür saati
Klinik vizit |
Yok |
Hasta başı teorik eğitim Klinik uygulama |
|
4 |
Hasta sunumları
Seminerler
Literatür saati
Klinik vizit |
Yok |
Hasta başı teorik eğitim Klinik uygulama |
|
5 |
Hasta sunumları
Seminerler
Literatür saati
Klinik vizit |
Yok |
Hasta başı teorik eğitim Klinik uygulama |
|
6 |
Hasta sunumları
Seminerler
Literatür saati
Klinik vizit |
Yok |
Hasta başı teorik eğitim Klinik uygulama |
|
7 |
Hasta sunumları
Seminerler
Literatür saati
Klinik vizit |
Yok |
Hasta başı teorik eğitim Klinik uygulama |
|
8 |
Hasta sunumları
Seminerler
Literatür saati
Klinik vizit |
Yok |
Hasta başı teorik eğitim Klinik uygulama |
|
9 |
Hasta sunumları
Seminerler
Literatür saati
Klinik vizit |
Yok |
Hasta başı teorik eğitim Klinik uygulama |
|
10 |
Hasta sunumları
Seminerler
Literatür saati
Klinik vizit |
Yok |
Hasta başı teorik eğitim Klinik uygulama |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Nelson Textbook of Pediatrics,
Rudolph’s Pediatrics,
Çocuk Sağlığı Pröpedötik Kitabı,
Temel Pediatri (Türkiye Milli Pediatri Derneği),
Öğrenim rehberleri
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
0 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Yaşamın tüm evrelerinde insan beden ve aklının normal yapısını, işlevini, gelişimini ve etkileşimini açıklar. |
5 |
|
2 |
Sık görülen fiziksel ve ruhsal bozuklukların-hastalıkların; epidemiyolojisi, patolojisi, semptom, bulgu, prognoz ve tedavisini sıralar ve açıklar. |
5 |
|
3 |
Sağlıklı yaşam koşullarının oluşturulması ve hastalıkların önlenmesinde koruyucu hekimlik yöntemler ve etik ilkeler bilgisine sahiptir. |
5 |
|
4 |
Ülkemizde sık görülen hastalıklarda güncel, güvenilir tanı yöntemlerini ve uygun farmakolojik, fiziksel, nutrisyonel, psikososyal tedavi yöntemlerini seçerek tanımlar. |
5 |
|
5 |
Sağlık ve hastalık bileşenlerini, sürecini, sonucunu kavrar, analiz eder, değerlendirir, bilgilerin güncelleştirilmesinde ve hasta tedavisinde kanıta dayalı tıp yöntemlerini kullanır, hastanın tercihini, kendi deneyimini ve en geçerli kanıtı değerlendirerek etik ilkeler doğrultusunda karar vermeyi ilke edinir. |
5 |
|
6 |
Doğru, kapsamlı ve soruna odaklı anamnez alır, fizik muayene ve mental değerlendirme yaparak bireye sistematik yaklaşır, hastanın mahremiyetine, sırlarına, onuruna, inançlarına, kültürel farklılıklarına, cinsel tercihine saygı duyarak karar verir. |
5 |
|
7 |
Önemli işlev ve organ kaybının söz konusu olabileceği, acil müdahale gerektiren durumlarda, ilk yardım ve temel yaşam desteği sağlar ve sonraki süreci planlar. |
5 |
|
8 |
Hastaya bütüncül yaklaşarak ayırıcı tanı yapar, akılcı tanı ve tedavi planlama, hasta ve hastalığı yönetme konusunda bilgi, beceri ve yetkinliğe sahiptir, beklenmeyen durumlarda bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır, hastasını izler ve sahiplenir. |
5 |
|
9 |
Birey, aile ve topluma yönelik sağlık eğitimi yapar, alanıyla ilgili çalışmaları bireysel veya ekip üyesi olarak yürütür, danışmanlık, denetim, bilirkişilik, liderlik yapar. |
5 |
|
10 |
Yürüteceği proje çerçevesinde ekibinde çalışanların gelişimlerini, eğitimlerini planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir, diğer disiplinler ile ortak çalışır. |
5 |
|
11 |
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum ve davranış geliştirir, hekimlik mesleğinin gerektirdiği evrensel koşulları benimser. |
5 |
|
12 |
Meslekli gelişiminin yanı sıra kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda kendini sürekli geliştirir, diğer meslek grupları ile birlikte sosyal sorumluluk projelerinde yer alır. |
5 |
|
13 |
Kültürlerarası iletişim kurma becerisine sahiptir, hastaları, meslektaşları ve toplumun diğer kesimleri ile etkili iletişim kurar, düşüncelerini ve çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekler, Türkçeyi doğru kullanarak sözel ve yazılı olarak aktarır. |
5 |
|
14 |
Bilim felsefesi, bilginin sınırları, doğruluğu, geçerliliği ve güvenilirliği bilgisine sahiptir, bilgiye ulaşmanın yollarını bilir ve eleştirel düşünme becerisini kullanarak bilgiyi değerlendirir, hekimlik ile ilgili öğrenme gereksinimlerini ve kaynaklarını belirler, kaynakları etkin kullanarak öğrenmesini yönlendirir. |
5 |
|
15 |
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte tıbbi bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
5 |
|
16 |
Sağlığın, sosyal ve davranışsal yönleri ile sosyoekonomik etkilerini kavrar, bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi’nde kullanarak alanındaki bilgileri ve gelişmeleri izler, meslektaşları ile iletişim kurar. |
5 |
|
17 |
Doğru ve güvenilir kayıt tutar, veri toplar, epidemik, klinik ve laboratuvar verileri analiz eder, yorumlar ve sonuçlarının paylaşılmasında etik ilkelere uygun davranır. |
5 |
|
18 |
Kendi ruh ve beden sağlığı, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği, birey ve halk sağlığı konularında duyarlılık taşır, sorumluluk alır, profesyonel tutum geliştirerek davranışları ile topluma rol model olur. |
5 |
|
19 |
Temel sağlık mevzuatını bilir, birey olarak hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa yönetmelik, mevzuat ve etik kurallara uygun davranır. |
5 |
|
20 |
Mesleki otonomisini kullanır, ulusal ve uluslar arası standartlarda klinik uygulamalar yapabilecek ve koruyucu hekimlik hizmeti yürütebilecek yeterli deneyime sahiptir. |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
10 |
30 |
300 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
10 |
1 |
10 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
0 |
0 |
0 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
0 |
0 |
0 |
|
Toplam İş Yükü: | 310 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 12.4 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 12 |
|
|
|