|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
İleri Yaşam Desteği Kursu |
|
Dersin Kodu |
: |
MED516 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
5 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Tüm Yıl (52 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
2 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. DİLEK ÖZCENGİZ Prof.Dr. HAYRİ TEVFİK ÖZBEK Prof.Dr. HAKKI ÜNLÜGENÇ Prof.Dr. YASEMİN GÜNEŞ KOCAOĞLU Prof.Dr. HASAN MURAT GÜNDÜZ Prof.Dr. MEHMET ÖZALEVLİ Dr.Öğr. ÜyesiDr. MEDİHATÜRKTAN Dr.Öğr. ÜyesiDr. ERSELGÜLEÇ Dr.Öğr. ÜyesiDr. ZEHRAHATİPOĞLU |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
1.Kritik hastanın erken tanınmasının sağlanması , erişkinde kardiyorespiratuar arrestin nedenlerini, "ABCDE"yaklaşımını kullanarak kardiyorespiratuar arrest riski olan hastaların belirlenmesini ve tedavisini bilir.
2. Temel (TYD) ve ileri yaşam desteği (İYD) algoritması
3. Hava yolu tıkanıklığının nedenlerini bilir ve tanır, resüsitasyona başlarken kullanılan hava yolu ve yönetimi tekniklerini bilir, hava yolu açıklığının devamlılığını sağlayabilmek için hava yolu araçlarını, akciğerlerin ventilasyonu için gereçleri kullanır 4. Akut koroner sendromlara neden olan hastalık süreçlerini, akut koroner sendromların birbirinden ayırt edilmesi, akut koroner sendromların acil tedavisi, akut koroner sendromların idame tedavisi. 5. Kardiyak arrestin potansiyel geri döndürülebilir nedenleri ve resüsitasyon ekip liderinin rolü
6. Kardiyak arrest ile ilişkili temel kardiyak ritimlerin tanınması ve elektrik tedaviler otomatik eksternal defibrilatörler, defibrilasyon, kardiyoversiyon ve pacing .( 7. Bazı özel durumlarda, resüsitasyon yönteminin nasıl modifiye edilmesi gerektiğinin bilir. 5. Kardiyak arrestin potansiyel geri döndürülebilir nedenleri ve resüsitasyon ekip liderinin rolü 8. Spontan dolaşımın geri dönmesinden sonra resüsitasyona devam etme gereksinimini, monitörizasyon ve araştırma yapma gerekliliğini, hastanın güvenli transferinin nasıl sağlanacağını, kardiyak arrest sonrası optimal organ fonksiyonlarının nasıl sağlanacağını, kardiyak arrest sonrasında prognozun belirlenmesini ve bu konudaki kısıtlamaların rolünü öğrenir 9. Resüsitasyon girişimine şahit olan hasta yakınlarının ne şekilde destekleneceğinin, yakınlarını yeni kaybetmiş kişilerle nasıl ilgilenileceğinin, bir hasta öldüğünde, dinsel ve etnik gereksinimlerin neler olduğunun, ölümü izleyen dönemdeki yasal ve pratik uygulamaların neler olduğunun öğrenir. Yeniden canlandırma sonrası başarı oranlarındaki farklılıkların nedenlerini, kalp durması sonrası sonuç bildiriminde neden tek tip rapor sisteminin gerekli olduğunu, hangi verilerin toplanmasının gerektiğini. Verilerin nasıl toplanacağını öğrenir
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Kritik hastanın ne olduğunu bilen, kardiyopulmoner arresti tanıyabilen, tedavisini gerçekleştirebilen ve sonrasında uygun bir şekilde hasta transferini sağlayabilen, iyi bir havayolu yönetimi sağlayabilen, kalp ritim bozuklukluklarını tanıyıp buna müdahale eden ve gerektiğinde uzman konsültasyonunu gerçekleştirebilen hekim yetiştirmektir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Kardiyak arrest tanı ve tedavisi. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Classroom |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Teorik dersler |
Yok |
Pratik uygulamalar |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
0 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Yaşamın tüm evrelerinde insan beden ve aklının normal yapısını, işlevini, gelişimini ve etkileşimini açıklar. |
5 |
|
2 |
Sık görülen fiziksel ve ruhsal bozuklukların-hastalıkların; epidemiyolojisi, patolojisi, semptom, bulgu, prognoz ve tedavisini sıralar ve açıklar. |
5 |
|
3 |
Sağlıklı yaşam koşullarının oluşturulması ve hastalıkların önlenmesinde koruyucu hekimlik yöntemler ve etik ilkeler bilgisine sahiptir. |
5 |
|
4 |
Ülkemizde sık görülen hastalıklarda güncel, güvenilir tanı yöntemlerini ve uygun farmakolojik, fiziksel, nutrisyonel, psikososyal tedavi yöntemlerini seçerek tanımlar. |
4 |
|
5 |
Sağlık ve hastalık bileşenlerini, sürecini, sonucunu kavrar, analiz eder, değerlendirir, bilgilerin güncelleştirilmesinde ve hasta tedavisinde kanıta dayalı tıp yöntemlerini kullanır, hastanın tercihini, kendi deneyimini ve en geçerli kanıtı değerlendirerek etik ilkeler doğrultusunda karar vermeyi ilke edinir. |
5 |
|
6 |
Doğru, kapsamlı ve soruna odaklı anamnez alır, fizik muayene ve mental değerlendirme yaparak bireye sistematik yaklaşır, hastanın mahremiyetine, sırlarına, onuruna, inançlarına, kültürel farklılıklarına, cinsel tercihine saygı duyarak karar verir. |
5 |
|
7 |
Önemli işlev ve organ kaybının söz konusu olabileceği, acil müdahale gerektiren durumlarda, ilk yardım ve temel yaşam desteği sağlar ve sonraki süreci planlar. |
5 |
|
8 |
Hastaya bütüncül yaklaşarak ayırıcı tanı yapar, akılcı tanı ve tedavi planlama, hasta ve hastalığı yönetme konusunda bilgi, beceri ve yetkinliğe sahiptir, beklenmeyen durumlarda bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır, hastasını izler ve sahiplenir. |
5 |
|
9 |
Birey, aile ve topluma yönelik sağlık eğitimi yapar, alanıyla ilgili çalışmaları bireysel veya ekip üyesi olarak yürütür, danışmanlık, denetim, bilirkişilik, liderlik yapar. |
5 |
|
10 |
Yürüteceği proje çerçevesinde ekibinde çalışanların gelişimlerini, eğitimlerini planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir, diğer disiplinler ile ortak çalışır. |
4 |
|
11 |
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum ve davranış geliştirir, hekimlik mesleğinin gerektirdiği evrensel koşulları benimser. |
5 |
|
12 |
Meslekli gelişiminin yanı sıra kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda kendini sürekli geliştirir, diğer meslek grupları ile birlikte sosyal sorumluluk projelerinde yer alır. |
3 |
|
13 |
Kültürlerarası iletişim kurma becerisine sahiptir, hastaları, meslektaşları ve toplumun diğer kesimleri ile etkili iletişim kurar, düşüncelerini ve çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekler, Türkçeyi doğru kullanarak sözel ve yazılı olarak aktarır. |
4 |
|
14 |
Bilim felsefesi, bilginin sınırları, doğruluğu, geçerliliği ve güvenilirliği bilgisine sahiptir, bilgiye ulaşmanın yollarını bilir ve eleştirel düşünme becerisini kullanarak bilgiyi değerlendirir, hekimlik ile ilgili öğrenme gereksinimlerini ve kaynaklarını belirler, kaynakları etkin kullanarak öğrenmesini yönlendirir. |
4 |
|
15 |
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte tıbbi bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
3 |
|
16 |
Sağlığın, sosyal ve davranışsal yönleri ile sosyoekonomik etkilerini kavrar, bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi’nde kullanarak alanındaki bilgileri ve gelişmeleri izler, meslektaşları ile iletişim kurar. |
3 |
|
17 |
Doğru ve güvenilir kayıt tutar, veri toplar, epidemik, klinik ve laboratuvar verileri analiz eder, yorumlar ve sonuçlarının paylaşılmasında etik ilkelere uygun davranır. |
5 |
|
18 |
Kendi ruh ve beden sağlığı, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği, birey ve halk sağlığı konularında duyarlılık taşır, sorumluluk alır, profesyonel tutum geliştirerek davranışları ile topluma rol model olur. |
5 |
|
19 |
Temel sağlık mevzuatını bilir, birey olarak hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa yönetmelik, mevzuat ve etik kurallara uygun davranır. |
5 |
|
20 |
Mesleki otonomisini kullanır, ulusal ve uluslar arası standartlarda klinik uygulamalar yapabilecek ve koruyucu hekimlik hizmeti yürütebilecek yeterli deneyime sahiptir. |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
1 |
32 |
32 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
1 |
2 |
2 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
0 |
0 |
0 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 44 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 1.76 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 2 |
|
|
|