Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Çocuk Cerrahisi

Dersin Kodu : MED514

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 5

Dersin Dönemi : Tüm Yıl (52 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 3

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. ÜNAL ZORLUDEMİR
Prof.Dr. HASAN OKUR
Doç.Dr. HİLMİ SERDAR İSKİT
Doç.Dr. MURAT ALKAN

Dersin Öğrenme Kazanımları : 1. Çocuk yaş grubunun en sık karşılaşılan cerrahi hastalıkların sıralar ve bunların arasından ülkemiz şartlarında koruyucu hekimlik yönünden en önemli olanlarının ayırd eder.
2. Çocuk yaş grubunun en sık karşılaşılan solid tümörlerinin sıralar, bunlardan Nöroblastom ve Wilms tümörlerinin klinik bulgu ve tanı özelliklerinin sayar
3. Çocuklarda boyunda kitle ve akıntı yapan nedenlerini sıralar ve ayırıcı tanısı açısından teorik bilgi edinir
4. Özofagusun doğumsal anomalilerini sıralar, ve özofagus atrezisinin klinik bulgu, tanı özellikleri ve ameliyat sonrası komplikasyonlarının bilir.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Birinci basamak hekimliği esas alınarak stajyerlerin çocuk yaş grubunda ülkemizde sık karşılaşılan, karın, göğüs, genitoüriner ve endokrin sistemi ilgilendiren cerrahi hastalıkların etyopatogenezi, klinik bulgularını öğrenmeleri, bu hastalıkların tanısını koymakta yeterlilik kazanmaları ve acil hasta sevkinde temel ilkeleri kavramaları amaçlanmaktadır

Dersin İçeriği : Sıvı elektrolit tedavisi ve parenteral beslenme, çocuklarda kasık kanalı ve hastalıkları, çocuklarda akut karın ve ayırıcı tanısı, travmalar, ürogenital yaralanmalar, hemorajik şok, sepsis-sistemik inflamatuvar yanıt sendromu, çoklu organ yetmezliği, çocuk yanıkları, brankiyal kavis kalıntıları, tiroglossal kist, vasküler anomaliler, bebek ve çocuklarda gastrointestinal sistem (GİS) kanamalar, hipertrofik pilor stenozu, yenidoğan tıkanma sarılıkları, intestinal motilite bozuklukları, konjenital diyafragma hernisi, nekrotizan enterokolit,, malrotasyon, intestinal atrezi ve stenozlar, karın ön duvar defektleri, çocuklarda solunum zorluğu yapan cerrahi hastalıklar, mediasten anatomisi, göğüs duvarı deformiteleri, gastroözefageal reflü hastalığı (GERD), özeagus atrezisi tipleri, klinik yansıması ve tedavi seçenekleri, özefagusun motor bozukları, akalazya, özefageal yabancı cisimler, kimyasal özefagus yanıkları ve tedavi yöntemleri, özefagoplasti teknikleri, hematüri, pediyatrik ürolojide görüntüleme yöntemleri, üriner sistem taşları, böbreğin konjenital anomalileri ve kistik hastalıkları sık görülen böbrek anomalileri, renal kistik hastalıklar, tanı, izlem ve tedavi yöntemleri, İdrar yolu enfeksiyonu, çocuklarda sık görülen genital sorunlar: hipospadias tanım, sınıflama ve tedavisi, fimozis, parafimoas, postit, sünnet ve komplikasyonları, varikosel, labial füzyon, hymen imperforatus, vagen kistleri tanı ve tedavileri, çocuklarda üriner obstrüksiyon, uykuda işeme ve tutamama, mesane ekstrofisi ve epispadias, çocukluk çağı solid tümörleri:nöroblastoma, Wilms tümörü, rabdomiyosarkoma, lenfomalar, klinik özellikleri, tanı yöntemleri, prognoz belirleyicileri, sınıflandırma, evreleme, tedavi seçenekleri, adrenal kitleler, teratomlar, yeni doğanın cerrahi sarılıkları, travma IV: Kostik maddelerin içilmesi ile oluşan yemek borusu incinmeleri

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik, klinik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Staj hakkında teorik bilgilendirme Klinik tanıtılması ve bilgilendirme Travma (Çocuklarda yanık) Akut karın / GİS kanamaları Yenidoğan cerrahi sarılıkları Anorektal malformasyon Hirschsprung hastalığı / Konstipasyon Beslenemeyen Çocuk Nekrotizan enterokolit ve sepsis sendromu Karın duvarı ve göbek hastalıkları Gastroözefageal reflü Dispne Hidronefroz Dış genital sorunlar İnterseks Üriner inkontinans Kasık kanalı hastalıkları Tümör Konjenital vasküler anomaliler Konjenital servikofasiyal patolojiler İdrar yolu enfeksiyonu Hematüri Klinik semineri Yok Klinik, poliklinik ve ameliyathanede pratik uygulama • Hasta başı eğitim
2 Stajyer semineri Genel Çocuk Cerrahisi eğitim toplantısı Yok Klinik, poliklinik ve ameliyathanede pratik uygulama • Hasta başı eğitim Objektif yapılandırılmış klinik sınav yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  • Rowe MI, O’Neill JA, Grosfeld JL, Fonkalsrud EW, Coran AG: Essentials of Pediatric Surgery. St. Lois, Missouri, Mosby-Year Book Inc. 1995 • Aschcraft KW, Holder TM: Pediatric Surgery. Philadelphia, WB Saunders Co. 1993 • Welch KJ, Randolph JG, Ravitch MM, O’Neill JA, Rowe MI: Pediatric Surgery. Chicago, Year-Book Medical Publishers Inc., 1986 • Kellalis PP, King LR, Belman AB: Clinical Pediatric Urology. Philadelphia, WB Saunders Co, 1985
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 0 100
    Ödev/Proje/Diğer 0 0
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Yaşamın tüm evrelerinde insan beden ve aklının normal yapısını, işlevini, gelişimini ve etkileşimini açıklar. 5
2 Sık görülen fiziksel ve ruhsal bozuklukların-hastalıkların; epidemiyolojisi, patolojisi, semptom, bulgu, prognoz ve tedavisini sıralar ve açıklar. 5
3 Sağlıklı yaşam koşullarının oluşturulması ve hastalıkların önlenmesinde koruyucu hekimlik yöntemler ve etik ilkeler bilgisine sahiptir. 5
4 Ülkemizde sık görülen hastalıklarda güncel, güvenilir tanı yöntemlerini ve uygun farmakolojik, fiziksel, nutrisyonel, psikososyal tedavi yöntemlerini seçerek tanımlar. 5
5 Sağlık ve hastalık bileşenlerini, sürecini, sonucunu kavrar, analiz eder, değerlendirir, bilgilerin güncelleştirilmesinde ve hasta tedavisinde kanıta dayalı tıp yöntemlerini kullanır, hastanın tercihini, kendi deneyimini ve en geçerli kanıtı değerlendirerek etik ilkeler doğrultusunda karar vermeyi ilke edinir. 5
6 Doğru, kapsamlı ve soruna odaklı anamnez alır, fizik muayene ve mental değerlendirme yaparak bireye sistematik yaklaşır, hastanın mahremiyetine, sırlarına, onuruna, inançlarına, kültürel farklılıklarına, cinsel tercihine saygı duyarak karar verir. 5
7 Önemli işlev ve organ kaybının söz konusu olabileceği, acil müdahale gerektiren durumlarda, ilk yardım ve temel yaşam desteği sağlar ve sonraki süreci planlar. 4
8 Hastaya bütüncül yaklaşarak ayırıcı tanı yapar, akılcı tanı ve tedavi planlama, hasta ve hastalığı yönetme konusunda bilgi, beceri ve yetkinliğe sahiptir, beklenmeyen durumlarda bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır, hastasını izler ve sahiplenir. 4
9 Birey, aile ve topluma yönelik sağlık eğitimi yapar, alanıyla ilgili çalışmaları bireysel veya ekip üyesi olarak yürütür, danışmanlık, denetim, bilirkişilik, liderlik yapar. 4
10 Yürüteceği proje çerçevesinde ekibinde çalışanların gelişimlerini, eğitimlerini planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir, diğer disiplinler ile ortak çalışır. 4
11 Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum ve davranış geliştirir, hekimlik mesleğinin gerektirdiği evrensel koşulları benimser. 5
12 Meslekli gelişiminin yanı sıra kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda kendini sürekli geliştirir, diğer meslek grupları ile birlikte sosyal sorumluluk projelerinde yer alır. 5
13 Kültürlerarası iletişim kurma becerisine sahiptir, hastaları, meslektaşları ve toplumun diğer kesimleri ile etkili iletişim kurar, düşüncelerini ve çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekler, Türkçeyi doğru kullanarak sözel ve yazılı olarak aktarır. 4
14 Bilim felsefesi, bilginin sınırları, doğruluğu, geçerliliği ve güvenilirliği bilgisine sahiptir, bilgiye ulaşmanın yollarını bilir ve eleştirel düşünme becerisini kullanarak bilgiyi değerlendirir, hekimlik ile ilgili öğrenme gereksinimlerini ve kaynaklarını belirler, kaynakları etkin kullanarak öğrenmesini yönlendirir. 5
15 Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte tıbbi bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. 4
16 Sağlığın, sosyal ve davranışsal yönleri ile sosyoekonomik etkilerini kavrar, bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi’nde kullanarak alanındaki bilgileri ve gelişmeleri izler, meslektaşları ile iletişim kurar. 3
17 Doğru ve güvenilir kayıt tutar, veri toplar, epidemik, klinik ve laboratuvar verileri analiz eder, yorumlar ve sonuçlarının paylaşılmasında etik ilkelere uygun davranır. 4
18 Kendi ruh ve beden sağlığı, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği, birey ve halk sağlığı konularında duyarlılık taşır, sorumluluk alır, profesyonel tutum geliştirerek davranışları ile topluma rol model olur. 5
19 Temel sağlık mevzuatını bilir, birey olarak hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa yönetmelik, mevzuat ve etik kurallara uygun davranır. 3
20 Mesleki otonomisini kullanır, ulusal ve uluslar arası standartlarda klinik uygulamalar yapabilecek ve koruyucu hekimlik hizmeti yürütebilecek yeterli deneyime sahiptir. 5
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 2 30 60
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 2 1 2
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 0 0 0
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 15 15
Toplam İş Yükü: 77
Toplam İş Yükü / 25 (s): 3.08
Dersin AKTS Kredisi: 3