|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Ortopedi ve Travmatoloji |
|
Dersin Kodu |
: |
MED508 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
5 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Tüm Yıl (52 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. İSMET TAN Dr.Öğr. ÜyesiDr. MEHMET ALİDEVECİ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
1. Soruna yönelik ortopedik muayene yapar 2. Travma geçirmiş bir hastayı değerlendirir 3. Hastaneye yönlendirilmesi gereken hastayı ayırt eder, 4. Ortopedik yara pansumanı yapar 5. Toplumda sık görülen ortopedik hastalıklarının tanı ve tedavi yaklaşımını bilir 6. Bandaj- kompresyon sargısı yapar 7. Geçici atel yapar 8. Travma geçirmiş veya ortopedik sorunu olan hasta ve ailesi ile iletişim kurar ve doğru yönlendirme yapar.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Toplumda sık görülen ortopedik hastalıklarının tanı ve tedavi yaklaşımını bilen, nöromuskuler hastalıklar nedeniyle oluşan ekstremite bozukluklarının önlenmesi ve ortopedik tedavi prensipleri hakkında bilgi sahibi olan, gereğinde hastayı doğru yönlendiren hekimler yetiştirmektir |
|
Dersin İçeriği |
: |
Çoklu travma, Açık kırıklar, Pelvis ve asetabulum kırıkları, Kalça çevresi kırıkları (femur boyun ve trokanterik kırıklar), Travmatik kalça çıkıkları, Alt ekstremite uzun kemik (femur, tibia) kırıkları, Omuz çevresi kırıkları (klavikula, proksimal humerus), Travmatik omuz çıkığı, Üst ekstremite uzun kemik (humerus, önkol) kırıkları, Dirsek çevresi kırıkları (humerus alt uç, radius başı, olekranon), El bileği kırıkları ((radius alt uç, navikular), Omurga yaralanmaları (servikal, dorsal, lomber), Çocuklarda epifiz yaralanmaları, Crush (ezilme) yaralanmaları, Travmatik amputasyonlar, Kompartman sendromu, Mekanik bel ağrısı, Lomber dar kanal, İntervertebral disk hernileri, Omurga şekil bozuklukları (skolyoz, kifoz), Erişkin aseptik kemik nekrozları, Femur başı aseptik nekrozu, Osteoartroz, koksartroz, gonartroz, Diz menisküs yaralanmaları, Diz bağ yaralanmaları (ön ve arka çapraz bağ, iç yan bağ), Patello-femoral çıkıklar, Aşil tendon rüptürü, Ayak bileği bağ yaralanmaları, Düz tabanlık, Topuk dikeni, Halluks valgus-varus, El ve el bileği tendon ve sinir yaralanmaları, El bileği tenositovitleri (De Quervain, tetik parmak), Karpal tünel sendromu, Karpal tünel dışı tuzak nöropatileri, Dupuytren kontraktürü, El enfeksiyonları, Kas-iskelet sistemi yumuşak doku benign tümörleri, Kas-iskelet sistemi yumuşak doku malign tümörleri, Metastatik kemik tümörleri, Doğuştan kalça çıkığı, Çocuklarda aseptik nekrozlar (Perthes hastalığı), Doğuştan çarpık ayak (Pes ekino varus), Septik artrit, Osteomyelit, Eklem muayenesi (bel, diz, kalça, omuz, dirsek, el-el bileği, ayak-ayak bileği) ve muayene teknikleri, Dikiş ve pansuman teknikleri, Alçı ve atel uygulama teknikleri, Bandaj teknikleri |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik-klinik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Teroik ve pratik dersler |
Yok |
Hasta başı viziti Pratik uygulamalar
Alçı-atel pratik uygulamaları Dikiş-pansuman pratik uygulamaları Traksiyon-çıkık muayeneleri, koltuk değneği kullanımı pratik uygulamaları Hasta başı viziti Pratik uygulamalar |
|
2 |
Teroik ve pratik dersler |
Yok |
Hasta başı viziti Pratik uygulamalarAlçı-atel pratik uygulamaları Dikiş-pansuman pratik uygulamaları Traksiyon-çıkık muayeneleri, koltuk değneği kullanımı pratik uygulamaları Hasta başı viziti Pratik uygulamalar |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
1.Ortopedi ve Travmatoloji Ders Notları.
2.Rıdvan Ege, Travmatoloji, Kırıklar ve Eklem Yaralanmaları Kitabı
3.Miller,Review of Orthopaedics (Çeviri).
4.Current Diagnosis and Treatment in Orthopaedics (Çeviri).
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
0 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Yaşamın tüm evrelerinde insan beden ve aklının normal yapısını, işlevini, gelişimini ve etkileşimini açıklar. |
4 |
|
2 |
Sık görülen fiziksel ve ruhsal bozuklukların-hastalıkların; epidemiyolojisi, patolojisi, semptom, bulgu, prognoz ve tedavisini sıralar ve açıklar. |
4 |
|
3 |
Sağlıklı yaşam koşullarının oluşturulması ve hastalıkların önlenmesinde koruyucu hekimlik yöntemler ve etik ilkeler bilgisine sahiptir. |
4 |
|
4 |
Ülkemizde sık görülen hastalıklarda güncel, güvenilir tanı yöntemlerini ve uygun farmakolojik, fiziksel, nutrisyonel, psikososyal tedavi yöntemlerini seçerek tanımlar. |
4 |
|
5 |
Sağlık ve hastalık bileşenlerini, sürecini, sonucunu kavrar, analiz eder, değerlendirir, bilgilerin güncelleştirilmesinde ve hasta tedavisinde kanıta dayalı tıp yöntemlerini kullanır, hastanın tercihini, kendi deneyimini ve en geçerli kanıtı değerlendirerek etik ilkeler doğrultusunda karar vermeyi ilke edinir. |
4 |
|
6 |
Doğru, kapsamlı ve soruna odaklı anamnez alır, fizik muayene ve mental değerlendirme yaparak bireye sistematik yaklaşır, hastanın mahremiyetine, sırlarına, onuruna, inançlarına, kültürel farklılıklarına, cinsel tercihine saygı duyarak karar verir. |
4 |
|
7 |
Önemli işlev ve organ kaybının söz konusu olabileceği, acil müdahale gerektiren durumlarda, ilk yardım ve temel yaşam desteği sağlar ve sonraki süreci planlar. |
4 |
|
8 |
Hastaya bütüncül yaklaşarak ayırıcı tanı yapar, akılcı tanı ve tedavi planlama, hasta ve hastalığı yönetme konusunda bilgi, beceri ve yetkinliğe sahiptir, beklenmeyen durumlarda bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır, hastasını izler ve sahiplenir. |
4 |
|
9 |
Birey, aile ve topluma yönelik sağlık eğitimi yapar, alanıyla ilgili çalışmaları bireysel veya ekip üyesi olarak yürütür, danışmanlık, denetim, bilirkişilik, liderlik yapar. |
4 |
|
10 |
Yürüteceği proje çerçevesinde ekibinde çalışanların gelişimlerini, eğitimlerini planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir, diğer disiplinler ile ortak çalışır. |
4 |
|
11 |
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum ve davranış geliştirir, hekimlik mesleğinin gerektirdiği evrensel koşulları benimser. |
4 |
|
12 |
Meslekli gelişiminin yanı sıra kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda kendini sürekli geliştirir, diğer meslek grupları ile birlikte sosyal sorumluluk projelerinde yer alır. |
5 |
|
13 |
Kültürlerarası iletişim kurma becerisine sahiptir, hastaları, meslektaşları ve toplumun diğer kesimleri ile etkili iletişim kurar, düşüncelerini ve çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekler, Türkçeyi doğru kullanarak sözel ve yazılı olarak aktarır. |
4 |
|
14 |
Bilim felsefesi, bilginin sınırları, doğruluğu, geçerliliği ve güvenilirliği bilgisine sahiptir, bilgiye ulaşmanın yollarını bilir ve eleştirel düşünme becerisini kullanarak bilgiyi değerlendirir, hekimlik ile ilgili öğrenme gereksinimlerini ve kaynaklarını belirler, kaynakları etkin kullanarak öğrenmesini yönlendirir. |
4 |
|
15 |
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte tıbbi bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
4 |
|
16 |
Sağlığın, sosyal ve davranışsal yönleri ile sosyoekonomik etkilerini kavrar, bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi’nde kullanarak alanındaki bilgileri ve gelişmeleri izler, meslektaşları ile iletişim kurar. |
4 |
|
17 |
Doğru ve güvenilir kayıt tutar, veri toplar, epidemik, klinik ve laboratuvar verileri analiz eder, yorumlar ve sonuçlarının paylaşılmasında etik ilkelere uygun davranır. |
4 |
|
18 |
Kendi ruh ve beden sağlığı, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği, birey ve halk sağlığı konularında duyarlılık taşır, sorumluluk alır, profesyonel tutum geliştirerek davranışları ile topluma rol model olur. |
4 |
|
19 |
Temel sağlık mevzuatını bilir, birey olarak hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa yönetmelik, mevzuat ve etik kurallara uygun davranır. |
4 |
|
20 |
Mesleki otonomisini kullanır, ulusal ve uluslar arası standartlarda klinik uygulamalar yapabilecek ve koruyucu hekimlik hizmeti yürütebilecek yeterli deneyime sahiptir. |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
2 |
25 |
50 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
7 |
1 |
7 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
0 |
0 |
0 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 67 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.68 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|