|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Göğüs Hastalıkları |
|
Dersin Kodu |
: |
MED507 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
5 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Tüm Yıl (52 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. İSMAİL HANTA Dr.Öğr. ÜyesiDr. SEDAT KULECİ Dr.Öğr. ÜyesiDr. EZGİ ÖZYILMAZ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
1. Ayrıntılı ve güvenilir anamnez alır 2. Tam ve ayrıntılı fizik muayene yapari 3. Tanı ve tedavide sık kullanılan tıbbi girişimleri uygular 4. Toplumda sık görülen solunum sistem hastalıklarının epidemiyolojisi ve bunların sıklığının azaltılmasına yönelik yaklaşımları tanımlar 5. Toplumda sık görülen solunum sistemi hastalıklarının en sık rastlanan klinik, laboratuvar, radyolojik ve patolojik bulgularını sıralar, 6. Sık istenen laboratuvar sonuçlarını değerlendirir (normal ve patolojik yorumlama), gerekirse daha ileri tetkikleri planlayabilmeli ve ayırıcı tanı yaklaşımı geliştirir 7. Sık görülen hastalıkların tedavisinde bilimsel veriye dayalı, etkinliği yüksek yöntemleri sıralar ve seçer Hastanın toplumsal ve ekonomik durumunu her aşamada göz önünde bulundurur 8. Klinik problemleri çözebilmek için tüm dengelim yoluyla akıl yürütür, 9. Yaşamı tehdit eden durumları tanır ve uygun ilk tedavilerini yapar, gerektiğinde yönlendirir 10. Bilimsel ve teknolojik gelişmeler, mesleki uygulamalardaki değişimlere ve toplum gereksinimlerine yanıt verebilmek için bilgiye ulaşma yollarını kullanır 11. Yaşam boyu ve kendi kendine öğrenmenin önemini kavrar ve benimser 12. Hasta ve hasta yakınlarıyla etkili iletişim kurar
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Solunum sistemi hastalıkları bir hekimin meslek hayatında en sık karşılaşacağı hastalıklar grubundandır. Bu staj döneminde aşağıda listesi verilen hastalıklara yaklaşım, tanı koyma ve tedavi etme eğitimi verilmektedir. Pratik derslerde ayrıca solunum sistemi fizik bakısının pekiştirilmesi, solunum sistemi ile ilgili semptom ve bulgularının değerlendirilmesi ve öğrencinin hastayla yakın iletişim içinde olması amaçlanmaktadır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Solunum fizyolojisi, Tüberküloz Kliniği ve Tanısı, Tüberküloz Tedavisi, Toraks Radyolojisi, Pulmoner tromboemboli, uyku apne sendromu, solunum yetmezliği, ARDS, astım, akciğer kanseri, abse ve bronşektazi, akciğer kanserinin cerrahi tedavisi, göğüs travmaları, pnömotoraks tedavisi, mediastenin cerrahi hastalıkları, meslek hastalıkları, interstisyel akciğer hastalıkları, sarkoidoz, KOAH, akciğer paraziter hastalıkları, plevra sıvıları, pnömoniler |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Hasta viziti
Solunum Fonksiyon Laboratuarı
Uyku bozuklukları laboratuarı |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Staj Tanıtımı
Yapısal -fonksiyonel özellikler
Anamnez ve Temel Semptomlar
Anamnez Pratiği
Anamnez pratiği
Tanı yöntemleri
Fizik Muayene
Fizik Muayene pratiği
Fizik Muayene pratiği
Akciğer Radyolojisi
Anamnez ve FM Pratiği
Akciğer Radyolojisi Pratiği
İnhaler kullanım pratiği
Pnömoni + Akciğer Absesi
Anamnez ve FM pratiği
Tüberküloz
Göğüs Hastanesi Pratiği
Pratik saati
Plevral Effüzyon ve Ampiyem
SFT ve Kan Gazları
Pulmoner Emboli
Vaka Tartışması
Astım - Vaka Tartışması
|
Yok |
Hasta viziti
Solunum fonksiyon test uygulama laboratuvarı ve
Uyku bozuklukları laboratuvarı viziti
Poliklinik |
|
2 |
Göğüs Hastanesi Pratiği
Pratik saati
Solunum Yetmezliği, ARDS
Oksijen Tedavisi & NIMV Pratiği
Göğüs Hastanesi Pratiği
Pratik saati
KOAH
Akciğer Kanseri
Uyku Apne Sendromu
İnterstisyel Akciğer Hastalığı
Vaka Tartışması
|
Yok |
Hasta viziti
Solunum fonksiyon test uygulama laboratuvarı ve
Uyku bozuklukları laboratuvarı viziti
Poliklinik
Yazılı sınav
Objektif yapılandırılmış klinik sınav
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Murray J.F., Nadel J.A., “Textbook of Respiratory Medicine”, W.B. Saunders Company, (2010) Fishman A, Elias J. ‘’Fishman´s Pulmonary Diseases and Disorders’’, The McGraw-Hill Companies (2008)
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
0 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Yaşamın tüm evrelerinde insan beden ve aklının normal yapısını, işlevini, gelişimini ve etkileşimini açıklar. |
3 |
|
2 |
Sık görülen fiziksel ve ruhsal bozuklukların-hastalıkların; epidemiyolojisi, patolojisi, semptom, bulgu, prognoz ve tedavisini sıralar ve açıklar. |
4 |
|
3 |
Sağlıklı yaşam koşullarının oluşturulması ve hastalıkların önlenmesinde koruyucu hekimlik yöntemler ve etik ilkeler bilgisine sahiptir. |
4 |
|
4 |
Ülkemizde sık görülen hastalıklarda güncel, güvenilir tanı yöntemlerini ve uygun farmakolojik, fiziksel, nutrisyonel, psikososyal tedavi yöntemlerini seçerek tanımlar. |
4 |
|
5 |
Sağlık ve hastalık bileşenlerini, sürecini, sonucunu kavrar, analiz eder, değerlendirir, bilgilerin güncelleştirilmesinde ve hasta tedavisinde kanıta dayalı tıp yöntemlerini kullanır, hastanın tercihini, kendi deneyimini ve en geçerli kanıtı değerlendirerek etik ilkeler doğrultusunda karar vermeyi ilke edinir. |
4 |
|
6 |
Doğru, kapsamlı ve soruna odaklı anamnez alır, fizik muayene ve mental değerlendirme yaparak bireye sistematik yaklaşır, hastanın mahremiyetine, sırlarına, onuruna, inançlarına, kültürel farklılıklarına, cinsel tercihine saygı duyarak karar verir. |
4 |
|
7 |
Önemli işlev ve organ kaybının söz konusu olabileceği, acil müdahale gerektiren durumlarda, ilk yardım ve temel yaşam desteği sağlar ve sonraki süreci planlar. |
4 |
|
8 |
Hastaya bütüncül yaklaşarak ayırıcı tanı yapar, akılcı tanı ve tedavi planlama, hasta ve hastalığı yönetme konusunda bilgi, beceri ve yetkinliğe sahiptir, beklenmeyen durumlarda bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır, hastasını izler ve sahiplenir. |
4 |
|
9 |
Birey, aile ve topluma yönelik sağlık eğitimi yapar, alanıyla ilgili çalışmaları bireysel veya ekip üyesi olarak yürütür, danışmanlık, denetim, bilirkişilik, liderlik yapar. |
4 |
|
10 |
Yürüteceği proje çerçevesinde ekibinde çalışanların gelişimlerini, eğitimlerini planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir, diğer disiplinler ile ortak çalışır. |
4 |
|
11 |
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum ve davranış geliştirir, hekimlik mesleğinin gerektirdiği evrensel koşulları benimser. |
4 |
|
12 |
Meslekli gelişiminin yanı sıra kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda kendini sürekli geliştirir, diğer meslek grupları ile birlikte sosyal sorumluluk projelerinde yer alır. |
4 |
|
13 |
Kültürlerarası iletişim kurma becerisine sahiptir, hastaları, meslektaşları ve toplumun diğer kesimleri ile etkili iletişim kurar, düşüncelerini ve çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekler, Türkçeyi doğru kullanarak sözel ve yazılı olarak aktarır. |
4 |
|
14 |
Bilim felsefesi, bilginin sınırları, doğruluğu, geçerliliği ve güvenilirliği bilgisine sahiptir, bilgiye ulaşmanın yollarını bilir ve eleştirel düşünme becerisini kullanarak bilgiyi değerlendirir, hekimlik ile ilgili öğrenme gereksinimlerini ve kaynaklarını belirler, kaynakları etkin kullanarak öğrenmesini yönlendirir. |
3 |
|
15 |
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte tıbbi bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
4 |
|
16 |
Sağlığın, sosyal ve davranışsal yönleri ile sosyoekonomik etkilerini kavrar, bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi’nde kullanarak alanındaki bilgileri ve gelişmeleri izler, meslektaşları ile iletişim kurar. |
3 |
|
17 |
Doğru ve güvenilir kayıt tutar, veri toplar, epidemik, klinik ve laboratuvar verileri analiz eder, yorumlar ve sonuçlarının paylaşılmasında etik ilkelere uygun davranır. |
4 |
|
18 |
Kendi ruh ve beden sağlığı, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği, birey ve halk sağlığı konularında duyarlılık taşır, sorumluluk alır, profesyonel tutum geliştirerek davranışları ile topluma rol model olur. |
4 |
|
19 |
Temel sağlık mevzuatını bilir, birey olarak hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa yönetmelik, mevzuat ve etik kurallara uygun davranır. |
4 |
|
20 |
Mesleki otonomisini kullanır, ulusal ve uluslar arası standartlarda klinik uygulamalar yapabilecek ve koruyucu hekimlik hizmeti yürütebilecek yeterli deneyime sahiptir. |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
2 |
30 |
60 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
7 |
1 |
7 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
0 |
0 |
0 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 77 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.08 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|